Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niitä kuvia.

Vähän ahtimien vertailua. Vanhassa ahtimessa fyysisesti isompi pakopesä, samoin isompi pakosiipi, mutta kuitenkin vanhassa ar 0,48 ja uudessa ar 0,64.

Kuva

Uudessa ahtimessa isompi kompressorin siipi, isompi trimmi ja isompi pesän ar. Kompressoripesä on muutenkin isompi, kuin t03:ssa.

Kuva

Tässä kuvassa laipat tohon kompurapuolelle. Ne tein siten, että ensin sahasin yhdestä ylimääräisestä t03 kompurasta nuo "holkit". Hitsautin ne pulssitigillä alumiinilevyn palaan. Sitten laitoin holkkiosasta kiinni sorviin ja sorvasin laippaan reiän ja oikaisin tiivistepinnan. Tämän jälkeen merkkasin turbon kompurapesästä tehtyjen pahvisapluunoiden perusteella ulkomuodon ja kiinnitysreiät. Porasin reiät ja muotoilin ulkopuolet.

Kuva

Tein pientä hienosäätöä jyrsinkoneessa: jyrsin hitsisaumoihin väisteet, jotta kuusiokolopultit käyvät reikiin.

Kuva

Välikatsaus, että miten palikat rupeaa menemään konehuoneeseen.

Kuva

Tein aktuaattorille kiinnitysraudan rosterista. Näyttää ehkä vähän erilaiselta, mitä noissa t03:ssa yleensä. Tuossa kompurakotelossa oli pultinreiät tuolle aktuaattorissa olevalle laipalle. Kun kääsin pesät saabikkaaseen sopivaan asentoon, niin eipä ollut enää pultinreikiä tarjolla. Samassa kuvassa näkyy öljynpaluuputki. Ohut osa on sisämitaltaan saman paksuinen, kuin ahtimessa oleva poistoreikä. Ahtimessa oleva putki yhtyy alkuperäiseen, mutta katkaistuun paluuputkeen 50mm pitkällä kumiletkulla. (Kuvakulma hämää silmää, tuo korvakko näyttää luonnottoman isolta kuvassa.)

Kuva

Ahdasta on tuon ic:lle menevän putken kanssa, mutta sopii se kuitenkin. :)

Kuva

Siellä se alkaa jo olla kiinni. Pakosarjan ja turobn väliseen laippaan laitoin pinnapultit ja kuparitahnaa kierteisiin. Öljylinjakin on jo paikallaan.

Kuva

Vähän näkyy tuokin kompuran imulaippa. Imuputki asettui oikein hyvin, melkein samaan asentoonkin, kuin t03:lla.

Kuva

Ylläri tulikin tuon pakolaipan kanssa. Tiivisteen ja laipan urat eivät ymmärrä toisiaan. Olisi tullut takuulla vuotoa, jos olisi tuollaisenaan lyöty läjän. Laippa tuli turbon mukana...

Kuva

Tässä sitten aimoharppaus eteenpäin. Laipan ura täytettiin hitsaamalla ja koneistettiin suoraksi. Aukkoa muotoiltiin lähemmäksi ahtimen aukkoa. Dp:n valmisti serkkupoika, joka tosiaan on klubin jäseniä itsekin. Siitä vaiheesta ei juuri kuvia sitten olekaan. Ite vielä oikaisin hitsauksen jälkeen jyrsinkoneessa tuon laipan tiivistepinnan, kun se oli vedellyt hitsattaessa. Vanha ja uusi DP rinnakkain. Jonkinmoista eroahan nuissa on. Sitä ei pysty millään sanomaan, mitä tuo isompi halkaisija vaikuttaa moottoriin, koska ennen jälkeen vertailua ei pystynyt tekemään. Tuskin ainakaan huonontaa toimintaa. ;)

Kuva

Tässä DP kiinni ahtimessa. Kiinnityksessä edelleenkin järkilinja, elikkä M8-pinnapultit reikiin ja kupariset mutterit 12mm kannalla. Ei pitäisi jumittua kiinni. Entistä purkaessani muuten mutterit pyörivät vuoden paikallaan olon jälkeen kahdesta pultista auki nihkeästi ja kolmannesta pinnapultti pyöri mieluummin sieltä ahtimen puolelta irti. Eli helposti ne jumii lyhyessäkin ajassa.

Kuva

Tässä minä ite.

Kuva

Lopuksi vielä yleiskuva pannuhuoneesta ajokunnossa. Laitoin ihan piruuttani vanhan suojapellin tuonne turbon ja virranjakajan väliin. Vähän piti kiinnityksiä muokata, mutta se ei ollut monen minuutin homma.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään laitoin lisäjousen aktuaattorille. Jousen kiinnitykseen tein säädön, eli noin 10mm välein reikiä, jolla voi muuttaa jousen esijännitystä. Käytännössä ensimmäisellä kokeilulla noin 3cm esiviritys antoikin peruspaineiksi 0,55bar. Viime tankkauksella tankkiin on päässyt ilmeisesti huonoa bensaa (98e), niin sehän nakutti muutamassa vedossa tuollakin paineella (vaikka magneettiventtiilin johto oli irti). Siirsin jousta kaksi reikäväliä löysemmälle. Esijännitys on noin 1cm luokkaa ja peruspaineiksi tulikin tällä säädöllä 0,45bar. Tämä mahdollistaa jatkossa 0,9bar maksimiahdot.

Ahtopaineiden nousu tapahtuu nyt hieman alemmilla kierroksilla. Aion vielä tehdä apc-boksiin modifikaation http://www.900aero.com ohjeiden mukaan. Boksihan on vieläkin sinetöity. Tällähetkellä minua ei niinkään kiinnosta suurempien ahtopaineiden saaminen, vaan pikemminkin haluan säätää ahtojen nousunopeutta.

Näyttää siltä, että moottori on väljä, niinkuin toverit jo ennustelivat minulle. Kone savuttaa edelleenkin kylmänä ja täysillä kiihdytettäessä takana kuulemma haisee oudolle. Savua kuitenkin tulee vähemmän, kuin ennen turbon vaihtoa. Käytännössä siis peilistä ei näy savua, niinkuin vanhalla turbolla. Öljynkulutuslukemaa en vielä tiedä, kun kilometrejä on tullut niin vähän tällä konstruktiolla. Selvääkin selvempää on, että minun pitää alkaa työstämään siitä varakoneesta tuohon uutta pannua tässä syksyn ja talven mittaan. Tavoitteena on purkaa se kone palasiksi ja katsoa kaikkien osien kunto. Muistin vieläpä väärin sen moottorin aiemman historian, eli siihen ei ole vaihdettu männänrenkaita. Näinollen aion mitata sylinterit ja jos niissä on soikeutta, niin sitten lohko porataan ja hankin uudet ylikoko männät siihen. Mikäli sylinterit on kunnossa, niin sitten vaan hoonaus ja uudet renkaat. Rempattu mosa olisikin kiva saada ensikesäksi sitten keulille. Tuskin tässä mitään dramaattista tapahtuu vanhan koneen kanssa, koska öljynkulutus on pysynyt tasaisena jo reilusti yli vuoden.

Kulutuslukemia taas vaihteeksi. Viimetankkauksella sain tuloksen 9,2litraa/100km. :wink:

edit: korjattu mittayksikkövirhe 10cm -> 10mm
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Syys 14, 2008 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Avasin lopultakin tuon harmaan APC-boksin sinetin ja siinä päällä olevan pannan. Koteloa ei tarvinnutkaan edes avata, kun pääsin käsiksi P-potikkaan kannessa olevan reiän kautta. Kertauksen omaisesti vielä todettakoon, että P säätää paineiden nousua ja F säätää maksimipainetta.

P:tä säätäen, F-säätöön kajoamatta sain ahtopaineiden nousun säädettyä siten, että paineet nousee mahdollisimman nopeasti, mutta kuitenkin siten, ettei paine piikkaa yli. Pelkkä P:n hakeminen kohdilleen nosti kuitenkin maksimiahtoja noin 0,1...0,2bar. Kerrottakoon, että aktuaattorille lisätty jousi jo nosti maksimiahdot 0,8baariin. Nyt paineet nousee vähän päälle 0,9bar tasolle ja siitä sitten laskee hieman kierrosten noustessa. Jahka taasen arki koittaa huomenissa, niin seurailen sitten tuota ahtojen ja auton käytöstä normaalissa työmatka-ajossani. Ei ole taloudellisesti järkevää "ajella hupia" näillä bensan hinnoilla.

Lueskelin vanhoista kirjoituksistani, että silloin kun pistin tuon konepaketin keulille, peruspaineet oli 0,5bar luokkaa ja apc:n kera ahdot piikkasi 0,9baariin ja siitä sitten laski 0,8:n tasolle. Olen siis käytännössä ajanut melkein samoilla paineilla jo aiemminkin. Nyt vaan sillä erotuksella, että boksista tuo nousunopeus (P) on säädetty siten, ettei paine lyö yli, vaan asettuu nätisti maksimiin.

Kulkupuoli on arvatenkin melkoisen makea tällähetkellä. :lol: Kermana kakun päällä: öljynkulutus näyttäis hieman rauhoittuneen. Katsoin tikkua 600km ajon jäljiltä ja pinta oli laskenut vain 1/5 min-max välistä. Senhän olisi entisillä menekeillä olla jo melkein lähellä minimiä. Öljyä siis kuluu, mutta ei niin nopeasti kuin ennen. Seurailen tilannetta...

Yhteenvetona voin todeta, että apc:n säätäminen on aina paikallaan, kun turbo on vaihdettu vakiosta poikkeavaksi, vaikka tavoitteena ei olisikaan paineiden nostaminen vakiosta. Lisäksi on pakko mainita, että ahtopaine ei kerro tehoista mitään. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viimeisin tankkaus 8,8L/100km. Pienenä harmina onneton IC. Jäähdytys pelaa maantiellä ja kun ei tarvitse olla pitkään paikallaan. Jos pidempi pysähdys esim. liikennevaloissa, niin sitten jäähdyttimestä loppuu kapasiteetti ja kone nakuttaa täyskaasu kiihdytyksessä :arrow: APC pudottaa ahtoja 0,6 ... 0,7bar tasolle. Muutoin hyvin pelittää. Ohitukset on suorastaan juhlaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti: Ohitukset on suorastaan juhlaa. :wink:
Oletko mitannut esim 80-120 kmh?
Omalla menee alle 3 sec,ja se on "juhlaa".Tosin sekään ei nyt riitä,aina pitää saada enemmän.Foorumilla on kuitenkin autoja jotka menee tonkin välin alle 2 sec.Ne kait sitten on "suurta juhlaa" :mrgreen:
Ps.emännän 1.8 esko vakiona menee sen 6.7 sec 80-120 välin.
Niin että mitä se suorastaan juhlaa tarkoittaa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En ole mitannut. Ajatuksissa se kuitenkin on pyörinyt. Yksi ongelma tuossa mittauksessa on se, että ilmeisesti kovissa vedätyksissä moottori kallistuu senverran, että nopeusmittarin vaijeri jotenkin kanittaa ja nopeusviisari ei nousekaan oikeaan tahtiin. Vasta kun lopetetaan veto, niin viisari hyppää ylemmäksi. No, tuon toki voisin korjata vaihtamalla oikean pituisen vaijerin, jolloin se ei olisi niin tiukalla (h-moottorisissa on pidempi vaijeri, joka kiertää jarrutehostimen eri kautta, kuin b-koneisissa). Toisaalta voisin katsoa kierroslukumittarista kierrosluvun 120km/h nopeudessa, jolloin kellotus onnistuisi moottorin kierrosluvun perusteella. Lisäksi pitäisi ladata kännykkään sekunttariohjelma, kun en satu omistamaan sekkaria... Tokihan nuita vetoja voisi videoidakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh,jäämme odottamaan vetoja. :wink:
Oma t-8 tulee kokemaan "pienen" päivityksen ensi keväänä joten haluaisin tietää miten muiden t-8:it menee 80-120 välin.
Toi ilmoittamani alle 3 sec on mun t-16 satku.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kuva

laskekaa montako sekunttia menee 80 lähtönopeus ryssän fokuksen takana ja 120 on auton kohdalla....toki lievä alamäki......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, vetäsin teidän iloksi yhden kerran nelosella 80-120.

linkki

Kiihdytykseen lähtö tasanopeudesta 80. Tulokseksi arvioisin noin 6sekuntia. Kännykällä kuvasin ton. Nopeusviisarin hourailu sotkee ikävästi, joten tulos jää tulkinnanvaraiseksi. Nopeusviisari ei tosiaan nouse samaan tahtiin, kuin kierrosviisari tuossakaan videossa. Jokatapauksessa 120km/h pitäisi tulla 4200rpm:llä. Kuten voi huomata, kun löysäsin lopussa kaasun ja nopeusviisari hyppäsi ylemmäksi.

Ehkä teen vedon huomenna myös kolmosella? Tosin laskelmieni mukaan 120km/h nopeus saavutetaan 5800rpm:llä, joten ei kuulosta mukavalta. Katsotaan nyt. Vai tekisinkö 3->4 vaihdon kera?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti:No, vetäsin teidän iloksi yhden kerran nelosella 80-120.

linkki

Kiihdytykseen lähtö tasanopeudesta 80. Tulokseksi arvioisin noin 6sekuntia. Kännykällä kuvasin ton. Nopeusviisarin hourailu sotkee ikävästi, joten tulos jää tulkinnanvaraiseksi. Nopeusviisari ei tosiaan nouse samaan tahtiin, kuin kierrosviisari tuossakaan videossa. Jokatapauksessa 120km/h pitäisi tulla 4200rpm:llä. Kuten voi huomata, kun löysäsin lopussa kaasun ja nopeusviisari hyppäsi ylemmäksi.

Ehkä teen vedon huomenna myös kolmosella? Tosin laskelmieni mukaan 120km/h nopeus saavutetaan 5800rpm:llä, joten ei kuulosta mukavalta. Katsotaan nyt. Vai tekisinkö 3->4 vaihdon kera?
Tee veto kolmosella.Eikös sullakin kuitenkin ole siinä t-8:ssa kierrosluvun raijoitin?Senhän pitäisi pätkästä 6000rmp joten kolmonen riittää sulle hyvin tuohon vetoon.
Vaihto kuitenkin ottaa aika paljon ajasta pois.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ole rajoitinta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh onhan sulla manuaalinen rajoitin eli oikea jalka.
Kyllä ne 8 tappisen kupit kestää kokemuksen mukaan sen 6500rmp,joten ei huolta.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Laiskasti lähtee. :-)

Pienempää silmään!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tomaatti kirjoitti:Noh onhan sulla manuaalinen rajoitin eli oikea jalka.
Kyllä ne 8 tappisen kupit kestää kokemuksen mukaan sen 6500rmp,joten ei huolta.
Ja vähän enemmänkin. Nimim. punaisen lopussa kävi, kun jalka kaasulla jääradalla penkkaan ajoin :P
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kävin eilen säätämässä ahtopaineita alemmas apc:stä. Alkoi tympäisemään tuo ic:n riittämätön kapasiteetti nimenomaan kiihdytyksissä, jotka alkaa pysähdyksistä. Säädin siis F-potikasta maksimipainetta alemmas, mutta en koskenut P:hen, eli nousunopeutta en lähtenyt ruukkaamaan. Nyt paineet on about 0,8bar ja ne laskee sitä melko pian 0,7 ja maksimikierroksilla on luokkaa 0,6bar. Erona edelliseen liki baarin maksimipaineisiin on se, että paikaltaan lähdettäessä kone ei nakuta vielä satasen vauhdissakaan ja meno on paljon jouhevampaa. Mukavuutta lisää sekin, että moottori vetää vielä satasestakin ylöspäin, kun ahtopaineet ei ole laskenee peruspaineille asti nakutuksen takia.

Tutkailin sitä öljynkulutusta ja totuus on valjennut. Kone on vaan niin väljä, että se syö öljyä sen 1litra/tonni, vaikka turbokin vaihdettiin. No, se entinen ranettamani turbo siis onkin ehjä ja siinä oli ainoa vika aivan totaalisen väsähtänyt hukkaportinkello. Sillä sai peruspaineiksi about 0,1bar, kun testattiin sitä. Serkku laittoikin sen cossun peru ahtimen omaan t8 satkuunsa ja kertoi, että ahtaa täydet paineet jo 2500rpm:llä, kun vaihtoi hukkiksen kellon ehjään (peruspaineet 0,4bar luokkaa sillä kellolla). Tapauksessahan on koomisia piirteitä. Tuo nykyisen turboni luovuttanut Nissan SX200 on siis kärsinyt ilmeisesti ihan samasta viasta. Enhän miekään saanut peruspaineiksi, kun sen 0,3 bar ja kellon piti olla 0,7bar kello! Luultavasti siis siihenkin autoon on vaihdettu turbo turhaan, kun pelkän hukkaportin kellon väsyneisyyden olisi voinut korjata vaihtamalla kellon tai lisäämällä jousen. :)

Eipä tuo turbon päivitys minua kuitenkaan harmita. Tehtävälistalle on vaan tullut uusi tehtävä, elikkä pitää kaivella se varaosamosa esille ja alkaa mittailemaan sylinterejä, josko siitä saataisiin hoonaamalla ja rengastamalla parempi motti 99:iin. Ehkä jo ennen tuota päivitän ruiskutusjärjestelmän k-jetistä LH2.2 versioon. Semmoseen kun löytyy nyt kaikki tarvittavat osat omasta takaa. :wink:

ps. niitä kolmosen 80-120 vetoja ei tule.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin