Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Pitäisikö Suomeenkin saada tällainen tekniikka?

Vai löytyykö jo?

Uutinen luin alunperin täältä. (mutta teksti ruotsiksi)
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja ajn »

Voi että ku en millää jaksanu kaivaa sen paremmin miten toi systeemi toimii... :oops:

Onko se joku FM-wideband-juttu vai tuleeko se RDS:n TA:n kautta....?

Ainaki RDS ja DBR:ssa on ollu esitys TA-pushista, mutta ku ei o tarvinnu muutamaan vuateen seurata tilannetta niin en yhtää tiärä miten esityksen kävi... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja jus »

Perusmuodossaan kai toimii vaan niin että lähettää paikallisesti käytössä olevilla taajuuksilla, mutta hölmöähän se kai olisi jättää RDS:n TA käyttämättä, kun sillä saa CD/MP3-kuuntelijatkin pakotettua kuuntelemaan radiota tiedotteen ajan.

http://www.ewsp.com.au/products/default.htm
http://mk.quicknet.se/220992/upload/bilder/0/gfw.pdf

Suomessa olen yhden kerran kuullut TA-tiedotteen...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

En sen enempää siitä asiasta tiedä kuin mitä UNT.se:n sivulla lukee.
Mutta siellä lukee että GFW-tekniikkalla on RDS-toiminto.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Itse ainakin pidän hälytysajoneuvoja ihan tarpeeksi helposti havaittavina ilmankin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kaks-Seiska kirjoitti:Itse ainakin pidän hälytysajoneuvoja ihan tarpeeksi helposti havaittavina ilmankin.
Mutta riittääkö se jos sinä havaitset ne? :D

Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat. :)

-Sami
Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja haffu »

wesku kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat. :)

-Sami
Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?
Kyllä saa, ja osittain pitääkin.
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja Tuha »

haffu kirjoitti:
wesku kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Lähes jokaisen kerran kun olen paloautolla hälyssä ollut, niin joku jauhokallo jää jököttämään valoissa eteen, yleensä ratissa vanhahko ihminen tai nuori teini popit täysillä, lasit umpimustat. :)

-Sami
Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?
Kyllä saa, ja osittain pitääkin.
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Nimenomaan kuten haffu kirjoittaakin siitä pitää tiettyä varovaisuutta noudattaen väistyä edestä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja liteFun »

TA on tullut kuultua useammankin kerran. Melko veemäinen kun tossa sonyn a/v-vahvistimessa ko toiminto on, ja en ole viitsinyt ottaa pois käytöstä. Omia poppeja kuunnellessa tulee yhtäkkiä sekunnin tauko, sitten alkaa joku pälättää esim. "Tiellä numero xxx rekka suistunut ojaan, autoilijoita pyritään välttämään tieosuutta välillä y - z. Poliisi ohjaa liikennettä." ja noissa pitäis jotkut piippausäänet tms olla, pari kertaa olen jonkun torvimelodian loppuosan kuullut. Ikäänkuin laittaisivat TA-lähetyksen päälle hiukan liian aikaisin huomioimatta että radiot eivät ole välittömästi kuuntelulla (tai sitten tuo johtuu releoinnista johtuvista viiveistä?).
Tuollahan tuo systeemi kannattaisi tehdä, mutta vielä on olemassa liikenteessä mm. museoajoneuvoja joissa on alkuperäiset radiot joissa ei RDS:ää ole joten silloin täytyisi 88-108MHz saada vaimennettua hälytysajoneuvoon sijoitettavalla lähettimellä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja wesku »

haffu kirjoitti:
wesku kirjoitti: Meinaatko että valoista saisi/ pitäisi lähteä punaisilla jos hälytysajoneuvo pillit päällä takana ?
Kyllä saa, ja osittain pitääkin.
Tieliikennelaki 6§ kirjoitti:Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.
Kyllä tässä ollaan varsin vaarallisilla linjoilla. En kyllä menisi takuuseen että tuollaisessa tilanteessa punaisia päin mennyt olisi kovin vahvoilla jos jotain sattuu.

Muutenkin ohjeet miten väistetään olisi syytä laittaa sääntöihin. Yksisuuntaisella useampikaistaisella esim moottoritiellähän eräs varsinkin keskieuroopassa yleinen tapa on tehdä tilaa kahden vasemmanpuoleisen kaistan väliin.

Hankalimpia paikkoja on kaupungin ruuhkaiset kadut ja etenkin sellaiset yksisuuntaiset joissa pysäköityjä autoja molemmin puolin. Jos nyt vaikka yksisuuntaisella seisoisit punaisissa valoissa ja näet takana muutaman auton päässä paloauton ja risteävää tietä kulkee jonoa vihreillä, ei ehkä kannata lähteä punaisia päin väistelemään.

Jos tällaisissa tilanteissa on epävarma kannattaa varmasti pysyä paikallaan. Ajamalla päin punaisia ottaa varmasti riskin syyllistyä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen jota ei taatusti voi tapahtua jos jää vain ns. "jauhokallona" jököttämään eteen.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllähän siinä täytyy seurata sitä muutakin liikennettä. Ei nuo hälytysajoneuvotkaan saa sieltä punaisten takaa tulla tuosta vain, vaan on varmistuttava, että voivat turvallisesti tulla.

Itsellä meinasi kerran kolahtaa poliisiauton kanssa "pimeässä" valo-ohjatussa risteyksessä, kun tulin vihreän valon takaa. Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa, vaikka kello olikin 2 yöllä. Täällä ei onneksi taida olla kuin tuo yksi risteys, jossa talot estävät näkyvyyden risteävälle tielle.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja wesku »

haffu kirjoitti: Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa...
Olkoon sitten paloauto. ambulanssi tai poliisi niin siinä ei sitten ole kenelläkään muulla mitään erityistä väistämisvelvollisuutta jos käytetään vain valomerkkejä mutta ei äänimerkkejä.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvoille GFW-tekniikka

Viesti Kirjoittaja haffu »

wesku kirjoitti:
haffu kirjoitti: Poliiseilla oli kyllä vilkut käytössä, mutta olisi sitä sireeniäkin voinut käyttää tuohon risteykseen tullessa...
Olkoon sitten paloauto. ambulanssi tai poliisi niin siinä ei sitten ole kenelläkään muulla mitään erityistä väistämisvelvollisuutta jos käytetään vain valomerkkejä mutta ei äänimerkkejä.
Tässä tapauksessa se sattui olemaan juuri poliisiauto. Ja jos olisi kolissut niin poliisin piikkiinhän tuo olisi mennyt. Vaikka olisi ne sireenitkin olleet päällä. Mutta koska olin itse kääntymässä ja nopeus oli sen takia alhainen, annoin kiltisti tietä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin