Saab 900 Aero -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saab 900 Aero -87
Jep. Ukissa tulee tosiaan pyörittyä muutaman kerran viikossa töiden merkeissä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saab 900 Aero -87
Tuossa irroitin etupyörän ja nappasin kuvan. Eli on tehty niin, että koneistettu reijät, mutta noihin koloihin ei olla laitettu mitään tueksi. Kiristetään näin käytännössä tyhjän päälle. Sanokaas, onko järkevintä sorvata tuohon pienet holkit, jotka kiristäisivät vanteen napaa vasten?
Pieniä sähkövikoja myös ilmennyt. Eli mittariston valot eivät pala, eivätkä mitkään muutkaan tauluvalot (lämppäri etc.). Ainut mikä palaa on takasumuvalon katkaisijan valo. Myöskään vakionopeudensäädintä en ole saanut toimimaan (ei välttämättä liity sähkövikoihin). Haulla olen kyllä löytänyt lampunvaihtoa ym. kosketushäiriötä koskevia ohjeita, mutta miettisin vaan, että onko näillä jokin yhteinen maadoituspiste tms., jonka kautta voisi vikaa ensin tutkia? Sulake on ehjä (tai kysytään vielä varmistukseksi, että minkä nimisen sulakkeen takana nämä ovat?).
Olen koittanut pyöritellä ja naputella himmennintä, sekä hieman antanut avokämmentä kojelautaan, mutta minkäänlaisia elonmerkkejä en ole saanut valoihin. Voiko vaan olla, että kaikki valot ovat palaneet/huonossa kontaktissa?
Tuossa vielä muutama uusi kuva Aero-kuumeen nostattamiseksi!
Kuva
Kuva
Pieniä sähkövikoja myös ilmennyt. Eli mittariston valot eivät pala, eivätkä mitkään muutkaan tauluvalot (lämppäri etc.). Ainut mikä palaa on takasumuvalon katkaisijan valo. Myöskään vakionopeudensäädintä en ole saanut toimimaan (ei välttämättä liity sähkövikoihin). Haulla olen kyllä löytänyt lampunvaihtoa ym. kosketushäiriötä koskevia ohjeita, mutta miettisin vaan, että onko näillä jokin yhteinen maadoituspiste tms., jonka kautta voisi vikaa ensin tutkia? Sulake on ehjä (tai kysytään vielä varmistukseksi, että minkä nimisen sulakkeen takana nämä ovat?).
Olen koittanut pyöritellä ja naputella himmennintä, sekä hieman antanut avokämmentä kojelautaan, mutta minkäänlaisia elonmerkkejä en ole saanut valoihin. Voiko vaan olla, että kaikki valot ovat palaneet/huonossa kontaktissa?
Tuossa vielä muutama uusi kuva Aero-kuumeen nostattamiseksi!
Kuva
Kuva
Re: Saab 900 Aero -87
Annetaan viisaampien vastata kysymyksiisi mutta pakko sanoa että aero kuume nousi mittarin mukaan noin 42 asteeseen..
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Saab 900 Aero -87
Nyt ollut vähän aikaa hiljaista täällä, kun tuli kierreltyä Eurooppaa tuommoisen kuukauden verran. Sinä aikana satkua vähän hitsailtiin lokareista ja alustasta. Hyvin vähän oli paikkailtavaa, kyllä talviseisonta kannattaa.
Eilen kuumana päivänä kävi niin, että kuskin puoleinen ikkuna jäi alas. Miettisin, että onko sähkömoottori voinut ylikuumentua tms.? Toisen puolen ikkuna sekä kattoluukku toimivat normaalisti. Nostimesta kuuluu pieni naksahdus, kun koittaa avata ja sulkea ikkunaa. Ajattelin vain kysäistä, että jos jollain olisi heittää jotain vinkkiä ongelmasta ennen kuin alan osia irroittelemaan.
Maanantaihin mennessä pitäisi saada laitettua kuntoon, kun silloin pitää astua palvelukseen.
Eilen kuumana päivänä kävi niin, että kuskin puoleinen ikkuna jäi alas. Miettisin, että onko sähkömoottori voinut ylikuumentua tms.? Toisen puolen ikkuna sekä kattoluukku toimivat normaalisti. Nostimesta kuuluu pieni naksahdus, kun koittaa avata ja sulkea ikkunaa. Ajattelin vain kysäistä, että jos jollain olisi heittää jotain vinkkiä ongelmasta ennen kuin alan osia irroittelemaan.
Maanantaihin mennessä pitäisi saada laitettua kuntoon, kun silloin pitää astua palvelukseen.
Re: Saab 900 Aero -87
Se moottori on vaan väsähtänyt. Omat kokemukseni noiden kanssa ropaamisesta on, että osta purkuautosta toimiva tilalle (esim. vasemmasta takaovesta) tai sitten tilaa pcs:n kautta speedpartsilta uusi tarvikemallinen, 80e.
Sitä hiilisäätöä roplaamalla sen saa toimimaan taas pariksi viikoksi, sitten se juuttuu taas ylös tai alas.
Itse ostin uudet. Eipähän tarvi ihmetellä ja hyvin on toimineet tähän mennessä.
Sitä hiilisäätöä roplaamalla sen saa toimimaan taas pariksi viikoksi, sitten se juuttuu taas ylös tai alas.
Itse ostin uudet. Eipähän tarvi ihmetellä ja hyvin on toimineet tähän mennessä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Saab 900 Aero -87
Ajattelin kanssa, että varmaankin moottori alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt.
Mites tuota hiilisäätöä oikein roplataan? Pitäisi nyt vaan saada nopeasti toimimaan ainakin ennen kun vettä alkaa satamaan. Pitää kysellä vähän jos löytäisi käytetyt nopeasti täältä Ukista tai ostaa suoraan uudet vaan.
Mites tuota hiilisäätöä oikein roplataan? Pitäisi nyt vaan saada nopeasti toimimaan ainakin ennen kun vettä alkaa satamaan. Pitää kysellä vähän jos löytäisi käytetyt nopeasti täältä Ukista tai ostaa suoraan uudet vaan.
Re: Saab 900 Aero -87
Auto kaunis kun se on Aero
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Saab 900 Aero -87
Ota moottori irti ikkunannostimesta. Kun purat, ota huomioon, että se hammaskaariosa on jousitettu, joten kun otat moottorin irti, niin se läpsähtää auki-asentoon. Kannattaa läpsäyttää se hallitusti, eli kokeile vähän pitää sitä paikallaan muuhun nostinmekanismiin verrattuna kun vedät moottorin irti.ville.yla kirjoitti:Mites tuota hiilisäätöä oikein roplataan? Pitäisi nyt vaan saada nopeasti toimimaan ainakin ennen kun vettä alkaa satamaan. Pitää kysellä vähän jos löytäisi käytetyt nopeasti täältä Ukista tai ostaa suoraan uudet vaan.
Siellä on päädyssä sellainen talttapääruuvi, jota voit pikkasen kiertää. Laita johdot takaisin kiinni ja kokeile, pyöriikö moottori.. Jos ei, kierrä taas vähän lisää. Puhutan ihan milleistä kerrallaan. Kun saat moottorin pyörimään, kasaa ikkunannostinpaketti uudestaan.
Sitten kun saat ikkunan kiinni, niin jätä moottorista suosiolla johdot pois, ettei taas tule kiusausta kokeilla ennenkuin saat ehjän moottorin tilalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Saab 900 Aero -87
Pitkästä aikaa taas kerkeää päivittelemään tänne vähän Aeron tarinaa.. Valitettavasti nyt negatiivisemmissa asioissa..
Tässä kesän aikana saatu laitettua auton pieniä ruostepaikkoja kuntoon ym. peruslaittoa ja huoltoa. Auto alkoi todella olla upea (varsinkin alustan ja koneen osalta, pintaremontti oli tarkoitus polkaista todenteolla talvella käyntiin). Kuitenkin tässä muutama viikko sitten mutkaista pikkutietä tullessani tekivät uusi asfaltti, tästä johtunut sora asfaltilla, terävä mäen-nyppylä mutkassa sekä yllättäen nyppylän takaa paljastunut Volvo aiheuttivat Aerolle tämännäköistä jälkeä:
Edestä
Koko auto
Eli sivuttainen osuma, jonka jälkeen pyörähdys ja takalokasuoja Volvon kylkeen ja siitä edelleen pyörähtäen ojaan. Kaikki onnettomuuteen joutuneet ovat kunnossa ja selvittiin pelkillä ruhjeilla ja mustelmilla. Mahdollisuudet olisivat olleet paljon pahempaankin.. Onneksi vastakkain olivat Saab ja Volvo, vaikkakin molemmat 80-luvun puolelta olivatkin. Molempien ohjaamot käytännössä täysin suorat.
Vauhtia itselläni oli vajaa 80km/h ja vastaantulevalla n. 60km/h luokkaa. Tilannenopeus oli vaan liian kova tuohon kohtaan, ylinopeutta ei ollut. Täysin omaan piikkinhän menee tämä tietenkin. Paljosta se ei ollut kiinni, mutta vähänkin riitti tässä kohtaa. Todella pieni luisu, jonka jälkeen havainto vastaantulevasta autosta, jonka seurauksena nopeat korjausliikkeet molempiin suuntiin, joista jälkimmäinen hieman liian ärhäkkä ja seurauksena Volvon keula tuli hyvinkin tutuksi.
Tästä ei voi enää muuta kuin oppia. Aero kuume on kyllä todella korkealla.. Sen verran hieno auto oli tuo. Vielä en ole paljoa muuta kerennyt purkamaan kun pintapuolta, siipeä, vanteet (joista kaksi ehjää), muoviosia, rattia, ym. tavaraa. Koneeseen en ole vielä edes pahemmin kerennyt vilkaisemaan, kun on ollut nuo lomat vähän vähällä tuolla varusmiespalveluksessa. Katsotaan josko nyt viikonloppuna kerkeäisi vähän paremmin katsomaan.
Tälläista päivitystä tällä kertaa. Saattaakin jäädä viimeiseksi päivitykseksi tämän aiheen alla.. Seuraavaksi palataan uusin kujein, uusin autoin ja toivottavasti "Aero"-otsikon kanssa.
Tässä kesän aikana saatu laitettua auton pieniä ruostepaikkoja kuntoon ym. peruslaittoa ja huoltoa. Auto alkoi todella olla upea (varsinkin alustan ja koneen osalta, pintaremontti oli tarkoitus polkaista todenteolla talvella käyntiin). Kuitenkin tässä muutama viikko sitten mutkaista pikkutietä tullessani tekivät uusi asfaltti, tästä johtunut sora asfaltilla, terävä mäen-nyppylä mutkassa sekä yllättäen nyppylän takaa paljastunut Volvo aiheuttivat Aerolle tämännäköistä jälkeä:
Edestä
Koko auto
Eli sivuttainen osuma, jonka jälkeen pyörähdys ja takalokasuoja Volvon kylkeen ja siitä edelleen pyörähtäen ojaan. Kaikki onnettomuuteen joutuneet ovat kunnossa ja selvittiin pelkillä ruhjeilla ja mustelmilla. Mahdollisuudet olisivat olleet paljon pahempaankin.. Onneksi vastakkain olivat Saab ja Volvo, vaikkakin molemmat 80-luvun puolelta olivatkin. Molempien ohjaamot käytännössä täysin suorat.
Vauhtia itselläni oli vajaa 80km/h ja vastaantulevalla n. 60km/h luokkaa. Tilannenopeus oli vaan liian kova tuohon kohtaan, ylinopeutta ei ollut. Täysin omaan piikkinhän menee tämä tietenkin. Paljosta se ei ollut kiinni, mutta vähänkin riitti tässä kohtaa. Todella pieni luisu, jonka jälkeen havainto vastaantulevasta autosta, jonka seurauksena nopeat korjausliikkeet molempiin suuntiin, joista jälkimmäinen hieman liian ärhäkkä ja seurauksena Volvon keula tuli hyvinkin tutuksi.
Tästä ei voi enää muuta kuin oppia. Aero kuume on kyllä todella korkealla.. Sen verran hieno auto oli tuo. Vielä en ole paljoa muuta kerennyt purkamaan kun pintapuolta, siipeä, vanteet (joista kaksi ehjää), muoviosia, rattia, ym. tavaraa. Koneeseen en ole vielä edes pahemmin kerennyt vilkaisemaan, kun on ollut nuo lomat vähän vähällä tuolla varusmiespalveluksessa. Katsotaan josko nyt viikonloppuna kerkeäisi vähän paremmin katsomaan.
Tälläista päivitystä tällä kertaa. Saattaakin jäädä viimeiseksi päivitykseksi tämän aiheen alla.. Seuraavaksi palataan uusin kujein, uusin autoin ja toivottavasti "Aero"-otsikon kanssa.
Re: Saab 900 Aero -87
Menipä rumaksi, onneksi kaikki osapuolet ovat kunnosa. Autoja saa aina uusia.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saab 900 Aero -87
Harmi, että kolisi noinkin pahasti. Oli kerrassan upea auto.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saab 900 Aero -87
Upeahan se on vieläkin siinä mielessä että teki tehtävänsä eikä henkilövahinkoja tullut.
Re: Saab 900 Aero -87
Sitten vain korin hankintaan ja tekniikan vaihtoa! Vaikka eihän se aito ole sen jälkeen =)
Onneksi ei käynyt pahemmin!
Onneksi ei käynyt pahemmin!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Saab 900 Aero -87
Totta, peltiä saa aina uutta! Kyllä viimeistään nyt tajuaa todella näiden Saabien turvallisuuden. Vaikka on vanhaa peltiä ympärillä niin silti löytyy suojaa paljon enemmän kuin esimerkiksi joistain uusista korealaisista.. Ainakin oma mielipide on aina ollut tämä ja sai vahvasti pohjaa tällä. Pisteet täytyy antaa myös Volvolle turvallisuudesta. Oli kone painunut nätisti auton alle ja näin mahdollisti ohjaamon ehjänä pysymisen. Ikää oli todella myös tällä Volvolla.
Pääasia, että kaikki ovat täysin kunnossa.
Pääasia, että kaikki ovat täysin kunnossa.