Tid:n ahtopaine problema

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Tid:n ahtopaine problema

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Aivan helkutin tyhmä kysymys, mutta nolataan itseä lisää :oops: . Katsokaas, kun tuossa Opelin Tid:ssä hukkaporttia ohjaava ahtopaine toimii alipaineella ( alipaine tuotetaan erillisellä pumpulla ). Onko tällöin teoriassa mahdotonta nostaa ahtopaineet yli 1.0 bar?? :roll:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Tid:n ahtopaine problema

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-3Tid kirjoitti:Aivan helkutin tyhmä kysymys, mutta nolataan itseä lisää :oops: . Katsokaas, kun tuossa Opelin Tid:ssä hukkaporttia ohjaava ahtopaine toimii alipaineella ( alipaine tuotetaan erillisellä pumpulla ). Onko tällöin teoriassa mahdotonta nostaa ahtopaineet yli 1.0 bar?? :roll:
Todennäköisesti ahtopainetta kuitenkin ohjataan vastaavalla tavalla kuin esim APC-venttiili ohjaa bensaturboissa, eli ohjaustilavuudessa olevaa painetta säätämällä. Elikkäs se "vuotava letku" josta Mimmi puhui on jo siellä olemassa ja kyse on vain siitä miten sitä "vuotavaa letkua" avataan ja suljetaan.

Kyseessä on aivan sama ilmiö käyttettiin sitten painetta tai alipainetta, ohjaustilavuuteen tulee yksi kuristus, sieltä poistuu yksi kuristus ja tilavuuteen on yhteydessä kalvorasia. Ainoa ero alipainesysteemissä on se että tilavuuteen päästetään lisää ilmaa jos ahtopainetta halutaan ylös kun taas tavallisessa sieltä vuodatetaan sitä ulos.

Valmistajakohtainen juttu on säädetäänkö painetta, propoventtiilillä vai PFM/PWM-digiventtiilillä vai onko säätö peräti kiinteä.

Älä nyt kuitenkaan mene vuodattamaan ilmaa tuohon säätösysteemiin, löpöäkin pitäisi saada lisää. Diesel käy muutenkin aina ilmaylimäärällä, joten pelkkä ahtopaineen nosto on yhtä tyhjänkanssa. Ensin syöttöä, sitten ahtoa... syöttöä on aina vara rukata hiukan ilman ahtojen nostoa. Ei se ilmaylimäärän kasvattaminen mitään välttämättä riko, mutta ei siitä hyötykään ole, pikemminkin haittaa kun kaasunvaihtoa häiritään pistämällä pakokaasut tekemään enemmän työtä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

juu elikkä alipainepumpulta menee letku solenoidiventtiilille, josta edelleen letku hukkikselle. En ole ahtoja nostamassa, tuli vaan mieleen että teoriassa eihän tavallaan "tyhjiöstä" voi imeä enää alipainetta maan päällä. Pitäisi ajaa auto järven pohjaan, jotta saisi enemmän alipainetta! ;)
Eli ilmakehä --> max ahdot 1.0bar tuossa moottorissa, vai olenko aivan sorateillä? Tehtaan mukaan ahdot 0.9bar...mun auto Techin mukaan ahtoi 0.95bar.
Onkohan tuollainen alipainejärjestelmä miten yleinen diiseleissä?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-3Tid kirjoitti:juu elikkä alipainepumpulta menee letku solenoidiventtiilille, josta edelleen letku hukkikselle. En ole ahtoja nostamassa, tuli vaan mieleen että teoriassa eihän tavallaan "tyhjiöstä" voi imeä enää alipainetta maan päällä. Pitäisi ajaa auto järven pohjaan, jotta saisi enemmän alipainetta! ;)
Eli ilmakehä --> max ahdot 1.0bar tuossa moottorissa, vai olenko aivan sorateillä? Tehtaan mukaan ahdot 0.9bar...mun auto Techin mukaan ahtoi 0.95bar.
Onkohan tuollainen alipainejärjestelmä miten yleinen diiseleissä?
Menee arvauksen puolelle kun en edes tiedä kenen moottorinohjaus tuossa Tid:ssä on, mutta...

Se alipaine joka tulee siihen solenoidiventtiilille ei todennäköisesti ole alipaine suoraan alipainepumpulta vaan ahtopainetta kuvaava alipaineviesti joka saadaan aikaiseksi ahtopaineen ohjaamalla venttiilillä jossain. Solenoidi venttiilillä sitten taas muokataan tätä viestiä ennen kuin se päästetään hukkaportin kalvorasialle. Aivan vastaavasti kuin bensa turbossa APC-venttiili rukkaa hukkaportin kalvorasialla olevaa painetta.

Elikkä hukkaportti saattaa olla esim niin toteutettu että se avautuu täysin -0.5 bar paineella, joka taas vastaa 0.9 bar ahtopainetta. Jos sitten halutaan nostaa ahdot esim 1.2 bariin ei tarvitse muuttaa varsinaista alipainejärjestelmän painetta tai ahtopainetta kuvaavaa alipaineviestiä vaan rukata viestiä hieman eri tavalla. Ja rukkaushan tapahtui päästämällä solenoidiventtiilillä kalvorasian ohjaustilavuuteen ilmaa tai imemällä sitä pois alipainejärjestelmän puolelle. Ohjaustilavuuden paine on siten riippuvainen ahtopainetta kuvaavasta alipaineviestistä ja solenoidiventtiilin ohjauksen pulssisuhteesta.

Toisaalta voipi olla niinkin että ohjaustilavuuden paine ohjataan pelkästään solenoidiventtiilin pulssisuhteella ja takaisinkytkentä varsinaisesta ahtopaineesta tuleekin sähköisenä solenoidiventtiilin ohjauspiirille.

Sainkohan selittettyä mahdollisimman sekavasti :D

Yleisyydestä en tiedä, mutta mitä ihmeellisempiä alipainevirityksiä sun muita on noissa dieseleissä, jotka edustaa tavallaan sukupolven vaihdosta ohjaus- ja ruiskutustekniikassa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Hukkaportin painekello toimii siinä "väärinpäin", eli alipaine vetää hukkaportin kiinni. Solenoidiventtilillä ohjataan alipainetta ja siinä on suodattimella varustettu reikä korvausilmalle. Eli kun solenoidi katkaisee alipaineen, niin hukkaportti avautuu säätimen jousen avulla. Samalla kun hukkaportti on auki, niin alipainepumppu imee ilmaa solenoidin ilmareiästä.
Paineen nostoa voisi yrittää ahtopainetunnistinta hämäämällä, "vuotava letku" -periaatteella.
/-\rtsi
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Loka 23, 2004 21:46

Viesti Kirjoittaja /-\rtsi »

En ole koskaan edes nähnyt Opelin TDI dieselikonetta. Mikäli se edes muistuttaa VAG-konsernin tuotteita (Audi, Volkwagen, Seat, Skoda) ,niin tuo alipaine säätää Garretin säätyväsiipisen turbon turbiinikotelon geometrian muuttavien siipien asentoa.
Ylempänä esitetyt arvaukset tämän threadin suhteen ovat siinäsuhteessa pari peninkulmaa metsässä että näinollen Opelin dieselin ahtimessa ei edes ole olemassakaan hukkaporttia.
Ehdotetun vuodon aiheuttaminen alipaineletkuun vain saa moottorihallintajärjestelmän menemään vikatilaan, ja moottorista katoaa noin puolet tehoista pois. Tämä tapahtuu alle 10sek ajon jälkeen.

ECU:n lastulle on tallennettu kaikille kierrosalueille ja kaasupolkimen asennoille tarkka tieto ahtopaineen oletetusta arvosta. Tämä arvo on ns. oletusarvo.
ECU tarkkailee todellisen ahtopaineen arvoa, ja vertaa sitä tähän oletusarvoon. Mikäli poikkeamia esiintyy, ECU säätää turboa sen verran että todellinen arvo jotakuinkin vastaa oletusarvoa.
Mikäli säätötoimenpiteestä huolimatta todellinen ahtopaine poikkeaa oletusarvosta, menee moottorinhallintajärjestelmä em. vikatilaan, ja rajoittaa syöttöjä ja ahtopaineita.

ECU säätää turboa muuttamalla VNT Garretin turbiinikotelon geometriaa muuttavien siipien asentoa. Tämä järjestelmä toimii alipaineella.
Jotta järjestelmä kykenee antamaan nollan ja täysillä olevan alipaineen (= alipaine mitä alipainepumppu kykenee antamaan) väliltä olevaa alipainearvoa, on systeemiin asennettu magneettiventtiili mikä sotkee suurella taajuudella (= monta kertaa sekunnissa) normaalin ilmakehän ja täyden alipaineen tasoja keskenään, ja tuloksena on haluttu alipainetaso, mikä puolestaan kyseisenä hetkenä pitää geometriaa muuttavien siipien asennon haluttuna.

Tässä järjestelmässä ainoa tapa nostaa ahtopainetta ilman virityslastun asentamista on huijata MAP-anturille menevää tietoa. Kun tämä on tehty, moottori elää virtuaalimaalimassa, ja kuvittelee turbon elävän tehtaan insinöörien piirtämässä maailmassa, vaikka todellisuudessa ahtopainetta on muutama baarin kymmenesosa nostettu.
Tällätavoin ahtoa voi nostaa vaikka kuinka paljon.

Voin postata VW -konsernin dieseleihin käypäsen huijauskytkennän tiedot. Et kuitenkaan voi käyttää niitä hyväksesi ennen kuin olet paikantanut sinun moottorisi MAP anturin 5voltin käyttöjännitettä syöttävän johdon, sekä painetiedon ulostulojännitepiuhan, sekä maadoituspiuhan.

Mikäli aihe kiinnostaa, niin voit postata minulle osoitteeseen:
artsi_fi@yahoo.com
Tuo on parempi väylä yhteydenottoon, sillä tulen varmaan käymään tällä foorumilla vain sillointällöin.

terveisin - _Artsi_
Harrasteosaaminen (rajoitetussa määrin):
- VAG-konsernin dieselit
- Toyota Starlet (erityisesti K-moottorit)
- IPSC (standard & open -luokat)
Vastaa Viestiin