Saabbaan moninaiset viat!
Saabbaan moninaiset viat!
Eli kyseessä on vuosimallin -88 Saab 9000 CD turbo, josta löytyisi seuraavanlaista ongelmaa:
Ensinnäkin varsinkin tyhjäkäynnillä kaikki ohjaamon valot väpättävät hiljakseen, samoin parkit. Väpätys nopeutuu kierroksia nostettaessa, mutta palaa aina entiselleen tyhjäkäynnillä. Autossa on uusi akku, ja mittaristo ilmoittaa jännitteeksi 14.2v hetken (tai joskus vähän pidemmän) ajon jälkeen, käynnistämättä jännite on n. 11v kieppeillä? Normaalia?
Sitten on tämä bensapumpun ulina/kurlutus. Takakontista kantautuu kaamea mekkala, joka kuitenkin kierrätettäessä konetta hiljenee?!. Takaluukun kun avaa ja kuuntelee, kuuluu tankista selvä ruplatus ja ulina, joka voimistuu sitä myötä, kun bensan pinta laskee, joskaan suurta eroa ei esim. 35 ja 10 litran välillä äänessä tunnu olevan. Kuinka kallis on hankkia vanhukseen kokonaan uusi ämpäri pumppuineen ja onnistuuko vaihto ihan tavan tallaajalta?
Kolmas ongelma, joka mielestäni on jo aika ilkeä on lämpöjen nousu. Perus suomalaisessa kesäkelissä +15 asteessa auto nostaa tyhjäkäynnillä lämmöt punarajalle, ennen kuin flekti pärähtää käyntiin - jos pärähtää. Käynnissä se pysyy maksimissaan 5sec, jonka jälkeen taas simahtaa. Lämmöt pysyvät suht. korkealla muutenkin, eivätkä matka-ajossakaan laske mittarin keskivaiheille, vaan pysyvät mittarin keskikohdan ja punarajan välillä. Joku "ammattimekaanikko" oli kuulemma sanonut, että tuo on normaalia. Tuskinpa.
Pohdiskelin, että liekö vikana flektin anturi vai jumiutunut termostaatti? Jos termostaatti paskana, onko vaihto hankalaa? Entä kallista? Anturin luulisi olevan halpa ja vaihto helppoa, kun on niin hyvin käsillä.
Kuinka halvalla olisi mahdollista saada osat tuohon remppaan, jos sen itse kykenisi tekemään, koska käsittääkseni noiden vikojen ei pitäisi mitään maailman vaikeimpia olla korjata.. Uutta osaa siis bensapumppu/pumput (en tiedä, onko kaksipumppuinen vai yksipumppuinen) ämpäreineen, termostaatti ja flektin anturi?
Ensinnäkin varsinkin tyhjäkäynnillä kaikki ohjaamon valot väpättävät hiljakseen, samoin parkit. Väpätys nopeutuu kierroksia nostettaessa, mutta palaa aina entiselleen tyhjäkäynnillä. Autossa on uusi akku, ja mittaristo ilmoittaa jännitteeksi 14.2v hetken (tai joskus vähän pidemmän) ajon jälkeen, käynnistämättä jännite on n. 11v kieppeillä? Normaalia?
Sitten on tämä bensapumpun ulina/kurlutus. Takakontista kantautuu kaamea mekkala, joka kuitenkin kierrätettäessä konetta hiljenee?!. Takaluukun kun avaa ja kuuntelee, kuuluu tankista selvä ruplatus ja ulina, joka voimistuu sitä myötä, kun bensan pinta laskee, joskaan suurta eroa ei esim. 35 ja 10 litran välillä äänessä tunnu olevan. Kuinka kallis on hankkia vanhukseen kokonaan uusi ämpäri pumppuineen ja onnistuuko vaihto ihan tavan tallaajalta?
Kolmas ongelma, joka mielestäni on jo aika ilkeä on lämpöjen nousu. Perus suomalaisessa kesäkelissä +15 asteessa auto nostaa tyhjäkäynnillä lämmöt punarajalle, ennen kuin flekti pärähtää käyntiin - jos pärähtää. Käynnissä se pysyy maksimissaan 5sec, jonka jälkeen taas simahtaa. Lämmöt pysyvät suht. korkealla muutenkin, eivätkä matka-ajossakaan laske mittarin keskivaiheille, vaan pysyvät mittarin keskikohdan ja punarajan välillä. Joku "ammattimekaanikko" oli kuulemma sanonut, että tuo on normaalia. Tuskinpa.
Pohdiskelin, että liekö vikana flektin anturi vai jumiutunut termostaatti? Jos termostaatti paskana, onko vaihto hankalaa? Entä kallista? Anturin luulisi olevan halpa ja vaihto helppoa, kun on niin hyvin käsillä.
Kuinka halvalla olisi mahdollista saada osat tuohon remppaan, jos sen itse kykenisi tekemään, koska käsittääkseni noiden vikojen ei pitäisi mitään maailman vaikeimpia olla korjata.. Uutta osaa siis bensapumppu/pumput (en tiedä, onko kaksipumppuinen vai yksipumppuinen) ämpäreineen, termostaatti ja flektin anturi?
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Tarkasta maadoitukset.
Termari marmoritiskillä 15€, elikkä tuskin kannattaa säästellä.
Termari marmoritiskillä 15€, elikkä tuskin kannattaa säästellä.
#3834
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Juu, maadoituksia eräs tuttavaksin epäili, mutta sanoi myös, että voisi olla myös laturi, joka lienee hajoamispisteessä?
Mistä näitä maadoituspisteitä pitäisi lähteä etsimään?
Mistä näitä maadoituspisteitä pitäisi lähteä etsimään?
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Pumppuja 2, siirtopumppu ja annostelupumppu samassa astiassa. Marmoritiskillä hinta hulvaton, käytetty paketti toimiva vaihtoehto.
Vaihto kysyy kärsivällisyyttä ja hyvän neuvojan.
Lämmöistä, 15 vuotta holvaa puoli jäähdytintä tukkoon, käy vaikka tutkimassa ajosta tulleen jäähdyttimen alareunan lämpötilaa vaikka verrattuna alavesiletkuun.
Omassa laitteessa tarkeni paljain käsin sormeilla jäähdytintä melko ylös, alavasiletkua en pitkään halunnut sormeilla.
Vaihto kysyy kärsivällisyyttä ja hyvän neuvojan.
Lämmöistä, 15 vuotta holvaa puoli jäähdytintä tukkoon, käy vaikka tutkimassa ajosta tulleen jäähdyttimen alareunan lämpötilaa vaikka verrattuna alavesiletkuun.
Omassa laitteessa tarkeni paljain käsin sormeilla jäähdytintä melko ylös, alavasiletkua en pitkään halunnut sormeilla.
Jäsen 2916
Puhelimella 0503540288
Puhelimella 0503540288
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Elikkä näyttäisi siltä, että tuo bensapumpun ämpärin ja muiden hilujen vaihto tulee maksamaan noiden motonetinkin hintojen perusteella aivan törkeästi auton hankintahintaan nähden..
Syyleri oli aivan p*rkeleen kuuma ajon jälkeen, siis yläreuna ja sen päällä oleva pelti, mutta ylävesiletkusta pystyi pitämään kiinni ajon jälkeen muutamia sekunteja kättä polttamatta.. Alavesiletkun lähellekään en uskaltanut näppejä työntää, kun turbo hohkasi lämpöjään siinä turhan likellä..
Syyleri oli aivan p*rkeleen kuuma ajon jälkeen, siis yläreuna ja sen päällä oleva pelti, mutta ylävesiletkusta pystyi pitämään kiinni ajon jälkeen muutamia sekunteja kättä polttamatta.. Alavesiletkun lähellekään en uskaltanut näppejä työntää, kun turbo hohkasi lämpöjään siinä turhan likellä..
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Täällä oli kans samanlaista valojen väpättelyä, sitte yks aamu jäiki laturin valo loistamaan mittaristoon. Hiilien liukupinta vai mikä se nyt on, oli kulunu liian syväksi. Laturi meni sitte vaihtoon.Korteksi kirjoitti: Ensinnäkin varsinkin tyhjäkäynnillä kaikki ohjaamon valot väpättävät hiljakseen, samoin parkit. Väpätys nopeutuu kierroksia nostettaessa, mutta palaa aina entiselleen tyhjäkäynnillä. Autossa on uusi akku, ja mittaristo ilmoittaa jännitteeksi 14.2v hetken (tai joskus vähän pidemmän) ajon jälkeen, käynnistämättä jännite on n. 11v kieppeillä? Normaalia?
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
-76 99 GL(s)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Onko se syylarin kenno auki....?
Ettei ole moskaa välissä tukkimassa ilman kiertoa...
Ettei ole moskaa välissä tukkimassa ilman kiertoa...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Kyllä se kenno puhtaalta näytti, ei mitään scheisseä välissä enempää kuin mitä muissa autoissani on ollut..Onko se syylarin kenno auki....?
Ettei ole moskaa välissä tukkimassa ilman kiertoa...
EDIT: olipa huonosti muotoiltu. No, siis, kenno on päällisin puolin todella puhdas ikäisekseen, että ilma kyllä varmasti kiertää.
Prkl.. Tuo laturiremppa kuulostaa pahalta - ja kalliilta. Siis jos vika nyt siinä on eikä maadoituspisteissä (joista ei ole hajuakaan, missä sijaitsevat) Mitähän tulisi maksamaan laturi? Samalla kai menee vaihtoon myös hihna ja huonolla tuurilla myös muita hiluja?
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Tuo flektin huono toiminta voi olla myös anturin sisäpuolen pinnalle kertynyt mähmä. Isän auto poltti kannentiivisteen juuri moisesta syystä. Anturi on kunnossa mutta mähmä haistelupinnalla estää sitä lämpenemästä ja siten toimimasta. Putsasin anturin ja koekeitin sen niin toimihan se. Tietty uuden laitoin kun oli jo ostettu.
Saab 9-5 -99 & 05 2.0T
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Seat Ibiza TDI Sport130 -02
Toyota Celica ST -74 (ikuisuusprojekti)
Valoa kardaanitunnelin päässä
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Jos lämmöt näyttää 75%/100 ja pystyt pitämään ylävesiletkusta kiinni sormilla niin sitte sulla on siellä vedenkiertosysteemissä jotain häikkää.Minä nimittäin vaihdoin just systeemiin vedet tilalle , laitoin ensiks crc:n syylärinpuhdistusainetta systeemiin ja sen jälkeen lotrasin vielä systeemin parikertaa vedellä , tosin ylävesiletkun kautta , eli jos syylärissä on ruostepaskaa niin sinne ne vielä jäi... tosin vesi ei ollut ruosteista mitä sieltä tuli.Kaikenkaikkiaan nyt pysyy lämmöt paremmin kurissa , tämä operaatio siis auttoi...Tän syynä on mitä todennäköisimmin kuitenkin väsynyt vesipumppu mutta kyllä saatto tietysti olla että termarikin oli jumissa mikä aukes sitten tolla aineella.Teemu_P kirjoitti:Tuo flektin huono toiminta voi olla myös anturin sisäpuolen pinnalle kertynyt mähmä. Isän auto poltti kannentiivisteen juuri moisesta syystä. Anturi on kunnossa mutta mähmä haistelupinnalla estää sitä lämpenemästä ja siten toimimasta. Putsasin anturin ja koekeitin sen niin toimihan se. Tietty uuden laitoin kun oli jo ostettu.
Se ylävesiletku on niin kuuma ettei sitkä kyllä käsillä pidetä jos lämmöt on siellä ylhäällä...
1 Vaihda se anturi (sen pitää alkaa pyörittää flektiä siinä kuitenkin huomattavasti ennen punasta , juurikin noin 70% koko asteikolta) Katso flektin piuhat ja puhdista liitokset
2 Vaihda systeemiin uudet nesteet ja lotraa pari kertaa , vaihda termostaatti.
3 Vaihda vesipumppu
4 Vaihda syyläri
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Minä vedin flektin anturilta johdot kabiinin, kun ei meinannut lähteä automaattisesti pyörimään. Käänsin vain katkaisijasta puhalluksen päälle kun meinas lämmöt nousta...
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Vai että syyläri tukossa. Jos se ei tuolla huuhtelulla aukea, niin liekö kalliita uudet? Kai se on järkevämpi ratkaisu joku käytetty hankkia? Siis siinä tapauksessa jos lämmöt ei anturin ja termostaatin vaihdolla pysy kurissa..
Ai niin, kun sen flektin anturin vaihtaa, pitääkö koko kanta kiertää auki ja tuleeko sieltä mehut sitten pihalle? Kun tuon termostaatin vaihdossahan ei juurikaan mehuja pihalle pääse.
Voiko muka 216 000 ajetussa koneessa olla jo vesipumppukin kaiken muun lisäksi paskana?
Pommarilta tuo tonnari kyllä vaikuttaa
Ai niin, kun sen flektin anturin vaihtaa, pitääkö koko kanta kiertää auki ja tuleeko sieltä mehut sitten pihalle? Kun tuon termostaatin vaihdossahan ei juurikaan mehuja pihalle pääse.
Voiko muka 216 000 ajetussa koneessa olla jo vesipumppukin kaiken muun lisäksi paskana?
Pommarilta tuo tonnari kyllä vaikuttaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Nopea ja näppärä vaihtaa tuon anturin noin litran nesteen hävikillä = paisarin korkki kiinni ja silleen.Jumbo kirjoitti:Minä vedin flektin anturilta johdot kabiinin, kun ei meinannut lähteä automaattisesti pyörimään. Käänsin vain katkaisijasta puhalluksen päälle kun meinas lämmöt nousta...
Kannattaa katsoa myös johtoliitosten kuntoa. Mulla oli kuppa iskenyt toisen liittimen johdotukseen ja katkaissut galvaanisen yhteyden
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Saabbaan moninaiset viat!
Akku on ihan uusi, joten vika ei siinä ole. Auto myös käynnistyy pitkähkönkin seisonnan jälkeen, tosin hieman sitä joutuu suostuttelemaan.Akku taitaa olla huono tai sitten auto purkaa akkua, kun jännite laskee 11V tienoille sammuttettaessa.
Minä mittaisin samalla myös latausvirran, jännite kun ei kerro kaikkea.
Jotain ranetusliitoksia tuhkakupin takaa kyllä näkyi, että en tiedä sitten, josko joku olisi jotain ihme säätöjä sinne tehnyt..
Re: Saabbaan moninaiset viat!
No, joo, voihan se uusi akku olla susi, mutta laturilla ladattuna antaa kuitenkin ihan normi lukemia, joten taitaa vika olla jossain muualla.
Missä ne mystiset maadoituspisteet sijaitsevat?
Missä ne mystiset maadoituspisteet sijaitsevat?