Saab 900 mittaristohommia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tämmoinen tarina:

Ostin Lehtimäen purkamolta Saab 900:n ahtopainemittariston jonka vuosimallia en osaa sanoa(ainakin merkkivalorivissä merkkejä on hiukan eri paikoissa kuin tuossa nykyisessä). Sitä sen kummemmin ajattelematta, aloin purkaa tuota kojelautaa joka ei tosiaan ollut mitään mukavaa hommaa :D .

Noh, saatuani tämän itselleni uuden mittariston kiinni, käänsin avainta niin merkkivalot tietenkin paloivat aivan väärissä kohdissa, lämpömittari nousi samantien tappiin, eikä bensamittarikaan pelannut... Täten sitten vaihdoin alkuperäisen mittariston takaisin ja meinasi pää pehmetä kun kojelautaa kasatessa niitä kolmea pitkää ruuvvia koitti saada paikoilleen kun näemmä entinen omistaja on päättänyt että niitä ruuvvinohjainputkia siellä ei tarvita.

Voiko tätä mittariongelmaa korjata yksinkertaisesti esim vaihtamalla niitten kahden liittimen johtojen paikkoja, pitääkö jostain katsella uudemman mallin mittaristo, vai hyväksyä se, että kun autossani ei vakiona ollut ahtopainemittaria niin siinä ei koskaan tule olemaankaan, ainakaan sellaista mikä Saabbiin kuuluu.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja pevi »

Antureiden resistanssi vaihtuvat eri vuosimalleissa. Tästä johtuen ilmiö.

Voit irrottaa VAROVASTI viisarit alkuperäisistä mittareistasi ( lämpö/bensa) tällöin voit siirtää mittarit turbomittarin seuraksi. Kannattaa tietenkin harjoitella irrottamista niillä väärin näyttävillä mittareilla :P
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hetkinen! Kyllä oikea syy taitaa olla se, että johdot ovat ihan eri järjestyksessä auton omassa mittarissa ja tässä vastahankitussa. Elä pura vielä mitään viisareita pois.

Voit saada toisen mittariston toimimaan autossasi, mutta se vaatii että käyt läpi takana olevat fooliot ja selvität, että mikä johto menee mihinkäkin mittariin / lamppuun kummassakin mittaristossa. Sitten avaat liittimet auton johtosarjasta ja vaihtelet johtojen järjestyksen oikeaksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja pevi »

Helpommalla pääsee kun vaihtaa koko uuden yhdistelmämittarin (Bensa/lämpö/turbo) alkuperäiseen mittaristoon/folioon. Yhdistelmämittarihan ei liitynnöiltään eroa eri vuosimallien välillä, kuten bensa/lämpömittarien anturit saattaa tehdä , viitaten edelliseen viestiini.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Folioissa on myös suuria vuosimallieroja OG:issa. Esim 1990 folioita ei saanut ilman rankkoja modifikaatioita sopimaan 1982-mittaristoon. :-(

Jos yläreunan valojen symbolit on eri järjestyksessä mittarien välillä, niin todnäk. ei niitä mittaristojen osia voi järkevästi yhdistellä, vaan on pakko vaihtaa liittimien johtojen järjestystä ja pitää mittari ja folio samana könttinä.

En ole aiemmin kuullut, että OG:n mittaristoissa olisi ollut anturien erosta johtuvia ongelmia, ainoastaan sellaista, että liittimen väärän nastajärjestyksen vuoksi viisarit ja valot viuhtoo miten sattuu.. Vaan jos sulla on itselläsi käynyt noin, että oikea johto menee oikeaan paikkaan mutta silti viisari näyttää mitä sattuu, niin sittenhän ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uskoa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Mikäli oikein muistan, niissä folioissa ei ollut mitään eroja. Ainoastaan siinä mikä menee mittaristovalon säätimelle, oli 2 reikää neljän sijaan(siis tässä turbomittaristossa). Koitin myös vaihtaa pelkästään sen bensa/lämpö/turbo mittarin siihen mittaristoon mikä itselläni autossa on, muttei pelannut siltikään. Kerkesin purkaa tuosta yhdistelmämittarista jo lämpö- ja bensamittarin viisarit ja niiden "moottorit" irti tuosta, ja sain ehjänä ne erilleen kasattuakin vielä.

Minusta helpoimmalla pääsisi kun vaan joltain saisi ostettua 90-vuosimallia olevan turbomittariston niin silloin tuskin mitään modaamisia tarvitsisi tehdä :D . Muttakun olen jo kerinnyt tuota mittaria purkaa sen verran että enää ahtopainemittari on tuossa taulussa kiinni niin kait sitä oman mittariston modaamista voisi kokeilla.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 900 mittaristohommia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minkä ikäinen tuo toinen mittari on? itse kun laitoin -85 mittarin -89 niin auto ei edes käynnistynyt.. hetken aikaa ihmeteltiin että mikä on vikana..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin