Kilinä moottorissa kylmänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Kun auton käynnistää, niin kylmänä kuuluu jakopään puolelta kilinä. Kun auto käy aikansa kyseinen kilinä loppuu. Silloin kun konepelti on kiinni, niin äänen huomaa auton ulkopuolelta selvästi, ja että se tulee jakopään suunnalta. Mutta kun avaa konepellin niin ääntä ei juurikaan huomaa siltä suunnalta kuunneltuna. Ääntä voisi kuvata vähän samanlaiseksi, kun olisi pakoputken vaimentimen sisällä irti jotakin, mutta kun pakari on toisella puolella, pahus. 110 tkm huollossa vaihdettiin hihnan kiristin ja joku rulla, mitä muita laitteita laturin lisäksi moniurahihna pyörittää? Sillä jotenkin tuntuu, että ääni tulisi moottorin ulkopuolelta. Kyseinen ääni tuli huollon jälkeen, huomasin sen kun olin n. 2 tkm ajellut, joten suoraan en voi sanoa sen liittyvän huoltoon. Toinen juttu, jonka huomasin heti huollon jälkeen, kun rattia käänsi moottori kylmänä, niin silloin tuntui, että jokin tehostaja piti kovemaa ääntä kuin ennen huoltoa.
Onko vastaavia kokemuksia?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Mistähän pystyisin toteamaan onko hihna pitkä vai lyhyt? Laskussa lukee laturin hihna (nro 9132937), moniurahihnan kiristys rulla (nro 110952HP) ja hihnapyörä (nro 4968590). Täytyy varmaan soittaa huoltoon, että mikä hihna on vaihdettu. Mitä muuten tarkoittaa lyhyt hihna, jääkö joku rulla pois käytöstä?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja george »

Minulla on ihan sama ihmetyksen aihe. Aivan samanlainen kilinä tai ehkä helinä kuvaa sitä paremmin. Olisin voinut kuvailla äänen aivan samoin.
Autolla on ajettu 27 Mm (vm 2007), joten mitään hihnan vaihtoja ei ole ollut. Ääntä on kestänyt ehkä 2000 km:n verran. Saabin erään kirjeen mukaan turbon jokin läppä voi helistä, mutta samalla häviää myös tehoja.

Olisi kiva saada äänen aiheuttaja selville. JOnkin verran se rassaa.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja tnt »

110 huollossa vaihdetaan rullat vain jos ne on huonoksi todettu tai niiden vaihtoa ei ole erikseen tilattu..
9-3Aero-01
tuppo
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: To Joulu 06, 2007 17:41

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja tuppo »

laakkonen13 kirjoitti:Kun auton käynnistää, niin kylmänä kuuluu jakopään puolelta kilinä. Kun auto käy aikansa kyseinen kilinä loppuu. Silloin kun konepelti on kiinni, niin äänen huomaa auton ulkopuolelta selvästi, ja että se tulee jakopään suunnalta. Mutta kun avaa konepellin niin ääntä ei juurikaan huomaa siltä suunnalta kuunneltuna. Ääntä voisi kuvata vähän samanlaiseksi, kun olisi pakoputken vaimentimen sisällä irti jotakin, mutta kun pakari on toisella puolella, pahus. 110 tkm huollossa vaihdettiin hihnan kiristin ja joku rulla, mitä muita laitteita laturin lisäksi moniurahihna pyörittää? Sillä jotenkin tuntuu, että ääni tulisi moottorin ulkopuolelta. Kyseinen ääni tuli huollon jälkeen, huomasin sen kun olin n. 2 tkm ajellut, joten suoraan en voi sanoa sen liittyvän huoltoon. Toinen juttu, jonka huomasin heti huollon jälkeen, kun rattia käänsi moottori kylmänä, niin silloin tuntui, että jokin tehostaja piti kovemaa ääntä kuin ennen huoltoa.
Onko vastaavia kokemuksia?
Terve

Minun pikkudiesel pitää myös kyseistä ääntä käynnistettäessä.
Vika on kiristimen jousesta josta on päässyt vaimennusneste pois.
Kun soitin huoltoon ja asiasta kysyen miksi meni näin pian rikki noin 25 000 Km.
Vastaus oli ettei huollossa vaihdeta kuin kiristimen pyörä ei koko kiristintä.
Hinnaksi kerrotiin 485 €, mutta kun tiesin että siinä käytetään INA laakerin osaa ja pyörää. Hommasin sen muualta hintaan 143€.

Saat testattua kiristimen siten, että käännät hihnan manuaalisesti tiukkaan.
Jjonka jälkee ei ainakaan minulla kiristin pitänyt ääntä. tietysti ääni palasi jokin ajan kuluttua.
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja george »

Nyt minulla on epäillys kilinän alkuperästä. Tänään kuuntelin ensimmäistä kertaa etukatalysaattoria. Muita kohteita kyllä olen useastikin kuunnellut. Kun pistin ohutseinäisen, halk. 20 mm, metalliputken kiinni katalysaattoriin, niin autossa istuva vaimo totesi, että ääni voimistui. Putkesta kuului korvaan muiden äänien lisäksi selvä kilinä.

MInulla on ensiviikolla asian tutkiminen takuulla. Saa nähdä, mitä liike toteaa äänen aiheuttajaksi. Kilinähän lakkaa parissa minuutissa, joten heidän on oltava nopeita. Kai heille on sanottava, että aloittavat katalysaattorista, ettei auton tarvitse montaa päivää viipyä huollossa. GM:n mukaan merkkikorjaamon on ainakin todettava ääni ja kirjattava se ylös vastaisuuden varalle.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja foppa »

Moi.

Uskoisin, että kyse on omassa tapauksessanikin juuri tuosta.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=76274
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

Minä olin n 10v töissä merkkiliikkeessä asentajana ja mua se kyrsi aina noi jonniin joutavat kitinän valittajat.

Mitä välii jos se kitisee kylmänä minuutin???

Paina kaasua kyllä ne kikinät sieltä hävii.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

kari 2 kirjoitti:Minä olin n 10v töissä merkkiliikkeessä asentajana ja mua se kyrsi aina noi jonniin joutavat kitinän valittajat.

Mitä välii jos se kitisee kylmänä minuutin???

Paina kaasua kyllä ne kikinät sieltä hävii.
Oliskohan mustakin asentajaksi noilla vihjeillä?

Eli moottorin/voimansiirron tavallisuudesta poikkeaviin ääniin ei kannata reagoida? Onko tämä nyt varma?


edit:Kyllähän kaikki täällä osaa tulkita sarkasmia?
Viimeksi muokannut Pekko_Å, Pe Loka 03, 2008 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

On varma

Antamalla koneelle raikasta happea(ja paljon) heti käynnistyksen jälkeen poistaa ne kitinät.

No minä jaoin näitä ohjeita merkkihuollossa n 10v ja omiin nimiin pajalla n 5v,sitten mulle riitti nää kitisiät.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Miten "ammattihenkilö" voi sanoa noin 8O
Vai yritätkö provosoida :?:

kari 2 kirjoitti:On varma

Antamalla koneelle raikasta happea(ja paljon) heti käynnistyksen jälkeen poistaa ne kitinät.

No minä jaoin näitä ohjeita merkkihuollossa n 10v ja omiin nimiin pajalla n 5v,sitten mulle riitti nää kitisiät.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

kari 2 kirjoitti:On varma

Antamalla koneelle raikasta happea(ja paljon) heti käynnistyksen jälkeen poistaa ne kitinät.

No minä jaoin näitä ohjeita merkkihuollossa n 10v ja omiin nimiin pajalla n 5v,sitten mulle riitti nää kitisiät.
Ilmeisesti olet siis vaihtanut alaa eikä tarvitse sen tarkemmin kysyä että mitä korjaamoa kannattaa vältellä? :mrgreen:
9000CS 2,3
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

Joo ei hätää.

Nykyään silpuun puuta motolla.

Ei tarvii olla pajalla.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

kari 2 kirjoitti:Joo ei hätää.

Nykyään silpuun puuta motolla.

Ei tarvii olla pajalla.
Hyvä homma. Toivottavast ei puunostajat kiukkuile jos tulee erehdyksessä vääränmittaista. :wink:
9000CS 2,3
kari 2
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 17:44

Re: Kilinä moottorissa kylmänä

Viesti Kirjoittaja kari 2 »

On muuten paljon tarkempaa hommaa kun autojen "korjaus"siis osien vaihto.

Joka kalikka tutkitaan mitä olet tehny ja päivässä käsittelet (toisten)omaisuutta enemmän kun on käytetyn saabin hinta.
On myös työkalu vähän arvokkaanpi kun joku korjaamon tekki testeri.
Vastaa Viestiin