OG900: Takavalot/vilkut sekaisin ... missä vika ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pilot
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

OG900: Takavalot/vilkut sekaisin ... missä vika ?

Viesti Kirjoittaja Pilot »

Morjens ! Saab 900 vm-90 ilmeni seuraava vika: Takavalot ja vilkut menevät sekaisin ( maadoitus vuotoko?). Siis valot toimivat ja vilkut toimivat, mutta eivät yhtä aikaa. Valot (yksinään päällä) ok. Vilkut (ilman valoja, ilman pakki-asentoa) toimivat, mutta kun pakkivaihde on päällä
tai kun valot ovat päällä tai kun painan jarruja (jarruvalo mukaan) tai laitan vilkun päälle, niin takana tulee ns. joulukuusi-ilmiö: kaikki valot vilkkuvat vilkkureleen tahdissa ... autossa on myös vetokoukku. Olen tutkinut mahdollisia hapettumia (ei), vaihtanut vilkkureleen, ajovalokytkimen, tutkinut vetokoukun sähköliittimen ... Missähän menevät sähköt sekaisin ? Onko muilla käynyt samoin ? Olisiko pakkivalon kytkimessä tai virtalukossa vai missä ihmeessä ? Vinkkejä ! -kiitos.
Ja löytyiskö etelä Suomesta kaveria, joka laittaisi valot kuntoon ? Ajaisin pihaan mielelläni ... alkaa itseltä taidot loppua ... ;-)
Vinkkejä kehiin ...
Pilot
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Samaa vikaa oli samanikäisessä kaasarisatkussani. Korjaamo setä sanoi heti vian kuvattuani, että maadoitusjohto on paskana/hapertunut/yhtynyt happeen vuosien saatossa. Uutta piuhaa ja taas pelaa. Oli kiva ajella, kun ei tiennyt mitä takana paloi eli kääntyessä ei mitään hajua vilkkuiko mikään vai vilkkuiko/paloiko kaikki valot. :D
#2884
Saabiton
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

maadoitus vikana. laittakaa se kuntoon. tai hapettumaa takavalojen liitännässä
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
eke
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 04:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja eke »

joomaa
Saab 900T16 classic käyttöauto
Saab 900s -90 varaosa-auto
Saab 900c -86 mökkiauto
#3014
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Ja maadoituspiste sijaitsee takakontin kannen alla, vararenkaan vieressä pitkittäisessä palkissa. Jos et siis sitä vielä ole puhdistanut.
#2277
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pilot
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Takavalojen ongelman etsintää ...

Viesti Kirjoittaja Pilot »

Morjens taas. Takavalojen ongelma ei ole ratkennut vielä ... tarkistin maa-
doituksen takakontin palkista vararenkaan vierestä: ei hapettumaa ... olen
tutkinut myös polttimoiden kuntoa (silmämääräisesti ei hajonneita polttimoita). Valot toimivat, vilkut toimivat, mutta eivät yhtä aikaa ! Myös
jarrupolkimen (jarruvalot) polkaisu sekoittaa, sekä peruutusvalot päällä sekoittavat koko-takavalo-paketin ... yksittäisesti toimivat ... Uusi oire, jonka havaitsin: ajovalojen valokytkin kuumenee ajon aikana ! Olisiko muita vinkkejä kuin maadoitus-piste takakontin palkissa tai viallinen polttimo ? Mitä oireita tulee vialllisesta virtalukosta, peruutusvalon kytkimestä tai jarruvalokytkimestä ? Valot ja vilkut edessä pelaavat yhtäaikaa moitteetta, joten vika paikallistuu taakse. Voisinko (varmuuden vuoksi) tehdä maa-pisteelle takana sijaiskytkennän, siis mistä-mihin-pisteeseen ?
Lisää vinkkejä ? ;-)
Pilot
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Pojan autossa oli valot sekaisin ja vika löytyi takaa katsottuna vasemman puolen lampun pohjan liittimestä. Kun liikutteli jakoliitintä, mikä johtaa oikeanpuoleiselle lampulle, alkoivat valot toimia. Maatto/korketusvika sekin oli.
# 419 Vesa Pohjalainen
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Takavalojen maadoitus tuntuu olevan vanhojen satkujen tyyppi vika, itsellänikin tuossa sedanissa takavalot toimi miten sattuu (jarruvalot vilkku kun laitto vilkun päälle ym..) ensin tappelin vakio maa johdon kans, mutta meni hermot (vakio maa johto oli katkennut kuoren sisältä, päälisin puolin ei erottanut oliko johto ehjä). Korjasin asian siten että juotin 4mm johdon kuskin puolen takavalo pohjan maa piiriin ja laitoin johdon uuteen paikkaan auton korissa. Pelittänyt moitteetta tähän asti ja varmasti vielä piiitkään, varmaan jopa parempi kuin vakio maadoitus. :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu ei sen vakio maan kanssa kannata alkuunkaan pelleillä, itse porautuva vaan moodoitus liuskan leveimpään kohtaan ja vaseliinia väliin ja toinen pää vaikka alkuperäiseen paikkaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Edesmenneessä 900i:ssä kyseisiä oireita aiheutti se keulassa oleva maadoituspaikka syyläri vieressä eli se kannattanee myös tarkistaa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pilot
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Maadoitusvikahan se oli ...

Viesti Kirjoittaja Pilot »

Morjens taas ja kiitos arvokkaista vinkeistä ! Sehän oli kuin olikin maadoitusvika ... itsekin tutkin alkumetreillä aihetta ja kun palasin lähtöruutuun, niin ... vikaa oli myös yhdessä polttimossa, joka murentui sormiini siten, että lasiosa irtosi kannastaan ... mutta suurin vika korjaantui ns. hyppylangalla takavalojen maadoitusliuskasta auton runkoon ... (ongelmana oli alkumetreillä, että pönttöilin yrittäessäni langalla maadoitusliuskasta maalattuun peltiin, enkä kirkkaaseen peltiin),
nyt siis abikolla ruuvin alla ja johdon toinen pää takavalojen kiskossa,
siis toimivat ! Kiitos kaverit vielä kerran !
Pilot
zs6234i
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2008 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900: Takavalot/vilkut sekaisin ... missä vika ?

Viesti Kirjoittaja zs6234i »

Mulla ysisatkussa on ilmennyt sellainen vaiva, että..
Jarruvalot kun lakkasivat pelaamasta, alettiin asiaa tutkia niin kas, varokehan se siellä oli palanut.
Vaihdettiin varoke..
Jarrut kesti painaa kerran ja taas paloi varokkeen lanka..
:roll:
Missähän vois olla tuon ongelman ydin?
Ole varovainen kun puhut. Sanoilla luot maailman ympärillesi
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900: Takavalot/vilkut sekaisin ... missä vika ?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

zs6234i kirjoitti:Mulla ysisatkussa on ilmennyt sellainen vaiva, että..
Jarruvalot kun lakkasivat pelaamasta, alettiin asiaa tutkia niin kas, varokehan se siellä oli palanut.
Vaihdettiin varoke..
Jarrut kesti painaa kerran ja taas paloi varokkeen lanka..
:roll:
Missähän vois olla tuon ongelman ydin?
Oikosulku. Eli johdot yhdessä tai +johto ottaa runkoon jossain. Polttimot ja kannat tarkistaisin ekana.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: OG900: Takavalot/vilkut sekaisin ... missä vika ?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

CRC on ykkösaine. Sitä kuuluu suihkia polttimot ja johdot ja kaikki paikat täyteen. Varmuuden vuoksi vielä kainaloon. Virta päälle ja savun hälvetessä kaikki toimii. Ehkä. Oikeasti.
Vastaa Viestiin