900:nen ja viisaat miehet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Joulun lähestyessä toivon, että ainakin ne kolme viisasta miestä, joista maailman sivu on luettu ja kuultu, selailisivat kirjojaan (ellei muuten muistuisi mieleen) ja kalliin lahjan eli tietäjän vastauksen tavoin toisivat valon pimeyteen.

Onko kaikissa 900 og:ssa 90:ssä ja 99:ssä samanlainen vilkkuviiksi ja mekanismi?
Voiko vilkun päälläpysymättömyyteen olla kotikorjauskeinoa ?
Käykö koko vivun vaihtaminen vuosimallista toiseen ilman ongelmia ?
Mitä pitäisi etukäteen tietää, jos vaihto-operaatioon ryhtyy ?
Voiko vakionopeussäätimen katkaisimet vaihtaa viiksen nupin myötä viiksestä toiseen ?
Nopeussäätimistä viikseä kun ei Suomesta tunnu löytyvän ?? mutta ilman kyllä on, vai löytyisikö sittenkin ?

Ollaan oltu kilttejä ja toivotaan lahjavastausta

Jo-Jo
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja toms »

Pystyy korjaan kotikonstein mutta pitää olla jonkinlaiset työkaluvalikoimat ja tietää mitä tekee. Pelkän vakkariviiksen voi vaihtaa ehyeen mekanismiin mutta taas vaaditaan työkaluja ja kärsivällisyyttä.
Lähetä mulle niin laitan heti kuntoon ja lähetän heti takas. Hieman vaivanpalkkaa+ lähetyskulut.

Pari päivää (su) sitten korjasin viimeksi vakkarimallin viiksen kaverille.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viiksen sisällä on jousen painama kuula joka vastaa alumiinirungossa olevaan uraan, ja joskus tämä uran reuna pyöristyy ja kuula ei löydä paikkaansa urassa, tämän uran voi korjata pienellä pyöreällä viilalla. Tai voihan siellä olla jousi katkennut ja viiksi ei pysy ylhäällä, kotelo on sitten niittaamalla kiinni.
Eli joutuu virittelemään ruuvikiinnityksen tilalle.
( älä viilaa liian syviä/teräviä uria, tästä seuraa että viiksi tulee todella jäykäksi )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Jo-Jo kirjoitti: Onko kaikissa 900 og:ssa 90:ssä ja 99:ssä samanlainen vilkkuviiksi ja mekanismi?
Fyysisesti taitaa mahtua ristiin, muistelisin kuitenkin että 99:ssä on viiksi eri kulmassa kuin satkussa.
Jo-Jo kirjoitti:Käykö koko vivun vaihtaminen vuosimallista toiseen ilman ongelmia ?
Itse viiksen liittimet on itse vaihtamissani käyneet suoraan. Vakkarin liitintä löytyy ainakin kahta eri mallia, joten mahdollisesti joutuu sen vaihtamaan.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja Svc »

OGsatkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin mutta ei toisinpäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=69994
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Svc kirjoitti:OGsatkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin mutta ei toisinpäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=69994
Niiden viikset käy myös satkuun, omassa yhdessä satkussa on tupliksen viiksi, joutuu vaan pikkasen suurentaa sitä vilkkuviiksen aukkoa rattiin päin... Onnistuu helposti, alapuolen muoviin sahaa vähän isomman loven vaik rautasahalla (kun muovi on irti) ja yläpuolen taisin leikata muistaakseni peltisaksilla... Viiksen pää tulee tosin vähän lähemmäs rattia, mut ei haittaa, jollei nyt kauheen isoja rukkasia käytä ajaessa...
900 GL 3D -83
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja Svc »

OK. Korjataan lausunto muotoon:
OG satkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin suoraan, mutta toisinpäin sovittamiseen tarvitaan hieman hienosäätöä. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Käytetäänpäs vanhaa aihetta.

Vilkkuviiksi on sökö, eli tuo perinteinen vika, ei pysy päällä.

Olisi varaosa-autosta irroitettu hyvä viiksi odottamassa, mutta kuinka paljon tuota kojelautaa joutuu purkamaan että sen saa vaihdettua? Vinkkejä?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oogee..

rattiakselin alamuovi pois eli 2 ruuvia ratin takaa ja sit sieltä alta se muovinen..

sit paketti irtoaa 2 torx muistaakseni... liitin irti ja uus tilalle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja meverkko »

nalleolut kirjoitti:oogee..

rattiakselin alamuovi pois eli 2 ruuvia ratin takaa ja sit sieltä alta se muovinen..

sit paketti irtoaa 2 torx muistaakseni... liitin irti ja uus tilalle.
No juu, noinhan se on. Mutta tätä vaihto-osaa irroittaessa se ylempi torx ahdisti kyllä kovasti. Piti "hieman" väkivaltaa käyttäen vääntää kojelautaa että sen sai irti.

No, ehkä mä vaan en osannut. Pitää koittaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en nyt tarkkaan muista mut sieltä ei tarvitse irroittaa....

vaan..

2 ruuvia ... ovat alhaalta ylöspäin jolloin se viiksi irtoaa runkoineen rattiputkesta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri noin eli otat ensin sen rungon missä molemmat viikset kiinni irti ratti akselista ja sen jälkeen viiksi irti rungosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 900:nen ja viisaat miehet

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Okei, no nyt meitsikin on taas kartalla.

Juuri tämäntapaista vinkkiä kaipasinkin. Pitääpä illalla kokeilla.

EDIT: :oops: Olipas se helppo homma, kun tiesi mitä pitää tehdä. Eipä tullut kurkattua pilarin alle kun irrotin sitä viikseä.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin