-tyttö ja saab
Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Jep. Akun irrotuksesta oon saanut nyt niin paljon varotuksia, että enköhän muista tehdä sen oikeessa järjestyksessä.  
 Onko sillä mitään väliä, et onko tankissa seisonnan ajan paljon vai vähän bensaa?  Tässä joku oli maininnut, että oli seisottanut autoaan tankki täynnä.  Oliko se vaan varotoimi talvea varten ettei jäädy?  Ja kun en kerran saa autoo katon alle kesäks, niin olisko jonku pressu järkevää laittaa päälle?  Sinänsä en oo auton ulkosesta olemuksesta huolissani,  toivon vaan että pääsen sillä liikkeelle kesän jälkeenkin!
-tyttö ja saab
			
			
									
									
						-tyttö ja saab
Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Ei taida 3 kk mittaisessa säilytyksessä kovin suurta väliä olla. Perusteluja löytyy suuntaan jos toiseenkin. Bensan laatu heikkenee ajan myötä - vajaaseen tankkiin pääsee heti tankkaamaan tuoretta tavaraa sekaan, toisaalta täydessä tankissa haihtuminen voi olla vähäisempää kuin vajaassa ja siksi laatu heiketä vähemmän. Muita mahdollisia näkökohtia ovat bensan hinnan odotettu nousu tai lasku, pääomakulut, mahdolliset bensa- tai autovarkaat ja se, että jos säilytys venyy suunniteltua pidemmäksi tai autoa ei enää otetakaan käyttöön yms. yms. 
En ainakaan varta vasten tankkaisi säilytystä varten.
			
			
									
									En ainakaan varta vasten tankkaisi säilytystä varten.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
						Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Polttoainesäiliö pidetään täynnä yleensä tuon kondensoitumisen vuoksi. Siis tyhjässä säiliössä on paljon pintaa,  johon kondensoituu kosteutta, joka sitten taas valuu alas polttoaineen sekaan ja edelleen säiliön pohjalle ja sieltä polttoainekiertoon.
Täydessä säiliössä tuo kondensoituminen on vähäisempää ja jos säiliö on täynnä täyttöputkea myöten, niin kondensoituminen on lähes nolla.
Siis säiliö täyteen ja vielä polttoaineen jäänestoa sekaan, niin ei ole syksyllä ja talvella kosteus ja jäätymisongelmia.
Tämä siis myös käytössä olevassa autossa.
			
			
									
									
						Täydessä säiliössä tuo kondensoituminen on vähäisempää ja jos säiliö on täynnä täyttöputkea myöten, niin kondensoituminen on lähes nolla.
Siis säiliö täyteen ja vielä polttoaineen jäänestoa sekaan, niin ei ole syksyllä ja talvella kosteus ja jäätymisongelmia.
Tämä siis myös käytössä olevassa autossa.
Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Vielä "rautakangesta"Mimmi kirjoitti:Akusta riittää aivan hyvin jompikumpi napa irti, virtapirihän on silloin auki, eikä virtaa kulu.
Aivan, nimenomaan miinuskenkä irti, aina, ei poikkeuksia.
Jos otetaan molemmat kengät irti, niin aina ensimmäisenä miinus ja kiinnilaitettaessa aina miinus viimeisenä.
Akunräjäyttelijät ovat asia erikseen.
Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Noin yleisesti olisi hyvä, jos neuvoja annetaan, että ne ovat asiallisia ja oikeita, eikä harhaanjohtavia, vaarallisista ohjeista puhumattakaan.
"Akusta riittää aivan hyvin jompikumpi napa irti," on vaarallinen ohje sellaiselle, joka ei tiedä, tunnista olemassa olevaa vaaraa.
Mielipiteet mielipiteinä.
			
			
									
									
						"Akusta riittää aivan hyvin jompikumpi napa irti," on vaarallinen ohje sellaiselle, joka ei tiedä, tunnista olemassa olevaa vaaraa.
Mielipiteet mielipiteinä.
Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
miksi pressun alle? ok, ymmärrän jos auto seisoo puun alla. pressun ongelma voi olla se, että sen alle tiivistyy kosteutta mikä ei tee hyvää autolle.quidam kirjoitti:Ja kun en kerran saa autoo katon alle kesäks, niin olisko jonku pressu järkevää laittaa päälle?
-tyttö ja saab
muuta mieleen tullutta: kolmessa kuukaudessa jarrujen kitkapinnat pääsee ruostumaan, mikä tarkoittaa sitä että seisonnan jälkeen jarrutusteho on pienempi ja jarrutuksessa saattaa kuulua kahisevaa ääntä. mutta oire poistuu käytön myötä kun jarrutukset puhdistavat kitkapinnat ruosteesta. seisonnan ajaksi en myöskään jättäisi käsijarrua päälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
						Re: Miten auto pitää valmistella seisontaan?
Kiitos vinkeistä! Eiköhän se akun irrotuskin näillä varotuksilla onnistu  
 
-tyttö ja saab
			
			
									
									
						-tyttö ja saab