Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kävin tänään leimaamassa tonnarin ja samalla muutoskatsastin alustasarjan.

Inssin mielestä ( joka kyllä omastakin mielestä on oikeassa) 1.1.1998 jälkeen rekisteröidyn auton jousten mukana tulee esittää eu-tyyppihyväksyntälappunen. Okei, mulla oli mukana lappunen joka on valmistajan todistus siitä että jouset on tarkoitettu ko.autoon ja ne olisivat läpihuutona kelvanneet täsmälleen samanlaisen CS tonnarin kanssa jos se olisi rekisteröity 31.12.1997, no omani on rekattu 18.2.1998 ;-) Inssi kuitenkin tajusi tilanteen kun kyseessä on mallisarjansa jämäkappale ja tulkitsi että saa kyllä luvan kelvata.

Eli siis , käytännössä saa aika tarkkana olla noiden -98 tonnareiden ja vissiin saman vuosikerran NG900 mallien kanssa että on oikeat paperit matkassa ja yleensäkin edes tarjolla.

No, nyt saa ajella 18.2.2010 saakka ainakin käymättä leimakonttorilla !
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:Eli siis , käytännössä saa aika tarkkana olla noiden -98 tonnareiden ja vissiin saman vuosikerran NG900 mallien kanssa että on oikeat paperit matkassa ja yleensäkin edes tarjolla.
Kyllä. Mutta yleensä CE -tyyppihyväksytyn madallusjousisatsin mukana tulee tyyppihyväksyntätodistus, jolla pystyy osoittamaan, että jouset ovat automalliin sopivat. Tämä todistus kannattaa säilyttää vaikka auton hansikaslokerossa, jotta se on aina käsillä tarpeen vaatiessa.

Voivat nuo katsastusinssit haluta katsoa tuota tyyppihyväksyntätodistusta, vaikkakin auto on vanhempi kuin vm. 1998. Meikäläisen hoppa on vm. 1997 (rekisteröity 26.3.1997), mutta silti inssi halusi nähdä tyyppihyväksyntätodistuksen, kun aikanaan muutoskatsastin madallusjousisatsin. Noh se H&R:n tyyppihyväksyntätodistus oli saksaksi, eikä inssi tajunnut siitä hölkäsen pöläystä. Minä siinä sitten suomensin sille todistuksen oleellisimmat osat, sen jälkeen "leimat" papereihin ja kovaa ajoa :D Ja samalla katsastusmies (toivottavasti) oppi muutaman sanan saksaakin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pitää paikaansa. Mulla tuo vaadittiin myös vaikka kulkine on M94.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja arttu »

Muutoskatsastin tuon vihreän NG 900:sen alustasarjalle.
Inssi meinas että tyyppihyväksyntätodistusta ei tarvita, koska auto vanhempi kuin -98:si.

Ilmeisesti tavat ja tiedot erillaiset eri konttoreilla... :roll: ^
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse muutoskatsastin tänään -99 mallisen 9-3:n joka rekisteröity 11/98. TÜV-lapulla joka tuli Konien mukana meni kivuttomasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa tulostaa tämä AKE:n muistio mukaan, kun lähtee muutoskatsastamaan madallussarjaa: http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003%20A ... uistio.pdf

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V-M kirjoitti:Pitää paikaansa. Mulla tuo vaadittiin myös vaikka kulkine on M94.

V-M
No en mä nyt ihan mistään "vaatimisesta" puhuisi, kunhan tuo katsastusinssi vain kyseli, että onko mulla tuo tyyppihyväksyntätodistus mukana. Ja kun sattui olemaan, niin näytin sen hänelle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Aika kirjavaa käytäntöä näyttää olevan tämän madallus-katsatuksen suhteen. Tänään kävin muutoskatsastamassa -40mm Lesjöforsin sarjan. Katsastaja kysyi minulta, että onko autossa varmasti madallussarja kun jouset ovat mustat. Häntä ei kiinnostanut ollenkaan mukana ollut pyörien suuntaus raportti. Kuitenkin piti allekirjoittaa Aken lappunen, missä ilmoitin madalluksen tapahtuneen jousilla. 8O
Tällä kertaa olisi mennyt läpi katsastuksesta ilman mitään mainintaa madalluksesta. No onpahan hyvä omatunto, kun asiat on kunnossa. :wink:
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Niin, jousethan eivät voi olla madallusjouset jos ne eivät ole kirkuvan punaiset ;)
Ei sulla sitte ollu punasta maalipurkkia ja pensseliä mukana, oisit inssille voinu lainata ja tuumata "maalaappas ne punasiks niin tulee sulle parempi mieli".
teme87
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 21:20

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja teme87 »

juu on tullu katsastettuu vaik mitä - jousia ni ne katsastajat on ollu sokeita. tääl päi suomea :D
Saab 9000 cs 2,0T stege3 -97 kr
Ex pelit. 900 gli -84, 900 cc -89, 900s -90
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kyllähän nuo multakin kyselivät noita hyväksyntä papereita, mukana ne tietenkin oli koska itse elänyt sellaisessa tiedossa että ne tulee aina olla. Elikkä alle 98 vuotisen auton voi periaatteessa muutoskatsastaa vaikka laikka madalluksella?
#3834
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja V-M »

siiseli kirjoitti:Kyllähän nuo multakin kyselivät noita hyväksyntä papereita, mukana ne tietenkin oli koska itse elänyt sellaisessa tiedossa että ne tulee aina olla. Elikkä alle 98 vuotisen auton voi periaatteessa muutoskatsastaa vaikka laikka madalluksella?
Periaattessa mutta vain jos laikka madallus on tehty ennen vuotta 1993 :-)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Mulla on tossa ng satkussa jokin madallusarja, ei mitään tietoa mikä. Ei ilmeisesti ole muutoskatsastettu, ainakaan rekisteriotteessa ei ollu siitä mitään merkintää. Onko odotettavissa seuraavassa katastuksessa jotain ongelmia tms.? Auto on '94 ensirekisteröity.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virallinen tulkinta madallusjousten muutosleimalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heti kun on tuore leima paperissa, niin silloinne uudet jouset paikalleen. Vuosi ajellaan ja osat on jo senverran paskassa, ettei inssi hoksaa mitään jousia tutkiskella. Jos epäilyttää ettei tuo riitä hyvän patinan aikaan saamiseen, niin maalien poisto jousista, jotta ne ehtii ruostumaan vuoden aikana tarpeeksi. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin