Huoltokirjan kirjauslogiikka

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja APC »

Jos huoltoja tehdään tihennetysti omaan tahtiin, niin mitä merkitään määräaikaishuoltoihin ja mitä ylimääräisiin öljynvaihtoihin? Eli jos autolla 20 tkm huoltoväli ja vaihdatat öljyt esim:

10 tkm
17 tkm
26 tkm
40 tkm
47 tkm
55 tkm
70 tkm

Miten kirjaukset oikeaoppisesti?

Tuskin on jatketun huolenpito-ohjelman kannalta ajateltuna väliä kunhan öljyt on vaihdettu vähintään 20 tkm/1 vuosi ja merkinnät löytyvät dokumentoituna jostakin päin kirjaa?
9-5 Aero Wagon -06
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja APC »

Onko tämä sitten huolenpito-ohjelman näkökulmasta konerikkotapauksessa korvaukseen oikeuttava huoltokirja, kun ei ole 20 tkm/1 vuoden välein suoritettu esim. öljyvuodon tarkastusta ja koeajoa?
9-5 Aero Wagon -06
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja Haza »

Onko tuossa nyt joku juttu jota en tiedä kun tästä ihan yhtäkkiä tulee mieleen että vaihtaa ne öljyt ylimääräisenä aina niiden 20tkm normaalihuoltojen puolivälissä ?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja APC »

Juttu on lähinnä se, että jotkut haluavat vaihtaa öljyjä useammin ja silloin sekoaa tuo huoltokirjan täyttö, kun 20 tkm määräaikaishuolto/vuosihuoltokin sisältää käytännössä vain öljynvaihdon.
9-5 Aero Wagon -06
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja JKen »

APC kirjoitti:... kun 20 tkm määräaikaishuolto/vuosihuoltokin sisältää käytännössä vain öljynvaihdon.
Häh ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja peinu »

APC kirjoitti:Juttu on lähinnä se, että jotkut haluavat vaihtaa öljyjä useammin ja silloin sekoaa tuo huoltokirjan täyttö, kun 20 tkm määräaikaishuolto/vuosihuoltokin sisältää käytännössä vain öljynvaihdon.
Nyt kannattaa joko lukaista sitä huoltokirjaa tai vaihtaa huoltopaikkaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Päivän selvää lienee, ettei omat merkinnät auta mitään. Kyllä huoltoihin, esim.150tkm "ö-vaihtohuoltoon" kuuluu iso joukko tarkistuksia - eriasia on, mitä tehdään. Eikös olis selkeämpi vaihdella niitä öljyjäkin tasatahtiin - noi kilometrilukemathan oli mitä sattuu.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Huoltokirjan kirjauslogiikka

Viesti Kirjoittaja APC »

JKen kirjoitti:
APC kirjoitti:... kun 20 tkm määräaikaishuolto/vuosihuoltokin sisältää käytännössä vain öljynvaihdon.
Häh ?
Ks. Huolto B.
peinu kirjoitti: Nyt kannattaa joko lukaista sitä huoltokirjaa tai vaihtaa huoltopaikkaa.
On sitä luettu ja huoltopaikka ei liity tähän kysymykseen millään tavalla.
9-5 Aero Wagon -06
Vastaa Viestiin