Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talven lähestyessä ja syysiltojen pimetessä tuli taas ruuvattua kahdennusvalot keulalle. Kyllä näkee lähivaloillakin. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Projekti-rintamalla on ollut hiljaista. 99 on saanut bensaa, öljyä ja kovaa ajoa. Viimeaikoina mittariin on kertynyt lukemaa n. 300km/viikko. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin vähemmän kuluneen lämmityslaitteen puhaltimen roottorin. Tein taannoin muutoksen siihen peräpään laippaan, eli korvasin liukulaakerin kuulalaakerilla. Hommeli pelasi kyllä muuten hyvin, mutta vanhassa roottorissa oli se akseli kulunut niin pahasti, että se kolisi kuulalaakerissakin. Nyt paikallaan on hyväkuntoinen b-osa ja puhallin on hiljaisempi, kuin koskaan aiemmin.

Turbonvaihtorumban jäljiltä pakoputki oli hieman huonossa säädössä ja se kolisi toisinaan koriin. Säätelin sitä kohdilleen ja huomasinkin, että pari vuotta sitten uutena ostetut pakoputken kannatinkumit ovat jo nyt hapertuneet sellaiseen kuntoon, että ne pitää uusia. Ovatpas hupaista tavaraa, kun eivät kestä yli 50tkm ajoa. Pitää ostaa uudet, kun eivät paljoa maksa.

Tänään kiihdyttelin liikennevaloista ja kuuluipa outo kurahdus. Kuulosti niin tutulta ääneltä, jollainen kuului silloin heti turbotuksen jälkeen, kun moottorin etutyyny irtosi korista. Niinpä oli taas laturin propeli piirtänyt tuoreet jäljet jarrutehostimeen. Moottorintukikumi on kyllä korissa kiinni, vaan pääsikö se kumin keskellä oleva pultti löysälle? Pitää tutkia tuota. Laturin puslat ovat menneet väljäksi kanssa ton 50tkm ajolla, vaikka ne olivat asentaessani niin tiukat, että ne piti väkipakolla painaa ruuvipenkissä laturinjalkaan. Taidan sorvata nailonista lujemmat tilalle, jahka moottoriremontin aika koittaa. Löystyneet laturin puslatkin voi toki tuoda laturin liian lähelle jarrutehostinta. Uudemmissa H-moottorisissa 99:eissä on pienempi jarrutehostinkin, kuin tuo B-moottorisen orggis, joka miulla on konehuoneessa. Moottoriremontti on tulossa sitten kun en tiedä, mitä tärkeämpää vapaa-ajallani tekisin. Hehheh. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tulipa sorhattua termarin vaihto ja samalla rakentelin lopultakin turbolle vesikierron. Oli melkoinen savotta tuo vesikierron laitto. Turbossa on banjoliitännät vesiputkille. Menopuolen banjo löytyi jonku ilmeisesti 9000turbon vesikierron osasta ja paluupuoli syntyi t03 garretin öljylinjasta. Siinähän on lohkon öljykanavan päässä banjoliitäntä. Molempien pultissa on turboon sopiva kierre. Letkua jonkinverran väliin. vesi menee termostaattikotelon alla olevaan liitäntään, jossa uudemmissa malleissa on k-jetin lämpöaikaykytkin (-84:ssä se on imusarjassa). Kylmävesi otetaan syylärin ja paisuntasäiliön välisestä letkusta. Tein siihen t-kappaleen. Kamera ei ollut matkassa. Aiemmista virheistä viisastuneena sorvasin kaikkiin liitoskappaleisiin joko urituksen tai hakkasin tuurnalla putkien suita laajemiksi. Yksi vesiletkun irtoaminen tienpäällä riitti minulle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ahtimen vesikierto tuntuu toimivan kirjaimellisesti. Kokeilin nimittäin jäähdyttimen "alavesiletkusta" turbolle lähtevän letkun haaraa ajon jälkeen. Se oli lämmin, mutta ei niin kuuma, etteikö siinä voinut pitää kättä. Turbolta termostaattikoteloon menevä poistoputki sensijaan oli niin kuuma, että sitä kärsi kerran hipaista, mutta toistakertaa ei tehnyt enää mieli kokeilla. :o
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mertmi kirjoitti:Ahtimen vesikierto tuntuu toimivan kirjaimellisesti. Kokeilin nimittäin jäähdyttimen "alavesiletkusta" turbolle lähtevän letkun haaraa ajon jälkeen. Se oli lämmin, mutta ei niin kuuma, etteikö siinä voinut pitää kättä. Turbolta termostaattikoteloon menevä poistoputki sensijaan oli niin kuuma, että sitä kärsi kerran hipaista, mutta toistakertaa ei tehnyt enää mieli kokeilla. :o
Meneekö se vesikierto oikeasti noin päin? Olin aina kuvitellut, että alavesiletkussa on "imua" ja ylävesiletkussa enemmän painetta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jope kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Ahtimen vesikierto tuntuu toimivan kirjaimellisesti. Kokeilin nimittäin jäähdyttimen "alavesiletkusta" turbolle lähtevän letkun haaraa ajon jälkeen. Se oli lämmin, mutta ei niin kuuma, etteikö siinä voinut pitää kättä. Turbolta termostaattikoteloon menevä poistoputki sensijaan oli niin kuuma, että sitä kärsi kerran hipaista, mutta toistakertaa ei tehnyt enää mieli kokeilla. :o
Meneekö se vesikierto oikeasti noin päin? Olin aina kuvitellut, että alavesiletkussa on "imua" ja ylävesiletkussa enemmän painetta.
Hmm, mielenkiintoinen pointti. Periaatteessa tosiaan alavesiletkussa imua ja termarin luona painetta. Jokatapauksessa vesi kiertää jonnekinpäin tuolla ahtimen vesikierrossa, koska putket on lämpimät. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piti tuossa korjata lämmityslaite, kun kesällä isäni käänsi lämpöä rajulla kädellä pienemmälle. Säätönupista kuulunut rusahdus paljastui pettäneeksi vaijerin kuoren kiinnitykseksi. Ostinkin klubifoorumin kautta ehjän säätöpanelin ja samalla kun se vaihtui ehjään, sain kalibroitua lämpöhanankin aukeamaan kokonaan. Säätönuppi liikkuukin nyt melkein koko alueen elikkä 3/4kierrosta päästä päähän. Kotimatkalla hiki kirposikin kuskilta, joka aiheutti hanskojen ja hatun heittämisen pois, sekä takkiakin piti avata lämpösäädön pienentämisen ohella.

Samana iltana tulikin heti kunnon lämmityslaitetesti, kun oli pakkasta -8 ja satoi alijäähtynyttä vettä. Tehot riittivätkin lasin pitämiseksi sulana (toisin kuin naapurin tdi passatissa, jonka laseja oli pitänyt raaputtaa kesken matkan).

Vaihdoin pakoputken pahoin pykineet kannatinkumit uusiin. Kolmen euron investointi hiljaisuuteen ei mennyt hukkaan. Nyt moottorin äänet kuuluuvat vähemmän kabiiniin. Silloin kun -05 laitettiin tämä 99 vaihdetun koneen kera liikenteeseen, haalin kannatinkumit pihalla olleista purkuautoista kiireen ja tiukan budjetin takia.

Parantelin intercoolerin ilman saantia tukkimalla etuspoilerista vasemmanpuoleiset turhat aukot. Spoilerin tarkoitushan on estää ajoviimaa menemästä auton alle ja toisaalta myöskin spoileri parantaa ilman taipumusta pyrkimään konetilaan keulassa olevien aukkojen kautta. Spoileriin oli taannoin joku sahannut aukon ilmeisesti öljynjäähdytintä varten. Lisäksi alhaalla molemmin puolin on aukot, joista voisi kuvitella vedettävän ilmakanavat jarruille tai johonkin oikeassa kilpa-autossa tms. No tässähän ne on lähinnä koristeena ja käytännössä niistä ei ole kuin haittaa. Suljin siis tuonkin aukon. Lisäsin vielä tiivisteen spoilerin ja korin väliin tuonne vasemman ajovalon alle. Tiivisteen tarkoitus on estää ajoviimaa menemästä korin ja spoilerin välistä. Viima saisi mieluummin mennä puskurin korvakoiden väliin sahaamastani aukosta IC:lle.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin aidossa 99turbossa oikealla puolella olevasta aukosta viedään ilmaa akun jäähdyttämiseksi. Minun 99:ssä on aito 99turbon akkuteline ja siellä pohjassa olisi sekin ilmaröörin paikka, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi vetää sinne sitä jäähdytysputkea.

ps. hyvin muuten veti kun on 98e:tä tankissa ja pakkasmittari näytti -20. Ei yhtään nakutusta. Eniten harmia aiheutti huono pito alle 100km/h nopeuksissa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hiljaiseloa on ollut. Aattelin että asennetaanpas toinenkin töötin torvi paikalleen, kun sattui vitosella saamaan uuden kaksnapaisen paikallisesta sähköliikkeestä. Laitoin torven etuspoilerin taakse, kun pyöreän orggiksen johdotuskin tulee sinne valmiiksi. Se töötti ei sitten ääntänytkään. Kun palautin rikkinäisen torven liikkeeseen, myyjä otti hyllystä pari kappaletta samanlaisia ja lähti testaamaan niitä. Eka törähti kerran ja kuoli siihen. Toinen olikin sitten toimiva. No, nyt tuo testattu ehjä töötti on matkustellut inspiraation puutteen takia muutaman sata kilometriä jalkatilassa. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

"Uuden" moottorin rakentaminen on ottanut yhden askelen eteenpäin. Ostin sarjan uusia saabin leimoilla olevia 8-venttiilisen turbon 0,5mm ylikoon mäntiä klubitoverilta. Suunnitelmana onkin ottaa varastossa oleva t8 lohko ja viedä se porattavaksi ja hoonattavaksi moottorikoneistamoon. Tuohon lohkoon on aiemmin vaihdettu laakerit, joten siitä voisi tutkia välykset perinteisellä välysnauhalla. Kaippa sitä jossain myydään. Googletin netistä nimenkin tuotteelle. Ainakin Plastigage nimi löytyi. Lisäksi on tarkoitus mitata laakerikaulojen pyöreys mikrometrillä. Tästä se lähtee. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuosikatsastus hyväksytty. :wink:

Ei kuitenkaan vältytty huomautukselta. Se koskee virta-avaimen irtoamista koneen käydessä. Tuosta en olekaan vielä saanut huomautusta, vaikka omistuksessani on ollut og-kalustoa vuodesta 2001 lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Projektirintamalla hiljaista. 9-5 kävi etuilemaan korjausjonossa. Se on syönyt vuoden vaihteen seutuun enemmän öljyä kuin tuo horo 99:n kone. Ei se mikään ihme olekaan, kun ahtimessa on näppituntumalta yli 5mm päittäisvälys! Vian löydettyäni en uskaltanutkaan lähteä enää ajamaan. :roll: Huomenissa panen turbon ja pakoputken pöntöt vaihtaen tosta käyttiksestä. Jospa sitä sitten pääsis keskittymään olennaiseen, eli 99:n moottorin rakentamiseen, kun ei tarvitse murehtia käyttiksen öljynhimoa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toukokuun loppuun mennessä moottorin lohko koneistamoon porattavaksi. 0,5mm ylikokomännät ovat odottaneet uutta "kotia" jo muutaman kuukaukauden työpöydän alla. :wink: Kesäkuussa combi seisontaan ja työlistalla on ylimaalaus. Katotaan, josko 99 olisi sitten hyvässä iskussa bouttiarallaa elokuun lopulla timmin koneen ja uuden maalipinnan kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jumpe! Tänään vähän säikäytti, kun olin lähdössä töistä kotiin. Starttasin 99:n ja lähdin peruuttamaan parkkiruudusta pois. Kesken kaiken kone sammui. Starttasin uudestaan ja hörähti, mutta ei jäänyt käyntiin. Starttailua, ei mitään. Seisotin hetken, starttasin taas ja hörähti, muttei jäänyt käyntiin.

Tässä vaiheessa aloin miettiä, hetkinen. Jotakin puuttuu... Sehän on bensapumpun ääni! No, virta-avainta ees taas. Ei surahda pumppu. Sitten ovea jo aukaisin ja kuuntelin, kyllä, bensarele naksahtelee. No jopas jotakin, ihmettelin. Aloin jo manailemaan, että nyt joutuu vaihtamaan bensapumpun, kun olisin mieluummin lähtenyt kotiin.

Menin kuitenkin hakemaan työpaikalta sähköjohdon pätkän ja kokeilin hypyttää bensareleen. Ei mitään vaikutusta. Sitten juolahti mieleen, että tuleekohan edes sähköä bensareleen kantaan. No, koittolamppu kuuluu vakiovarustukseen 99:ssä. Eikun sillä tutkimaan. Eipä tullut virtaa nastaan 30! Siitä sitten sulaketta katsomaan. Ensihavainto: mitä hittoa, 8A sulake bensapumpulla. Senhän pitäisi olla 16A. Niin oli se piskuinen 8A sulake luovuttanut. Tilalle kaivelin hanskalokerosta uuden 16A sulakkeen ja niinpä bensapumppukin heräsi toimimaan. Huh sentään. Kyllä säikäytti! Olipa tuuria, ettei tehnyt tuota temppua vaimolleni esim. eilen, kun hän oli 99:llä liikenteessä ja minä 9-5:llä. Ihmeen pitkään se 8A sulake oli kestänyt, koska se on ollut varmasti kokoajan sama moottorin vaihdosta lähtien.

Projektirintamalla on tarkoitus edetä niin, että nuijin yhden Daihatsun korin katsastuskelpoiseksi ja käytän sen leimalla. Se päätyy sijaisautoksi projekteiden ajaksi. Projektiosastolla joudun edelleenkin sietämään tuon 9-5:n etuilua. Se peijakas syö öljyä edelleenkin ja aion päivittää siitä moottorin, sekä ahtimelle pitää tehdä jotain. Senverran tuo häiritsee 99:n harrastamista, että 99:n moottoriin en aio perehtyä, kuin ehkä syksyllä. 99 combicoupen korin laittaminen on etusijalla moottoriin nähden. Koppa pitää saada uuteen maaliin ja tavoitteena on edelleenkin saada se maalattua kesäkuun aikana. 9-5:n pannu pitää laittaa ojennukseen asap, koska sen katalysaattori on huutanut leipää jo pidemmän aikaa öljynkulutuksen takia. 99:ssä kun ei ole kattia, niin näkee hyvin, että karstat tulee rännistä ulos asti. Pakoputki on nimittäin aivan hiilenmusta sisältä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mertmi kirjoitti:99:ssä kun ei ole kattia, niin näkee hyvin, että karstat tulee rännistä ulos asti. Pakoputki on nimittäin aivan hiilenmusta sisältä...
vai putkenpää hiilenmusta sisältä? Tuleeko meikänkin kaikista autoista karstat ulos putkestä tai jotain muuta vikaa kun kaikissa autoissa on pakoputki aivan hiilenmusta sisältä, vielä pakoputken päästäkin. Kahdessa autossa on vielä kattikin niin silti putket ihan mustat 8O :?:
Vastaa Viestiin