Automaattinen liikennevalvonta (kamerat, keskinopeus, GPS)
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Itseäni eniten ahistaa ajatus siitä, että käytännössä liikkumistani voitaisiin täysin valvoa tämänkaltaisen järjestelmän avulla. Tässä kohtaa mennään liian pitkälle.
Toisekseen näkisipä samalla tarmolla rahoja käytettävän vaikkapa ajokelin/kellonajan mukaan vaihtuviin nopeusrajoituksiin. Tosin noilla on vaikea rahastaa autoilijoita, joten jäänee haaveiluksi. Väkisinkin näistä kaikista uudistuksista tulee mieleen rahankeruu enemmän kuin pyrkimys parantaa liikenneturvallisuutta.
Toisekseen näkisipä samalla tarmolla rahoja käytettävän vaikkapa ajokelin/kellonajan mukaan vaihtuviin nopeusrajoituksiin. Tosin noilla on vaikea rahastaa autoilijoita, joten jäänee haaveiluksi. Väkisinkin näistä kaikista uudistuksista tulee mieleen rahankeruu enemmän kuin pyrkimys parantaa liikenneturvallisuutta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Jos joutuu tekemään välttääkseen onnettomuuden. En minä keksi muuta hyväksyttävää syytä. Ei ihmisen omaan harkintakykyyn voi lähteä luottamaan, aina on niitä jotka posottelee 200km/h ja sanoo että en minä vaarantanut liikennettä (koska ei mistään mitään ymmärrä ja mitään ei sattunut sattumaan sillä kertaa).Azanovix kirjoitti: En kysy tätä provoamistarkoituksessa, vaan ihan silkasta mielenkiinnosta: mutta missä tilanteissa on mielestäsi hyväksyttävää ajaa ylinopeutta?
Jos ajan ylinopeutta niin otan riskin että napsahtaa tuomio, en valita koska itse otin riskin. Mp asiat sitten erikseen. Sillä voi tarkoituksellisesti ottaa riskejä koska halu nautiskella on liian suuri ja ilmeisesti saa liian hyvät kiksit siitä nopeudesta. Sen kerrallisen poliisin sanoin: "Sinä haluta nautti, sinä maksa".

9000CS 2,3
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
En nyt ymmärrä miten tuo mopolla ylinopeutta ajaminen eroaa sitten autolla ylinopeuden ajamisesta, eihän ihmisen omaan harkintakykyyn voi lähteä luottamaan? Ei tietenkään mitenkään paitsi että mopon ajaa metsään paljon herkemmin kovassa vauhdissa hartialukon yllättäessä, autoa uskaltaa taittaa vähän vajaataitoisempikin kaveri lujaa "kun on peltiä ympärillä".Saappi Kuski kirjoitti:Jos joutuu tekemään välttääkseen onnettomuuden. En minä keksi muuta hyväksyttävää syytä. Ei ihmisen omaan harkintakykyyn voi lähteä luottamaan, aina on niitä jotka posottelee 200km/h ja sanoo että en minä vaarantanut liikennettä (koska ei mistään mitään ymmärrä ja mitään ei sattunut sattumaan sillä kertaa).
Jos ajan ylinopeutta niin otan riskin että napsahtaa tuomio, en valita koska itse otin riskin. Mp asiat sitten erikseen. Sillä voi tarkoituksellisesti ottaa riskejä koska halu nautiskella on liian suuri ja ilmeisesti saa liian hyvät kiksit siitä nopeudesta. Sen kerrallisen poliisin sanoin: "Sinä haluta nautti, sinä maksa".Voin myöntää ihan rehellisesti että ainoa syy miksi en aja vähän väliä 250-300km/h moottoripyörällä moottoriteillä on se että ne vie kortin heti ja ajokausi loppuisi siihen. Riskin vaikka 2000 euron sakostakin voisin ottaa, on se niin kivaa.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Ei se muuten sen hyväksyttävmpää olekaan mutta mopoilija tappaa yleensä vain itsensä, autoilja tappaa muitakin.Korruptio kirjoitti: En nyt ymmärrä miten tuo mopolla ylinopeutta ajaminen eroaa sitten autolla ylinopeuden ajamisesta, eihän ihmisen omaan harkintakykyyn voi lähteä luottamaan? Ei tietenkään mitenkään paitsi että mopon ajaa metsään paljon herkemmin kovassa vauhdissa hartialukon yllättäessä, autoa uskaltaa taittaa vähän vajaataitoisempikin kaveri lujaa "kun on peltiä ympärillä".
9000CS 2,3
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Keskinopeusvalvonta yhdistettynä tähän:
Tuloksena on oletettavasti sujuvaa ja huipputurvallista liikennettä? Lisäyksenä mainittakoon, että suunnitelmana on antaa sakot, jos huomautuksia on kertynyt useampi kappale. Taajamassa voin kyseisenkaltaisen linjauksen hyväksyä, mutta maantiellä ja moottoriteillä touhu menee naurettavaksi.Aamulehti kirjoitti:Yli 3 km/h ylinopeutta voi tuoda pian huomautuksen
Liikenne: Pientä ylinopeutta ajetaan ihan yleisesti, mutta poliisin linja tiukkenee, jos huomautukset eivät tehoa
Syksystä alkaen autoilijoiden kannattaa Suomessakin ottaa nopeusrajoitukset tosissaan.
Kun koulut alkavat, poliisin on tarkoitus ryhtyä antamaan huomautuksia jo ihan pienistä ylinopeuksista. Ohjetta tätä varten valmistellaan sisäministeriössä, vahvistaa poliisiylijohtaja Mikko Paatero.
Käytännössä jo esimerkiksi yli 3 kilometriä tunnissa ylinopeutta tuo syksyllä yhä useammin huomautuksen, kertoo ylikomisario Heikki Ihalainen ministeriöstä. Muualla maailmassa tällaisesta nopeuden ylityksestä seuraa usein sakko.
Tiehallinnon tilasto osoittaa, että viime kesänä 81 prosenttia autoilijoista ajoi moottoriteillä ylinopeutta 80:n alueella. Yli 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta ajoi 31 prosenttia.
Todennäköisesti huomautuksia alkaa sataa, sillä tuoreet Tiehallinnon tilastot osoittavat, että viime kesänä 67 prosenttia autoilijoista ajoi yli 3 kilometriä tunnissa ylinopeutta moottoriteillä, jolla nopeusrajoitus oli 80 km/h.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Periaattessa ihan hyvä, mutta niin kauan kun nopeusrajoitukset on niin pahasti pielessä kun nykyisin, on kyseessä lähinnä autoilijan kiusaaminen. 80km/h rajoitus ja moottoritie EI sovi samaan lauseeseen ellei kyseessä ole joku tietyömää tms. erikoistapaus.VVV kirjoitti:Tuloksena on oletettavasti sujuvaa ja huipputurvallista liikennettä? Lisäyksenä mainittakoon, että suunnitelmana on antaa sakot, jos huomautuksia on kertynyt useampi kappale. Taajamassa voin kyseisenkaltaisen linjauksen hyväksyä, mutta maantiellä ja moottoriteillä touhu menee naurettavaksi.Aamulehti kirjoitti: moottoriteillä, jolla nopeusrajoitus oli 80 km/h.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
"Tiehallinnon tilasto osoittaa, että viime kesänä 81 prosenttia autoilijoista ajoi moottoriteillä ylinopeutta 80:n alueella."
Tuosta uutisen kummallisesta moottoritie-80-alueristiriidasta huolimatta uutinen osoittaa sen että järkkymätön enemmistö autoilijoista äänestää kaasujalallaan, eli nopeusrajoitukset ovat liian alhaisia.
Niin minäkin olen tehnyt, ja tulen jatkossakin tekemään: Ajan aina tilanteeseen sopivaa nopeutta nopeusrajoituksista ja kaikenmaailman MikkoTaaperoista huolimatta.
Tuosta uutisen kummallisesta moottoritie-80-alueristiriidasta huolimatta uutinen osoittaa sen että järkkymätön enemmistö autoilijoista äänestää kaasujalallaan, eli nopeusrajoitukset ovat liian alhaisia.
Niin minäkin olen tehnyt, ja tulen jatkossakin tekemään: Ajan aina tilanteeseen sopivaa nopeutta nopeusrajoituksista ja kaikenmaailman MikkoTaaperoista huolimatta.
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Kuvottavaa nykyään katsoa miten talvirajoituksia jätetään entisille satasen alueille keväisin voimaan niin että ensin 80-alueet hiipii risteysalueiden välissä yhteen ja sen jälkeen 60-alueet alkaa kasvaa niiden 80:sten sisällä. Olosuhteet paranee ja tien kunto ei muutu, ainoastaan rajoitukset pienenee ja punavihermädättäjät on iloisia...
Tiet numero 130 ja 140 on hyviä esimerkkejä etelässä siitä miten ne satasen rajoitukset häipyy vaan pikkuhiljaa ja korvautuu puolihuolimattomasti kasikymppisillä ja kuuskymppisillä.
Tiet numero 130 ja 140 on hyviä esimerkkejä etelässä siitä miten ne satasen rajoitukset häipyy vaan pikkuhiljaa ja korvautuu puolihuolimattomasti kasikymppisillä ja kuuskymppisillä.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Ja miten mukavaa onkaan ajaa 60 tai 70 rajoituksella hyväkuntoista asfaltoitua tietä kun tietää että lukemattomia pikkusivuteitä on 80-rajoituksella ja ne on 1,5 kaistaa leveitä nimismiehenkiharaisia sorateitä 
Vai olemmeko vaan hakoteillä tuossa asiassa ja unohdamme sen että tuollainen pikkutie on turvallisempi ajaa suuremmallakin nopeudella...

Vai olemmeko vaan hakoteillä tuossa asiassa ja unohdamme sen että tuollainen pikkutie on turvallisempi ajaa suuremmallakin nopeudella...
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Mitähän tästäkin seuraa kun ne sankarit jotka uskovat autonsa mittarin näyttävän oikeaa nopeutta, niin varmistellakseen poliisin pelossa ajavat vielä vähän alle rajoituksen? Veikkaan, että ens talvena ajetaan 80km/h rajoituksilla 60-70km/h kelillä kuin kelillä.
#3834
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Oikeastaan tää liittyy tuohon suomalaisen liikenteen joustamattomuuteen mutta menköön: ohihan tuollaisista et sitten pääse mitenkään laillisesti ja turvallisesti.. eli se on joko perässä köröttämistä, turvallinen ja laiton ohitus tai turvaton ja laillinen ohitus...siiseli kirjoitti:Mitähän tästäkin seuraa kun ne sankarit jotka uskovat autonsa mittarin näyttävän oikeaa nopeutta, niin varmistellakseen poliisin pelossa ajavat vielä vähän alle rajoituksen? Veikkaan, että ens talvena ajetaan 80km/h rajoituksilla 60-70km/h kelillä kuin kelillä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Ja jos satut löytämään oikean ohituskaistan, niin sen alussa ja lopussa on valvontakamerat, jotka pitävät huolen siitä, ettei ollut ihan ilmainen ohitus, koska sallittua nopeutta et kuitenkaan ehdi ohittaa sitä urveloa, joka kuitenkin kiihdyttää ohituskaistan alkaessa ja jarruttaa sen loppuessa.muppelo kirjoitti:Oikeastaan tää liittyy tuohon suomalaisen liikenteen joustamattomuuteen mutta menköön: ohihan tuollaisista et sitten pääse mitenkään laillisesti ja turvallisesti.. eli se on joko perässä köröttämistä, turvallinen ja laiton ohitus tai turvaton ja laillinen ohitus...siiseli kirjoitti:Mitähän tästäkin seuraa kun ne sankarit jotka uskovat autonsa mittarin näyttävän oikeaa nopeutta, niin varmistellakseen poliisin pelossa ajavat vielä vähän alle rajoituksen? Veikkaan, että ens talvena ajetaan 80km/h rajoituksilla 60-70km/h kelillä kuin kelillä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Iltauutisissa oli esillä jo mullistava tutkimustulos, jonka mukaan keskinopeuden alentaminen säästää onnettomuuksien mukana meneviä ihmishenkiä. Kun tätä nyt tarpeeksi mässytellään, niin eiköhän vielä joskus päädytä tutkimustulokseen: ei mitään nopeutta --> ei menetettyjä ihmishenkiä.
Vielä kun saataisiin se elämä kuolemaan päättymättömäksi.
Vielä kun saataisiin se elämä kuolemaan päättymättömäksi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Sanoivat tosiaan jossakin mediassa, että aikaisemmin tehdyllä kokeella eräällä tieosuudella tuo kyseinen toleranssin laskeminen vähensi onnettomuuksia 10%. Tuskin kyseisellä tiellä kuitenkaan niin paljoa onnettomuuksia sattuu, että 10%:n muutosta ei voitaisi pistää normaalin varianssin piikkiin, varsinkin kun kokonaisonnettomuusmäärät huomioonottaen tuo 10% kyseiseltä tieltä tuskin tarkoittaa yhtä tai kahta onnettomuutta enempää. Mutta mukavahan se on kehitellä hienoja tilastoja, joilla saadaan myytyä asioita ihmisille. 

- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Automaattinen liikennevalvonta (AL tänään)
Sitten vaan jatkossa liikenteessä silmä tarkkana nopeusmittarissa... muistakee toisella silmällä vilkuilla hirviä.Aamulehti kirjoitti:Yli 3 km/h ylinopeutta voi tuoda pian huomautuksen

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429