Takaiskari tavallinen vai sport?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Näkisikö joku WISistä, onko 9-5:n takaiskari 12765950 tavallinen vai sport? Tod.näk. kyseessä ihan tavallinen Wagonin vakioiskari (tai joku miljuunasta eri koodista, joilla noita vakioiskareita on).

75 tkm ja neljä vuotta on taas riittänyt kypsyttämään tämän Saab-laatuosan, parihintakin vaatimattomasti yli 500 eypoa. Ei liene vaikeaa olla valitsematta ko. osaa ja siirtyä suosiolla Koni/Bilstein-akselille. Eiköhän Konin keltainen tai Bilsteinin Sport toimi tuossa ihan hyvin - oli sitten tavallinen tai muka-Sport-alusta. Ja budjettihinnalla (1/3) taas saanee tuskin huonomminkaan kestäviä joltain arkisemmalta valmistajalta (Sachs/Boge, Monroe tjsp.)

E
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tavalliseksi väittää EPC.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Jos viitsit niin käy lähimmässä AD- liikkeessä ja pyydä tarjous Monroe Reflex iskarisetistä. Itse olen ollut tyytyväinen e.m iskareihin! Ja hintakin sopiva ja muistaakseni 3 v takuulla.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

En koskaan väsy Monroen mollaamisesta. 24 vuoden aikana olen ostanut kolme settiä ja joka ikinen kerta jotain on hajonnut. Muiden valmistajien tuotteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

P.S. 3v takuuseen ei taida sisältyä vaihtotyö.
Viimeksi muokannut Zomm, Ke Helmi 18, 2009 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja mike »

eeskola kirjoitti:Näkisikö joku WISistä, onko 9-5:n takaiskari 12765950 tavallinen vai sport? Tod.näk. kyseessä ihan tavallinen Wagonin vakioiskari (tai joku miljuunasta eri koodista, joilla noita vakioiskareita on).

75 tkm ja neljä vuotta on taas riittänyt kypsyttämään tämän Saab-laatuosan, parihintakin vaatimattomasti yli 500 eypoa. Ei liene vaikeaa olla valitsematta ko. osaa ja siirtyä suosiolla Koni/Bilstein-akselille. Eiköhän Konin keltainen tai Bilsteinin Sport toimi tuossa ihan hyvin - oli sitten tavallinen tai muka-Sport-alusta. Ja budjettihinnalla (1/3) taas saanee tuskin huonomminkaan kestäviä joltain arkisemmalta valmistajalta (Sachs/Boge, Monroe tjsp.)

E
Kova on hinta vakioiskariparille. Harkitteppa vaikka tasonsäätösarjaa minkä saat samaan rahaan + tieten asennus vielä lisäksi.

Omassa autossa on vielä alkuperäiset tasonsäädölliset iskarit takana ja mittarissa vähän alle 290 tkm. Tämän vuoden aikana olis suunnitelmissa kuitenkin vaihtaa kun vaimentimien keskenäinen ero oli kasvanut huomattavasti edellisestä vuodesta.

En tiedä mistä johtuu mutta ainakin nuo iskarit ovat kestäneet todella hyvin.

Ai niin ja ne alkuperäiset iskarit on muuten sitten Sachsit...

http://www.elkparts.com/saab-95-m98/sus ... p2540.html
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

mike kirjoitti:
eeskola kirjoitti:Näkisikö joku WISistä, onko 9-5:n takaiskari 12765950 tavallinen vai sport? Tod.näk. kyseessä ihan tavallinen Wagonin vakioiskari (tai joku miljuunasta eri koodista, joilla noita vakioiskareita on).

75 tkm ja neljä vuotta on taas riittänyt kypsyttämään tämän Saab-laatuosan, parihintakin vaatimattomasti yli 500 eypoa. Ei liene vaikeaa olla valitsematta ko. osaa ja siirtyä suosiolla Koni/Bilstein-akselille. Eiköhän Konin keltainen tai Bilsteinin Sport toimi tuossa ihan hyvin - oli sitten tavallinen tai muka-Sport-alusta. Ja budjettihinnalla (1/3) taas saanee tuskin huonomminkaan kestäviä joltain arkisemmalta valmistajalta (Sachs/Boge, Monroe tjsp.)

E
Kova on hinta vakioiskariparille. Harkitteppa vaikka tasonsäätösarjaa minkä saat samaan rahaan + tieten asennus vielä lisäksi.

Omassa autossa on vielä alkuperäiset tasonsäädölliset iskarit takana ja mittarissa vähän alle 290 tkm. Tämän vuoden aikana olis suunnitelmissa kuitenkin vaihtaa kun vaimentimien keskenäinen ero oli kasvanut huomattavasti edellisestä vuodesta.

En tiedä mistä johtuu mutta ainakin nuo iskarit ovat kestäneet todella hyvin.

Ai niin ja ne alkuperäiset iskarit on muuten sitten Sachsit...

http://www.elkparts.com/saab-95-m98/sus ... p2540.html

Joo, tuo Saab-liikkeestä paperilla saatu hintahan on puhtaasti törkeä (259,98 e/kpl), eikä oikeasti tule mieleenkään edes ajatella tuon maksamista. Asennuksesta taas onneksi ei tarvitse maksaa kuin itselle. :) Tasonsäätöä ei ehkä kuitenkaan tarvitse, kun tuo Wagon aika harvoin kovin raskaasti on kuormattuna.

En tosiaan tiedä, onko noihin alkuperäisiin tullut jossain vaiheessa jotain aivan kuraa olevaa laatua vai mitä, mutta toisessa huoltokohde-9-5:ssa alkuperäisillä Sachseilla mentiin noin 220 tkm, minkä jälkeen olivat vain überpehmeät mutta kuivat. Sen jälkeen menty Saabin muka-sportalustan Sachseilla eteenpäin.

Optimisetti voisi olla kierros Konin tavaraa, joista etuiskarit laittaisi toiseen autoon ja takaiskarit tähän toiseen potilaaseen... Pitääpä vielä kysellä muutamat hinnat Suomesta, mutta todennäköisesti saa laittaa Elkpartista tai PartsForSaabista rojua tulemaan.

Ei voi mitään, mutta kyllä Saabilla liikkuminen olisi rahahenkilön laji, jos ostaisi osat aina merkkiliikkeestä eikä myöskään ruuvaisi itse.

E
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Zomm kirjoitti:En koskaan väsy Monroen mollaamisesta. 24 vuoden aikana olen ostanut kolme settiä ja joka ikinen kerta jotain on hajonnut. Muiden valmistajien tuotteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

P.S. 3v takuuseen ei taida sisältyä vaihtotyö.
24/3 = 8 vuotta samoilla iskareilla. Saattaahan ne siinä jo mennä himppasen pehmeeksi :mrgreen:

No vitsit sikseen, täällä on Monroe Reflex-takaiskarit toimineet moitteettomasti parisen vuotta/40 000 km.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Termos kirjoitti: 24/3 = 8 vuotta samoilla iskareilla. Saattaahan ne siinä jo mennä himppasen pehmeeksi :mrgreen:
:? Ehkä olisi pitänyt mainita, että ensimmäisen vuoden aikana. Ensimmäiset asentamani Monroet olivat Peugeot 504 Familiane dieselin joustintukien vaimenninpatruunat. Ehdin ihastella parantuneita ajo-ominaisuuksia lähes koko päivän kauniina pakkaspäivänä, kunnes loivahkoon töyssyyn ajettaessa molemmat iskarit korkkasivat kun melko raskaskeulainen auto niiasi. Varaosaliikkeessä selittivät jotain tyyliin "eihän pakkassäällä saa ajaa kuoppaista tietä".

Vaihtotyötä ei korvattu, mutta raha tuli takaisin kun liikkeen tirehtööri sai oiottua kauluksensa josta olin kiskonut tyypin tiskin yli.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Säästö-&nopeussyistä tuli sit laitettua normi-Sachsit tilaukseen. Jos edustavat samaa tasoa kuin alkuperäiset, niin noin neljäsosahinta kompensoi tilannetta ja saa viikonlopuksi työn alle.

Ja työn kun tekee itse, niin ei tarvitse sitten myöskään kinata merkkiliikkeen kanssa "oikeaoppisen työsuorituksen" seurauksista vuoden päästä.

E
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Itsellä takana GTS:t, nyt 2 vuotta ja 60 tkm ja vaikuttaa samalta kuin asennuksen jälkeenkin. Ei olleet kalliit (tuningstudio), ominaisuudet olleet kiitettävät eikä toistaiseksi kestävyydessäkään moittimista.
Olen tykännyt kun takana on hieman jäykemmät iskarit. Sen verran usein on kuormaakin takana
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Zomm kirjoitti:En koskaan väsy Monroen mollaamisesta. 24 vuoden aikana olen ostanut kolme settiä ja joka ikinen kerta jotain on hajonnut. Muiden valmistajien tuotteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

P.S. 3v takuuseen ei taida sisältyä vaihtotyö.
Monetko Monroe Reflexit sulla on ollut autossasi? Kaikissa tuotteissa kehitys kulkee eteenpäin joten Reflex mallisto ei ole varmaan kovinkaan kauan markkinoilla ollut: Onko sulla ollut juuri tuota Reflexiä autosi iskareina?
Taidat arvostella jotain Monroen vanhempaa iskarimallia?
Ja tuo takuu asennukselle on paljon pidempi kuin kolme vuotta koska asensin ne ihan omanatyönä 8) :D .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Nimenomaan Reflexiä en ole kokeillut. Viimeisin (viimeinen) monroen asennus tapahtui 2002 Opel Calibran nelivetomalliin etuakselille. Liekö syynä Estlandian osittain varsin huonokuntoiset tiet, mutta vasemmanpuoleinen iskari alkoi luovuttaa nestettä puolentoista vuoden ajelun jälkeen (ehkä 30000 km) Öljy ei nyt suorastaan virrannut ja kumi peitti tilanteen aika tehokkaasti, mutta normaalisti aineen tulisi pysyä vaimentimen sisällä?.

Olen vilpittömän onnellinen, jos kyseisellä merkillä on yksi kestävä vaimenninmalli. Pidän tietenkin mahdollisena, että sloboille myydään paskaa. Useimmat varaosaliikkeet saavat sälänsä kuitenkin Suomen kautta esim Koivuselta tai Örumilta. Mielipiteeni merkistä perustuu aiemmin mainitsemiini kokemuksiin, enkä aio enää koskaan laittaa autoihini kyseisen putiikin tuotteita vaikka tuotekehitys olisikin kuluneen kuuden vuoden aikana hypännyt planeetalta toiselle.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!
Menee vähän aiheesta sivuun, mutta kysynpä kuitenkin: Muistan nähneeni iskariputiikkien kotisivuilla mainittavan, että alkuperäisiskareita (siis niitä, jotka autossa olivat uutena) vastaavat tarvikeiskarit olisivat alkuperäisiin nähden hieman jäykempiä alustaan ikääntymisen myötä syntyneen "löysyyden" kompensoimiseksi. Jos saapikkaaseen vaihdetaan orkkisiskarit merkkihuollossa, niin ovatko nekin alkuperäisiä jäykemmät? Itse pidän Saabini lievää ilmalaivafiilistä (ei koske kiihtyvyyttä :) ) pelkästään hyvänä asiana, joten varon kaikkea sitä vaarantavaa... Onneksi vielä ei ole iskareiden vaihtamiseen tarvetta.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

eeskola kirjoitti:Säästö-&nopeussyistä tuli sit laitettua normi-Sachsit tilaukseen. Jos edustavat samaa tasoa kuin alkuperäiset, niin noin neljäsosahinta kompensoi tilannetta ja saa viikonlopuksi työn alle.

Ja työn kun tekee itse, niin ei tarvitse sitten myöskään kinata merkkiliikkeen kanssa "oikeaoppisen työsuorituksen" seurauksista vuoden päästä.

E

Ja sinne tipahtivat paikoilleen Sachsit, tosin samalta putiikilta ne alkuperäisetkin olivat. Sachs tuntee 9-5:een kolme tuotenumeroa taakse, joista tuo (312708) on ilmeisesti kaikkein jäykin, koska siinä oli suositus Wagon, uudemmat vuosimallit sekä sport että standardi. Männänvarsi oli noin sentin lyhyempi kuin vakiossa (sama ero kuin Saabin omissa sport-alustoissa vs. tavallinen). Lopputulos varsin hyvältä tuntuva ja parihintana kohtuulliset 133 eypoa eli 1/4 merkkiliikkeen hinnasta. Nyt voi sit jännittää kestoa.

Asennuskin oli melkein mukavaa. Paljon enemmän meni aikaa ja hermoja ihastellessa merkkiliikkeen interpretaatiota vetonivelen suojakumin klemmarin asentamisesta.

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:Vanhempiin Saabeihin tarjotaan nykyisin alkuperäisinä vain sentin lyhyempiä.
Nojoo, ilmeisesti -05 on myös vanhempi sitten, kun siinä tehtaalta ainakin se pitempi iskari oli. Ei niin, että tuolla sentillä tuossa mitään merkitystä ole - havainto vain asennustyön ajalta. On vain tainnut GM:kin rationalisoida varaosavarastoaan sen verran, etteivät pidä jokaikistä varaosanumeroa ikuisesti.

Lähinnä sillä (että on lyhyempi) on merkitys lyhyempien jousien kanssa, jotta ne eivät jää ilman esijännitystä ulosjoustossa. Koskee tosin enempi näitä miinus paljon mm madalluksia tai rälläkkämadalluksia, joissa asialla voi joku merkityskin olla.

E
Vastaa Viestiin