momentilla renkaat vaihtoon
momentilla renkaat vaihtoon
Onko hyvää kuluttaja ystävällistä momenttiavainta, jolla ois hyvä vaihtaa vanteet, jotta alut ei kärsi. Kerran olen vasta aluja vaihdellu, mutta sillon oli ihan tää avain+putkenpätkä tekniikka käytössä.
Voiko aluja yleensä saada rikki, jos "käsin" vääntää forcella.
Voiko aluja yleensä saada rikki, jos "käsin" vääntää forcella.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23992
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: momentilla renkaat vaihtoon
biltemast ja motonetist saa aluvannehylsyjä...
ogsatkuun tarkoitetu orggis alut ei ainakaan oo kärsiny iha ristikkoavain+ku narahtaa vartti takas metoodista...
ogsatkuun tarkoitetu orggis alut ei ainakaan oo kärsiny iha ristikkoavain+ku narahtaa vartti takas metoodista...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Laita vaan sillä avaimella ilman putken pätkää napakasti kahdella kädellä ilman rempomista tai potkimista yms. niin momentti on riittävällä hehtaarilla.foppa kirjoitti: Kerran olen vasta aluja vaihdellu, mutta sillon oli ihan tää avain+putkenpätkä tekniikka käytössä.
edit:
Testasin, että kun ristikkoavaimella vääntää ilman että on hampaat irvessä, niin momenttiavain 110Nm:ssä naksuu, eli ei ole kovin kiree.
Tuo (bilteman) momenttiavain pitäisi pitää multa kyllä piilossa renkaanvaihdossa. Tulee avattaessa tiukempaan pulttiin polkastua momenttiavaimeen, eikä se tunnu tykkäävän siitä oikein
Viimeksi muokannut peinu, To Huhti 09, 2009 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Pilipaliteeman 59 euron momenttiavain on myös hyväksi havaittu ja vieläpä TM-testivoittaja.
Eski
Eski
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Ja jos ei sitä avainta mihinkään tarkempaan hommaan käytä, niin minkä tahansa halpisavaimen tarkkuus riittää tällaisessa käytössä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
aina kun omalla pulttipyssyllä vaihtanut niin kakkospykälä just sopiva. Saa tienpäälläkin auki ja kuitenkaan ei ole liian tiukassa.
Nyt kun vaihdoin työpaikalla niin pistin pyssyn ykköselle ja sitten puolen metrin varrella pulttia vähän auki ja ilman irvistystä kiinni
Nyt kun vaihdoin työpaikalla niin pistin pyssyn ykköselle ja sitten puolen metrin varrella pulttia vähän auki ja ilman irvistystä kiinni
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Tuo 110 Nm on hyvin lähellä oikeaa momenttia.peinu kirjoitti:Laita vaan sillä avaimella ilman putken pätkää napakasti kahdella kädellä ilman rempomista tai potkimista yms. niin momentti on riittävällä hehtaarilla.foppa kirjoitti: Kerran olen vasta aluja vaihdellu, mutta sillon oli ihan tää avain+putkenpätkä tekniikka käytössä.
edit:
Testasin, että kun ristikkoavaimella vääntää ilman että on hampaat irvessä, niin momenttiavain 110Nm:ssä naksuu, eli ei ole kovin kiree.
Pienempikin kiristäminen riittää, jos kaikki pultit/mutterit ovat yhtä tiukalla.
Suositus taitaa olla vähän autosta riippuen jotain 100 -120 Nm.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Euromasterilla joskus aikanaan väännettiin kiinni henkilöauton aluvanteet 120Nm ja pakut+asuntoautot 140-150Nm. Jälkikiristys 100 kilometrin ajon jälkeen.
Olen ollut paikalla kun ulkomaalaisen tummahipiäisen herrasmiehen tonnarista oli vanne irronnut; niitä ei oltu jälkikiristetty. Kolmen jäljellä olleen pyörän pultit olivat sormin avattavissa.
Eräs punttia enemmän nostellut ystäväni väänsi aluvanteet kiinni reilulla kädellä joka tässä tapauksessa oli siis ristikkoavain ja täydet voimat. Syksyllä kaveri yritti avata pultteja sillä seurauksella että pultteja alkoi katkeilemaan; renkaanvaihto porauksineen ja uudelleenjenkaamisineen tuli maksamaan noin 600 euroa autokorjaamolla. Jäi kuulemma proteiinit ostamatta.
-metsaenen
Olen ollut paikalla kun ulkomaalaisen tummahipiäisen herrasmiehen tonnarista oli vanne irronnut; niitä ei oltu jälkikiristetty. Kolmen jäljellä olleen pyörän pultit olivat sormin avattavissa.
Eräs punttia enemmän nostellut ystäväni väänsi aluvanteet kiinni reilulla kädellä joka tässä tapauksessa oli siis ristikkoavain ja täydet voimat. Syksyllä kaveri yritti avata pultteja sillä seurauksella että pultteja alkoi katkeilemaan; renkaanvaihto porauksineen ja uudelleenjenkaamisineen tuli maksamaan noin 600 euroa autokorjaamolla. Jäi kuulemma proteiinit ostamatta.
-metsaenen
Saab 99 Original -84 bensarosvo
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
Saab 96 Kuståm -75 mycket kiva ockso
#4016
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Itse en ole edes jälkitarkastusta tehnyt koskaan henkilöauton pulteille. Hyvin on pysyneet.
9000CS 2,3
Re: momentilla renkaat vaihtoon
kuivanako vetelette, kun kukaan ei rasvasta mitään mainitse. ja jos rasvaatte niin pelkkää kierrettäkö vai myös kartio- osuutta.
peltivanteita ei tarvitse jälkikiristää.
peltivanteita ei tarvitse jälkikiristää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Ihan mitättömän vähän olen joskus crc:tä tms. tujauttanu kierteelle.stara kirjoitti:kuivanako vetelette, kun kukaan ei rasvasta mitään mainitse. ja jos rasvaatte niin pelkkää kierrettäkö vai myös kartio- osuutta.
peltivanteita ei tarvitse jälkikiristää.
E: Niin marginaalinen vaiva se on peltivanteittenkin kans tarkistaa se pulttien kireys että olen sen tehny. Ja joka kerta olleen tosin kireellä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Vetelen tarvittaessa vaikka kuivaa mutta noihin renkaan pulttien kierteisiin olen laittanut kuitenkin vähän vaseliinia. Myöskään aluvanteita en ole koskaan jälkikiristänyt ja aina ovat olleet seuraavassa vaihdossa ihan yhtä tiukalla.
Teen kyllä sillä tavalla että laitan pultit ihan käsikireydelle, sitten lasken tunkilta, potkin vähän rengasta että se asettuu paikalleen ja sitten ristiin kiristys vähän kerrallaan. En tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta se on sellainen tapa ja rituaali. Niin ja pinnat on tietysti ehdottoman puhtaat.
Teen kyllä sillä tavalla että laitan pultit ihan käsikireydelle, sitten lasken tunkilta, potkin vähän rengasta että se asettuu paikalleen ja sitten ristiin kiristys vähän kerrallaan. En tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta se on sellainen tapa ja rituaali. Niin ja pinnat on tietysti ehdottoman puhtaat.
9000CS 2,3
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Kupari- tai alumiinitahnaa tulee joskus suihkaistua kierteisiin, jos ei entuudestaan mitään liukastetta näy. Eipä ole tullut jälkikiristeltyä, muistaakseni 120Nm momenttiin vedin aluvanteet.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: momentilla renkaat vaihtoon
Aina on tullut jälkikiristys/tarkistus tehtyä.