Moottorin merkkivalo syttyy palamaan ja ilmoittaa vikakoodiksi ohivirtausventtiili (turbo). Onko kokemusta voiko kyseessä olla viallinen letku vai onko kyse varmasti juuri venttiilistä?
Uskaltaako autolla ajaa ennen huoltoa ja onko kellään mitään käsitystä huollon kustannuksista?
Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
Re: Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
mikä auto, vuosimalli ja mikä vikakoodi tarkalleen ? tiedätkö onko trionic 5 vai 7 kyseessä, minkä värinen sytkäkasetti tulppien päällä ja/tai löytyykö ilmamassamittaria.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
Auto on siis 9-3, vm.2002 2,0t automaatti. Auto ei ole oma, vaan sukulaisen joten minulla ei ole tietoa sytkäsetin väristä eikä siitä onko kyseessä trionic 5 vai 7. Ilmamassamittari kuulema löytyy. Myöskään tarkasta vikakoodista ei ole tarkempaa tietoa. Kone antaa kuulema sanatarkasti ilmoituksen: ohitusventtiili (turbo)
Re: Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
Ne letkuthan on minuutissa tarkastettu, samoin se by-pass (ohivirtausventtiili).
Otat letkut _yksi kerrallaan_ (ettet sotke järjestystä) irti ja tarkistat ovatko ehjiä. Jos menee rikki, niin yleensä murtuu tiukasta mutkasta tai putken nokan kohdalta (letkuthan kiinnittyvät päistäään putkiin).
Kuinka By-pass toimii ?
Kun jalka nostetaan kaasulta menee kaasuläppä kiinni. Kaasuläpän taakse imusarjaan muodostuu alipaine, mikä avaa ohuen alipaineletkun avulla By-passin. By pass päästää ilman isommasta ahtoputkesta pienemmän ohivirtausputken kautta ilmanottoputkeen, ettei ilmavirta ja sen mukana turbo suotta pysähdy yrittäessään syöttää painetta suljettua kaasuläppää vasten.
Tarkoittaa sitä, että kun by-passiin puhaltaa ahtoputken puolelta, ei ilman pitäisi vuotaa mistään kohtaan. Sormella voi koittaa jousitoimisen männän toimintaa - pitäisi liikkua esteettä ja rohinatta sekä palautua jos työnnetään sisään. Imetään ja puhalletaan vähän joka rööristä, ei pitäisi mennä ilman läpi (ellei ime kuin Hoover).
Periaatteessa ja käytännössäkin by-pass toimii molemmin päin kääntämällä. Olisi kuitenkin suositeltavaa käyttää sitä alipaineletku kohti ahtoputkea, ettei mahdollisessa vikatilanteessa by-pass jää kokonaan aukeamatta kun jousi ei anna periksi.
Eiköhän tässä vapaa-ajattelijan logiikassa joku aukko ole, joku sen kohta kertoo.
Otat letkut _yksi kerrallaan_ (ettet sotke järjestystä) irti ja tarkistat ovatko ehjiä. Jos menee rikki, niin yleensä murtuu tiukasta mutkasta tai putken nokan kohdalta (letkuthan kiinnittyvät päistäään putkiin).
Kuinka By-pass toimii ?
Kun jalka nostetaan kaasulta menee kaasuläppä kiinni. Kaasuläpän taakse imusarjaan muodostuu alipaine, mikä avaa ohuen alipaineletkun avulla By-passin. By pass päästää ilman isommasta ahtoputkesta pienemmän ohivirtausputken kautta ilmanottoputkeen, ettei ilmavirta ja sen mukana turbo suotta pysähdy yrittäessään syöttää painetta suljettua kaasuläppää vasten.
Tarkoittaa sitä, että kun by-passiin puhaltaa ahtoputken puolelta, ei ilman pitäisi vuotaa mistään kohtaan. Sormella voi koittaa jousitoimisen männän toimintaa - pitäisi liikkua esteettä ja rohinatta sekä palautua jos työnnetään sisään. Imetään ja puhalletaan vähän joka rööristä, ei pitäisi mennä ilman läpi (ellei ime kuin Hoover).
Periaatteessa ja käytännössäkin by-pass toimii molemmin päin kääntämällä. Olisi kuitenkin suositeltavaa käyttää sitä alipaineletku kohti ahtoputkea, ettei mahdollisessa vikatilanteessa by-pass jää kokonaan aukeamatta kun jousi ei anna periksi.
Eiköhän tässä vapaa-ajattelijan logiikassa joku aukko ole, joku sen kohta kertoo.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
Kitos tähän astisesta avusta.
Asia selvisi taas hieman eteenpäin.
Kyseessä on trionic 7 ja vikakoodi oli p1110.
Nyt vikakoodiksi oli ilmaantunut vielä lisäksi p0116 joka ilmeisesti viittaa nesteen lämpötilaan.
Vinkkejä kaivataan edelleen
Asia selvisi taas hieman eteenpäin.
Kyseessä on trionic 7 ja vikakoodi oli p1110.
Nyt vikakoodiksi oli ilmaantunut vielä lisäksi p0116 joka ilmeisesti viittaa nesteen lämpötilaan.
Vinkkejä kaivataan edelleen
Re: Vikakoodi ohivirtausventtiili (turbo)
Vinkki 1: vaihda by-pass jos vanha on viallinen.Thuumas kirjoitti:Kitos tähän astisesta avusta.
Asia selvisi taas hieman eteenpäin.
Kyseessä on trionic 7 ja vikakoodi oli p1110.
Nyt vikakoodiksi oli ilmaantunut vielä lisäksi p0116 joka ilmeisesti viittaa nesteen lämpötilaan.
Vinkkejä kaivataan edelleen
Vinkki 2: vaihda jäähdytysnesteen lämpötila-anturi jos vanha on viallinen.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11