Puhallin vammaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
009baas
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Eli nyt tuli seuraavanlainen vika tonnariin samaan aikaan kun vaihdettiin siihen jäähdytysnesteet ja termari... (en tiiä miten vois tää vika liittyä näihin edellisiin mitenkään) Siispä jäähdyttimen puhallin pyörii kokoajan , myös kun virrat on pois päältä , vaihdoin jäähdyttimessä olevan puhaltimen anturin ja sen johdot tein uusiksi, mutta vika ei lähteny.Puhaltimen rele näyttäis olevan kans kunnossa, vaihdoin releen paikkaakin , ja sillon toi puhallin ei pyöri mut lienee sitten täysin pois pelistä , eli laitoin siis sen siihen viereen mikä on joku "highspeed fan , arabivientitoiminto", mut epäilenpä että toimiiko ollenkaan.

moottorin lämppötila anturi näyttäis olevan kunnossa

uus flektin anturi on

relevika se ei ole.

mikä vika se on? :)

täytyykö alkaa purkamaan kaikkia johtoja jotka menee tuulettimeen.Kaikenkaikkiaan ärsyttävä vika mutta se ois pakko saada toimimaan tai se keittää joskus kesällä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

ideoita?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

On ideoita.

Tutkin sähkökuvia ja sen vian on melkein pakko olla johdoissa . Tuon johdotus on aika simppelin näköinen ja se saa siis virtaa myös silloin kun virrat ei ole kytkettynä jotta flekti rullaisi myös sen jälkeen kun auto on parkkeerattu jos on nesteet tarpeeksi kuumat. Anturi sitten ohjaa tuota maadoitusta veden lämpötilan mukaan.

Tulkitsinkohan oikein että vian on siis pakko olla tämä

- Anturin toinen johto maissa jatkuvasti -> tulee käsky tempasta flekti päälle.


Mittaristohan sulla kanssa sekoilee niin etä lämpömittari on kokoajan tapissa ja lähtee laskemaan kun moottorin kierrokset nousee mutta sillä ei tämän flektin kanssa ole tekoa koska ei flekti tajua mitään lämpömittarin asennosta.


ps: jos ei oo duunia niin tallille vaan illalla , jarrulevyt odottaa kuitenkin vaihtoa
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

009baas kirjoitti:uus flektin anturi on
Kerran anturia uusiessani sain sellaisen, joka toimi juuri päinvastoin kuin alkuperäinen.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kuten joku aikaisemminkin on maininnut, niin antakaa tarkat tiedot autostanne, jotta olisi helpompi miettiä vastauksia. Saabeissakin on tapahtunut paljon muutoksia eri vuosimalleissa, samoin varustetasot, moottori, vaihteisto yms vaikuttavat rakenteisiin.

Heitänpä ajatuksen ilmasta - epäilen Tonnarin olevan vm-94 tai uudempi ja kannen takapäässä oleva lämpöanturi on kaksinapainen. Jos tämä anturi antaa väärää tietoa eli sen vastusarvo jos ei ole tiettyjen arvojen välissä, niin tietokone kytkee varalta moottorin jäähdytyspuhaltimen päälle.

Oliko termarin pultin alla maadoitusjohtojen liitin ja onhan se varmasti laitettu takaisin?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
009baas
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kyse on siis 89 tonnarista.En tiedä voiko tää liittyä mitenkään siihen että vika ilmaantui juurikin termostaatin vaihtamisen ja uusien nesteiden laittamisen yhteydessä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Korjaaja itse ilmoittaa keksineensä mahdollisen syyn :

Termarikopan ja kannen väliin piti laittaa ylimääräistä tiivistetöhnää koska se pinta oli niin pahasti syöpynyt . Se maadoitusjohto on kyllä kiinni siinä alimmassa termarikopan pultissa mutta sen ylimääräisen kopan ja kannen välissä olevan tiivisteen takia ko. johto ei tietenkään saa maita enää. Kiitos pässiäisen liiallisen alkoholimäärän , ajatus päässäni heräsi :lol: :lol: :lol
009baas
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin vammaa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kaide kirjoitti:Korjaaja itse ilmoittaa keksineensä mahdollisen syyn :

Termarikopan ja kannen väliin piti laittaa ylimääräistä tiivistetöhnää koska se pinta oli niin pahasti syöpynyt . Se maadoitusjohto on kyllä kiinni siinä alimmassa termarikopan pultissa mutta sen ylimääräisen kopan ja kannen välissä olevan tiivisteen takia ko. johto ei tietenkään saa maita enää. Kiitos pässiäisen liiallisen alkoholimäärän , ajatus päässäni heräsi :lol: :lol: :lol
Tarjoon sulle twelvarin jos se on noin pienestä kii koko homma...perkeles! :)

Mutta itseasiassa helvetin hyvä threadi jokatapauksessa... rupesin miettimään että kun vika ilmaantui juurikin silloin... mut en tietenkään ite tajunnu tommosta juttua.. kun ei tietoa ole.Mut hyvähyvä! :lol:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin