Kuupan kaasari
Kuupan kaasari
Moro
Olen tuskaillut tuon automaattiryypyn kanssa, kun ei jaksa mennä päälle.
Paikat on putsattu ja kaiken pitäisi olla kohdallaan, mutta ei vaan "jaksa" tuo jousi kääntää läppiä alas?
Olisko tohon mitään kikkaa tiedossa tai sattumoisin korvausosia myynnissä.
Kuuppahan on tuo allekirjoituksessani mainittu super
Olen tuskaillut tuon automaattiryypyn kanssa, kun ei jaksa mennä päälle.
Paikat on putsattu ja kaiken pitäisi olla kohdallaan, mutta ei vaan "jaksa" tuo jousi kääntää läppiä alas?
Olisko tohon mitään kikkaa tiedossa tai sattumoisin korvausosia myynnissä.
Kuuppahan on tuo allekirjoituksessani mainittu super
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Re: Kuupan kaasari
http://www.kaasutinexpertti.fi
Kysy tuolta neuvoja
Kysy tuolta neuvoja
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Re: Kuupan kaasari
Onhan automaattiryypyn kotelo jousineen irrotettavissa ja korvattavissa toisella samanlaisella. Niitä löytyy varmasti, esim. minulta.
Timo
Timo
Re: Kuupan kaasari
hmm..
eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä. itse ainakin sain kuoleentuneen jousen pelaamaan, kun kiersin kotelon jousiosaa noin 10 astetta. onko tuo joku säätö, vai onko kyseessä vain joku onnellinen asennusvirhe minulla tai aiemmalla omistajalla?
eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä. itse ainakin sain kuoleentuneen jousen pelaamaan, kun kiersin kotelon jousiosaa noin 10 astetta. onko tuo joku säätö, vai onko kyseessä vain joku onnellinen asennusvirhe minulla tai aiemmalla omistajalla?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Kuupan kaasari
[quote="turkkaki"]hmm..
eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä...
Näin on!
Timo
eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä...
Näin on!
Timo
Re: Kuupan kaasari
Mulla oli 96sissa (73,75ja78) aikoinaan päinvastainen vika.(Jäi ryyppy päälle).
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: Kuupan kaasari
Silläpä sitä ryypyn toiminnan pituutta säädetään, mutta vaikka laitan säädöt kaakkoon, niin eip toimi oikein... ryyppy vaan on sitten päällä todella pitkääään.turkkaki kirjoitti:hmm..
eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä...
( siis kun käsin käyn sen ensin painamassa päälle, jotta kylämänä lähtee käyntiin ).
Sehän voisikin auttaa JOS sitä itse jousta voisi kotelossaan kääntää niin, että se kiristyisi, mutta ryypyn säätö olisi silto kohdallaan.
- Taas toisaalta... mikähän voisi ESTÄÄ, että tämä jousi ei pääse tekemään työtään?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kuupan kaasari
Vivustot ei takertele, läppä ei takertele?Mhirvi kirjoitti: - Taas toisaalta... mikähän voisi ESTÄÄ, että tämä jousi ei pääse tekemään työtään?
Ja jousessa ei ole mitään murtumaa, taittumaa tms. joka kuolettaisi siitä voiman? Ja jousi reagoi normaalisti lämmönvaihteluihin jos esim. laitat sen pakastimeen ja otat pois?
Ainakin tuolla oli '78 kuuppa, josta voisi kysyä löytyykö vielä jousta tai koko kaasaria. http://www.nettivaraosa.com/668118
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kuupan kaasari
niin siis täh..
Ryypyn säätöhän on juuri sitä, että se vieteri käännetään niin, että pääsee tekemään työnsä kunnolla.
kannattaa testata. niin minä tein. tosin en ole vielä koittanut vesikierrolla, että miten toimii tosi tilanteessa.
Päättelin, että kun lämminvesivaraaja on säädetty sinne 60 asteeseen, niin sillä vedellä pitää ryypyn aueta kokonaan. "eli kuumaa vettä hanasta. Taas kun päästää kaasarin kylmenemään, edes nyt normaaliin +10 asteeseen, niin läpät pitää olla kiinni.
näin minä sen säädin.. ei voi olla kovin kaukana metsässä.
jos jousi ei toimi, niin on joktain fyysistä vikaa. mulla oli sitäkin. kun niitä käsin auttelee, niin kannattaa olla tarkkana. ilmeisesti ryypyn haitta oli hypännyt vieterillä. silloinhan se ei toimi mitenkään loogisesti. on loppuviimeksi ihan yksinkertainen laite, kun sen oikein ajattelee.
jos bimetalli vieteri on vioittunut jotenkin, niin se on sitten vaihdettava. ei oikeastaan tarvi olla kummonen murtuma, niin alkaa oikuttelemaan.
ja tämä itsellä ainakin on vaivannut edellisessäkin kuupassa, että se vieterin päästä päähän alue on tosiaan vain jotain 40-50 astetta, ja moottorin normaali lämpö ollee jotain 70-90.. ei tarvi olla pakkasta, että pitää olla täysin kiinni. edellinen kuuppa oli säädetty pakkasella kuntoon. sittenhän se ei toiminutkaan kylminä kesäaamuina. -20 astetta niin hörähti heti, 0-astetta ja ei kirveelläkään käyntiin.
Ryypyn säätöhän on juuri sitä, että se vieteri käännetään niin, että pääsee tekemään työnsä kunnolla.
kannattaa testata. niin minä tein. tosin en ole vielä koittanut vesikierrolla, että miten toimii tosi tilanteessa.
Päättelin, että kun lämminvesivaraaja on säädetty sinne 60 asteeseen, niin sillä vedellä pitää ryypyn aueta kokonaan. "eli kuumaa vettä hanasta. Taas kun päästää kaasarin kylmenemään, edes nyt normaaliin +10 asteeseen, niin läpät pitää olla kiinni.
näin minä sen säädin.. ei voi olla kovin kaukana metsässä.
jos jousi ei toimi, niin on joktain fyysistä vikaa. mulla oli sitäkin. kun niitä käsin auttelee, niin kannattaa olla tarkkana. ilmeisesti ryypyn haitta oli hypännyt vieterillä. silloinhan se ei toimi mitenkään loogisesti. on loppuviimeksi ihan yksinkertainen laite, kun sen oikein ajattelee.
jos bimetalli vieteri on vioittunut jotenkin, niin se on sitten vaihdettava. ei oikeastaan tarvi olla kummonen murtuma, niin alkaa oikuttelemaan.
ja tämä itsellä ainakin on vaivannut edellisessäkin kuupassa, että se vieterin päästä päähän alue on tosiaan vain jotain 40-50 astetta, ja moottorin normaali lämpö ollee jotain 70-90.. ei tarvi olla pakkasta, että pitää olla täysin kiinni. edellinen kuuppa oli säädetty pakkasella kuntoon. sittenhän se ei toiminutkaan kylminä kesäaamuina. -20 astetta niin hörähti heti, 0-astetta ja ei kirveelläkään käyntiin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Kuupan kaasari
Hmmm...
Tässä nyt ei iltavilakalla pääse autolle tsekkaamaan, mutta nyt Perustavaalaatua oleva kysymys:
Jos otan bi-metallikannen irti kaasuttimesta, onko siis mahdollista "kiristää" vieteriä sen kiinnityskohtaa kannessa kääntämällä?
Mielestäni ei.
Jos taas kyllä, niin sehän ratkaisisi paljon
Tässä nyt ei iltavilakalla pääse autolle tsekkaamaan, mutta nyt Perustavaalaatua oleva kysymys:
Jos otan bi-metallikannen irti kaasuttimesta, onko siis mahdollista "kiristää" vieteriä sen kiinnityskohtaa kannessa kääntämällä?
Mielestäni ei.
Jos taas kyllä, niin sehän ratkaisisi paljon
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kuupan kaasari
Ei tarvitse irti ottaa, löysäät kolme ruuvia kiristyspannasta ja käännät koteloa vastapäivään. Näet miten läpät aukeavat, kun jousi kiristyy. Koko säätöhän perustuu jousen kireyteen (ja lämpölaajenemiseen tietysti). Tietysti voit ottaa kotelon irti, jos ei ole ollut auki, ja tarkastaa, että jousi on ehjä ja kiinni läpän yhdystangossa.Mhirvi kirjoitti:Hmmm...
Tässä nyt ei iltavilakalla pääse autolle tsekkaamaan, mutta nyt Perustavaalaatua oleva kysymys:
Jos otan bi-metallikannen irti kaasuttimesta, onko siis mahdollista "kiristää" vieteriä sen kiinnityskohtaa kannessa kääntämällä?
Mielestäni ei.
Jos taas kyllä, niin sehän ratkaisisi paljon
Tsemppiä! Timo.
Re: Kuupan kaasari
No tää selvis,
Siis ne kolmen ruuvin löysääminen+kierto kuuluu normaaliin säätöön ja sillä saa toki säädettyä, kuten kuuluukin, mutta kun se ei minulla auttanut. (riittänyt)
Toisaalta taas tämän jousen kiinnitys on toteutettu hahlolla tapin päähän, joka on yhtäpuuta kantensa kanssa, joten sitä ei voi säätää.
No nyt tulee se pointti:
Löysäämällä "vesipesän" ja bimetallikannen välistä pulttia, joka on kannen ulkopuolella keskitettynä, saa pidettyä vesipesän paikoillaan ja kierrettyä bikantta pesän suhteen siten, että jousi saadaan esikiristettyä riiiittävästi
Ja taas toimii... se vain ottaa joskus hetken hämäläiseltä, enneko tajuaa
Siis ne kolmen ruuvin löysääminen+kierto kuuluu normaaliin säätöön ja sillä saa toki säädettyä, kuten kuuluukin, mutta kun se ei minulla auttanut. (riittänyt)
Toisaalta taas tämän jousen kiinnitys on toteutettu hahlolla tapin päähän, joka on yhtäpuuta kantensa kanssa, joten sitä ei voi säätää.
No nyt tulee se pointti:
Löysäämällä "vesipesän" ja bimetallikannen välistä pulttia, joka on kannen ulkopuolella keskitettynä, saa pidettyä vesipesän paikoillaan ja kierrettyä bikantta pesän suhteen siten, että jousi saadaan esikiristettyä riiiittävästi
Ja taas toimii... se vain ottaa joskus hetken hämäläiseltä, enneko tajuaa
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kuupan kaasari
Hyvä että tuli kuntoon. Eikä maksanut paljon!
Timo
Timo
Re: Kuupan kaasari
nonih..
enpäs sitten osannu tuota selittää.. ihmettelinkin että mitenniin ei riitä säätö.. saahan tuota ruuvattua vaikka kierros tolkulla.. onko tuohon säädön hakemiseen mitään nyrkkisääntöä, vaiko ihan kokeilemalla haetaan sopiva kohta?
jos tuota nyt vielä joutuu reppaamaan.
enpäs sitten osannu tuota selittää.. ihmettelinkin että mitenniin ei riitä säätö.. saahan tuota ruuvattua vaikka kierros tolkulla.. onko tuohon säädön hakemiseen mitään nyrkkisääntöä, vaiko ihan kokeilemalla haetaan sopiva kohta?
jos tuota nyt vielä joutuu reppaamaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.