Biker Off The Road

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"

Biker Off The Road

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.youtube.com/watch?v=9ecyM55Q ... re=related

Siitä nyt voi olla montaa mieltä kuka on idiootti jos 2 lähtee ohittamaan samanaikaisesti keltaisella viivalla.

Tämän vuoden kokemuksien perusteella en kyllä ihmettelisi vaikka joku kiilailisi autoilla ihan tahallaankin, pienemmissä vauhdeissa kokemuksia on esim. ruuhkissa joissa mp:llä pääsee kätevästi ruuhkissa pysähtyneiden tai kävelyvauhtia etenevien jonojen välistä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Re: Biker Off The Road

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Näytti kuitenkin aika tyypilliseltä tapaukselta että matolaatikon kuski kyttää ohituspaikkaa ja sitten kun päättää lähteä niin ei ymmärräjaksaviitsiosaakiinnosta vilkaista enää peiliin että mitä siellä takana sillä hetkellä tapahtuu. Ehkä se oli katsonut sinne minuuttia aikaisemmin eikä siellä silloin mitään prätkää näkynyt.
9000CS 2,3
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

en katsonut videota enkä yritä edes arvaa mitä tapahtui, mutta nykyautoihin verrattuna laiskahkolla ysiysillä vuosia ja kymmeniä tuhansia kilsoja ajaneena minulle on sattunut lukuisia tapauksia joissa selkeästi suorituskykyisempi kulkuneuvo, nelipyöräinen kaikissa tapauksissa, on minun takanani lähtenyt rivakkaan ohitukseen sellaisessa tilanteessa missä pitkän odotuksen jälkeen yhtäkkiä avautuu mahdollisuus odottaa.

se mikä minua on ärsyttänyt, ettei ohittaja ole lainkaan "lukenut" edessä olevien jonottajien (=minun) tunnelmia, ja olettaa että hän on ainoa jolla on tarve olettaa. hän luulee omaavansa oikeuden ottaa ohituskaista omistukseensa koko matkalta. hän on niin uppoutunut itsekeskeiseen egoonsa, ettei kykene huomioimaan sitä, onko joku ei niin salamannopealiikkienen myöskin odottanut tilaisuutta ohittamiseen, samassa jonossa edempänä. ihanan tyypillistä nykyihmisen ajattelemattomuutta.

joskus tätä tapahtuu moottoritien rampeilta, kun hitaalla saappaallani odotan että sulkuviiva poistuu ja saan virallisen luvan siirtyä rampilta ajokaistalle, niin joku kuutiopää lähtee jo sulkuviivan kohdalla vasemmalle, eikä se vielä tee hänestä kuutiopäätä, mutta kun se että hän sitten kiihdyttää niin että minä en enää mahdu sinne kaistalle. on aika veemäistä kiihdyttää rampilta motarille sellaisissa tunnelmissa että mun pitää olla salamannopea tän homman kanssa muuten toi ryntää mun niskaan.

ei noi motarin rampit ole niin pahoja, mutta ihan normaalilla tiellä jonssa ajaessa, avautuvat ohitusmahdollisuudet on ajoittain tosi kiusallisia ja vaarallisia. tehokkaat kulkuvälineet on vaarallisia kapistuksia sellaisten ihmisten käsissä jotka ei osaa huomioida lähimmäisiään.

jotta avautumisesta ei tule ihan yksipuolista, olen myös nähnyt asian toisen vaakakupin. esim: olen ollut jo tovin moottoritien ohituskaistalla ja jäljellä ohitettavina enää yksi auto ja sen edessä yksi rekka. vauhtini on ehkä 20kmh kovempi kun oihitettavilla ja saavun juuri tämän viimeisen ohitettavan henkilöauton kohdalle kunnes se pamauttaa kylmän viileästi eteeni ohittamaan rekkaa. hänellä vauhtia n. 2kmh enemmän kuin rekalla, 18kmh vähemmän kuin minulla. minä vedän liinat kiinni ja odotan seuraavat 5 minuuttia että päästään lopulta sen rekan ohi, ja sen jälkeen vielä 2 minuuttia sitä että tämä hidas hämäläinen vaivautuu palaamaan takaisin omalle kaistalleen pois edestäni.

molemmissa vaakakupeissa ongelmana on ihmisten ajattelemattomuus, toisinsanoen liika ajatteleminen. ollaan niin ajatuksissa ja omassa mielikuvitusmaailmassa, että unohdetaan havaita sitä mitä ympärillä tapahtuu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski
"Hölösuu"

lucaf kirjoitti: minun takanani lähtenyt rivakkaan ohitukseen sellaisessa tilanteessa missä pitkän odotuksen jälkeen yhtäkkiä avautuu mahdollisuus odottaa.

se mikä minua on ärsyttänyt, ettei ohittaja ole lainkaan "lukenut" edessä olevien jonottajien (=minun) tunnelmia, ja olettaa että hän on ainoa jolla on tarve olettaa. hän luulee omaavansa oikeuden ottaa ohituskaista omistukseensa koko matkalta. hän on niin uppoutunut itsekeskeiseen egoonsa, ettei kykene huomioimaan sitä, onko joku ei niin salamannopealiikkienen myöskin odottanut tilaisuutta ohittamiseen, samassa jonossa edempänä. ihanan tyypillistä nykyihmisen ajattelemattomuutta.
Laki ei anna oikeuksia mutta määrää siitäkin edestä kieltoja ja velvollisuuksia. Tässä on kyse ihan selkeästi siitä että SINÄ et saa aloittaa ohittamista jos takaa tuleva on jo aloittanut ohituksen. Niinpä ohituksen aloittaneella on oikeus olettaa että ohitettavat myös noudattavat niitä. Muuten ei pysty ennakoimaan oikeastaan mitään tuolla liikenteessä.

18 §
Ohituskiellot

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen
9000CS 2,3
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saappi Kuski kirjoitti:
Laki ei anna oikeuksia mutta määrää siitäkin edestä kieltoja ja velvollisuuksia. Tässä on kyse ihan selkeästi siitä että SINÄ et saa aloittaa ohittamista jos takaa tuleva on jo aloittanut ohituksen. Niinpä ohituksen aloittaneella on oikeus olettaa että ohitettavat myös noudattavat niitä. Muuten ei pysty ennakoimaan oikeastaan mitään tuolla liikenteessä.

18 §
Ohituskiellot

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen
Jep, ihan on omakohtaista kokemustakin tästä parin vuoden takaa, kun joku venetrailerin hinaaja keräsi peräänsä ihan kelpo jonon maantiellä. Siispä ohittamaan kun baana aukesi. Ohitus tyssäsi siihen, kun kolmannen auton jälkeen joku lippisteini eskortillaan keksi myös lähteä ohittamaan ja oli tulla kylkeen. Liinat kiinni ja piennar pölisten väistöliike, tiellä sentään pysyttiin. Teini meni ohi loppujonosta ja "hiukan" hiiltyneenä meikäläinenkin hetken perästä.

Kaveri selkeesti huomasi törttöilynsä ja yritti polkea "karkuun". Ei päässyt. Sen verran lähelle menin ohitustilanteen jälkeen, että sain rekkarin ylös ja sitten hiljentelin normaaliin matkavauhtiin. AKE:lta omistajatiedot ja tulikivenkatkuista palautetta tekstiviestillä hienosta ajosuoritteesta. Kovin oli jannu pahoillaan, ei kuulemma vaan nähny mua...No ei kai sitä näe jos ei katso peiliin, prkl.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"

Saappi Kuski kirjoitti: Laki ei anna oikeuksia mutta määrää siitäkin edestä kieltoja ja velvollisuuksia. Tässä on kyse ihan selkeästi siitä että SINÄ et saa aloittaa ohittamista jos takaa tuleva on jo aloittanut ohituksen.
tottakai ja olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä.

purnaukseni liittyi lähinnä tilanteisiin, joissa peräkkäiset autot (minä etummaisena) lähtevät ohittamaan samalla sekunnin murto-osalla. jos minun autoni ei ole yhtä salamannopea ja ärhäkkä kun toisen, se toinen ei edes huomaa että myös minä lähdin ohittamaan. hänen mielestään hän lähti ensin, kun hänen autonsa on jo ohituskaistalla ja minun auton takakulmassa kiinni, kun oma autoni on vasta 20% ohituskaistalla, vaikka aloitimme manööverin samaan aikaan. liian suuri tilannedynamiikka toisella.

ja se mikä myös risoo, että kilpaillaan siitä kuka on ekana aloittaa ohituksen, kun on niin peevelin kiire ettei malteta, eikä VÄLITETÄ odottaa ja kuunnella tilannetta.

itsekin olen siihen joskus syyllistynyt, juurikin kiireessä. ja kun joku on sitten (huomaamattaan) palauttanut minut maan pinnalle tulemalla "törkeästi eteeni", olen vain katsonut peiliin ja syyttänyt itseäni siitä.

mutta kun en edelleenkään ole katsonut tuota juutuubi viteota, haluan painottaa etten lainkaan yritä arvata tai väittää että se motoristi oli siinä syyllinen. keskustelun aloitus vaan sai minutkin purkautumaan :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vilkun päälle laittaminen ohituselkeitä osoittamaan on merkki takanatulevalle aikeistasi.
Myös lain silmissä jos edelläajava "vilkuttaa" ohituksen merkiksi, ei takaa saa lähteä ohittamaan. Eli ensimmäisenä vilkkua käyttävä on lain mukaan "etuoikeutettu" ohitukseen lähtijä, oli sitten missä kohtaa jonoa tahansa :)
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

lucaf kirjoitti:se mikä minua on ärsyttänyt, ettei ohittaja ole lainkaan "lukenut" edessä olevien jonottajien (=minun) tunnelmia, ja olettaa että hän on ainoa jolla on tarve olettaa. hän luulee omaavansa oikeuden ottaa ohituskaista omistukseensa koko matkalta. hän on niin uppoutunut itsekeskeiseen egoonsa, ettei kykene huomioimaan sitä, onko joku ei niin salamannopealiikkienen myöskin odottanut tilaisuutta ohittamiseen, samassa jonossa edempänä. ihanan tyypillistä nykyihmisen ajattelemattomuutta.
Tuosta voisin mainita kolikon kääntöpuolena toisen samanlaisissa tapauksissa usein eteen tulevan ikävän ilmiön:
Liian monta kertaa on käynyt niin, että on itse jonossa toisena tai kolmantena sen jonon aiheuttavan ajoneuvon takana ja kun tulee sopiva ohituspaikka, jään kaipaamallasi tavalla odottamaan, että edellä olijat lähtevät ensin ohi. Mutta edellä vain otetaan pieniä sivuliikkeitä ja kytätään, ohitukseen ei silti uskalleta lähteä hyvässäkään paikassa. Kun sama on toistunut pari kertaa, teen ainakin itse sen johtopäätöksen etteivät edellä menijät ilmeisesti oikeasti aio lähteä mihinkään ja lähden seuraavassa sopivassa paikassa vetämään ohi koko letkasta. Ja annas olla, kun sieltä takaa lähdet ohittamaan (tällaisissa tilanteissa pidän aina reilun välimatkan edellä menijään näkyvyyden ja kiihdytysmatkan saamiseksi ennen ohitusta), niin juuri ennen kuin olet edellä menevän auton kohdalla, tämä keksiikin seurata myös esimerkkiä ja kiilaa yksiselitteisen laittomasti eteen, kun nopeuseroa on tässä vaiheessa helposti muutamia kymmeniä kilometrejä tunnissa. Tulee äkkiä kiire painaa sitä jarrupoljinta lattiaa kohti. Yleensä homma menee vielä niin, että ensin ei hyvässäkään paikassa uskalleta lähteä ohi ja sitten kun tähän kyllästyneenä hyökkää itse takaa sellaisessa juuri-ehtii-tilanteessa (tietenkin turvamarginaalit huomioiden, en harrasta ns. BMW-ohituksia), niin siinä vaiheessa ei edellä menijän päätä palella tippaakaan tunkea vasemmalle kaistalle eteen. En ymmärrä, en :evil: .
lucaf
"kukkahattu"

ah79 kirjoitti:En ymmärrä, en :evil: .
hehee :D on meitä on moneen junaan.

tuo vilkun käyttö, jonka VJS tuossa mainitsi, on kyllä hyvä pitää mielessä. turhan usein ohitustilanteissa tulen itsekin sen laittaneeksi vasta kun käännän rattia.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Nyt kun katsoin tuon 3 kertaa uudelleen niin alan kallistua tahallisen kiilaamisen kannalle. Osaksi siksikin että ei sillä kotilon kuskilla ole edes vilkkua päällä ja kääntää aika jyrkästi. Tosin kunnon teiniohitukseen taitaa kuulua se että leikataan oikein huolella niinku needforspeedissä on opetettu.

Tuossa taas yksi mahdollisuus lisää päästä hengestään moottoripyörällä tekemättä itse mitään väärää. Minä keräilen niitä skenaarioita pääkoppaani.. Toivottavasti muistaa tuon vielä keväällä. Kiitokset linkistä.
Suomessa tuosta voisi saada jopa sakot jos joku tulee todistamaan oikeuteen.
9000CS 2,3
typo
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja typo »

Tässähän näitä itsellekin vastaantulleita perustapauksia ärsyttävistä - ja potentiaalisesti vaarallisista - ohitustilanteista käytiinkin jo läpi aika hyvin.

Minä tykkään ajaa tasaisesti (lue: vakionopeudensäätimen kanssa); nykyään tarkasti rajoituksen mukaan ja tiellä vastaantulleista ärsyttävistä tilanteista tavallisimmat ovat joko: 1. joku loikkaa ohitustilanteessa jonosta eteen varoittamatta, 2. takanatulijalla on Tosi Kiire(TM) ja kuski loikkaa takaa ohituskaistalle samalla blokaten minut edessä ajavan hitaamman ajoneuvon taakse niin, että on pakko jarrutella, tai 3. ihan normaalisti letkaa ohittaessa joku Tosi Kiireinen(TM) tulee kuumottelemaan perään nokka 15cm takapuskurista irti (tosi turvallista, kun nopeutta on 100km/h tai yli).

En tykkää siitä, että minut blokataan, enkä siitä, että tullaan kuumottelemaan semmoiselle etäisyydelle, että äkkitilanteessa takanatulijan konehuone tutkisi mun auton takakonttia ennenkuin kuski edes tajuaa, että jotain tapahtui.

Toisaalta, koska koen nuo itse ärsyttäviksi tilanteiksi, pyrin myös olemaan tekemättä niin toisille. Jos lähden ohittamaan rekkaa tilanteessa, jossa minun ja rekan välissä on muitakin autoilijoita, pyrin joko antamaan tilaa ja aikaa muillekin ohitusta varten, tai sitten ohitan mahdollisimman ripeästi, ettei blokkausta tapahdu. Samoin, jos olen ohittamassa letkaa ja takaa tulee joku selkeästi nopeampi kuski niin kiihdytän usein sen verran lisää, että ohitus on ripeä ja voin palata takaisin oikealle kaistalle ohituskaistaa tukkimasta. Ihan aina en tosin tee niin, mikäli takanatulija ajaa hyvin selkeää ylinopeutta. Pieni lapsellinen näpäytys, mistä voisi pyrkiä eroon, koska ei siitä kukaan mitään hyödy.

.pi.
9000 CSE 2.0T Jubilee
wesku
"Hölösuu"

ah79 kirjoitti:.....kiilaa yksiselitteisen laittomasti eteen, kun nopeuseroa on tässä vaiheessa helposti muutamia kymmeniä kilometrejä tunnissa.
Onko reilua ylinopeutta ajavan eteen "kiilaaminen" yksiselitteisesti laitonta ?
wesku
"Hölösuu"

typo kirjoitti:2. takanatulijalla on Tosi Kiire(TM) ja kuski loikkaa takaa ohituskaistalle samalla blokaten minut edessä ajavan hitaamman ajoneuvon taakse niin, että on pakko jarrutella
Vaihda ajoissa vaan, kivampi se on blokata muita kuin tulla itse blokatuksi.
typo kirjoitti:Samoin, jos olen ohittamassa letkaa ja takaa tulee joku selkeästi nopeampi kuski niin kiihdytän usein sen verran lisää, että ohitus on ripeä ja voin palata takaisin oikealle kaistalle ohituskaistaa tukkimasta. Ihan aina en tosin tee niin, mikäli takanatulija ajaa hyvin selkeää ylinopeutta. Pieni lapsellinen näpäytys, mistä voisi pyrkiä eroon, koska ei siitä kukaan mitään hyödy.

.pi.
Aivan liian moni oppii eroon vasta silloin kun kiirehtii siviilipoliisiauton edestä pois "ohituskaistaa tukkimasta".
Turbolag
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

V.J.S kirjoitti:Vilkun päälle laittaminen ohituselkeitä osoittamaan on merkki takanatulevalle aikeistasi.
Myös lain silmissä jos edelläajava "vilkuttaa" ohituksen merkiksi, ei takaa saa lähteä ohittamaan. Eli ensimmäisenä vilkkua käyttävä on lain mukaan "etuoikeutettu" ohitukseen lähtijä, oli sitten missä kohtaa jonoa tahansa :)
Juurikin näin. Tämän mukaan olen itse mennyt ja yllättävän hyvin toiminutkin. Tosin kyllä aina silloin tällöin joku hyökkää siitä edestä jalkoihin, parhaimmillaan vielä kokonaan ilman vilkkua, vaikka itsellä on ollut vilkku päällä jo hyvän aikaa. Kohtalaisen rasittavaa.
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

wesku kirjoitti:Onko reilua ylinopeutta ajavan eteen "kiilaaminen" yksiselitteisesti laitonta ?
Kuka ylinopeudesta on puhunut 8O ? Jokin 60 km/h ajava härveli tai mummeli jonon kärjessä kahdeksankympin alueella, ohituksessa vauhtia sallittu 80 km/h, käytännössä ehkä hieman yli, ja siinä sitä nopeuseroa jo onkin ihan tarpeeksi.

Ja Saappi Kuski ne asianomaiset pykälät jo mainitsikin, eli kun takaa tuleva on lähtenyt ohitukseen niin siihen eteen ei enää tulla ja that's it.
Vastaa Viestiin