Tarinaa eräästä konerikosta
Tarinaa eräästä konerikosta
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Viimeksi muokannut LauriTT, Ma Kesä 30, 2008 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Miten olisi Speedpartsin sivuilla kaupitellut uudet puolimoottorit, hintaa "vain" 17100kr, saisikohan sellaisen hankittua PCS:n kautta?
http://www.speedparts.se/ produkter -> reservdelar -> motordelar -> grundmotor
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/9483140.jpg
Tuossa kun näyttää tulevan jakopääkin mukana, luultavasti nokkien hammaspyörät ovat edelleen uudenveroiset (225tkm ajetun nokkapyöristä ei pystynyt silmin havaitsemaan mitään kulumaa verrattuna uusiin), eli niitäkään ei liene välttämätöntä vaihtaa. Venttiilit voisi läpätä, ja vaihtaa uudet venanvarsien kumit, ja puhdistaa öljypohja, ja sihti, ja vaihtaa siihen imuputkeen uudet O-renkaat, jne.
http://www.speedparts.se/ produkter -> reservdelar -> motordelar -> grundmotor
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/9483140.jpg
Tuossa kun näyttää tulevan jakopääkin mukana, luultavasti nokkien hammaspyörät ovat edelleen uudenveroiset (225tkm ajetun nokkapyöristä ei pystynyt silmin havaitsemaan mitään kulumaa verrattuna uusiin), eli niitäkään ei liene välttämätöntä vaihtaa. Venttiilit voisi läpätä, ja vaihtaa uudet venanvarsien kumit, ja puhdistaa öljypohja, ja sihti, ja vaihtaa siihen imuputkeen uudet O-renkaat, jne.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Kesä 23, 2008 14:23. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Paha homma, "moottoritakuu" huohotinongelmien vuoksi ei tosiaan päde jos välistä puuttuu huolto.. 40tkm ilman öljynvaihtoa on kyllä näille moottoreille lähes varma tuhon alkuunpano (joka tapahtuu sitten huomattavasti myöhemmin). Tietysti voi olla että huolto on tehty eikä merkattu, mutta 5 vuoden takaa voi olla vaikea saada mitään tietoa asiasta.
7,5 tonnia on kyllä todellista ryöstöä, tuohon hintaan saa jo kokonaisia 9-5:ia nykyään. Esimerkiksi Speedpartsilta saa Saabin omia uusia puolimoottoreita hintaan 17,100kr (1800e?), jakopääsarja maksaa n. 200e, eikä tiivisteisiin tai edes turbon remppaan saa palamaan niin paljoa rahaa että tuo summa tulisi täyteen. Työtäkään ei missään järkevästi hinnoitellussa korjaamossa saa noin valtaisaksi määräksi.
Kaikki rempat olen tehnyt itse moottorit mukaanlukien, joten en osaa suositella hyviä korjaamoita oikein, mutta Pro Car Serviceä kyllä on kehuttu siihen malliin että uskaltaisin neuvoa kysäisemään sieltä vaikka joutuisi auton jyväskylään asti hinaamaan.
Jos (ja kun?) päädyt koneen remppaamaan/vaihtamaan, niin suosittelen uusimman huohotinpäivityksen asennusta ja öljynvaihtovälin pudottamista 10tkm:ään ellei tuo 20tkm tule vuosittain täyteen matka-ajosta.
Budjettiratkaisuja olisi tietysti perinteinen hajonneiden paikkojen koneistus, ylikoko-osat tai purkaamomoottori jne. Mutta paras tulee varmasti uudella puolimoottorilla, jakopääsatsilla ja huolellisella karstojen putsailulla JOKA paikasta.
7,5 tonnia on kyllä todellista ryöstöä, tuohon hintaan saa jo kokonaisia 9-5:ia nykyään. Esimerkiksi Speedpartsilta saa Saabin omia uusia puolimoottoreita hintaan 17,100kr (1800e?), jakopääsarja maksaa n. 200e, eikä tiivisteisiin tai edes turbon remppaan saa palamaan niin paljoa rahaa että tuo summa tulisi täyteen. Työtäkään ei missään järkevästi hinnoitellussa korjaamossa saa noin valtaisaksi määräksi.
Kaikki rempat olen tehnyt itse moottorit mukaanlukien, joten en osaa suositella hyviä korjaamoita oikein, mutta Pro Car Serviceä kyllä on kehuttu siihen malliin että uskaltaisin neuvoa kysäisemään sieltä vaikka joutuisi auton jyväskylään asti hinaamaan.
Jos (ja kun?) päädyt koneen remppaamaan/vaihtamaan, niin suosittelen uusimman huohotinpäivityksen asennusta ja öljynvaihtovälin pudottamista 10tkm:ään ellei tuo 20tkm tule vuosittain täyteen matka-ajosta.
Budjettiratkaisuja olisi tietysti perinteinen hajonneiden paikkojen koneistus, ylikoko-osat tai purkaamomoottori jne. Mutta paras tulee varmasti uudella puolimoottorilla, jakopääsatsilla ja huolellisella karstojen putsailulla JOKA paikasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Eipä noissa takuuasioissa ole paljoa tehtävissä, jos huoltokirjassa on aukkoja. Siksi olen itse täällä hokenut, että täydellinen huoltokirja on näiden huohotinvaivaisten tärkein varuste. Yksi mahdollisuus tietysti olisi kysellä entisiltä omistajilta, josko olisivat tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja ja niistä olisi jäänyt jotain kuitteja talteen... Jos koneremppa jää itse maksettavaksi, niin kannattaa etsiä halvempi korjaamo.
Eski
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Sekin kannattaa varmistaa että huolto ei kuitenkin olisi tehty vaikka laima puuttuukin. Minunkin huoltokirjan unohtivat kerran leimata ja leima piti hakea erikseen. Laakkosten sun muiden tietokoneilta kuitenkin löytyy merkinnät jos huolto onkin tehty.
9000CS 2,3
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Eikös esim tuollainen 1998-1999 -mallinen Speedpartsin 2.3-litraisen puolimoottori käy uudemman koneen tilalle, lieneekö muuta eroa kuin yksi (turha) puuttuva huohotusreikä lohkosta? Tuollaiseen uuteen puolimoottoriin vaan joko mod2-tyylinen (ja siitäkin paljon avarammaksi tehty) huohotus, tai sitten huohotus kuten esim T5-tonnareissa? Luulisi että lohko muuten on ihan samanlainen (mutua), eli että muilta osiltaan sopisi yksi yhteen9-5T kirjoitti: Autosi lienee vm 2002 kun ostat palikoita...
Ja pystyyhän siihen lohkoon poraamaan vaikka minkäkokoisia reikiä haluaa, jos sellaisia kovasti kaipaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Tuo kannattaa tosiaan varmistaa. Jos oikein olen ymmärtänyt niin Laakkosen koko ketjun tietokoneilta näkyy niiden tekemät huollot. Olettaen tietysti, että Herttoniemen Laakkonen on siihen aikaan ollut Laakkonen.Saappi Kuski kirjoitti:Sekin kannattaa varmistaa että huolto ei kuitenkin olisi tehty vaikka laima puuttuukin. Minunkin huoltokirjan unohtivat kerran leimata ja leima piti hakea erikseen. Laakkosten sun muiden tietokoneilta kuitenkin löytyy merkinnät jos huolto onkin tehty.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Entäs 2.3-tonnarin turbokone, lyhytlohkoinen sellainen sopisi paikalleen suoraan, ja kestäisikin sen +500hv?
Eikös tuollaisia ala jo nykyään löytymään melkein joka toisen navetan nurkalta, kun taas nuo T7-koneet menevät lähinnä sulattoon (tai uudelleenporaukseen)?
Edit: ei Saabinkaan kone saisi olla missään nimessä niin huono että kadottaisi juuri yhtään öljyjään normaalilla vaihtovälillä, jokin vika sinne on iskenyt ennen laakerin hajoamista, koska nuo laakerit hajoavat yleensä samantien.
Eikös tuollaisia ala jo nykyään löytymään melkein joka toisen navetan nurkalta, kun taas nuo T7-koneet menevät lähinnä sulattoon (tai uudelleenporaukseen)?
Edit: ei Saabinkaan kone saisi olla missään nimessä niin huono että kadottaisi juuri yhtään öljyjään normaalilla vaihtovälillä, jokin vika sinne on iskenyt ennen laakerin hajoamista, koska nuo laakerit hajoavat yleensä samantien.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Kesä 24, 2008 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tarinaa eräästä konerikosta

Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Eipä noita 2.3 turboja tahdo löytyä ihan joka nurkalta. Omasta tallista sellainen pian löytyy, mutta jää odottamaan konevikaista 9-5:sta tai siirtyy oman tonnarin nokalle.ng900aero kirjoitti: Eikös tuollaisia ala jo nykyään löytymään melkein joka toisen navetan nurkalta, kun taas nuo T7-koneet menevät lähinnä sulattoon (tai uudelleenporaukseen)?
Edit: ei Saabinkaan kone saisi olla missään nimessä niin paska että kadottaisi juuri yhtään öljyjään normaalilla vaihtovälillä, jokin vika sinne on iskenyt ennen laakerin hajoamista, koska nuo laakerit hajoavat yleensä samantien.
Laakerit ovat yleensä saaneet jo siipeensä siinä kohtaa, kun öljynpaine valo vilahtaa (0.5bar).
9-5 vie öljyä, koska huohotus on tonnaria suurempaa (männät "huonommat"), mutta toimivalla huohotuksen keräyksellä öljyt saadaan pysymään koneessa. Muu kone 9-5:ssa on yhtä kestävä kuin tonnarissakin, enkä näe estettä ajaa 9-5:lla sitä 500tkm tai enemmän. Muistaakseni jopa jakopää on täysin sama -98 tonnarissa ja 9-5:ssa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Tekstissä kuitenkin luki:
Lisätiedot
moottorin kansi....
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Turbo16 kirjoitti:Tekstissä kuitenkin luki:
Lisätiedot
moottorin kansi....

Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Jaahas, mun 9-5 meni sitten jakopääremppaan. Täysi huoltokirja ja vajaa 220 mittarissa. GM maksaa viulut. Samassa yhteydessä päätettiin kuitenkin uusia männänrenkaat ja laakerit. Mun maksettavaksi jää sitten tuolta osin työtunnit ja osat. Arvio on jotain 6-700 euron paikkeilla. Tiedä sitten olisko ollut tarpeen, mutta onpa siltä osin sitten tiedossa paljon kilometrejä.
Onko muille tehty vastaavanlaisia laakeri/männänrengasvaihtoja jakopäärempan yhteydessä? Missä kunnossa vanhat osat ovat olleet? Paljonko maksanut?
t. Mika
Onko muille tehty vastaavanlaisia laakeri/männänrengasvaihtoja jakopäärempan yhteydessä? Missä kunnossa vanhat osat ovat olleet? Paljonko maksanut?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Tarinaa eräästä konerikosta
Männänrenkaiden vaihto kuulostaa kyllä tosi oudolta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021