Vähän ahtimien vertailua. Vanhassa ahtimessa fyysisesti isompi pakopesä, samoin isompi pakosiipi, mutta kuitenkin vanhassa ar 0,48 ja uudessa ar 0,64.

Uudessa ahtimessa isompi kompressorin siipi, isompi trimmi ja isompi pesän ar. Kompressoripesä on muutenkin isompi, kuin t03:ssa.

Tässä kuvassa laipat tohon kompurapuolelle. Ne tein siten, että ensin sahasin yhdestä ylimääräisestä t03 kompurasta nuo "holkit". Hitsautin ne pulssitigillä alumiinilevyn palaan. Sitten laitoin holkkiosasta kiinni sorviin ja sorvasin laippaan reiän ja oikaisin tiivistepinnan. Tämän jälkeen merkkasin turbon kompurapesästä tehtyjen pahvisapluunoiden perusteella ulkomuodon ja kiinnitysreiät. Porasin reiät ja muotoilin ulkopuolet.

Tein pientä hienosäätöä jyrsinkoneessa: jyrsin hitsisaumoihin väisteet, jotta kuusiokolopultit käyvät reikiin.

Välikatsaus, että miten palikat rupeaa menemään konehuoneeseen.

Tein aktuaattorille kiinnitysraudan rosterista. Näyttää ehkä vähän erilaiselta, mitä noissa t03:ssa yleensä. Tuossa kompurakotelossa oli pultinreiät tuolle aktuaattorissa olevalle laipalle. Kun kääsin pesät saabikkaaseen sopivaan asentoon, niin eipä ollut enää pultinreikiä tarjolla. Samassa kuvassa näkyy öljynpaluuputki. Ohut osa on sisämitaltaan saman paksuinen, kuin ahtimessa oleva poistoreikä. Ahtimessa oleva putki yhtyy alkuperäiseen, mutta katkaistuun paluuputkeen 50mm pitkällä kumiletkulla. (Kuvakulma hämää silmää, tuo korvakko näyttää luonnottoman isolta kuvassa.)

Ahdasta on tuon ic:lle menevän putken kanssa, mutta sopii se kuitenkin.


Siellä se alkaa jo olla kiinni. Pakosarjan ja turobn väliseen laippaan laitoin pinnapultit ja kuparitahnaa kierteisiin. Öljylinjakin on jo paikallaan.

Vähän näkyy tuokin kompuran imulaippa. Imuputki asettui oikein hyvin, melkein samaan asentoonkin, kuin t03:lla.

Ylläri tulikin tuon pakolaipan kanssa. Tiivisteen ja laipan urat eivät ymmärrä toisiaan. Olisi tullut takuulla vuotoa, jos olisi tuollaisenaan lyöty läjän. Laippa tuli turbon mukana...

Tässä sitten aimoharppaus eteenpäin. Laipan ura täytettiin hitsaamalla ja koneistettiin suoraksi. Aukkoa muotoiltiin lähemmäksi ahtimen aukkoa. Dp:n valmisti serkkupoika, joka tosiaan on klubin jäseniä itsekin. Siitä vaiheesta ei juuri kuvia sitten olekaan. Ite vielä oikaisin hitsauksen jälkeen jyrsinkoneessa tuon laipan tiivistepinnan, kun se oli vedellyt hitsattaessa. Vanha ja uusi DP rinnakkain. Jonkinmoista eroahan nuissa on. Sitä ei pysty millään sanomaan, mitä tuo isompi halkaisija vaikuttaa moottoriin, koska ennen jälkeen vertailua ei pystynyt tekemään. Tuskin ainakaan huonontaa toimintaa.


Tässä DP kiinni ahtimessa. Kiinnityksessä edelleenkin järkilinja, elikkä M8-pinnapultit reikiin ja kupariset mutterit 12mm kannalla. Ei pitäisi jumittua kiinni. Entistä purkaessani muuten mutterit pyörivät vuoden paikallaan olon jälkeen kahdesta pultista auki nihkeästi ja kolmannesta pinnapultti pyöri mieluummin sieltä ahtimen puolelta irti. Eli helposti ne jumii lyhyessäkin ajassa.

Tässä minä ite.

Lopuksi vielä yleiskuva pannuhuoneesta ajokunnossa. Laitoin ihan piruuttani vanhan suojapellin tuonne turbon ja virranjakajan väliin. Vähän piti kiinnityksiä muokata, mutta se ei ollut monen minuutin homma.
