½miljoonan og900 ja sen veli
½miljoonan og900 ja sen veli
Tuossa taannoin tuli hankittua uusi Saab 900 vm. 1988.
Kaasarikone, 4v laatikko ja melko hyvät pellit.
Jos ei jotain hyvää, niin ainakin huonoa:
- käy kolmella sylinterillä (venttiili?) (saa raadosta)
- ei akkua
- ei takavaloja (saa raadosta)
- ei vilkkujen, eikä pyyhkijöiden viiksiä (raadosta)
- sulakkeita puuttuu
- maalipinnassa naarmuja
- ruostetta ovien alaosissa/helmoissa (raadosta ehkä ovet)
- yksi pölykapseli puuttuu
- oikean puolen etuvilkku rikki
- puskureiden kromilistoja puuttuu
Hyvää kuitenkin on se, että pellit vaikuttavat olevan Saabiksi hyvinkin ehjät.
Ajan mittaan (ensi kesänä?) tarkoituksena olisi purkaa kaikki verhoilut, hitsata ruosteet, mahdollisesti maalauttaa, korjata puutteet ja jopa saada auto kilpiin.
Hyvä äänieristys olisi poikaa ja poppilaitteet ainakin osittain perityvät nykyisestä Saabista.
Valitettavasti budjetti on mitä on. Kilometrejäkin on kertynyt kohtuulliset 541 335.
--Kuvia--
Edit 22.3.09: Kuvien linkki korjattu uudeksi.
Edit 22.8.2009:
Nyt kun prjoketi ei ole edistynyt käytännössä yhtään, liitän samaan ketjuun ko. projektin "pikkuveljestä" juttua.
Kyseessä on 900i vuosimallia 1990, pelaa kohtuu hyvin, pelleistä löytyy rusotetta vaikka muille jakaa ja pientä huoltoa ja fiksausta olisi edessä.
Kaasarikone, 4v laatikko ja melko hyvät pellit.
Jos ei jotain hyvää, niin ainakin huonoa:
- käy kolmella sylinterillä (venttiili?) (saa raadosta)
- ei akkua
- ei takavaloja (saa raadosta)
- ei vilkkujen, eikä pyyhkijöiden viiksiä (raadosta)
- sulakkeita puuttuu
- maalipinnassa naarmuja
- ruostetta ovien alaosissa/helmoissa (raadosta ehkä ovet)
- yksi pölykapseli puuttuu
- oikean puolen etuvilkku rikki
- puskureiden kromilistoja puuttuu
Hyvää kuitenkin on se, että pellit vaikuttavat olevan Saabiksi hyvinkin ehjät.
Ajan mittaan (ensi kesänä?) tarkoituksena olisi purkaa kaikki verhoilut, hitsata ruosteet, mahdollisesti maalauttaa, korjata puutteet ja jopa saada auto kilpiin.
Hyvä äänieristys olisi poikaa ja poppilaitteet ainakin osittain perityvät nykyisestä Saabista.
Valitettavasti budjetti on mitä on. Kilometrejäkin on kertynyt kohtuulliset 541 335.
--Kuvia--
Edit 22.3.09: Kuvien linkki korjattu uudeksi.
Edit 22.8.2009:
Nyt kun prjoketi ei ole edistynyt käytännössä yhtään, liitän samaan ketjuun ko. projektin "pikkuveljestä" juttua.
Kyseessä on 900i vuosimallia 1990, pelaa kohtuu hyvin, pelleistä löytyy rusotetta vaikka muille jakaa ja pientä huoltoa ja fiksausta olisi edessä.
Viimeksi muokannut Sapetti, La Elo 22, 2009 15:19. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900
Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
Re: ½miljoonan og900
Voi olla, täytyy tarkistaa kunhan aikaa on.Mimmi kirjoitti:Taitaa kansipahvi vuotaa sylinteriin, kun kerran käy kolmella kylmänä.
Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan).
Jos edullisia em. osia löytyy, niin voi tarjota YV:llä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900
Ja pyh! Tuossa korimallissa mitään vikaa ole! Neliovinen ja kaikki. Oon aina vihannut sitä combimallin "hidasta" takaluukkua. Näin yksinäisellä tuo sedan on ihan loistava tapaus. Combimalli muka hienompi? No ei sitten varppina ole..liteFun kirjoitti:Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: ½miljoonan og900
No ovia on ainakin yksi liikaa (Tai kaksi, mutta liikaa silti.)himmee kirjoitti:Ja pyh! Tuossa korimallissa mitään vikaa ole! Neliovinen ja kaikki. Oon aina vihannut sitä combimallin "hidasta" takaluukkua. Näin yksinäisellä tuo sedan on ihan loistava tapaus. Combimalli muka hienompi? No ei sitten varppina ole..liteFun kirjoitti:Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
Re: ½miljoonan og900
Ei nyt viitti alkaa combista tappelemaan, ite tosiaan tykkään kun mahtuu helpommalla isompaa tavaraa sisään
Aukeaahan se luukku turhan hitaasti, mutta eihän sitä kiireellä saa aikaan kuin.... jne.
Aukeaahan se luukku turhan hitaasti, mutta eihän sitä kiireellä saa aikaan kuin.... jne.
Re: ½miljoonan og900
Jos käy vain kylmänä kolmella, jäähdytysvettä häviää hissukseen ja minkään sylinterin sytytystulppa ei ole "liian puhdas", nii silloin kansi on haljennut. Näin oli omassa 99turbossa. Yleensä jos enemmälti vuotoa johonkin tiettyyn sylinteriin, niin sytytystulppa ja koko sylinteri on karstaton. Ja lisäksi kansipahvin vuoto ei rauhoitu koneen lämmetessä, vaan päinvastoin höyryä voi tulla pakoputkesta tosi paljon, kun pahvi on kunnolla kärähtänyt...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: ½miljoonan og900
Tietoa ei ole, käykö vain kylmänä kolmella, vai myös lämpimänä... tutkitaan kun aikaa ja mahdollisuudet on.Mertmi kirjoitti:Jos käy vain kylmänä kolmella, jäähdytysvettä häviää hissukseen ja minkään sylinterin sytytystulppa ei ole "liian puhdas", nii silloin kansi on haljennut. Näin oli omassa 99turbossa. Yleensä jos enemmälti vuotoa johonkin tiettyyn sylinteriin, niin sytytystulppa ja koko sylinteri on karstaton. Ja lisäksi kansipahvin vuoto ei rauhoitu koneen lämmetessä, vaan päinvastoin höyryä voi tulla pakoputkesta tosi paljon, kun pahvi on kunnolla kärähtänyt...
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900
Varaosaraato saatu hankittua, siitä saa lähes kaiken tarpeellisen (ei vilkkua, ei pölykapseleita).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900
Tuollaisella ajolla on joskus mennyt sytytystulppa (mutta sen mahdollisuuden olet varmastikin jo eliminoinut), joskus pakoventtiili.Sapetti kirjoitti: Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: ½miljoonan og900
Auto on entisen mekaanikon, hän epäili juurikin venttiilivikaa. Katson jos tuo toinen kone olisi timmimmässä kunnossa, niin vaihdan luultavasti siihen (se on ainakin vähemmän ajettu).Juha96 kirjoitti:Tuollaisella ajolla on joskus mennyt sytytystulppa (mutta sen mahdollisuuden olet varmastikin jo eliminoinut), joskus pakoventtiili.Sapetti kirjoitti: Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan).
Projektin käytännönosuutta pääsen luultavasti jatkamaan vasta lumien sulettua ja ilmojen lämmettyä.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900
Lämmin päivä kun oli, niin kävin kopistelemassa noita ovien/helmojen ruostuneita kohtia.. Vaikuttaa olevan melko pinnassa vain tuo ruoste, ei mennyt työkalu läpi
Nyt odotetaan kovasti lumien lähtöä
Nyt odotetaan kovasti lumien lähtöä
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900 ja sen veli
Ruisku-saabi sai jokunen aika sitten itselleen toimivat lisävalot keulalle, ne pitäisi vielä säätää kunnolla, nyt kun näyttävät liian lähelle.
Myös nesteitä on lisätty, kone ei vaikuta syövän öljyä, eikä jäähdytysnestettäkään näyttäisi pahemmin katoavan.
Valojen asennuksen yhteydessä myös etukaiuttimien asennusta paranneltiin, keskiäänet ovat vakiokaiuttimien paikalla, mutta diskantit nostin kojelaudan päälle, kun ne eivät vakiopaikoilla liimalla pysyneet.
Seuraavaksi olisi edessä öljyjen ja niiden suodattimen, sekä tulppien vaihto. Kaikilla näillä on ajettu jo reilut 13 000 km.
Ruosteita tekisi kovasti mieli korjauttaa, kun itsellä ei ole tilaa, eikä välineitä. Kuitenkin kun autoa tarvitsee, ei sitä viitsisi viedä hitsattavaksi, eikä tuo nyt aivan ilmaistakaan ole.
Kunhan joskus saan(?) ruosteongelmat kuosiin, on vuorossa jousien ja iskareiden uusiminen.
Talveksi alle löytyy 500km ajetut goodyearin nastat, joista yhdessä on pultti pystyssä
Pystyyköhän tuollaista itse paikkaamaan kunnolla, vai onko syytä viedä rengasliikkeeseen tehtäväksi?
Myös nesteitä on lisätty, kone ei vaikuta syövän öljyä, eikä jäähdytysnestettäkään näyttäisi pahemmin katoavan.
Valojen asennuksen yhteydessä myös etukaiuttimien asennusta paranneltiin, keskiäänet ovat vakiokaiuttimien paikalla, mutta diskantit nostin kojelaudan päälle, kun ne eivät vakiopaikoilla liimalla pysyneet.
Seuraavaksi olisi edessä öljyjen ja niiden suodattimen, sekä tulppien vaihto. Kaikilla näillä on ajettu jo reilut 13 000 km.
Ruosteita tekisi kovasti mieli korjauttaa, kun itsellä ei ole tilaa, eikä välineitä. Kuitenkin kun autoa tarvitsee, ei sitä viitsisi viedä hitsattavaksi, eikä tuo nyt aivan ilmaistakaan ole.
Kunhan joskus saan(?) ruosteongelmat kuosiin, on vuorossa jousien ja iskareiden uusiminen.
Talveksi alle löytyy 500km ajetut goodyearin nastat, joista yhdessä on pultti pystyssä
Pystyyköhän tuollaista itse paikkaamaan kunnolla, vai onko syytä viedä rengasliikkeeseen tehtäväksi?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900 ja sen veli
Iivari sai alleen uudet tarvikejouset ja iskarit. Ajettavuus parani huomattavasti, ei heilahtele mutkitellessa turhaan
Takakaarien hitsausta pitää katsella kesän korvilla.
Tulpat odottavat kärkivälin säätöä ja paikalleenlaittoa, myös lisäpitkiä pitäisi säätää. Jarrupalatkin ovat vaihtolistalla. Ainakin yksi jarrusatula olisi vaihtokunnossa.
Takakaarien hitsausta pitää katsella kesän korvilla.
Tulpat odottavat kärkivälin säätöä ja paikalleenlaittoa, myös lisäpitkiä pitäisi säätää. Jarrupalatkin ovat vaihtolistalla. Ainakin yksi jarrusatula olisi vaihtokunnossa.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Re: ½miljoonan og900 ja sen veli
Iivariin haettiin raadosta taakse molemmat ja eteen toinen jarru-setti, odottavat uusien palojen laittelua ja autoon asennusta.
Nyt paikallaan olevat olivat aivan ruosteessa, raadosta otetut lähestulkoon ruosteettomat (näyttivät olevan orkkissatulat)!
Luovuttajasta tarttui mukaan myös virranjakajan kansi, pyörijä ja "suojamuovikupu" (vai mikä se oli) + bougicordin tulpanjohdot. V-jakajan ja puolan välinen johto hajosi - mutta eiköhän siihen voi tarvikejohdon jättää vaikka bc:t heittäisikin jakajalta eteenpäin.
Uutta pakoputkea pitäisi vielä hakea ja loppuviikosta pulttailla jarrut+piuhat+röörit paikoilleen.
Vkl jälkeen sitten kyselemään leimaa, jos katsastuskonttorin setä ei suutu happamista takakaarista (niistä jotka ovat saaneet ruostua muovisysteemeiden alla ja siitä eteenpäin).
Nyt paikallaan olevat olivat aivan ruosteessa, raadosta otetut lähestulkoon ruosteettomat (näyttivät olevan orkkissatulat)!
Luovuttajasta tarttui mukaan myös virranjakajan kansi, pyörijä ja "suojamuovikupu" (vai mikä se oli) + bougicordin tulpanjohdot. V-jakajan ja puolan välinen johto hajosi - mutta eiköhän siihen voi tarvikejohdon jättää vaikka bc:t heittäisikin jakajalta eteenpäin.
Uutta pakoputkea pitäisi vielä hakea ja loppuviikosta pulttailla jarrut+piuhat+röörit paikoilleen.
Vkl jälkeen sitten kyselemään leimaa, jos katsastuskonttorin setä ei suutu happamista takakaarista (niistä jotka ovat saaneet ruostua muovisysteemeiden alla ja siitä eteenpäin).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89