99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
99 tuplakaasarit; asennuskuvia ja -ongelmia
Tutustuminen auton anatomiaan osa 1: polttoaineen syöttöjärjestelmän purkaminen ja kokoaminen. Ja kun tallissa lojuu tuplat, niin pitäähän niitä paikalle koittaa...
http://www.vippet.net/jari/tuplakaasarit
Niin, ne ongelmat...
1) Vesipumppu? Onko minulla vääränlainen imusarja? Siis pumpulta tulee "kylmää" vettä, joka kierretään koneelle imusarjan kautta. Toisaalta lämmityslaitteelle olisi menossa "kuumaa" vettä. Hmm, ihan kaikki ei täsmää. Tietäjät tulkitkoon kuvia ja please auttakaa...
2) Bensapumppu? Voiko bensapumpun vaihtaa eri tyyppiseen tai kannen asentoa kääntää, jotta letkut saadaan pois imuisarjan alta?
Kaikki muu tuntuu olevan plug and play, mutta ei kai tämä näihin tyssää, eihän? Auto siis 99 L -75, tuplakaasareiden alkuperä ei tiedossa.
http://www.vippet.net/jari/tuplakaasarit
Niin, ne ongelmat...
1) Vesipumppu? Onko minulla vääränlainen imusarja? Siis pumpulta tulee "kylmää" vettä, joka kierretään koneelle imusarjan kautta. Toisaalta lämmityslaitteelle olisi menossa "kuumaa" vettä. Hmm, ihan kaikki ei täsmää. Tietäjät tulkitkoon kuvia ja please auttakaa...
2) Bensapumppu? Voiko bensapumpun vaihtaa eri tyyppiseen tai kannen asentoa kääntää, jotta letkut saadaan pois imuisarjan alta?
Kaikki muu tuntuu olevan plug and play, mutta ei kai tämä näihin tyssää, eihän? Auto siis 99 L -75, tuplakaasareiden alkuperä ei tiedossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tässä kuvassa näkyy toi lämppärille menevä letku hyvin: http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5013.jpg
Mutta minne se vesipumppu vedetään?
Mutta minne se vesipumppu vedetään?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vanhemmissa imusarjoissa, kuten tuossa sinun -75:ssa on kaksi lähtöä imusarjalta, toinen lämppärille ja toinen pumpulle. Uudemmissa oli vain yksi lähtö, josta oli haaroitettu lämppärin letkulta pikku putki pumpulle.
Jos tuossa tupliksen imusarjassa on vain yksi lähtö, laita siitä putki lämppärille ja haara myös pumpulle. Jos et laita pumpulle menevää virtausta, lämmöt seilaa ylös alas termarin mukaan, silloin kun lämmityslaitteen hana on kiinni.
Katso mallia vaikka -84:sta, jossa on samanlainen toteutus
Ja sitten uusi imusarjan tiiviste ja ohuesti liimaa tai silikonia, muuten vuotaa takuulla vettä
Jos tuossa tupliksen imusarjassa on vain yksi lähtö, laita siitä putki lämppärille ja haara myös pumpulle. Jos et laita pumpulle menevää virtausta, lämmöt seilaa ylös alas termarin mukaan, silloin kun lämmityslaitteen hana on kiinni.
Katso mallia vaikka -84:sta, jossa on samanlainen toteutus
Ja sitten uusi imusarjan tiiviste ja ohuesti liimaa tai silikonia, muuten vuotaa takuulla vettä
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
ainakin seiskaysi tupliksen imusarjaan tulee lämppäriltä letku eri kohtaan kun ykskaasarisen imusarjaan. Jari, imusarja + vesiletku hyvinkäältä 0 euroa, vie koko auto mukanasi, kaupanpäälle kauniit sävylasit ja avattavat takasivuikkunat
Luca
Luca
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tiesinhän, että sinuun voi aina luottaalucaf kirjoitti:ainakin seiskaysi tupliksen imusarjaan tulee lämppäriltä letku eri kohtaan kun ykskaasarisen imusarjaan. Jari, imusarja + vesiletku hyvinkäältä 0 euroa, vie koko auto mukanasi, kaupanpäälle kauniit sävylasit ja avattavat takasivuikkunat
Luca
Taidan kuitenkin ensin kokeilla tuota haaroitusta, sillä alan olla sinut sen toteutuksen kanssa ja ainostaan haaroituspala ja pätkä letkua on enää kaupassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ei käynnisty. Ei edes yritä. Vinkkejä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Mites se menikään...
Mä kokeilin kanssa joskus muinoin 99 GL '84:seen B-lohkossa olleita tuplia, imusarja tosiaan tuotti harmaita hiuksia ja ei me taidettu saadakkaan sitä kunnolla käymään koskaan niin heitettiin projekti mäkeen. Joku muistikuva on että vesireijät ei kannessa ja imusatsissa pelannut. Strömberitkös ne kaasarit on? Jos ovat seisseet pitkään niin siellä on varmaan se juuttuva.. eikun muuttuvakurkkuinen tsydeemi jumissa.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Pumppu ainakin pumppaa. Sytytykselle en ole tehty mitään, joten pitäisi kipinän tulla. Avasin kaasarit ennen asennusta ja kaikki näytti siistiltä ja neulat liikkuivat. Kohokammioita en avannut.lintta go go kirjoitti:Saako bensaa, saako kipinää?? jos kaasarit ollu pitkään käyttämättä niin voi olla neulaventtiiliit möhjääntyny, ISO ilmavuoto tms.jariha kirjoitti:Ei käynnisty. Ei edes yritä. Vinkkejä?
Niissä kaasareissa on sellaiset messinkiset putken päät paljaana. Mitä niihin tulee? Imukoppa on myös halki, onko sillä merkitystä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Messinkisiin putkenpäihin (siis nämä jotka ovat bensaputken päällä) ei tule mitään. Ne on kohokammion tuuletusventtiilin kanavia. Eli, kaasun ollessa tyhjäkäynnillä niihin jos puhaltaa, ilmaa ei saa mennä kaasuttimeen ja ku kaasuläppää käännetään milli tai kaksi niin niihin tulee voida puhaltaa, ja edelleen ku käännetään kaasuläppää niin niihin ei voi puhaltaa.jariha kirjoitti:Niissä kaasareissa on sellaiset messinkiset putken päät paljaana. Mitä niihin tulee? Imukoppa on myös halki, onko sillä merkitystä?
Kohokammion tuuletusta säädetään siten, että: linkkisi kolmanneksi ylimmässä kuvassa olevien tuplisten kannen oikealla puolella alhaalla olevien muttereiden sisällä näkyy hahlopäinen ruuvi. Löysää mutteri ja pyöritä hahlopäistä ruuvia siten, että ylläkirjoittamani tapahtuu ==> tyhjäkäynti=ei voi puhaltaa, milli tai kaksi=voi puhaltaa, enemmän ku edellinen=ei voi puhaltaa. Oikea kohta kyllä löytyy.
Lisäksi; mittaa, että kaasuttimen suuttimen pinta kurkun alapinnasta on 2,5 milliä ja, että neulan rungon pinta on tasalla tai millin ylempänä vaimentimen rungon (kaasuttimen kannen) alapinnasta. Säädä kaasuvaijeri siten, että kaasutin menee varmasti tyhjäkäynnille (=kaasuläppä menee kiinni) ja täyskaasulla kaasuläppä on kokonaan auki. Ja tarkista, että imun ollessa kiinni imu on kiinni ja ollessa kokonaan päällä imu on kokonaan kiinni.
Niin, ja noissa tupliksissa ja muutenkin Strömbergin kaasuttimissa (ja näkyy tuossa alimmassa kuvassa) kannen korkin vieressä oleva "nystyrä" kuuluisi olla imusarjaan päin. Nippelitietoa, mutta tällöin kaasuttimen kalvo asettuu paremmin, kun sisällä oleva kalvon "kohdistus" merkkeille tarkoitetut urat sattuvat kohilleen. Näin ainakin minulla omassa ja Saab-asentajan vinkistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kiitos vinkeistä ja neuvoista! Jotain perustavalaatuista on pielessä, koska kone ei edes hörähdä eli bensaa se ei saa. Kun kaadoin muutaman pisaran kaasarin ohi (imusarjaan), niin jo hörähti.
Mutta tänään on taas uusi päivä kokeilla ja keksiä ratkaisua...
Mutta tänään on taas uusi päivä kokeilla ja keksiä ratkaisua...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Kohokammiot?
Olikos noissa kaasareissa perinteiset kohokammiot? Oletko tarkistanut että bensaa tulee kohokammioihin (molempiin siis) ja niiden ohjaamat neulaventtiilit ei ole jumissa. Joskus tapeltiin bemarissa pitkän aikaa ennenkuin tajuttiin että syystä tahi toisesta neulaventtiili juuttui välillä. Muutenkin, vanhat kaasarit olis syytä pestä esim. polttoöljyllä tahi ennen käyttöä, lähtee ne hapettumat veke.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Kohokammiot?
Jep. Ei lähde ei. Joten kohokammioihin ja/tai neulaventtiileihin osoittaa syyttävä sormeni. Bensaa kun syöttää imusarjaan, niin hörähtää, mutta ilman ei sano mitään...jake-hki kirjoitti:Olikos noissa kaasareissa perinteiset kohokammiot? Oletko tarkistanut että bensaa tulee kohokammioihin (molempiin siis) ja niiden ohjaamat neulaventtiilit ei ole jumissa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kaasarit on nyt "purettu" osiin ja saldo on se, että toinen kohokammio oli täysin kuiva. Ilmeisesti letku oli niin ahtaalla, että oli "tukehtunut" tukkoon. Neulaventtiilit tuntuivan olevan puhtaat ja toimivat. Vai miten niiden toiminnan voi tarkastaa?
Projekti on levällään viikonlopun yli, mutta ensi viikolla taas arvioin, yritänkö vielä kasata tämän vai palautanko alkuperäisen kaasarin paikalleen...
Projekti on levällään viikonlopun yli, mutta ensi viikolla taas arvioin, yritänkö vielä kasata tämän vai palautanko alkuperäisen kaasarin paikalleen...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari