Kuupan kaasari

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Moro

Olen tuskaillut tuon automaattiryypyn kanssa, kun ei jaksa mennä päälle.
Paikat on putsattu ja kaiken pitäisi olla kohdallaan, mutta ei vaan "jaksa" tuo jousi kääntää läppiä alas?

Olisko tohon mitään kikkaa tiedossa tai sattumoisin korvausosia myynnissä.

Kuuppahan on tuo allekirjoituksessani mainittu super :wink:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

http://www.kaasutinexpertti.fi
Kysy tuolta neuvoja
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja timos »

Onhan automaattiryypyn kotelo jousineen irrotettavissa ja korvattavissa toisella samanlaisella. Niitä löytyy varmasti, esim. minulta.
Timo
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hmm..

eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä. itse ainakin sain kuoleentuneen jousen pelaamaan, kun kiersin kotelon jousiosaa noin 10 astetta. onko tuo joku säätö, vai onko kyseessä vain joku onnellinen asennusvirhe minulla tai aiemmalla omistajalla?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja timos »

[quote="turkkaki"]hmm..

eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä...
Näin on!
Timo
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Mulla oli 96sissa (73,75ja78) aikoinaan päinvastainen vika.(Jäi ryyppy päälle).
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

turkkaki kirjoitti:hmm..

eikös se automaattiryypyn jousi ole säädettävissä sitä koteloa kiertämällä...
Silläpä sitä ryypyn toiminnan pituutta säädetään, mutta vaikka laitan säädöt kaakkoon, niin eip toimi oikein... ryyppy vaan on sitten päällä todella pitkääään.
( siis kun käsin käyn sen ensin painamassa päälle, jotta kylämänä lähtee käyntiin ).

Sehän voisikin auttaa JOS sitä itse jousta voisi kotelossaan kääntää niin, että se kiristyisi, mutta ryypyn säätö olisi silto kohdallaan.

- Taas toisaalta... mikähän voisi ESTÄÄ, että tämä jousi ei pääse tekemään työtään?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mhirvi kirjoitti: - Taas toisaalta... mikähän voisi ESTÄÄ, että tämä jousi ei pääse tekemään työtään?
Vivustot ei takertele, läppä ei takertele?

Ja jousessa ei ole mitään murtumaa, taittumaa tms. joka kuolettaisi siitä voiman? Ja jousi reagoi normaalisti lämmönvaihteluihin jos esim. laitat sen pakastimeen ja otat pois?

Ainakin tuolla oli '78 kuuppa, josta voisi kysyä löytyykö vielä jousta tai koko kaasaria. http://www.nettivaraosa.com/668118
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin siis täh..

Ryypyn säätöhän on juuri sitä, että se vieteri käännetään niin, että pääsee tekemään työnsä kunnolla.
kannattaa testata. niin minä tein. tosin en ole vielä koittanut vesikierrolla, että miten toimii tosi tilanteessa.
Päättelin, että kun lämminvesivaraaja on säädetty sinne 60 asteeseen, niin sillä vedellä pitää ryypyn aueta kokonaan. "eli kuumaa vettä hanasta. Taas kun päästää kaasarin kylmenemään, edes nyt normaaliin +10 asteeseen, niin läpät pitää olla kiinni.

näin minä sen säädin.. ei voi olla kovin kaukana metsässä.

jos jousi ei toimi, niin on joktain fyysistä vikaa. mulla oli sitäkin. kun niitä käsin auttelee, niin kannattaa olla tarkkana. ilmeisesti ryypyn haitta oli hypännyt vieterillä. silloinhan se ei toimi mitenkään loogisesti. on loppuviimeksi ihan yksinkertainen laite, kun sen oikein ajattelee.

jos bimetalli vieteri on vioittunut jotenkin, niin se on sitten vaihdettava. ei oikeastaan tarvi olla kummonen murtuma, niin alkaa oikuttelemaan.

ja tämä itsellä ainakin on vaivannut edellisessäkin kuupassa, että se vieterin päästä päähän alue on tosiaan vain jotain 40-50 astetta, ja moottorin normaali lämpö ollee jotain 70-90.. ei tarvi olla pakkasta, että pitää olla täysin kiinni. edellinen kuuppa oli säädetty pakkasella kuntoon. sittenhän se ei toiminutkaan kylminä kesäaamuina. -20 astetta niin hörähti heti, 0-astetta ja ei kirveelläkään käyntiin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Hmmm...

Tässä nyt ei iltavilakalla pääse autolle tsekkaamaan, mutta nyt Perustavaalaatua oleva kysymys:

Jos otan bi-metallikannen irti kaasuttimesta, onko siis mahdollista "kiristää" vieteriä sen kiinnityskohtaa kannessa kääntämällä?

Mielestäni ei.

Jos taas kyllä, niin sehän ratkaisisi paljon :oops:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja timos »

Mhirvi kirjoitti:Hmmm...

Tässä nyt ei iltavilakalla pääse autolle tsekkaamaan, mutta nyt Perustavaalaatua oleva kysymys:

Jos otan bi-metallikannen irti kaasuttimesta, onko siis mahdollista "kiristää" vieteriä sen kiinnityskohtaa kannessa kääntämällä?


Mielestäni ei.

Jos taas kyllä, niin sehän ratkaisisi paljon :oops:
Ei tarvitse irti ottaa, löysäät kolme ruuvia kiristyspannasta ja käännät koteloa vastapäivään. Näet miten läpät aukeavat, kun jousi kiristyy. Koko säätöhän perustuu jousen kireyteen (ja lämpölaajenemiseen tietysti). Tietysti voit ottaa kotelon irti, jos ei ole ollut auki, ja tarkastaa, että jousi on ehjä ja kiinni läpän yhdystangossa.
Tsemppiä! Timo.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

No tää selvis,

Siis ne kolmen ruuvin löysääminen+kierto kuuluu normaaliin säätöön ja sillä saa toki säädettyä, kuten kuuluukin, mutta kun se ei minulla auttanut. (riittänyt)
Toisaalta taas tämän jousen kiinnitys on toteutettu hahlolla tapin päähän, joka on yhtäpuuta kantensa kanssa, joten sitä ei voi säätää.

No nyt tulee se pointti:
Löysäämällä "vesipesän" ja bimetallikannen välistä pulttia, joka on kannen ulkopuolella keskitettynä, saa pidettyä vesipesän paikoillaan ja kierrettyä bikantta pesän suhteen siten, että jousi saadaan esikiristettyä riiiittävästi :!:

Ja taas toimii... se vain ottaa joskus hetken hämäläiseltä, enneko tajuaa :lol:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja timos »

Hyvä että tuli kuntoon. Eikä maksanut paljon!
Timo
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kuupan kaasari

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

nonih..

enpäs sitten osannu tuota selittää.. ihmettelinkin että mitenniin ei riitä säätö.. saahan tuota ruuvattua vaikka kierros tolkulla.. onko tuohon säädön hakemiseen mitään nyrkkisääntöä, vaiko ihan kokeilemalla haetaan sopiva kohta?

jos tuota nyt vielä joutuu reppaamaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin