900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
Onko suuremmin eroa automaatin virtalukon pohjan vaihdossa verrattuna manuaaliin? Edellisestä vaihdosta on aikaa vierähtänyt ~15 vuotta joten pitänee alkaa tutkimaan asiaa rauhallisesti. Hyviä ohjeita muilta osin kyllä löytyi. Olisiko jollakin kuvaa erikoistyökalusta millä mutterit saa helpoiten auki?
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
myös automaatin kepin tyvessä oleva kytkin tai startin solenoidi voivat kenkkuilla starteissa, eli kandee mitata vikatilanteessa minne se sähkö jää, jotta on varma.
Muistaakseni se avainpesä/ virtalukonpohjajuttu on sama automaatissakin, en löytänyt sitä EPC: tä.
Kyllä ne erikoismutterit aukeavat ihan vippaskonsteillakin, eli eivät ole kovin lujassa yleensä. minä laikkasin/ dremelöin 10 mm pikkuhylsystä siihen avaimen ( joka toinen kantti pois). Kuulin, jotta virta-avaimelta virtalukon pohjaan liikkeen välittävissä jousissa on ollut myös vikaa (tarkennettuna ratassarjassa), eli kun availee, niin niiden toimintaa kannattaa syynätä myös tarkkaan ennenkuin kaiken repii levälleen. kameralla palikoiden asemat muistiin ...
Muistaakseni se avainpesä/ virtalukonpohjajuttu on sama automaatissakin, en löytänyt sitä EPC: tä.
Kyllä ne erikoismutterit aukeavat ihan vippaskonsteillakin, eli eivät ole kovin lujassa yleensä. minä laikkasin/ dremelöin 10 mm pikkuhylsystä siihen avaimen ( joka toinen kantti pois). Kuulin, jotta virta-avaimelta virtalukon pohjaan liikkeen välittävissä jousissa on ollut myös vikaa (tarkennettuna ratassarjassa), eli kun availee, niin niiden toimintaa kannattaa syynätä myös tarkkaan ennenkuin kaiken repii levälleen. kameralla palikoiden asemat muistiin ...
Viimeksi muokannut stara, Ke Maalis 18, 2009 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
Itselläni joskus ajonesto teki tepposia, joskus starttasi ensiyrittämällä, mutta joskus taas ei. Virta-avaimesta kun käänsi useita kertoja, niin sattui taas starttaamaan.
Siis vaikka solenoidille ei tule sähköä, niin vika silti ei välttämättä ole virtalukon pohjassa, eikä releessä.
Siis vaikka solenoidille ei tule sähköä, niin vika silti ei välttämättä ole virtalukon pohjassa, eikä releessä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
Oireina on mm. että keskuslukko ei anna sulkea ovia (luulee avaimen olevan paikallaan?), ei yritäkkään startata, starttaa muttei lähde käyntiin.
Purku pysähtyy tällä hetkellä penkkien välissä olevan muovin irroitukseen. Manuaalissa ei ole muuta kuin nostaa vaihdekepin yli mutta automaagissa muovikotelo ei mahdu kepin ohi (kauluslevy ei sovi varren ohi ja taas keskimuovi ei mahdu kauluslevyn ohi...).
Eli kuka osaa sanoa miten hommassa edetään että saadaan penkkien välissä oleva muovi käsijarrun ja vaihdepaakan ohi.
Ps. Alfamerin kirjan ohje:
1. Akkukaapeli irti
2. Muovikotelo irti
3. Mutterit irti
4. Vaihda virtalukon pohja
Helppoa kun sen osaa
Purku pysähtyy tällä hetkellä penkkien välissä olevan muovin irroitukseen. Manuaalissa ei ole muuta kuin nostaa vaihdekepin yli mutta automaagissa muovikotelo ei mahdu kepin ohi (kauluslevy ei sovi varren ohi ja taas keskimuovi ei mahdu kauluslevyn ohi...).
Eli kuka osaa sanoa miten hommassa edetään että saadaan penkkien välissä oleva muovi käsijarrun ja vaihdepaakan ohi.
Ps. Alfamerin kirjan ohje:
1. Akkukaapeli irti
2. Muovikotelo irti
3. Mutterit irti
4. Vaihda virtalukon pohja
Helppoa kun sen osaa

Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
hämärä mielikuva on, jotta kauluslevy mahtuu vinottain keskilevyn aukosta kunhan kääntelee ja vääntelee..... kokemus - 89 mallista ??Painkiller kirjoitti:Oireina on mm. että keskuslukko ei anna sulkea ovia (luulee avaimen olevan paikallaan?), ei yritäkkään startata, starttaa muttei lähde käyntiin.
Purku pysähtyy tällä hetkellä penkkien välissä olevan muovin irroitukseen. Manuaalissa ei ole muuta kuin nostaa vaihdekepin yli mutta automaagissa muovikotelo ei mahdu kepin ohi (kauluslevy ei sovi varren ohi ja taas keskimuovi ei mahdu kauluslevyn ohi...).
Eli kuka osaa sanoa miten hommassa edetään että saadaan penkkien välissä oleva muovi käsijarrun ja vaihdepaakan ohi.
Ps. Alfamerin kirjan ohje:
1. Akkukaapeli irti
2. Muovikotelo irti
3. Mutterit irti
4. Vaihda virtalukon pohja
Helppoa kun sen osaa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
Kiitoksia!
Taas pääsimme yhden portaan eteenpäin vääntelyn ja kääntelyn jälkeen.
Seuraava kysymys: muovikonsoli on saatu pois ja erikoismutterit, mites tästä eteenpäin? Valettu alumiiniosa liikkuu ainoastaa takaosasta ylöspäin, muuten ei mihinkään suuntaan...
Taas pääsimme yhden portaan eteenpäin vääntelyn ja kääntelyn jälkeen.
Seuraava kysymys: muovikonsoli on saatu pois ja erikoismutterit, mites tästä eteenpäin? Valettu alumiiniosa liikkuu ainoastaa takaosasta ylöspäin, muuten ei mihinkään suuntaan...
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
Tässä toinen jolla sama homma jämähti just samaan kohtaan. Ajattelin vaihtaa virtalukon pohjan samalla varmuuden vuoksi kun jouduin aukomaan paikat muista syistä. Luulen, että eteenpäin pääsee poistamalla keskikonsolin (roju lokeron) jonka jälkeen pääsee kurkkimaan mikä sitä pitelee. Kun saa sen avattua niin ehkä sitten pystyy kallistamaan koko hässäkkää niin paljon, että pääsee käsiksi virtalukon pohjaan. Siis en tiedä vaan luulen.
Muovikaukalo lähti aika helposti pois kun otin automaattivalitsimesta ensin nupin ja painonapin tankoineen pois.
Muovikaukalo lähti aika helposti pois kun otin automaattivalitsimesta ensin nupin ja painonapin tankoineen pois.
Re: 900i -91 virtalukonpohjan vaihto (automaatti)
kyllä ainakin mä sain jokunen aika sitte kun mulla meni virtalukko jumiin (joku ed. omistaja oli sinne jotain öljyä työntänny..) nii käänneltyä sen koko alumiini paketin sillee kylellee että löysin sen irrotus tapin...'Painkiller kirjoitti:Kiitoksia!
Taas pääsimme yhden portaan eteenpäin vääntelyn ja kääntelyn jälkeen.
Seuraava kysymys: muovikonsoli on saatu pois ja erikoismutterit, mites tästä eteenpäin? Valettu alumiiniosa liikkuu ainoastaa takaosasta ylöspäin, muuten ei mihinkään suuntaan...
en tiiä et auttoko kysymykseen mut sillai pikku hiljaa sen sain itte kääntyy..
ja itte muuten vaihoin niiden alkuperästen pulttien tilalle normaalit 6milliset ni jatkossa onnistuu ihan normi työkaluilla tuo purkaminen..