Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Saappi Kuski kirjoitti: Minulla on vain yksi ja olen luullut että saan ajaa mitä vaan. Mikähän siinä on?
Äh. Näköjään myönnetty -89. Silloin niitä ei jaeltu niin hövelisti kuin nykyään.
Itse varmaan asian tiedätkin, mutta nuoremmille tiedoksi:
Entinen ABCE olisi nykyään ABECE tai nykyään ehkä yleisemmin BECE.
ABECEDE antaa oikeuden kuljettaa lähes mitä tahansa maakulkuneuvoa. Tuohon vielä päälle pv:n ps.kortti, lentolupakirja monimoottorikelpuutuksella ja merikapteenin paperit niin työpaikka on kutakuinkin varma. :wink:

Moni entinen kuorma-autokortin omistaja sai tuon ylimääräisen E:n vuonna -72 ajokorttiuudistuksen myötä, kun ajokortissa ei aiemmin eritelty yhdistelmiä.
Sama juttu tuon pikku-E:n kanssa, jonka sai korttiinsa EU:n myötä ilman ajokoetta. Olikohan vuoden -96 loppuun mennessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Svc kirjoitti:Itse varmaan asian tiedätkin, mutta nuoremmille tiedoksi:
Entinen ABCE olisi nykyään ABECE tai nykyään ehkä yleisemmin BECE.
ABECEDE antaa oikeuden kuljettaa lähes mitä tahansa maakulkuneuvoa. Tuohon vielä päälle pv:n ps.kortti, lentolupakirja monimoottorikelpuutuksella ja merikapteenin paperit niin työpaikka on kutakuinkin varma. :wink:

Moni entinen kuorma-autokortin omistaja sai tuon ylimääräisen E:n vuonna -72 ajokorttiuudistuksen myötä, kun ajokortissa ei aiemmin eritelty yhdistelmiä.
Sama juttu tuon pikku-E:n kanssa, jonka sai korttiinsa EU:n myötä ilman ajokoetta. Olikohan vuoden -96 loppuun mennessä.
Juuh. Konstit on olleet monet näiden kirjaimien kanssa. Itse ajoin ison E:n intissä. Sieltä sen sai sitten siviilikortiksi kun oli ammattiajokokemusta. D tuli sitten ajettua vähän erikoisemmalla tavalla. Vuokrattiin parin kaverin kanssa paikkuribussi paikallisesta firmasta, käytiin pari tuntia ajelemassa kaupungilla. Kukin vuorollaan ajoi ja toiset esitti matkustajia ja paineli pysäkkinappeja :) Välillä käytiin linja-autoasemalla muka lastaamassa ja purkamassa. Sitten vain varattiin ajat katsastuskonttorilta kirjalliseen ja ajokokeeseen. Mahtaneeko enää onnistua tuolla tavalla, tuskin. Kaikenlaisia ajo ja opetuslupia tuli sitten leivänpuutteessa hankittua. Tarpeettomia nykyään kaikki ja hyvä niin. Erikoisuutena voisi mainita yhdistelmäajoneuvon ammattitutkinnon joka oli suoraan sanottuna aika pirullinen suoritettava.
9000CS 2,3
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

meverkko kirjoitti:
Nus nus. Tämä pitää hyvinkin paikkansa kun puhutaan trailereista tai muista tavarankuljetuskärryistä. Mutta unohdit varmaankin yhden ison ryhmän O2 -luokan kärryjä, nimittäin asuntovaunut. Niissähän on yleisesti hyvin pieni kantavuus, joten omamassa on aika lähellä kokonaismassaa. Tästä johtuu, että suuri osa asuntovaunun ja henkilöauton yhdistelmistä on laillisesti vedettävissä B-kortilla.

Trailerit meneekin tosiaan käytännössä lähes aina BE:n piiriin.
Hmm. Kortin kannalta asuntovaunun omamassalla tai kantavuudella ei ole mitään merkitystä, eli vain kokonaismassa merkitsee. Tyypillinen yksiakselinen vaunu taitaa nykyään kokonaismassaltaan yleensä alle 1400 kg luokkaa ja tyypillinen veturi alkaa samoin olla omamassaltaan siinä 1500 kg kieppeillä? Eli mennään siinä ja siinä. Kaksiakseliset vaunut ovat lienee aina vähintään jotain 1300 kg ja painavimmat 2000 kg luokkaa.

Viimeksi näitä olen enemmän joutunut pohtimaan 7 vuotta sitten. Tämän jälkeen autojen omamassat ovat kieltämättä kasvaneet ja vaunut jopa keventyneet vaikka koko onkin kasvanut.

Nykyään tilanne voi ollakin juuri niinkuin sanot. Silloin -95 tilanne oli toinen, josta syystä niitä pikku-e -kortteja jaettiin niin helposti. Voisin ehkä tarkentaa, että yksiakselinen asuntovaunu menee nykyään yleensä B-kortilla mutta kaksiakselinen vaatii yleensä BE:n.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

On kai se kuitenkin selvää että 80-luvun ABCE kortilla saa ajaa myös mitä tahansa nykyisen BE kortin vaativaa yhdistelmää ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:On kai se kuitenkin selvää että 80-luvun ABCE kortilla saa ajaa myös mitä tahansa nykyisen BE kortin vaativaa yhdistelmää ?
Kyllä on. olennainen on juuri tuo..CE. Ennen nykyistä merkintäsysteemiä pikku-E merkittiin kuorma-autokorttiin "ABE/ABC".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Svc kirjoitti:
meverkko kirjoitti:
Nus nus. Tämä pitää hyvinkin paikkansa kun puhutaan trailereista tai muista tavarankuljetuskärryistä. Mutta unohdit varmaankin yhden ison ryhmän O2 -luokan kärryjä, nimittäin asuntovaunut. Niissähän on yleisesti hyvin pieni kantavuus, joten omamassa on aika lähellä kokonaismassaa. Tästä johtuu, että suuri osa asuntovaunun ja henkilöauton yhdistelmistä on laillisesti vedettävissä B-kortilla.

Trailerit meneekin tosiaan käytännössä lähes aina BE:n piiriin.
Hmm. Kortin kannalta asuntovaunun omamassalla tai kantavuudella ei ole mitään merkitystä, eli vain kokonaismassa merkitsee. Tyypillinen yksiakselinen vaunu taitaa nykyään kokonaismassaltaan yleensä alle 1400 kg luokkaa ja
Joo, olet periaatteessa ihan oikeassa että asuntovaunun kantavuudella ei ole suoranaisesti merkitystä. Syy- ja seuraus kulkee tässä kuitenkin käsi kädessä.

Asuntovaunun todellinen kytkentämassa on aina hyvin lähellä sen suurinta sallittua kokonaismassaa. Ja kun kytkentämassa pitää olla pienempi kuin vetoauton suurin sallittu (joka taas on aika lähellä omamassaa). Eli ymmärrät mitä haen takaa? (nelivetoja tms ei tässä nyt huomioida) Eli tätä kautta saadaan yhtälö, joka parin mutkan jälkeen antaa tulokseksi minun väittämäni, "asuntovaunun kokonaismassa on hyvin todennäköisesti pienempi kuin vetoauton suurin sallittu jarrullisen peräkärryn kytkentämassa". Ei välttämättä, mutta usein.

Trailereissahan suurimmaksi osaksi pikku-e:n tarpeellisuuden aiheuttaa se käyttämätön kantavuus, mitä asuntovaunuissa ei ole.

No joo, alkaa olla off topic.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

meverkko kirjoitti:
Svc kirjoitti: Joo, olet periaatteessa ihan oikeassa että asuntovaunun kantavuudella ei ole suoranaisesti merkitystä. Syy- ja seuraus kulkee tässä kuitenkin käsi kädessä.

Asuntovaunun todellinen kytkentämassa on aina hyvin lähellä sen suurinta sallittua kokonaismassaa. Ja kun kytkentämassa pitää olla pienempi kuin vetoauton suurin sallittu (joka taas on aika lähellä omamassaa). Eli ymmärrät mitä haen takaa? (nelivetoja tms ei tässä nyt huomioida) Eli tätä kautta saadaan yhtälö, joka parin mutkan jälkeen antaa tulokseksi minun väittämäni, "asuntovaunun kokonaismassa on hyvin todennäköisesti pienempi kuin vetoauton suurin sallittu jarrullisen peräkärryn kytkentämassa". Ei välttämättä, mutta usein.

Trailereissahan suurimmaksi osaksi pikku-e:n tarpeellisuuden aiheuttaa se käyttämätön kantavuus, mitä asuntovaunuissa ei ole.
Tajusin joo. Mutta puhumme nyt kahdesta eri asiasta eli ajokortin kirjainten riittämisesta ja sallituista yhdistelmämassoista.

Ajokortin riittävyys katsotaan aina rekisteriotteista. Jos siis perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn omamassan, kortista pitää löytyä pikku-E vaikka perävaunu olisi kuormaamaton.

Yhdistelmän muu laillisuus massojen suhteen katsotaan toteutuneista painoista.
Esimerkkinä traileri, jossa omamassan ja kokonaismassan ero on isompi, kuin asuntovaunussa:

Veturina Saab 99, jonka otteella mainittu omamassa on 1150 kg ja suurin sallittu perävaunumassa on jarrullisena 1500 kg.

Laitan perään trailerin, jonka omamassa on 400 kg ja kokonaismassa 1800 kg. Trailerin kantavuus on siis maksimissaan 1400 kg.

Yhdistelmä vaatii pikku-E:n koska trailerin suurin sallittu kokonaismassa ylittää tuon 1150 kg. Tämä lienee tullut jo selväksi?

Sillä, että tyhjä traileri painaa vain sen 400 kg, ei kortin riittämisen kannalta ole mitään merkitystä. Ao. trailerin vetäminen tyhjänäkin vaatii BE:n.

Trailerin kokonaismassaa liikenteessä rajoittaa kuitenkin Saabin suurin sallittu pv:n kokonaismassa eli kantavuudeksi jää vain 1500 kg - 400kg = 1100kg. Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on siis 99:n 1550 kg + trailerin 1500 kg, eli 3050 kg.

Mutta jos taas laitan saman trailerin vaikka Toyota LandCruiserin perään (omamassa 2075 kg) riittää tyhjälle trailerille B-kortti.

Cruiselle sallitaan 2800 kg perävaunu, eli trailerin saa kuormata maksimikuormaansa. Suurin yhdistelmämassa tuolla yhdistelmällä on siis Cruisen 2850 + pv:n 1800 kg = 4650, (joka taas vaatii BE-kortin). Mutta niin kauan kuin tuon yhdistelmän todellinen kokonaismassa on alle 3500 kg, riittää B-kortti.

Ihan sama homma asuntovaunun kanssa: Esim "Pärekorina" tunnettu Matkaaja 6000: kokonaismassa 900 kg, omamassa 740 kg, tulee 99:n perässä B-kortilla. Saman ikäluokan Sprite Major 1080/790kg vaatii 99:llä vedettäessä BE:n

Jotta homma olisi vielä vaikeampaa, joillakin autoilla rajoitetaan vielä suurinta yhdistelmämassaa. Esim VW LT/ MB Sprinter kokoluokan isot pakut:
Esim auton kokonaismassa on 3500 kg, ja sillä saa vetää esim 2000 kg jarrullista perävaunua mutta yhdistelmän kokonaismassa saakin olla esim vain 4000 kg.

Jos samainen traileri laitetaankin vielä N2 luokan kuorma-autoksi rekisteröidyn VW LT:n perään (kokonaismassa 3550 kg), pitääkin kortissa lukea vähintään C1E tai CE.

Helppoa, kuin heinänteko, vai mitä? :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Svc kirjoitti:
Helppoa, kuin heinänteko, vai mitä? :wink:
Totta, kuten olemme tässä keskustelussa taas kerran saaneet havaita. :lol:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pitää olla kortissa riittävästi kirjaimia niin ei tarvi niin miettiä :D
Täällä vetoauton kokonaispaino on 3990kg, ja siihen saa laittaa 5000kg kärrin perään.(jenkki SUV)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti: Lainsäädännössä "ajo-oikeudella" tarkoitetaan kunkin kuljettajan oikeutta kuljettaa jotakin tiettyä ajoneuvoa joko korttinsa antamalla luvalla + poikkeustilanteet. Siis käytännössä ajokortin riittävyyttä. Joka kerta kun puhutaan käsitteestä "ajo-oikeudetta ajo", rikotaan näitä. Ainakaan itse en ole löytänyt muuta. Noissa ylikuorma ja vastaavissa tilanteissa puhutaan siis muista liikennerikkomuksista. Korjaa joku jos on parempaa tietoa. Ihan täsmällisesti kirjoitettuna tuota ei laeista meinaa löytyä. Moni näyttää käyttävän tietolähteinä poliisin ja tielaitoksen ym. sivuja joissa asiat on monesti tiivistettynä helpommin ymmärrettäviksi. Itse olen luonteeltani pykäläsaivari eli vain Finlex kelpaa ;)
Niinpä, poliisinkaan sivuilla oleva tieto ei aina pidä paikkaansa niinkuin esim. dollyasiassa on ilmeistä.

-----

Finlex Rikoslaki 10 § (30.4.1999/545)
Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta
Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, raitiovaunua, junaa, alusta tai ilma-alusta ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, on tuomittava kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta tuomitaan myös se, joka ilman vaadittavaa pätevyyttä ryhtyy junan, aluksen tai ilma-aluksen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavaan tehtävään.

------

Finlex Ajokorttiasetus 7.9.1990/845
5 § (5.1.1996/2)
Ajokorttiluokat
Ajokorttiluokat ovat:
clip

B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;


----------

Tässä on ainoastaan "kokonaismassa" eikä siitä ole mitään tarkennusta miten asiat ajokorttivaatimusten suhteen katsotaan jos kokonaismassa oikeasti onkin enemmän kuin rekisteriotteeseen merkitty.

Aikanaan esim. viritetyllä mopolla ajaessa sakotettiin myös ajo-oikeudetta ajosta. Eikö ylikuormaaminen katsota vastaavasti ?

Ja tähän vielä lisäisin että eihän uusimman (?) mallin rekisteriotteessakaan ole enää kohtaa "kokonaismassa" vaan "tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa"
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jamppa kirjoitti:pitää olla kortissa riittävästi kirjaimia niin ei tarvi niin miettiä :D
Täällä vetoauton kokonaispaino on 3990kg, ja siihen saa laittaa 5000kg kärrin perään.(jenkki SUV)
Ihan uteliaisuutta: Mikä auto? Vieläkö jenkkien markkinamiehet tuosta puhuvat SUV:nä? EU-aluellahan tuo vaatii henkilöautoksikin rekisteröitynä kuorma-autokortin.

(Ajokorttitermein tuo yhdistelmä on N2+O3, eli nykymallisessa kortissa pitää olla vähintään BEC1EC.)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Onneks mulla on pelkkä B, ei tartte murehtia paljoa. Joskus jos tarttee kärryn kans jotain roudata, niin kärry on "joku sellanen 750k" joka on laitoja myöten (25cm) täynnä jos sitäkään.
Ihan tarkotuksella pelkkä B. Ei tartte hypätä rekkojen ohjaamoihin tai vedellä isoja vaunuja vaikka kuinka pyydettäis. Hyvä todeta "joo mun tarttis korttiin pari lisäkirjainta hakea, viittiks maksaa ne?" :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Red Dragon kirjoitti:Eli

esimerkki:

Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka :oops:

Saako vetää AB-kortilla?

t.Sami
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Eli

esimerkki:
Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka :oops:
Saako vetää AB-kortilla?
t.Sami
Eipä taida saada, kun kärryn massa lasteineen menee yli 750kg.
Lukaisepa nuo edellisen aukeaman pitkät pohdinnat. Kuten siellä aiemmin todettiin, kyse ei ole siitä, että kärry lasteineen painaa yli 750 kg, vaan siitä mitä rekisteriotteissa olevat massat ovat.
Eli vielä kerran: :wink: Kortin riittävyys katsotaan aina rekisteriotteista: Jos perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn omamassan, pitää kortissa olla BE vaikka kärry olisi tyhjäkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja haffu »

Muistaakseni sedällä on sellainen yhdistelmä jota minäkin saisin vetää BC-kortillani. Pakettiautolla (VW Transporter T5 1.9TDI) tuleekin yhdistelmän kokonaismassa vastaan. Sedällä siis 9-5 Vector 2.3t Sedan ja telitraileri, jonka kokonaismassa hieman alle 1500kg.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin