virilastusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2571
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 2571 »

MattiR kirjoitti:Nyt meni OT:ksi, mutta taisin bongata sen 305 hv Hirschisi eilen Oulussa kärry perässä. Vm. 2005 Aero Wagon, Steel Grey. :roll:
Näit oikein ja tiedot aivan oikeat. :)
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
Ford Explorer
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MattiR kirjoitti:Tässähän nousee tuo Hirsch-kuume entisestään... 8O
Tällä laskee kuumeesi

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight= :wink:
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Keskustelun perusteella alkaa olla melkoisen selvää, että Hirsch olisi varmin ottaen huomioon tehdastakuut yms.. jutut, mutta hinta on silti mielestäni tolkuton. Mun autossahan ei mitään takuita enää ole paitsi tietenkin se moottoritakuu.

Eräs tuttavani käytti oheista firmaa http://www.chipcentric.net/ täällä Mustang GT -06 "viilaamiseen". Firman veikkoset tekivät olemassa olevan ecuohjelman perusteella ilmaisen arvion tarvittavista muutoksista parametreihin ja siitä, kannattaako hommaa yleensäkään tehdä. Ainakin tässä tapauksessa ohjelma räätälöitiin asiakaskohtaisesti. Itse "tuuninkiohjelma" kustansi kaverille noin 500e, ja hän tuntuu olevan tyytyväinen. Saisihan tuosta rahat pois, jos ei ole tyytyväinen 5pv sisällä. Firman sivuilla näyttää olevan myös tuunattujen listalla yksi Saab Aero.

Mitäs mieltä raati on tällaisesta ns. "halpisversiosta", niin kuin monet tätä ilmaisua täällä käyttävät ?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ihan ok peli, mutta itselleni pitäisi olla vähän ajettu metallivärinen (hopea, steel grey tai hazelnut) automaatti ja 305 hv. Harkinnassa onkin perheen toisen 9-5:n upgrade, silloin saisi sopivan.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

MattiR kirjoitti:Ihan ok peli, mutta itselleni pitäisi olla vähän ajettu metallivärinen (hopea, steel grey tai hazelnut) automaatti ja 305 hv. Harkinnassa onkin perheen toisen 9-5:n upgrade, silloin saisi sopivan.
Ei varmaan käytettynä löydy kovin montaa noita hakuehtoja täyttävää autoa myynistä, ainakaan suomesta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Ei löydy ei, ei Suomesta eikä muualtakaan henlposti. Saksassa oli yksi 45 tkm ajettu hopea keväällä, oli liikkeessä vain niin lyhyen hetken ettei ehtinyt hidas hämäläinen toimia. Pakko lienee asennuttaa sarja itse jos kuume tästä kohoaa. Maksaa kyllä mahonkia.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jyväskylän nurkilla pyörii yksi kriteerit täyttävä yksilö, josta aikanaan tein tämän jutun Saabisti-lehteen: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/95aer ... koeajo.pdf

Eski
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Petter kirjoitti:
MattiR kirjoitti:Ihan ok peli, mutta itselleni pitäisi olla vähän ajettu metallivärinen (hopea, steel grey tai hazelnut) automaatti ja 305 hv. Harkinnassa onkin perheen toisen 9-5:n upgrade, silloin saisi sopivan.
Ei varmaan käytettynä löydy kovin montaa noita hakuehtoja täyttävää autoa myynistä, ainakaan suomesta.
Eikä koko mailmasta :wink: , käytettyä kun ostaa niin mitä enemmän vaateita sen vaikeampaa.

Vaatii päivittäistä selausta saksan ja ruotsin nettisivuilla.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
2571
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Ei taida Suomessa olla montaa (tiedän omani lisäksi yhden; pari numeroa pienemmän rekkarin kuin omani) 305 heppasta maahantuojan asentamaa Hirschiä. Taisivat asentaa ko paketin v. 2004 muutamaan Aero-kiertueelle osallistuvaan autoon. Itsekin kävin tuolloin koeajamassa auton ja sanoin, autokauppiaalle, että kiva peli, mutta vain hullu ostaa ko. pelin (turhan kallis ja turhan paljon Suomen oloihin heppoja).

Itselläni kävi hyvä tuuri pari vuotta sitten, kun tuttava autokauppias soitti ja sanoi, että nyt olisi maahantuojalta vapautumassa todella vähän ajettu pirssi. Eli sain ostettua auton ennenkuin se olisi mennyt "yleiseen jakoon". Hullu siis olen, mutta myös tyytyväinen.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
Ford Explorer
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:
2571 kirjoitti:Ei taida Suomessa olla montaa (tiedän omani lisäksi yhden; pari numeroa pienemmän rekkarin kuin omani) 305 heppasta maahantuojan asentamaa Hirschiä. Taisivat asentaa ko paketin v. 2004 muutamaan Aero-kiertueelle osallistuvaan autoon.
Lukuja en tiedä mutta eiköhän suurin osa ole jälleenmyyjien asentamia.
Onkohan montaakaan rakennettu jälleenmyyjien toimesta tota 305 hv:settiä 2004 / 2005 vuosimalliin ?? epäilen.
2003:sethän maahantuoja "rakensi" ja niitä taitaa jonkin verran olla teillämme.

Tossa 305 hv:n setissä menee aika paljon osia vaihtoon verrattuna pelkään boxin ohjelmointiin, jo 280 hv settiin vaihdellaan osia ihan kiitettävästi.

Noita lukuja olisi ihan mielenkiintoista tietää. Ake:lta nuo tiedot varmaan saisi rahalla eli montako 9-5:sta 280 hv ja 305 hv:llä on suomessa rakisterissä.
Sitten on varmaan joitakin 280 hv:n autoja joita ei saksasa ole rekisteriin isommilla tehoilla rekisteröity ja ovat täälläkin 250 hv:nä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Onko maahantuojalla joku toimipiste jossa noita autoja on rakennettu vai onko viritykset tehty jonkun piirimyyjän toimesta? :roll:
Matti
2571
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Mimmi kirjoitti:Maahantuojan autotkin hoidetaan merkkiliikkeissä.
Näin varmaan tehdään. Luulen, että v. 2005 305 hepat (ne muutamat) on maahantuoja rakennuttanut Suomessa (verotuksen takia) jossakin merkkiliikkeessä ko. Aero-kiertuetta varten, sillä omani ei ennättänyt mennä maahantuojalta jälleenmyyjälle. Maahantuoja on kierrättänyt ko. "kotteroita" erinäisissä tapahtumissa. Itse huomasin kun ajelin juuri ostetulla autolla juhannusviikolla hiekkatietä mökille, että autoni oli käynyt jossakin välissä Atomicin tapahtumassa. Asia paljastui kun mökkitien hiekka oli tarttunut liimajäänteisiin auton kyljessä. Kyljessä luki iloisesti ATOMIC!

Että sillai. t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
Ford Explorer
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuossa kuumeisille, käykää joku hakemassa pois.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195893

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re:

Viesti Kirjoittaja jlu »

9-5T kirjoitti: Tähän asti vertailuautona on ollut saman mallisarjan auto jossa on ollut saman verran tai enemmän tehoa eikä saman vuoden Aero. En tiedä muuttuiko ensimmäisen faceliftin yhteydessä mallisarja kuten toisessa kävi joten vertailu kohtana voi käyttää ainakin 2.3T 220hv mallia vuodelta -04 ja -05 jolloin muutokset maksaa alta 500e eli etujarrut.
Olisi harkinnassa 2,0t:hen (vm 2005) Hirschin 210 hv päivitys. Mm. täältä foorumilta olen moneen kertaan tämän 2.3T 220 hv vertailuautoasian ja siitä seuraavan etujarrujen päivityksen lukenut ja tiedustelin asiaa Tampereen Metroautosta. Siellä sitten EPC:stä tavattiin ja kuulemma myös maahantuojalta kyseltiin ja minulle sitten todettiin, että 2,0t:ssä ja 2.3T:ssä olisi samat jarrut. Minä kyllä uskon, että jarrut ovat isommat, mutta osaisiko joku kertoa, mistä tarkalleen pitäisi neuvoa tamperelaisia tuo asia löytämään. Eivät ole kuulemma yhteenkään 2,0t:hen Hirschiä asentaneet.
9-5 2,0t Wagon -05
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei kannat uskoa itseään vaan tällä kertaa merkkiliikettä. Ainoastaan Aerossa, bensa V6:ssa ja 3.0 diiseleissä on isommat jarrut. 2,3T, joka on myös mitsun ahtimella varustettu 220hv kulkine, omaa ne pienemmät 15" jarrut. Konekoodi paljastaa asian, eli B235R, B308E ja D308L on isompien jarrujen konetyyppi.

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5391990
Usage : 2002-2005, B235R, B308E, D308L, LH. 16'' Brakes
Order Quantity : 1

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5392014
Usage : 2002-2005, B205E, B235E, D223L, B235L, LH
Order Quantity : 1

Ainakin 9-5T:llä oli jossain vaiheessa Hirschin sarja 2.0 koneessa. Ei tuo pitäisi vaatia mitään jarrumuutoksia tms, ohjelma sisään vain ja muutoskatsastus. Ja tuo Hirsch on kaiken lisäksi ihan laillinen viri.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin