foppa kirjoitti: Kerran olen vasta aluja vaihdellu, mutta sillon oli ihan tää avain+putkenpätkä tekniikka käytössä.
Laita vaan sillä avaimella ilman putken pätkää napakasti kahdella kädellä ilman rempomista tai potkimista yms. niin momentti on riittävällä hehtaarilla.
edit:
Testasin, että kun ristikkoavaimella vääntää ilman että on hampaat irvessä, niin momenttiavain 110Nm:ssä naksuu, eli ei ole kovin kiree.
Tuo (bilteman) momenttiavain pitäisi pitää multa kyllä piilossa renkaanvaihdossa. Tulee avattaessa tiukempaan pulttiin polkastua momenttiavaimeen, eikä se tunnu tykkäävän siitä oikein
joo, sitä momenttiavainta ei vissiin ole tarkotettu tuohon pulttien aukomiseen
armeija-aikana meni poikki yks sellanen
SS kirjoitti:Kupari- tai alumiinitahnaa tulee joskus suihkaistua kierteisiin, jos ei entuudestaan mitään liukastetta näy. Eipä ole tullut jälkikiristeltyä, muistaakseni 120Nm momenttiin vedin aluvanteet.
kupari- tai alumiiniä tulee laitettua jos näyttää kuivalta. Pultit kiristetään vasta kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu tunkilta.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti:
kupari- tai alumiiniä tulee laitettua jos näyttää kuivalta. Pultit kiristetään vasta kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu tunkilta.
Aina ristikolla irrottanut, ja kiinnittänyt, jos näyttää kuivalta niin vaseliinia, moottoriöljyä, molybdeenirasvaa, tms mitä nyt sattuu käden ulottuvilla olemaan.
Ei nuo Saabin pultit halua/kaipaa mitään noin kallista metallia sisältäviä rasvoja.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 13, 2009 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei nuo Saabin pultit halua/kaipaa mitään noin kallista metallia sisältäviä rasvoja
Ei kaipaa ei, mutta ainakin mulla (Bilteman) alumiini- ja kuparitahna ovat yleensä niitä joita sattuu olemaan näppärästi tuubissa tai spraypullossa käsillä. Vaseliini on prässituubeissa, josta sen esiin saaminen siististi on vaikeampaa.
Jarruosiin sitten on kalliimmat aineet, kuten keraaminen tahna
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Tua on kyllä toimivaksi todettu avain, mutta kyllä mulla on pyörien vaihtoon riittänyt tuollanen halapa 10€ momenttos ja momentona on toiminut, sekä alu että peltivanteella 124 nyyttonia.
9-5T kirjoitti:Renkaat maassako vaihdatte?
Ensin auto ylös, pyörät pois, teräsharjalla navan puhdistus, keskiön kohdalle Saabin korkeapainerasvaa ja kierteisiin hiukan HSS2000...
nyt ei raksuta.. miks ihmeessä RASVAATTE kierteitä... tähän hommaan käy parhaiten vanhan kansan tekniikka eli terva ! biltemastakin taitaa saada jotain tervaruisketta.. pysyy pultit ruostumatta eikä mee liian liukkaiks.
Itse olen käyttänyt juurkin bilteman tervasprayta pultin kierteisiin. Siitä hyvää tavaraa, että ei valu ja leviä ympäriinsä pitkin vanteita, kuten vaseliinit tms.
ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Rasvatuubissa lukee Esso Beacon EP 2. Pöllin sen joskus 80 luvulla isän autotallista. Sitä on tullut kierteisiin laitettua siitä asti. Vaikutuksesta en tiedä muuta kuin että pultit pyörii hieman helpommin.
Ja käsituntumalla, se on mulla +- 2 nyyttonia halutusta kireydestä. Kyllä en verran pitää olla herkkyyttä näpeissä asentajalla.
foppa kirjoitti:ot : jos meinaa tunkata autoa mulla kun listatunkilla(eli auton omalla) niin mistä kohtaa tarkalleen uskaltaa nostaa ? Kattelin manuaalista, että molempien renkaiden etu- ja takapuolella pitäisi olla kohdat. Eli tarkotus on nostaa yksi kulma kerrallaan..ei koko perää tai koko sivua.
Oisko jollain valokuvaa tarjota niin osais syssyllä käyttää kunnon tunkkia.
Samoista kohtaa on nostettava kuin orkkistunkillakin. Kun kurkkaat helman alle kynnyskotelon saumaa pitkin, niin nostokohdat kyllä erottuvat selvästi.
Kannattaa kuitenkin katsoa auton käyttöohjekirjasta, monesti sieltä ilmenee eri nostokohdat hallitunkille kuin auton omalle hätävaratunkille. Myös autopukkien paikat ovat usein kirjassa neuvottuina.