9000 tyhjäkäynti
9000 tyhjäkäynti
olisiko mahdollisesti tyhjäkäynti moottori menossa kun välillä kierrokset tippu niin alas että meinaa sammua. varsinkin heti käynnistyksen jälkeen auto on 2.0i 16v 1996
Re: 9000 tyhjäkäynti
minulla oli aikoinaan tuommoista vikaa, ja puhdistin tyhjäkäyntiventtiilin ja rupesi toimimaan paremmin..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: 9000 tyhjäkäynti
millähän sen tyhjäkäynti moottorin saisi putsattua
Re: 9000 tyhjäkäynti
se tyhjäkäyntiventtiilin saa puhdistettua ihan juoksevalla vedellä ja jollain harjalla tai rätillä, ja se vena löytyy ainakin turbokoneissa siitä kaasuläpän yläpuolelta, semmoinen hopeinen pötkäle johon tulee pari letkua ja oli muistaakseni 10mm avaimella kiinni 

Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: 9000 tyhjäkäynti
Joissain malleissa ei ole kiinni millään muulla, kuin sellaisessa kumitelineessä.. Imukoteloon menevä letku pitää sitä paikoillaan melko tehokkaasti..Famnium kirjoitti: oli muistaakseni 10mm avaimella kiinni
Re: 9000 tyhjäkäynti
Samaa vikaa on mullaki tossa iivarissa. Tipahtaa kiekat yleensä polkasun jälkeen alas, tyhjäkäynnillä pysyy ok ja jos polkasee ja hiljoksiin laskee kiekat niin myöskin ok, mutta jos polkasee ja nostaa jalan kaasulta niin tipauttaa kiekat niin alas että meinaa sammua, keväällä sammui pariin otteeseen kun koitin.
Olikos jossain kuva missä kohti toi on 88 2.0i:ssä?
(en oo mikään autonkopaaja, joka foorumilla joka auton kohdalla puhuttu tyhjäkäyntimoottorista lähes ensimmäisenä syyllisenä tyhjäkäyntiongelmiin, koskaan ei oo vikaa ollu siinä vaan ennemminkin bensassa tai bensaletkuissa, siis itsellä)
Olikos jossain kuva missä kohti toi on 88 2.0i:ssä?
(en oo mikään autonkopaaja, joka foorumilla joka auton kohdalla puhuttu tyhjäkäyntimoottorista lähes ensimmäisenä syyllisenä tyhjäkäyntiongelmiin, koskaan ei oo vikaa ollu siinä vaan ennemminkin bensassa tai bensaletkuissa, siis itsellä)
Re: 9000 tyhjäkäynti
Tyhjäkäyntimoottori on moottoroitu virtausventtiili, joka ohjaa ilmaa läpän ohi. Tällä tiedolla sen paikallistaminen pitäisi olla kohtuullisen helppoa. Eli käytännössä, ellei se ole siinä imusarjan päällä, niin etsi sellanen mokkula, mistä lähtee kaksi n. 20mm letkua, toinen toiselta puolen läppää ja toinen toiselta.
http://kena.rauha.net/autokuvat/saab/tyhjis.jpg
Tuossa se on ainakin 1989 tonnarissa.
http://kena.rauha.net/autokuvat/saab/tyhjis.jpg
Tuossa se on ainakin 1989 tonnarissa.
Re: 9000 tyhjäkäynti
tuollainen se on minunkin cse turbossa vuodelta 96..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: 9000 tyhjäkäynti
Ai se ois tuossa ylhäällä, minä ku luulin että jossain alhaalla... Omegassa vissiin oli alhaalla.
Re: 9000 tyhjäkäynti
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 tyhjäkäynti
tässä alkaa tulla vainoharhaiseksi, täytyy tarkistaa kun käy autolla, ainakin ex autossa 9000cd vm88 oli ylhäällä, cse tonnarissa, muistaakseni ylhäällä..

Edit. viisaampi tiesi paremmin, siis alhaalla


Edit. viisaampi tiesi paremmin, siis alhaalla

Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: 9000 tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti alkoi seilaamaan myös omassa CS:ssa. Putsasin jo läppäkotelon ja vaihdoin kovettuneet alipaineletkut, seuraava homma on tyhjäkäyntimoottorin putsaus.
2.3 vaparissa tyhjäkäyntimoottori lymyää aika ikävästi imusarjan alla. Saako sitä järkevästi pöydälle irrottamatta imusarjaa...?
2.3 vaparissa tyhjäkäyntimoottori lymyää aika ikävästi imusarjan alla. Saako sitä järkevästi pöydälle irrottamatta imusarjaa...?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Re: 9000 tyhjäkäynti
Imusarjan yläpuoliskon raottaminen alapuoliskosta ei ole kovin hankalaa, muutama tukiraudan ruuvi auki tms.Business kirjoitti:2.3 vaparissa tyhjäkäyntimoottori lymyää aika ikävästi imusarjan alla. Saako sitä järkevästi pöydälle irrottamatta imusarjaa...?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 tyhjäkäynti
Itelläkin aero:ssa seilas tuo tyhjäkäynti meni johonki 500 kirokseen ja joskus saatto sammua. Mutta kun sen tyhäkäyntimoottorin puhisti niin toimihan tuo aika kauan mutta tänään taas pari kertaa rupes seilaan.
Re: 9000 tyhjäkäynti
Ei kait tartte sentään imusarjaa ruveta irroittelemaan, vaikkakin on "alapuolinen" IAC... Näillä ohjeilla homma kyllä onnistuu:
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Ei tuolla turhia tiloja ole, mutta ei itsellänikään mitkään balettitanssijan kourat sentään...
Kun itse tein tuon puhdistuksen, tyhjäkäynti parani huomattavasti. Suihkuttelin CRC:n "Bräkleeniä" (tjsp.) huolella; tummaa möjää valui reippaasti, joten selvästi puhdistuksen tarpeessa oli.
Nyttemmin (2v puhdistuksen jälkeen) on taas tyhjäkäynti ruvennut pomppimaan. Akun kenkien irroituksen jälkeen kävi hetken nätisti tyhjäkäynnilläkin, kunnes oppi tavoille, rupesi tyhjäkäyntikin vaeltelemaan. Jotenkin liittyy nopeuteen, kun laskettelee "tyhjäkäynnillä" pysyy tasaisena, paikoillaan ollessaan vaeltaa, melkein sammuu, ideoita mistä nopeusriippuvuus voisi johtua....?
edit: jus:n linkistähän tuo IAC-ohje jo löytyykin.
edit2:By-pass vena on myös yksi vikapaikka, mutta tuskin sentään vaparissa...
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php
Ei tuolla turhia tiloja ole, mutta ei itsellänikään mitkään balettitanssijan kourat sentään...

Kun itse tein tuon puhdistuksen, tyhjäkäynti parani huomattavasti. Suihkuttelin CRC:n "Bräkleeniä" (tjsp.) huolella; tummaa möjää valui reippaasti, joten selvästi puhdistuksen tarpeessa oli.
Nyttemmin (2v puhdistuksen jälkeen) on taas tyhjäkäynti ruvennut pomppimaan. Akun kenkien irroituksen jälkeen kävi hetken nätisti tyhjäkäynnilläkin, kunnes oppi tavoille, rupesi tyhjäkäyntikin vaeltelemaan. Jotenkin liittyy nopeuteen, kun laskettelee "tyhjäkäynnillä" pysyy tasaisena, paikoillaan ollessaan vaeltaa, melkein sammuu, ideoita mistä nopeusriippuvuus voisi johtua....?
edit: jus:n linkistähän tuo IAC-ohje jo löytyykin.
edit2:By-pass vena on myös yksi vikapaikka, mutta tuskin sentään vaparissa...
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482