perä taivaisiin
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
perä taivaisiin
Kun ei hyvä häviä, ja 70 luvun tyyli ois hakusessa niin aattelin nostaa satkusta perän ilmaan vanhanajan tyyliin, minkä auton jouset ois tähän hyvät jos joku tietäs, nyt on motonetin madallus satsi alla eli keula on valmiiks maassa, nostaako vaununvetojouset kuinka paljon perää?
Re: perä taivaisiin
Ei ne niin kauheasti nosta. Hae Biltemasta niitä kuolleiden iskareiden korotuskumeja. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: perä taivaisiin
1-2cm saa korotettua, kun käy ostamassa 1-2cm paksua kumimattoa ja takajousien alapäähän siitä sopivat levyt. En ole varma meneekö 2cm paksu matto, mutta ainakin 1cm paksu menee.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: perä taivaisiin
Itse teetätin Vallilan Takomolla 40/30mm (etu/taka) madaltavat jouset. Tuntuu että peräpää on aivan liian alhaalla, ja kelula liian ylhäällä (99:in puskurin päällä pomppi 2 ihmistä, eikä sitä saa painumaan kuin muutaman sentin alaspäin... siis tekniikkapaketti puuttuu silti nokalta, mutta perä on ihan liian matalalla, ja aivn liian löysäkin).Saabinsti kirjoitti:1-2cm saa korotettua, kun käy ostamassa 1-2cm paksua kumimattoa ja takajousien alapäähän siitä sopivat levyt. En ole varma meneekö 2cm paksu matto, mutta ainakin 1cm paksu menee.
Voikos takajouseen laittaa sitä kumilevyä sekä ylä- että alapäähän? Oikeastaan pitäisi laittaa oikealle taakse 20mm:n korotus, ja vasemmalle 10mm:n.
Jokin ihme juttu tuossa keulassa on, kun ei suostu menemään alas (on korkeammalla kuin vakiojousilla, siis koneenirrotuksen jälkeen, siis samassa tilanteessa kuin nyt noiden "madallusjousien kanssa), tukivarsien mutterit on auki (siis niiden pitkittäissuuntaisten, jotka kulkevat pukivarsien, ja korikiinnikkeiden läpi), eli ne eivät kanita, voisikohan etupään kallistuksenvakaaja aiheuttaa moista, ts. estäisi korin painumisen alaspäin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: perä taivaisiin
Kyllä sitä varmaan pystyisi yläpäähänkin laittamaan. Ei tullut niin katsottua.
Itsellä on tuossa siis uudet Kilenit edessä/takana ja taakse laitoin 8mm kumimattoa jousen alapäihin korokkeeksi. Nyt on tosi hyvässä balansissa omaan silmään...perä ihan hitusen ylempänä.
Kyllä se mylly sitä painaa reilusti alaspäin.
Itsekkin keväällä laitoin jouset paikalleen, kun konehuone oli tyhjä ja ei se madaltunu sillon ollenkaan. Tuli pompittua ja ei tosissaan antaneet jouset yhtään periksi.
Sitten kun motin sinne nosti, niin tipahti eka jonkun verran ja kun muutaman kuukauden ollu nyt jouset, niin näyttäs ekoihin kuviin nähden keulan tippuneen vähän vielä lisää ja nyt on hyvä.
Itsellä on tuossa siis uudet Kilenit edessä/takana ja taakse laitoin 8mm kumimattoa jousen alapäihin korokkeeksi. Nyt on tosi hyvässä balansissa omaan silmään...perä ihan hitusen ylempänä.
Kyllä se mylly sitä painaa reilusti alaspäin.
Itsekkin keväällä laitoin jouset paikalleen, kun konehuone oli tyhjä ja ei se madaltunu sillon ollenkaan. Tuli pompittua ja ei tosissaan antaneet jouset yhtään periksi.
Sitten kun motin sinne nosti, niin tipahti eka jonkun verran ja kun muutaman kuukauden ollu nyt jouset, niin näyttäs ekoihin kuviin nähden keulan tippuneen vähän vielä lisää ja nyt on hyvä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: perä taivaisiin
pitääkin kokeilla tota kumimattoo ylös ja alas, siellähän tosiaan on sen verran kuppia et vois pysyykkin, ja yhet kombin jouset on varastossa.
jos vaikka nousis sit tarpeeksi, järkeehän siinä ei oo mut eipä oo ollut muissakaan muutoksissa
jos vaikka nousis sit tarpeeksi, järkeehän siinä ei oo mut eipä oo ollut muissakaan muutoksissa
en tuunaa, kustomoinElä nyt hyvä mies (en tiiä ookko ) mitään toyota tuninkia rupee hassaan saabbiin...
Re: perä taivaisiin
Kun perää korottaa, niin kannattaa säätää etupyöriin casteria lisää. Muuten auto ei enää käyttäydy kunnolla ja ohjaus ei keskitä normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: perä taivaisiin
miten 900:ssa säädetään casterii? camberii osaan kyllä säätää, mut mites tukivartta etee/taakse saa liikutettuu.
Re: perä taivaisiin
Konehuoneen puolella olevien tukivarren laakerituen säätölevyjä siirtämällä toisesta toisen alle,muuttuu caster.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: perä taivaisiin
juurinäin eli säätölevyjä vaihdetaan kiinnitys pukin alta toiselle niin caster muuttuu mutta camber säilyy.
kun taas säätölevyjä lisätään tai vähennetään niin camber muuttuu.
kun taas säätölevyjä lisätään tai vähennetään niin camber muuttuu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: perä taivaisiin
Mitenhän katsastus mies suhtautuu kumimattoon jousien alla? Näkyy melkein kaikki orkkis kunnossa olevat combit kulkevan kärsä pystyssä. Pitäs tuohon omaankin jotain keksiä, että perä nousis pari senttiä ja halvalla niinkuin vileenin malliin
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: perä taivaisiin
Kannattaa muuten huomioida, että takalokarin yläreuna on alempana, kuin etusen. Esim. kylkilistasta tai kylkipokkauksesta mittaamalla saa sen perän ja keulan korkeuseron vasta näkyviin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: perä taivaisiin
Kuinkakohan paljon nuo motonetin vahvistetut takajouset nostaa perää? Alla on lesjön madallusjouset...
Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
Re: perä taivaisiin
ng900aero kirjoitti:
Itse teetätin Vallilan Takomolla 40/30mm (etu/taka) madaltavat jouset. Tuntuu että peräpää on aivan liian alhaalla, ja kelula liian ylhäällä (99:in puskurin päällä pomppi 2 ihmistä, eikä sitä saa painumaan kuin muutaman sentin alaspäin... siis tekniikkapaketti puuttuu silti nokalta, mutta perä on ihan liian matalalla, ja aivn liian löysäkin).
Voikos takajouseen laittaa sitä kumilevyä sekä ylä- että alapäähän? Oikeastaan pitäisi laittaa oikealle taakse 20mm:n korotus, ja vasemmalle 10mm:n.
Jokin ihme juttu tuossa keulassa on, kun ei suostu menemään alas (on korkeammalla kuin vakiojousilla, siis koneenirrotuksen jälkeen, siis samassa tilanteessa kuin nyt noiden "madallusjousien kanssa), tukivarsien mutterit on auki (siis niiden pitkittäissuuntaisten, jotka kulkevat pukivarsien, ja korikiinnikkeiden läpi), eli ne eivät kanita, voisikohan etupään kallistuksenvakaaja aiheuttaa moista, ts. estäisi korin painumisen alaspäin?
ei se keula siinä paikalla pompittaessa liiemmin periksi anna, käske pari sata kiloista henkilöä konetilaan ja liikuta autoa niin sitten jo pitäisi jonkin verran tippua..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: perä taivaisiin
Toi ensimmäinen on combin vakiojousi, sellaset saa tulla vapaasti purkaan testattavaksi. Combin kuormajouset on jo sit oikeesti jämäkämmät.juuso kirjoitti:Kuinkakohan paljon nuo motonetin vahvistetut takajouset nostaa perää? Alla on lesjön madallusjouset...
Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
Niitä saattaa jo joutua hieman "hienosäätään" lesjöjen kanssa ettei mee liikaa nenilleen.
Tässä on juttuu sportjousist ja noist kuormajousista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17101
Casteria ei tullu koskaan säädettyä mutta uraherkkyys rauhoittui selkeästi kun tuossa on välillä ollu aavistuksen matalammat takakumit. 205/55-16 on takana vähän iso mutta eipä pakko ne on pois kuluttaa ennen ku malttaa vaihtaa muuta alle.
Ukkol oli sedan combin kuormajousil ja edessä vakiot, tuolla yhdistelmäl oli edelleen aika vaateris mutta oli sitä edelleen vaikka kontti lastattiin työkaluil. Tyhjänä tuntu etu- ja takapää vähän eri parilta. Kuvaa vaan ei taida olla. Toi meni nimimerkil "taassaapi" et mahtaisko hänelt löytyy....?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992