Vaihdelaatikko tonnariin?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Semmoinen kysymys on vaivannut mieltä, kun olisi kiva saada 9000 kulkemaan mahdollisimman kovaa, mutta olenko oikeassa jos väitän ettei löydy laatikkoa, joka mahdollistaisi +260 vauhdin? Mielestäni Aeron loota n.258 ja peruslaatikko n. 240. Tietty rajoitinta nostamalla varmaan menevät kovempaakin, mutta miten terveellistä se on, ellei sisuskaluja ihan tosissaan ala vaihtamaan...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Taitaa lahden tuolta puolen (Ruotsi) löytyä guruja jotka tämänkin asian osaa ratkaista.

Ja Maptun tarjoilee 6 vaihteista laatikkoa hyvään hintaa.

Tuolta voi katsella vähän menoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=30
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ekitheman kirjoitti:Semmoinen kysymys on vaivannut mieltä, kun olisi kiva saada 9000 kulkemaan mahdollisimman kovaa, mutta olenko oikeassa jos väitän ettei löydy laatikkoa, joka mahdollistaisi +260 vauhdin? Mielestäni Aeron loota n.258 ja peruslaatikko n. 240. Tietty rajoitinta nostamalla varmaan menevät kovempaakin, mutta miten terveellistä se on, ellei sisuskaluja ihan tosissaan ala vaihtamaan...
Jos ajat T5 2.3 (t/T/Aero) tonnarin rajottajalle (6200) niin vauhtia on jo aikalailla.
noin 5700rpm menee vakiorenkailla 260 puhki. Tohon tarttee sitten jo vähän lisää tehoaki ja nopeudenrajotin pois softasta. Noin 6500 nurkilla pitäs mennä 300 puhki. Vakiosisuskalut kyllä ton 6500 ainakin kestää.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Jollain laskuopilla sain vaan nuo edellä mainitut huiput. Täytyy vielä tarkistaa miten on, mutta ei vain viitsisi lähteä tehojen puolesta rakentelemaan, jos ei sit lentokentällä kuitenkaan pääse kunnon lukemiin ~280.
Ja kyllähän joku varmasti siihen laatikon rakentaa, mutta tuskin ihan ilmaiseksi...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ekitheman kirjoitti:Jollain laskuopilla sain vaan nuo edellä mainitut huiput. Täytyy vielä tarkistaa miten on, mutta ei vain viitsisi lähteä tehojen puolesta rakentelemaan, jos ei sit lentokentällä kuitenkaan pääse kunnon lukemiin ~280.
Ja kyllähän joku varmasti siihen laatikon rakentaa, mutta tuskin ihan ilmaiseksi...
280 lentokentän mittasella suoralla vaatii sen noin 500 pollee.

Ja vaikka ois kuinka pitkä loota ja loputon suora niin se kiihtyvyys lakkaa kun ilmanvastus "syö" kaiken käytettävissä olevan tehon. Tuskin vakio 2.3T juuri 250 enempää saa tauluun vaikka ois rajaton matka kiihdyttää.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Niin saahan moponkin kulkemaan kun rattaita vaihtaa...
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Japso »

Vakio B234 2.3T lootalla 281kmh @ 6300rpm, kuluneilla 205/55/16 renkailla.
Foxbody turbo
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Japso kirjoitti:Vakio B234 2.3T lootalla 281kmh @ 6300rpm, kuluneilla 205/55/16 renkailla.
Joo, näin tulokset...
Kai sitä täytyy sit uskoa et tuo omakin pystyis sen verran kiipimään, kuhan nyt ensiks laittaa vähän enemmän löylyä pellin alle.. :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja arttu »

SonmH kirjoitti:Niin saahan moponkin kulkemaan kun rattaita vaihtaa...
ja ahtimen laittaa, yli 280km/h. :lol:

Ekitheman kirjoitti:
Japso kirjoitti:Vakio B234 2.3T lootalla 281kmh @ 6300rpm, kuluneilla 205/55/16 renkailla.
Joo, näin tulokset...
Kai sitä täytyy sit uskoa et tuo omakin pystyis sen verran kiipimään, kuhan nyt ensiks laittaa vähän enemmän löylyä pellin alle.. :)
Isot pojat on kertonut että joutuupi vaihtamaan VEMS:in tai vastaavan LH 2.4 jetin tilalle jos hevosia mielii 4-5:n satasen nurkille...
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo, ei tässä kai kukaan väittäny että ilman muutoksia pelkällä laatikon vaihdolla lähdettäis semmoisia lukemia hakemaan. Askarrutti vaan, että onko vakiolootalla edes mahdollista. No, kiitos niille jotka valaisivat tätäkin asiaa, eivätkä pelkästään muistelleet mopoiluaikojaan kaiholla...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Japso kirjoitti:Vakio B234 2.3T lootalla 281kmh @ 6300rpm, kuluneilla 205/55/16 renkailla.
tuo siis aeron askilla, normi 2.3T(pitkälohkosen) lotju 215/55/16 nakeilla 6700rpm 278km/h. Eli jos kovempaa tahtoo nii vaihtoehdot lootan vaihto, rundaus tai renkaiden kanssa kikkailu.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

arttu kirjoitti: Isot pojat on kertonut että joutuupi vaihtamaan VEMS:in tai vastaavan LH 2.4 jetin tilalle jos hevosia mielii 4-5:n satasen nurkille...
LH 2.4,ja rajat tuskin viellä vastassa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Ekitheman kirjoitti:No, kiitos niille jotka valaisivat tätäkin asiaa, eivätkä pelkästään muistelleet mopoiluaikojaan kaiholla...
Jos meikään tarkoitat niin viittasin vain tuohon allekirjoitukseni "mopoon" huumorilla... sooriii
Suppari kirjoitti: LH 2.4,ja rajat tuskin viellä vastassa.
Katos perskele! 8O 8)
Olenkin ollut väärässä luulossa ja tuo onkin hyvä tietää tonaria ajatellen jos innostuu tuon Suzukin jälkeen sitä vähän virittelemään.

Pitääpä tuumia ja suunnitella pikkuhiljaa millaista haluaa, mihin tieto, taidot ja varsinkin lompakko riittää... toteuttaa sitten jos osaa. :|
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

arttu kirjoitti:
Ekitheman kirjoitti:No, kiitos niille jotka valaisivat tätäkin asiaa, eivätkä pelkästään muistelleet mopoiluaikojaan kaiholla...
Jos meikään tarkoitat niin viittasin vain tuohon allekirjoitukseni "mopoon" huumorilla... sooriii
Suppari kirjoitti: LH 2.4,ja rajat tuskin viellä vastassa.
Katos perskele! 8O 8)
Olenkin ollut väärässä luulossa ja tuo onkin hyvä tietää tonaria ajatellen jos innostuu tuon Suzukin jälkeen sitä vähän virittelemään.

Pitääpä tuumia ja suunnitella pikkuhiljaa millaista haluaa, mihin tieto, taidot ja varsinkin lompakko riittää... toteuttaa sitten jos osaa. :|
Ohan niitä varmaan 1000hepan kaasarivehkeitäkin. Moottorinohjaus kannattaa valita semmonen missä on säätelyn kannalta riittävät ominaisuudet. Tommoseen pitkälohkoon kannattaisi ehkä harkita trionic 5.2 konversioo, tai sitten jotain kaupallista ratkasua.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Vaihdelaatikko tonnariin?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo, se on tosiaan tuossa 2.3T vehkeessä vähän huonoa, ku ei ole helpoin moottorinohjaus viilata, ja sit tuo laatikko tosiaan pitäis melkeinpä vaihtaa... Tosin voihan sitä aloittaa vähän matalemmilla tavoitteilla, ja kattoa jos rahat riittää ja kalusto kestää ni sitten harkita lisähankintoja... Mut varmaan auton vaihto olis helpoin lähtökohta huippunopeuksien tavoittelun suhteen.

PS. Ei niinkään Artulle ollu se vinoilu vaan sille rattaitten vaihtajalle...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Vastaa Viestiin