aero kirjoitti:Osa valideja, osa ei. Järkisyillä kuskista ja omistajasta riippuen OG on helppoakin saada voittamaan Xsara (jos nyt tarvii vaikka kolmen aikuisen matkustamiseen autoa).
Jatketaan sen verran, että 2.0HDi tuli siis 1.9TDi:n tilalle vuosimalliin '00. 1.9TDi:n ruiskutekniikasta ja käytöksestä mulla ei ole tietoa (paitsi äänestä - se on karkeampi kuin HDi). Veikkaisin TDi:n olevan pumppari tai jakajapumppukone, HDi on siis commonrail. Ja HDi:n käytös on siis etenkin ikäisekseen dieseliksi nättiä - ei tokikaan pärjää esikammiolle (mikä hitto siinä on, että iciwanhat esikammiokoneet tuppaa kunnossa ollessaan vetämään niin pirun nätisti alhaalta asti?), mutta moni kone jää taakse (ml. vielä vuonna 2006 A4:n keulalle pudotettu 85kW 1.9TDI).
Jussi kirjoitti:
Kunhan hämmennän että saan keskustelua aikaiseksi
Ok

.
Jussi kirjoitti:
... mutta olen silti kyllä ihan rehellisesti sitä mieltä että OG900:sta on käyttöautona ajanut aika ohitse jo vuosia sitten, vaikka olisi turbo, 16v ja tehostin... aikanaan 80-luvulla se oli kelpo peli, mutta nykyään se on lähinnä nostalginen aikakone ja harrastuskohde.
Kuten todettu, riippuu käyttäjästä, ajoista ymsjne - on mahdotonta sanoa lonkalta Oikeaa Totuutta, koska sellaista ei ole.
Minä siis ottaisin OG:n Xsaraa mieluummin sekä kaupunkiin että maantielle, mutta en miettisi hetkäkään myöskään OG:n ja tonnarin välillä - jälkimmäisen eduksi.
Ja jos oikeasti kaipaisin käyttö-OG:ta, niin voisin vakavasti harkita jopa bulkkivarusteltua i8:ia, joka yksinkertaisuudessaan on melkoisen varmatoiminen vekotin - etenkin hintaisekseen. Vaan kun mieli vetää ahdettujen pariin, niin kyllähän ohitus- jne-tilanteissa imusarjaan ylipaine kuuluu

.
Useimmille voin uskoa, että Xsara äkkiseltään on pääasiassa OG:ta järkevämpi kulkine, mutta sopivassa käytössä (vähän ajoa, itetekevä omistaja) OG:n halpuus (auto itessään on halpa, osia saa, kasko ei kannata jne) tai sopivan porukan käytössä (3 aikuisen kokoista ihmistä ihan oikeasti riittää siihen, että Xsara on ahdas - hieman isompi joku_muu_kulkine voisi taas olla oma vaihtoehtonsa) OG:n ei-maailman-pienimmät sisätilat voivat tehdä yllättäviä käänteitä.
Jussi kirjoitti:
...ja OG900:n tiloista vielä sen verran että on se varmaan Xsaraa isompi, mutta onhan se silti ahdas kuin puonsilmä verrattuna saman mittaisiin hieman uudempiin kulkineisiin. Eniten OG900:ssa ahdistaa kapeus... ilmeisesti muotoilija yrittänyt jatkaa 96:n viitoittamaa peräpuikkoperinnettä

Joo, tosiaan Xsaran takapenkillä jouduin itte istumaan poikittain, kun jalat ei mahtuneet etu- ja takapenkin väliin. Mulla on mittaa n.180 cm, enkä tietääkseni ole lihavaksi mainittavissa. OG:n takaluukku on lisäksi käsittämättömän iso, kun sinne vain alkaa sullomaan tavaraa... ja lisää tavaraa.
Lisäksi voisin haukkua Xsaran perän kuskinpaikalta kattottuna. Taaksepäin näkyvyys on nimittäin surkean ja olemattoman välimaastossa. Etenkin kapean kärryn peruuttelu pulleakylkisellä Xsaralla on ärsyttävää, kun kärryä ei näy peileistä eikä takalasista, ennenkö se on oikeasti vinossa. Tämäkään ei varmaan häiritse läheskään kaikkia (ei se muakaan _pahasti_ häirinnyt kuin kerran).
Jussi kirjoitti:Niin joo ja se on hihnapyörä joka PSA:n koneista pettää.
Ok, hyvä etten lähtenyt tarkempaan arpomaan, olisin nimittäin arponut vauhtipyörän (joka taas taisi olla sopivanikäisen Omegan ongelma).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla