V.J.S kirjoitti:MacTurbo kirjoitti:
Tuo tehdään autojen ollessa kyseessä myös EU:n sisämarkkinoilta tuodessa (alv).
onko minulla nyt luetunymmärtämisessä jotain vikaa? Alv yksiselitteisesti (tuon uutisen perusteella, joka mielestäni on saanut ihmeellisen vähän palstatilaa mediassa??) poistuu, sitä siis EI saa vastedes autoista poimia, koska se on todettu laittomaksi mm. eu oikeudessa. hauskaksi homma menee tuossa peinun kysymyksessä, eli mitään tehdään jo maahantuoduille autoille? vedotaanko "silloin(maahantuonnin hetkellä) voimassa ollesseen lakiin", vai mitä ihmettä? Entäpä mahdollinen tapaus, että olet tuonut vuoden 2008 tojotakorollan kaksi päivää ennen lainmuutosta veroprosentilla x, ja siitten seuraava erkki tuo TISMALLEEN samanlaisen korollan kolme päivää myöhemmin ensirekisteröitynä, mutta autovero onkin x kertaa 1.22? Perustele siinä sitten "ympäristösyillä", että tismalleen samalla tavalla saastuttavia autoja voikin sitten "ympäristösyiden nojalla" verottaa eri tavalla...Reilukerho, mitäs et katsonut rekisteröintipäivämäärää..? Pieleen mentiin taas ja kovin, edelliinkin ihmetyttää median vähäinen huomio aiheesta?
Hmmm...
Jos nyt edes yritetään johdatella
Tuon uuden verokäytännön mukaanhan autojen arvo nousee tuon autoveron alv:n verran.
Tuo nykyinen alvihan on vain vero, eikä se sinällään nosta auton arvoa.
Jos lasketaan että 15 000€:n autosta menisi nykylaskun mukaan autoveroa 10 000€ ja alv:a 2200€, tulee auton arvoksi 25 000€, kun liike voi tuon alv:n vähentää.
Mutta uuden käytännön mukaan 15 000€:n autosta meneekin autoveroa 12 200€, ja kun kukaan ei saa alv-vähennystä, jää auton arvoksi 27 200€.
Tuskin kukaan tuosta kuitenkaan ymmärsi sen sisältämää ajatusta, mutta so what, autot vaan kallistuu...