Konstaapeli Reinikainen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbolag kirjoitti:
wesku kirjoitti: Ei kai ainakaan tieliikennelaki velvoita em. tilanteessa kumpaakaan mihinkään toimenpiteisiin ? Ajamisessa useampikaistaisella tiellä on kyse vain kaistan valinnasta siinä liikennetilanteessa joka milloinkin on päällä, ei siinä mitään suorituksia tarvitse miettiä.
TLL:

9 §:Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.


Tulkitsisin kyllä niin että velvoittaa. Jos ei ole siitä toisesta autosta (syystä tai toisesta) pääsemässä ohi, niin eikö velvollisuus silloin ole palata takasin oikealle kaistalle?
Miksi olisi ? Mikä velvoittaisi muuttamaan nopeuttaan suuntaan tai toiseen vain siksi että voisi vaihtaa kaistaa oikealle kaistalle ? Oikea kaistahan ei ole vapaa koska siinä on joku vieressä.
Turbolag kirjoitti: 18 §: Ohituskiellot

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon


Vaikka tuossa puhutaankin ohituksesta, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, niin näkisin tuon kohdan analogisen soveltamisen mahdollisena myös moottoritielle.
Ei kai sitä olisi rajattu jos sovellettaisiin samansuuntaisienkin kaistojen tilanteeseen.

Ei vasemmalle kaistalle vaihtaminen aiheuta mitään ohittamisvelvoitetta.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Miksi olisi ? Mikä velvoittaisi muuttamaan nopeuttaan suuntaan tai toiseen vain siksi että voisi vaihtaa kaistaa oikealle kaistalle ? Oikea kaistahan ei ole vapaa koska siinä on joku vieressä.

Ei vasemmalle kaistalle vaihtaminen aiheuta mitään ohittamisvelvoitetta.
"Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Milloin ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, kuljettaja saa kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
- Tieliikenneasetus

Tuossa mielestäni sanotaan aika yksiselitteisesti, että moottoritiellä ajoneuvoa on kuljetettava nimenomaan eniten oikealla olevalla kaistalla. Sen jälkeen on listattu poikkeuksia, joiden perusteella saa muita kaistoja käyttää. Huvikseen (?) ja silkkaa joustamattomuuttaan muiden tukkeena siellä ajelemista en niistä löydä?

Eli: kun aloittaa ohituksen, poikkeaa laillisella syyllä oikean kaistan käyttöpakosta. Kun ohittaminen lakkaa, lakkaa myös oikeus vasemman kaistan käyttöön. Näin ollen pitää palata jälleen takaisin oikealle kaistalle. (Ellei sitten muita laissa määriteltyjä ehtoja täyty: ryhmittyminen, ruuhka. En myöskään näe tässä eroa lakkaako se ohittaminen siksi että olet päässyt autosta ohi, vai siksi ettet enää vauhtisi puolesta "ole ohittamassa" sitä.)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:Ei vasemmalle kaistalle vaihtaminen aiheuta mitään ohittamisvelvoitetta.
Moottoritiellä aiheuttaa, koska moottoritiellä on oikean kaistan käyttöpakko.
Mitenkäs ajat maalta päin tullessasi Tarvontiellä välin Kilo-Kehä I? Käytätkö oikeanpuoleisinta kaistaa, jolla on 80 km/h rajoitus vai keskikaistaa, jolla saa ajaa 100 km/h?
Turbolag kirjoitti:Esimerkkitilanne: olet ohittamassa moottoritiellä autoa, joka ajaa vaikkapa 110km/h, oman vauhtisi ollessa 120km/h. Juuri kun olet rinnalla niin tuo ohitettava kiihdyttää vauhtinsa rajoituksen mukaiseksi.
Tieliikennelaki 19§ sanoo mm.:
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti: Moottoritiellä aiheuttaa, koska moottoritiellä on oikean kaistan käyttöpakko.
Turbolag kirjoitti: "Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Milloin ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, kuljettaja saa kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
- Tieliikenneasetus

Tuossa mielestäni sanotaan aika yksiselitteisesti, että moottoritiellä ajoneuvoa on kuljetettava nimenomaan eniten oikealla olevalla kaistalla.
Ei siinä mitään sellaista määrätä että oikeanpuoleiselle kaistalle erityisesti pitäisi pyrkiä. Siinähän lukee että "kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla." Eihän se oikea kaista ole vapaa jos siinä on joku koko ajan vieressä ajamassa ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Risto kirjoitti: Tieliikennelaki 19§ sanoo mm.:
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Tätä sääntöä jos noudatettaisiin niillä teillä joissa kyse on useammasta samaan suuntaan menevästä kaistasta tulisi liikenteestä varsin huvittavaa. Esim. valoista oikealla kaistalla lähtiessä pitäisi lopettaa kiihdyttäminen välittömästi kun havaitsee että vasemmalla kaistalla on joku ohittamassa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja SS »

^No tuossa taas ei ole kyse mistään ohitustilanteesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Entä silloin kun rajoitus vaihtuu vaikka kuudestakympistä sataan ? Oikealla kaistalla jäädään ajamaan kuuttakymppiä koska vasemmalla on koko ajan ohittajia eikä saa lisätä nopeutta ?
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Tätä sääntöä jos noudatettaisiin niillä teillä joissa kyse on useammasta samaan suuntaan menevästä kaistasta tulisi liikenteestä varsin huvittavaa. Esim. valoista oikealla kaistalla lähtiessä pitäisi lopettaa kiihdyttäminen välittömästi kun havaitsee että vasemmalla kaistalla on joku ohittamassa.

Entä silloin kun rajoitus vaihtuu vaikka kuudestakympistä sataan ? Oikealla kaistalla jäädään ajamaan kuuttakymppiä koska vasemmalla on koko ajan ohittajia eikä saa lisätä nopeutta ?
Kumpikaan näistä ei todellakaan ole mikään ohitustilanne. Aika absurdeiksi menevät nämä jutut...

Yleisesti: Lakien tekemisessä ja tulkinnassa ei vain yksinkertaisesti voi sortua kasuismiin, ja olettaa, että jokaikinen mahdollinen yksittäinen tilanne on aukottomasti säännelty lakitekstissä. Sitäpaitsi, ei kai kukaan tervejärkinen ihminen voine väittää, että olisi millään tavalla fiksua, tai palvelisi kenenkään etua, jäädä aiemmin kuvatuissa tilanteissa jumittamaan vasemmalle kaistalle, suostumatta muuttamaan hetkellisesti omaa nopeuttaa suuntaan tai toiseen? Vaikka siihen ei laki yksiselitteisesti velvoittaisikaan - ja tässähän sitäpaitsi velvoittaa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turbolag kirjoitti:Sitäpaitsi, ei kai kukaan tervejärkinen ihminen voine väittää, että olisi millään tavalla fiksua, tai palvelisi kenenkään etua, jäädä aiemmin kuvatuissa tilanteissa jumittamaan vasemmalle kaistalle, suostumatta muuttamaan hetkellisesti omaa nopeuttaa suuntaan tai toiseen?
Palveleehan se omaa etua ? Rennompi ajella cruisella ja vaihdella kaistaa tilanteen mukaan :)
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Palveleehan se omaa etua ? Rennompi ajella cruisella ja vaihdella kaistaa tilanteen mukaan :)
Heh, joustamattomuus ja omaan napaan tuijottaminen kunniaan. Etenkin liikenteessä. :wink:
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Onko niin että vakionopeutta ajavan pitäisi lähtökohtaisesti sovittaa nopeutensa muiden muuttuviin nopeuksiin ? Onneksi ei laki taida ainakaan siihen velvoittaa ?

Etenkin moottoriteillä ihmetyttää että hyvin useilla näyttää olevan pakottava tarve kiihdyttää vasemmalle siirtyessä, ajaa siellä vähintään 10 km/h nopeammin kuin mitä itse oikealla ajavat. Sitten kun vielä joku tulee tunkemaan perään laitetaan vähän lisää kaasua. Joustavaa, eikö totta ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti: Etenkin moottoriteillä ihmetyttää että hyvin useilla näyttää olevan pakottava tarve kiihdyttää vasemmalle siirtyessä, ajaa siellä vähintään 10 km/h nopeammin kuin mitä itse oikealla ajavat. Sitten kun vielä joku tulee tunkemaan perään laitetaan vähän lisää kaasua. Joustavaa, eikö totta ?
No kenen matkanteko tuossa hidastuu tai häiriintyy? Ohitukseen lähtevä voittaa useita sekunteja tai ainakin sekunnin kymmenyksiä kokonaismatka-ajassa ja ohitettavan matkanopeus ei muutu miksikään eikä ajosuorite häiriinny. Kolmas autoilija, joka tulee takaa muita kovempaa ei joudu hidastelemaan edellä ajavan siirtyessä riuskan ohitukseen jälkeen pois vasenta kaistaa tukkimasta.

Jos liikenteessä kaiken edelle menevänä tarkoituksena on jumittaa vakionopeudella, niin miksi noissa autoissa on nuo pedaalit portaattomaan vauhdin säätelyyn? Eikö ne voisi korvata vaikkapa rivillä nappuloita, joihin jokaiseen olisi ohjelmoitu tietty vakionopeus. Kylläpä kaikilla olisi ihanaa kun saisi ajaa jonossa kuin köyhän talon porsaat tasaista nopeutta: jos haluat ajaa 50km/h, paina 50km/h nappulaa, jos on liukasta ja alkaa jännittää, niin voi painaa sitä 40km/h nappulaa. Jos perheessä on teinikuskeja, niin isi voi vaikka munalukolla lukita yli 80km/h nappulat, niin ei pääse jälkikasvu hurrrjastelemaan. Todella mullistavaa ja ennenkaikkea joustavaa. Taidan mailata saman tien kaikille autovalmistajille ideani.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti:Onko niin että vakionopeutta ajavan pitäisi lähtökohtaisesti sovittaa nopeutensa muiden muuttuviin nopeuksiin ? Onneksi ei laki taida ainakaan siihen velvoittaa ?
Ei lähtökohtaisesti. Mutta ohittaessa, mikäli se alkaa kestää kovin kauan ja laillinen peruste käyttää vasenta kaistaa näin päättyy, näkisin myös lain siihen velvoittavan. Eikä se varmaan ole kenellekään mikään suuri uhraus tai täysin ylitsepääsemätön asia ajatella myös liikenteessä vähän muitakin.
wesku kirjoitti: Etenkin moottoriteillä ihmetyttää että hyvin useilla näyttää olevan pakottava tarve kiihdyttää vasemmalle siirtyessä, ajaa siellä vähintään 10 km/h nopeammin kuin mitä itse oikealla ajavat. Sitten kun vielä joku tulee tunkemaan perään laitetaan vähän lisää kaasua. Joustavaa, eikö totta ?
Itse en ihmetettele yhtään. Yritän suorittaa ohitukset maanteilläkin siten, etten aiheuta vaaraa tai haittaa muille tienkäyttäjille. Miksi en sitten moottoritiellä?

V.J.S totesi asian erittäin hyvin, ei lisättävää tässä vaiheessa. :)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Varsin huvittavia ovat tilanteet joita monasti näkee moottoritiellä hiljaisemman liikenteen aikaan. Oikealla kaistalla ajetaan jonossa kohtuullisilla väleillä. Sitten kun edessäpäin häämöttääkin rekan perä alkaa siirtyminen vasemmalle kaistalle epämääräisessä järjestyksessä enemmän tai vähemmän kiihdytellen ja itse ohitustilanteessa suurin osa jonomuodosteltasta on pakkautunut vasemmalle kaistalle autonmitan päähän toisistaan. Sitten kun on päästy rekasta ohi vaihdetaan vielä hiukan järjestystä ja vähitellen välit taas normalisoituvat ja jono palautuu entiselleen.

Turvallista ja hyvin joustavaa, eikö totta ?
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Konstaapeli Reinikainen?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti:Turvallista ja hyvin joustavaa, eikö totta ?
Jaa-a, en oikein ymmärrä pointtia tuohon aikaisempaan keskusteluun liittyen? Kyllähän ihmiset tekevät "huvittavia" asioita liikenteessä vaikka lait ja säännöt olisivat miten kirjoitettu..
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin