momentilla renkaat vaihtoon

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pola »

peinu kirjoitti:
foppa kirjoitti: Kerran olen vasta aluja vaihdellu, mutta sillon oli ihan tää avain+putkenpätkä tekniikka käytössä.
Laita vaan sillä avaimella ilman putken pätkää napakasti kahdella kädellä ilman rempomista tai potkimista yms. niin momentti on riittävällä hehtaarilla.

edit:
Testasin, että kun ristikkoavaimella vääntää ilman että on hampaat irvessä, niin momenttiavain 110Nm:ssä naksuu, eli ei ole kovin kiree.
Tuo (bilteman) momenttiavain pitäisi pitää multa kyllä piilossa renkaanvaihdossa. Tulee avattaessa tiukempaan pulttiin polkastua momenttiavaimeen, eikä se tunnu tykkäävän siitä oikein
joo, sitä momenttiavainta ei vissiin ole tarkotettu tuohon pulttien aukomiseen :lol:
armeija-aikana meni poikki yks sellanen :oops:
#3272
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja peinu »

SS kirjoitti:Kupari- tai alumiinitahnaa tulee joskus suihkaistua kierteisiin, jos ei entuudestaan mitään liukastetta näy. Eipä ole tullut jälkikiristeltyä, muistaakseni 120Nm momenttiin vedin aluvanteet.
kupari- tai alumiiniä tulee laitettua jos näyttää kuivalta. Pultit kiristetään vasta kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu tunkilta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
kupari- tai alumiiniä tulee laitettua jos näyttää kuivalta. Pultit kiristetään vasta kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu tunkilta.
Aina ristikolla irrottanut, ja kiinnittänyt, jos näyttää kuivalta niin vaseliinia, moottoriöljyä, molybdeenirasvaa, tms mitä nyt sattuu käden ulottuvilla olemaan.
Ei nuo Saabin pultit halua/kaipaa mitään noin kallista metallia sisältäviä rasvoja.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 13, 2009 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei nuo Saabin pultit halua/kaipaa mitään noin kallista metallia sisältäviä rasvoja
Ei kaipaa ei, mutta ainakin mulla (Bilteman) alumiini- ja kuparitahna ovat yleensä niitä joita sattuu olemaan näppärästi tuubissa tai spraypullossa käsillä. Vaseliini on prässituubeissa, josta sen esiin saaminen siististi on vaikeampaa.

Jarruosiin sitten on kalliimmat aineet, kuten keraaminen tahna ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Eski kirjoitti:Pilipaliteeman 59 euron momenttiavain on myös hyväksi havaittu ja vieläpä TM-testivoittaja.

Eski
Tääkö?

Kuva
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tua on kyllä toimivaksi todettu avain, mutta kyllä mulla on pyörien vaihtoon riittänyt tuollanen halapa 10€ momenttos ja momentona on toiminut, sekä alu että peltivanteella 124 nyyttonia.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Eski »

NG900T kirjoitti:
Eski kirjoitti:Pilipaliteeman 59 euron momenttiavain on myös hyväksi havaittu ja vieläpä TM-testivoittaja.

Eski
Tääkö?

Kuva

Jep, juuri tuollainen.

Eski
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

9-5T kirjoitti:Renkaat maassako vaihdatte?
Ensin auto ylös, pyörät pois, teräsharjalla navan puhdistus, keskiön kohdalle Saabin korkeapainerasvaa ja kierteisiin hiukan HSS2000...
Ei kun nosturilla tallissa :)

Kannattaa tosiaan muistaa toi navan puhdistus!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä on IKH:lta räikkämallinen momentti avain 'bout 25 €. Hyvin on pelannut. Linkin takaa joko malli X005129 tai X005129A.
http://www.ikh.fi/layout/dokumentit/123 ... t_2009.pdf
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja BaConi »

nyt ei raksuta.. miks ihmeessä RASVAATTE kierteitä... tähän hommaan käy parhaiten vanhan kansan tekniikka eli terva ! biltemastakin taitaa saada jotain tervaruisketta.. pysyy pultit ruostumatta eikä mee liian liukkaiks.
#4113
Ng900 -94
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen käyttänyt juurkin bilteman tervasprayta pultin kierteisiin. Siitä hyvää tavaraa, että ei valu ja leviä ympäriinsä pitkin vanteita, kuten vaseliinit tms.

Eski
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja foppa »

ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Rasvatuubissa lukee Esso Beacon EP 2. Pöllin sen joskus 80 luvulla isän autotallista. Sitä on tullut kierteisiin laitettua siitä asti. Vaikutuksesta en tiedä muuta kuin että pultit pyörii hieman helpommin.
Ja käsituntumalla, se on mulla +- 2 nyyttonia halutusta kireydestä. Kyllä en verran pitää olla herkkyyttä näpeissä asentajalla. :mrgreen:
9000CS 2,3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja peinu »

foppa kirjoitti:ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Samoista kohtaa on nostettava kuin orkkistunkillakin. Kun kurkkaat helman alle kynnyskotelon saumaa pitkin, niin nostokohdat kyllä erottuvat selvästi.

Laita laudankappale tai üüberhieno polyuretanipusla tunkin päälle ja veivaamaan.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=156
Viimeksi muokannut peinu, Pe Huhti 24, 2009 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: momentilla renkaat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa kuitenkin katsoa auton käyttöohjekirjasta, monesti sieltä ilmenee eri nostokohdat hallitunkille kuin auton omalle hätävaratunkille. Myös autopukkien paikat ovat usein kirjassa neuvottuina.

Uretaaninen "Jack-Pad" on kyllä mainio keksintö.
Vastaa Viestiin