Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

2.3t:n (vm.99) Garrett rupeaa ilmeisesti hiljakseen lähestymään vaihtoikää - tosin sillä onkin jo kohtuulliset 300 tkm takana. Tilalle mennee käytetty Aeron ahdin, jollei nyt sattumalta jostain osu käsiin tosi halvalla ehjää Garrettia.

Ilmeisesti vakio-ohjelmakin toimii ihan ok tuolla ahtimella, mutta onko tuohon yhdistelmään (2.3t + Mitsu) olemassa sellaista softaa, jonka saisi laillisesti muutoskatsastettua. Aeron ohjelmaan ei taida saada papereita Saabilta, Hirschillä ei liene tuollaiseen kombinaatioon ohjelmaa (virallisesti). Noilla BSR/Nordic/Maptun yms. ei taas taida olla ylipäänsäkään tarjolla papereita.

Onko kukaan onnistunut tekemään muutoskatsastusta tuollaiselle yhdistelmälle tai edes yrittänyt? Lähinnä siis päästömielessä, kyllähän sitä aina jarruja tai alustaa päivittää.

(Toki jos oikein tiukasti asiaa ajattelee, niin olisihan pelkkä ahtimenkin vaihtaminen vakio-ohjelmallakin varmaan periaatteessa muutoskatsastettava... Eri asia sitten on, ketä tämä muutos kiinnostaa enää.)

E
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No joo. Yhtä "laiton" siitä tulee pelkkä mitsun ahdin garrettin tilalle vaihtamalla kuin jos pistät samalla Aeron softan niin että toimii paremmin. Kumpaakaan ei saa muutoskatsastettua (ilman VTT testejä, ~1ke), mutta eipä tuosta haittaa ole kuin mahdollisesti ylitunnollisen kansalaisen omalletunnolle. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

jcarlson kirjoitti:No joo. Yhtä "laiton" siitä tulee pelkkä mitsun ahdin garrettin tilalle vaihtamalla kuin jos pistät samalla Aeron softan niin että toimii paremmin. Kumpaakaan ei saa muutoskatsastettua (ilman VTT testejä, ~1ke), mutta eipä tuosta haittaa ole kuin mahdollisesti ylitunnollisen kansalaisen omalletunnolle. :D
Näinhän se on. Täytyypi katsoa, millaisen omantunnon venymisen sitä voisi sallia. :)

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:Olisko 55e hintainen garretin korjaussarja mitään.
Ihan hyvä lowest cost -vaihtoehto sekin, kun tuon yksilön ehkä korjaamalla ainakin joksikin aikaa varmaan saisi toimimaankin. (Vikana siis kylmänä vaalea savutus eli ilmeisesti vuotaa pakopuolelle. Ajossa tuntuu täysin normaalilta - ei ääntele, normaalit tehot jne.) Tämä kaikki tietysti olettaen, että sieltä ei löydy mitään varsinaisia yllätyksiä sisältä. Homma tietysti pitää tehdä itse - teetettynä tuskin kannattaa. Kaipa ne Platonoffin ohjeet tuohonkin jotenkin toimii. Tosin en tiedä, kuinka tasapainoon se kotikonstein menee, vaikka kuinka yrittäisi merkitä asennot yms.

Toisaalta Ruotsinmaalta saa n. 100 tkm ajettuja purku-Mitsuja siinä 3000 kruunua kieppeillä, joten kustannus on melko kohtuullisessa suuruusluokassa siinäkin. Siihen tietysti sitten vähän banjoa, tiivistettä ja muuta pientarviketta päälle (ja varmaan sitten se Aeron softa).

E
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

eeskola kirjoitti:(Vikana siis kylmänä vaalea savutus eli ilmeisesti vuotaa pakopuolelle. Ajossa tuntuu täysin normaalilta - ei ääntele, normaalit tehot jne.E
Vaaleaa? Valkoista? Vaalean sinistä?

Kuulostaa enemmän siltä että kansi vähän halki tai kansipahvi olisi mennyt. Kuluneet turbon laakerit ja öljyrenkaat aiheuttaa yleensä sinistä savutusta ahdoilla. Toki kyllähän noita pikku garretteja femmoissa on tainnut mennä kuin leipää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakoputkeen öljyä työntävä turbo savuttaa valkoista. Sitten riittävästi lämmettyään savu voi alkaa saada sinistä sävyä enemmänkin. Mutta kyllä se valkoista osaa olla palava öljykin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:Olisko 55e hintainen garretin korjaussarja mitään.
Olishan se hienoa kun 1500e:n turbonvaihto selviäisikin 55e:lla :D

Mutta mikä firma niitä ottaa irti autosta ja kunnostaa 55e:n osilla ???

Ainakaan Auto Westerlund ei suostu edes asentamaan muuta kuin hänen kauttaa tilattua turboa, eli omaa turboa kiikuttaenkaan ei tuolla vaihto onnistu. Syy on takuukäsittelyissä, mikäli tulee vikaa, alkaa tappelu onko vika turbossa vai asennuksessa.

Mulla pölläyttää sinistä aina kylmänä startissa hetken aikaa, ovat todenneet huolloissa vuotavan pakopuolelle hiukan öljyä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

jcarlson kirjoitti:Pakoputkeen öljyä työntävä turbo savuttaa valkoista. Sitten riittävästi lämmettyään savu voi alkaa saada sinistä sävyä enemmänkin. Mutta kyllä se valkoista osaa olla palava öljykin.
Juuri tämä yllämainittu on lähes täydellinen tilanteen kuvaus... Sinistä ei (vielä) pahemmin tule.

(Kannen vika ja/tai vuotava kannentiiviste ilmenisi todennäköisesti myös vähenevänä jäähdytysnesteen määränä, jos se noin näkyvää olisi. Nyt nestettä ei kulu ollenkaan.)

E
vabis
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:03

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja vabis »

9-5T mitä tuo mainitsemasi 55e setti sisältää? :?:
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja APC »

Minkä vian korjaussarja korjaa?
9-5 Aero Wagon -06
vabis
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:03

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja vabis »

myydäänkö tota korjaus sarjaa saabilla? muualla? minkälainen asentaa kotiolosuhteissa?
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:ei
joo
helppo mutta tietty kotiolosuhteet vaikuttaa

Näin niin kuin ihan mielenkiinnosta, että kukas/mikäs/missäs tuota korjaussarjaa sitten myy?

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:Googleen esim. garrett gt17 kit niin löytynee useita myyjiä.

Hinnat näkyi olevan muutamassa ekassa 85-150 USD:tä. EU:sta päälle rahti. EU:n ulkopuolelta rahti+tulli+alv.

Purku&kasaamisvaivan suuruusluokan, asianharrastuksen, onnistumistodennäköisyyden ja yleisen viihdyttävyyden mukaan voi sitten arvioida näitä eri vaihtoehtoja vanhan korjaamisen, käytetyn (Mitsun), uuden Garrettin tai uuden Mitsun välillä. Jokaiselle vaihtoehtoja! :)

E
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja sseppala »

49.99£+9.99£ = 59.98£. Mielestäni tämä on enemmän kuin 55€.

sivustolta löytyy painonappi, jota klikkaamalla hintojen valuuttayksikkö
vaihtuu.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Garrett--> Mitsu, softa ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja sseppala »

No. Kukin syö miten syö,mutta laskep(p)a erotus esittämästäsi 55€ verrattuna
oikeaan hintaan.. No antaa tämä olla. Halpahan setti on verrattuna
uuteen Garret(in paskaan) tai Mitsuun.
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Vastaa Viestiin