Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Hankittuani vain vähän yli 140000 ajetun 2,2 Tid:n tulin viettäneeksi erinäisiä tunteja foorumeissa, kiusasin tuttuja ropamikkoja puhelimitse ja muutenkin etsimässä ratkaisua ainoaan ongelmaan, joka autossa todella v....aaa, eli käynnistyvyys muutaman plusasteen kieppeillä. Ensimmäisillä pakkasilla auto käynnistyi puolentoista viikon seisokin jälkeen, kun startti vähän pyöräytti moottoria.
Tilanne on parantunut jonkin verran kun
-polttoaineensuodatin ja paluuletkut t-kappaleineen on vaihdettu
-imusarja siivottu (tässä vuosimallissa sinne ei ilmeisesti kerry juurikaan töhnää?)
-ajoitus tarkastettu
-startti vaihdettu
Ehtiessäni tarkistutan vielä suuttimet. Suurin osa listasta kuuluu tavalliseen dieselauton omistajan puuhalistaan, mutta kampiakselin asentoanturin, ilmamassamittarin, lämpötila-antureiden yms tarkistukseen/vaihtoon/toimenpiteen tarpeellisuuteen voisivat viisaammat ottaa kantaa.
Käynnistyvyys ei ole vieläkään sitä, mihin muilla vehkeillä olen tottunut. Anturien ja muiden palikoiden vaihto ei ole kuitenkaan ihan ilmaista, muuten vaan tai harrastuksen vuoksi tehtäviä temppuja.
Tyyppivian ratkomiseen voisi ehkä kerätä infoa juuri foorumin diesel-osioon?
Tilanne on parantunut jonkin verran kun
-polttoaineensuodatin ja paluuletkut t-kappaleineen on vaihdettu
-imusarja siivottu (tässä vuosimallissa sinne ei ilmeisesti kerry juurikaan töhnää?)
-ajoitus tarkastettu
-startti vaihdettu
Ehtiessäni tarkistutan vielä suuttimet. Suurin osa listasta kuuluu tavalliseen dieselauton omistajan puuhalistaan, mutta kampiakselin asentoanturin, ilmamassamittarin, lämpötila-antureiden yms tarkistukseen/vaihtoon/toimenpiteen tarpeellisuuteen voisivat viisaammat ottaa kantaa.
Käynnistyvyys ei ole vieläkään sitä, mihin muilla vehkeillä olen tottunut. Anturien ja muiden palikoiden vaihto ei ole kuitenkaan ihan ilmaista, muuten vaan tai harrastuksen vuoksi tehtäviä temppuja.
Tyyppivian ratkomiseen voisi ehkä kerätä infoa juuri foorumin diesel-osioon?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Hehkut tarkistettu
Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta'
Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta'
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Yhdellä entisellä saabistilla käynnistysongelmat loppuivat starttimoottorin uusimiseen.
Sitä ennen oli vaihdettu letkuja, o-renkaita jne.
Ongelmana oli nimenomaan huono käynnistyminen puolilämpimänä. Hehkuttaessa käynnistyi hyvin ja täysin lämpimänä käynnistyi hyvin.
Moottorinohjaus vois sallia hehkutuksen kyllä paljon nykyistä herkemmin.
Sitä ennen oli vaihdettu letkuja, o-renkaita jne.
Ongelmana oli nimenomaan huono käynnistyminen puolilämpimänä. Hehkuttaessa käynnistyi hyvin ja täysin lämpimänä käynnistyi hyvin.
Moottorinohjaus vois sallia hehkutuksen kyllä paljon nykyistä herkemmin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Muistaakseni ooppelifoorumilla on tästä ollut puhetta ennenkin.
Säätää käsittääkseni hehkutuksen käyttöä ulkolämpötilan mukaan.
Kun on sopivan kylmää, hehku ei vielä kait lähde kehiin, tällöin käynnistyy huonoiten.
Omassa ainakin on havaittu, että nollan kieppeillä hyrähtää huonoiten. Sitten kun on vähäsen jo pakkasta niin heti paremmin.
Mistään tuskaisesta käynnistymisestä tai sahauttamisesta ei kyllä todella voi puhua. Pyöräyttääpä kuitenkin kerran - pari pidempään sopivalla välikelillä.
Säätää käsittääkseni hehkutuksen käyttöä ulkolämpötilan mukaan.
Kun on sopivan kylmää, hehku ei vielä kait lähde kehiin, tällöin käynnistyy huonoiten.
Omassa ainakin on havaittu, että nollan kieppeillä hyrähtää huonoiten. Sitten kun on vähäsen jo pakkasta niin heti paremmin.
Mistään tuskaisesta käynnistymisestä tai sahauttamisesta ei kyllä todella voi puhua. Pyöräyttääpä kuitenkin kerran - pari pidempään sopivalla välikelillä.
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Juu. Sielläkin asiaa on käsitelty ja 95% vastauksista ehdotetaan letkujen vaihtoa.
Murheen lähde on just se lämpötilariippuvuus. Alta nollan lähtee kuin karibialla, samaten moottorin ollessa lämmin.
Murheen lähde on just se lämpötilariippuvuus. Alta nollan lähtee kuin karibialla, samaten moottorin ollessa lämmin.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
mulla juurikin samanlaisia käynnistysvaikeuksia nollakelillä. saa startata todella kauan
Mulle annettu ohjeeksi vaihtaa hehkujen monitoimirele. rele tilattu...katsotaan vaikuttaako. toivottavasti. ei ollenkaan mukava ominaisuus.
Mulle annettu ohjeeksi vaihtaa hehkujen monitoimirele. rele tilattu...katsotaan vaikuttaako. toivottavasti. ei ollenkaan mukava ominaisuus.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Mites tuossa hehkujen tarkistus suoritetaan?rr kirjoitti:Hehkut tarkistettu
Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta'
Uudella akulla ei oo pienintäkään epäilystä ollu ettei lähtis tulille mutta just nollakelil ei voi sanoo että "kuin palmun alta".
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Mitä kyseinen palikka maksaa? Tässä muutenkin lomautusta odotellessa sieppaa.saraan02 kirjoitti: Mulle annettu ohjeeksi vaihtaa hehkujen monitoimirele. rele tilattu...katsotaan vaikuttaako. toivottavasti. ei ollenkaan mukava ominaisuus.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
monitoimirele maksoit 62 euroa pcs:llä. lisäksi tilasin moottorin lämpötila-anturin joka maksoi 20€ eli 82 e + rahti. ei kovin kallis remontti jos auttaa asiaa. osat tulee joskus ensi viikon loppupuolella. kun olen kokeillut niin raportoin auttoiko
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Yleismittarilla hehkun resistanssi. Näkee, jos jonku hehkun arvo poikkeava tms. WIS varmaan antaa jotkut toleranssit noille arvoille.tetammi kirjoitti:Mites tuossa hehkujen tarkistus suoritetaan?rr kirjoitti:Hehkut tarkistettu
Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta'
Uudella akulla ei oo pienintäkään epäilystä ollu ettei lähtis tulille mutta just nollakelil ei voi sanoo että "kuin palmun alta".
Saattaahan se CE-valoakin vilauttaa, jos hehku pimeenä.
Eilen pitkästä aikaa sain ajaa tuolla rouvan TiDillä, eikä se aamulla 0-kelillä edes vilauttanut hehkuvaloa. Lähti kyllä heti käyntiin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Ja kunnossa olevista hehkuistakin on vain silloin hyötyä, jos ne saa päälle ennen starttausta.
Muistelisin jonkun väittäneen, että TiD:n hehkut menee päälle, jos ensimmäisellä yrityksellä ei starttaa? En vain ole huomannut moista tapahtuvan.
Muistelisin jonkun väittäneen, että TiD:n hehkut menee päälle, jos ensimmäisellä yrityksellä ei starttaa? En vain ole huomannut moista tapahtuvan.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
(kun olen kokeillut niin raportoin auttoiko)
NO NIIN... Nyt on sitte monitoimirele vaihdettu sillä tuloksella että n. 60 km ajon jälkeen syttyi moottorin kuva tauluun. edelleenkään ei lähde paremmin käyntiin, eli oireet ei kadonneet mihinkään...
MIKÄ NYT NEUVOKSI? OISKO KELLÄÄ HEITTÄÄ VEIKKAUKSIA MISSÄ VIKA?
Joilla on ollut kyseinen vika voisivat laittaa tietoa millä tuo ominaisuus on saatu pois. saabin liikkeessä ei minkäänlaisia ajatuksia vian suhteen eli en vie sinne valohoitoa saamaan.
NO NIIN... Nyt on sitte monitoimirele vaihdettu sillä tuloksella että n. 60 km ajon jälkeen syttyi moottorin kuva tauluun. edelleenkään ei lähde paremmin käyntiin, eli oireet ei kadonneet mihinkään...
MIKÄ NYT NEUVOKSI? OISKO KELLÄÄ HEITTÄÄ VEIKKAUKSIA MISSÄ VIKA?
Joilla on ollut kyseinen vika voisivat laittaa tietoa millä tuo ominaisuus on saatu pois. saabin liikkeessä ei minkäänlaisia ajatuksia vian suhteen eli en vie sinne valohoitoa saamaan.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Ruiskutusmäärä/ennakko ei ole aivan optimi käynnistettäessä nollakelillä? Ehkä se tarvisi sen hehkun avuksi. Voikohan softaa muuttaa näiltä osin? Onko puristukset täysin tallella? Vikakoodeja luettu?
Juuri tarkistin TiDimme haltijattarelta, onko ollut käynnistysongelmia. Vastaus: Nollakelillä ei hehkuta, lähtee hyvin käyntiin. Nyt pikkupakkasilla hehkun valon ehtii juuri havaita taulussa ja lähtee hyvin käyntiin.
Juuri tarkistin TiDimme haltijattarelta, onko ollut käynnistysongelmia. Vastaus: Nollakelillä ei hehkuta, lähtee hyvin käyntiin. Nyt pikkupakkasilla hehkun valon ehtii juuri havaita taulussa ja lähtee hyvin käyntiin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
Ilmamassamittaria voisi kannattaa kokeilla jossain vaiheessa, vai mitä raati sanoo?
Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?
iltaa
olen tuossa tullut siihen tulokseen lueskellessani forumia saabin ja opelin puolelta että auton ei tarvitsekaan hehkuttaa puolilämpimänä MUTTA PITÄÄ LÄHTEÄ KÄYNTIIN. opelin puolella oli juttua akun vaihdosta, startin vaihdosta, polttoaineen paluuletkujen vaihdosta (myöskin saabin puolella juttua).
jos vian ulkopuolelle lasketaan hehkut, koska ei tarvitse hehkuttaa... sitten oman autoni kohdalta jättäisin vian ulkopuolelle akun ja startin koska auto starttaa korvakuulolla ihan normaalisti.
eli jäljelle jää polttoaineen paluuletkujen vaihto. onko kellää todellisuudessa auttanut letkujen vaihto.. mitkä olleet oireet...
sitten edellä mainut veikkaukset... ruiskutus määrä ja ennakot. miten voi tarkastaa? mitenhän ilmamassamittari vaikuttaa käynnistykseen ja miten voi todeta onko kunnossa jos autossa ei pala mikään vikavalo.
olen tuossa tullut siihen tulokseen lueskellessani forumia saabin ja opelin puolelta että auton ei tarvitsekaan hehkuttaa puolilämpimänä MUTTA PITÄÄ LÄHTEÄ KÄYNTIIN. opelin puolella oli juttua akun vaihdosta, startin vaihdosta, polttoaineen paluuletkujen vaihdosta (myöskin saabin puolella juttua).
jos vian ulkopuolelle lasketaan hehkut, koska ei tarvitse hehkuttaa... sitten oman autoni kohdalta jättäisin vian ulkopuolelle akun ja startin koska auto starttaa korvakuulolla ihan normaalisti.
eli jäljelle jää polttoaineen paluuletkujen vaihto. onko kellää todellisuudessa auttanut letkujen vaihto.. mitkä olleet oireet...
sitten edellä mainut veikkaukset... ruiskutus määrä ja ennakot. miten voi tarkastaa? mitenhän ilmamassamittari vaikuttaa käynnistykseen ja miten voi todeta onko kunnossa jos autossa ei pala mikään vikavalo.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano