Limu kirjoitti:
Onko jollain kokemuksia muista malleista miten tuo nappistartti toimii?
Onhan noista.
-Renault Laguna ja Megane
-BMW 5xx,3xx,1xx ja X5
-Audi A4 - tavallaan, siinä on sellainen avain ilman sitä itse rautaosaa, eli ainoastaan se mötikkä mikä painetaan kojelautaan ja sitä painamalla auto sammuu & käynnistyy.
-Honda Civic
-Toyota Prius
Ehkä parhaiten noista se tekniikka toimi Priuksessa, sillä siinä ei tarvi avainta ottaa pois taskusta missään vaiheessa. Riittää että kävelee avain taskussa auton luo, avaa oven ja painaa nappulaa. Muihin se on ilmeisesti saatavana lisävarusteena toi toiminto.
Rellussa on sellainen "Ohut" luottokortin ulkomittainen ja n. 5 - 6 kortin paksuinen muoviläpyskä missä on avaa - sulje ja valo -näppäimet. Auton ovet avataan oikealla nappulalla ja laitetaan kortti kojelaudassa olevaan reikään. Ensimmäinen painallus lyö virrat päälle ja toinen auton käyntiin. Muistaakseni myös jos pitää näppäintä pohjassa, auto käynnistyy. Käynnistymisen jälkeen kortin voi ottaa lukijasta pois, jos haluaa. Mutta jos vaikka pysähdyt ottamaan jonkun kyytiin, kun ovi aukeaa, laita alkaaa piippaamaan sitä korttia lukijaan. Ja ei, autoa ei saa lukittua kortilla, vaikka auto olis käynnissä. Mikä olis paukkupakkasilla aika hyvä ominaisuus jos sattuis vaikka kioskilla piipahtamaan ja vois auton jättää parkkikselle käymään ja lukitsis oven.
Honda Civic - täs oli naurettava viritys. Autossa oli aivan normaali avain, se laitetaan aivan normaaliin virtalukkoon josta käännetään virrat päälle. Sitten ratin vasemmalla puolella on start - stop nappula mistä kone lyödään tulille. Aivan naurettava, tökerö ja varmaan kiireessä tehty "houkutin". Miksi luoda tekniikkaa mikä huonontaa ominaisuuksia?Hemmetti olis panostanut kunnolla ja tehneet sen ilman sitä, että avainta täytyy käyttää virtalukossa.
Bemmuissa on sellainen mötikkä missä samat toiminnot kuin avaimissa on ollut iät ja ajat. Eli napista lukot auki, kortti lukijaan, startista auto käymään. BMW:ssä vaan ei korttia voi pois ottaa ajon aikana, sillä lukija "imee" sen kortin ja lukitsee sen.
Toi starttinappula homma imho on sellainen, että mikäli sitä ei tehdä täysin automaattiseksi, eli sellaiseksi että kortin/avaimen voi pitää taskussa, on se täysin turha. Samalla vaivalla käyttää avainta (itseasiassa vähemmällä, sillä tehtävien toimenpiteiden määrä on avaimella pienempi pl. Audi A4, mikä on ok kompromissi).
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion