Saab 900S 1990 ajossa taas

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

hewidero kirjoitti:
pakinen kirjoitti:Sitten harrastin tuuningia ja vaihdoin maskin 8O
http://kuvablogi.com/nayta/1845331/
Mokoma matkii :cry:
Haha, nyt on sitten 2 samanlaista autoo liikenteessä :lol:
Saab 900S Combicoupe
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Penkissä tuli käytyä, tosin vaan pari vetoa eikä säätömahollisuutta välissä. Ei tullu mitään kummosia lukuja :?

Tässä megan logia vedosta, voin laittaa yv:nä dynökäppyrää jos joku haluaa.
http://kuvablogi.com/nayta/1857323/

Ahdot alkoi menemään vähän miten sattuu muutama päivä ennen penkkiä. Otin hukkaportin kellon irti, kun huomasin että kalvo vuosi. Mutta eihän sitä sitten saanu tiiviiksi..tai pysy se tiiviina testilenkin ja kotimatkalla alko taas sohlaan. Taitaa olla niin, että tuo Volvon kellon kalvo ei kestä tuota reilua baarin painetta niin ehkä mankkuvenalla paineen ohjailu voisi olla fiksumpaa kun rajapaineventtiilillä+kellolla. Jousi täytyis myös vaihtaa vähän vahvempaan, mutta sattuuko joku tietämään mistä sopivasti jäykempiä jousia saisi? Ei viittis ulkopuolista jousta laittaa pilaamaan mun hienoja asennuksia :lol:

Mutta tosiaan tuon paineiden säädön lisäksi pitäisi saada tuo kierrolukusignaali oikeaksi, ostin tuohon tarkotukseen modatun öljypumpun kannen missä on hall anturi.

Täytyy alkaa seuraavaks opiskelemaan, että osaako mega ohjata mankkuvenaa järkesvästi. Tilasin EBC:n yellow stuffit jarrupaloiksi ja levyt pitäisi vielä jostain keksiä. Alkoi autoa säätäessä tuntumaan siltä että jarruja täytyy jo mahd pian päivittää ettei tuu vahinkoa.. Turbolle hain uuden imuputken korjakumista

Tässä listaa mitä pitäisi saada väkästeltyä lähiaikoina:
- Pakosarjan tiivisteen vaihto
- Venttiilikopan tiivisteen vaihto
- Turbon imuputken teko uudelleen
- Uudet jarrupalat ja levyt tonnarin etusatuloilla
- Ahtopaineiden ohjaaminen megalla
- Sytkän ohjaus megalla
- Öljypumpun kannen vaihto
- Keskikonsolin ja puskurin lipan asennus

29.4 olis TTMK:n kiihdytyskisat TTY:n takaparkissa, siellä sitten tulee testattua laatikon toimivuus :D
Saab 900S Combicoupe
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja Keme »

pakinen kirjoitti: 29.4 olis TTMK:n kiihdytyskisat TTY:n takaparkissa, siellä sitten tulee testattua laatikon toimivuus :D
Typotitko ton päivämäärän, ku ei näkyny Sabaa viivalla. Olis sinne tuloslistan häntäpäähän vielä yksi Saabbikin mahtunut Transitin jälkeen :mrgreen:

5.6. Hämeenkyrsään sitte vetää Sabaksella varttia TTMK pujottelu- / varttimailihäppeninkiin!
jeeeeeee!
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Keme kirjoitti:
pakinen kirjoitti: 29.4 olis TTMK:n kiihdytyskisat TTY:n takaparkissa, siellä sitten tulee testattua laatikon toimivuus :D
Typotitko ton päivämäärän, ku ei näkyny Sabaa viivalla. Olis sinne tuloslistan häntäpäähän vielä yksi Saabbikin mahtunut Transitin jälkeen :mrgreen:

5.6. Hämeenkyrsään sitte vetää Sabaksella varttia TTMK pujottelu- / varttimailihäppeninkiin!
Haha en saanu ahtopaineenohjauksia toimimaan...ei kehtannu 0.4 baarin paineilla tulla ajaan :D

Listasta 2 kohtaa saatu tehtyä:

Tässä listaa mitä pitäisi saada väkästeltyä lähiaikoina:
- Pakosarjan tiivisteen vaihto
- Venttiilikopan tiivisteen vaihto
- Turbon imuputken teko uudelleen
- Uudet jarrupalat ja levyt tonnarin etusatuloilla
- Ahtopaineiden ohjaaminen megalla
- Sytkän ohjaus megalla
- Öljypumpun kannen vaihto
- Keskikonsolin ja puskurin lipan asennus
Saab 900S Combicoupe
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Etujarrut päivitetty:
http://kuvablogi.com/nayta/1910803/

Jarrusatulat ostin käytettynä joista sitten sitruunahapossa syövyttelin ruosteet pois ja maalasin ruman punaisen maalin päälle :D

Tiivistesarjat ostin ensin procarserviseltä, mutta suureksi pettymyksesti ne oli Scantechin pussissa. Heillä ei ollut varastossa kuin yhdet tiivistesarjat molempiin päihin niin ostin Hervannan autovaraosasta sitten loput. Mutta kun kattelin niitä pakkauksia ja vertailin keskenään oli kumissa mielestäni hiton suuri ero..scantechin tiivisteet oli todella taipuisaa ja ei niin kimmoisaa kun tuo toinen. Joten aattelin että ostampa sitten myös loput tiivisteet varaosakaupasta ja heitän scantechin osat roskiin :evil:

Paloiksi ostin Briteistä EBC:n Yellow stuffit, oiskos ollu Balance MotorSport niminen pulju. Hintaa oli tonnarin paloille eteen ja satkun takapaloille yhteensä kuluineen 170€. Hauskaa kun Sporttiautossa on etupalat pelkästään lähes saman verran ja takapalat olisi yli satasen vielä päälle.

Jarrulevyt on bilteman sporttilaikat ja taakse ostin ihan bilteman normaalit jarrulevyt. Ajattelin ensin ostaa myös "kunnon" levyt mutta mielestäni esimerkiksi EBC:n levyt oli turhan kalliit. Zimmermanin ja jne levyt puolestaan näyttivät vastaavilta kuin Bilteman tuotteet niin ajattelin koittaa nyt sitten noita..

Hintaa lystille tuli suurinpiirtein tämän verran:
Levyt eteen 100€
Levyt taakse 30€
Palat yhteensä 170
Tiivisteet yhteensä: 30€
Jarrupalojen asennussarjat 13€
Jarrunestettä purkki 5,5€
Sitruunahappoa muutaman euron edestä..

Vielä pitäisi ostaa uudet jarruletkun kuin toi nykyisiä on jatkettu jarruputkella kun letkut eivät muuten piisannu.

Jarrukilpee joutui myös vähän rälläköimään että noi suuremmat satulat mahtu. Käyttökokemuksia en osaa vielä sanoo kun en noita ole vielä kunnolla testaillu.

:saab:
Saab 900S Combicoupe
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikös siinä Biliksen jarrulevypaketin ohjeissa kerrota levyjen pyörimissuunta toisin kuin Saabisi kuvassa näkyy olevan? Muuten kyllä särmän näköinen setti.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Minuteman kirjoitti:Eikös siinä Biliksen jarrulevypaketin ohjeissa kerrota levyjen pyörimissuunta toisin kuin Saabisi kuvassa näkyy olevan? Muuten kyllä särmän näköinen setti.
Paketissa luki että paketti sisältää ohjeet miten päin levy laitetaan, mutta sisällä ei ollut muutakuin levyt 8O Laitoin ne sitten noin päin..
Saab 900S Combicoupe
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuli vaan mieleen, siinä ajoittain Loksan pihalla näkyvässä mustassa Tontussa on toisinpäin. Ei kai sillä muuta merkitystä ole kuin kulumisen kannalta kuinka se vino ura jarrupalaa "viiltää".
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Onko noi levyt ihan hylly tavaraa Biltemassa, nettisivuilta en löydä...
#3834
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

siiseli kirjoitti:Onko noi levyt ihan hylly tavaraa Biltemassa, nettisivuilta en löydä...
Juu on noi! Kuvastosta löytyy siitä jarrulevyosien lopusta. Sportti jarrulevyt tjsp nimellä
Saab 900S Combicoupe
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Päivitetään taas to-do listaa:
- Pakosarjan tiivisteen vaihto /ok
- Venttiilikopan tiivisteen vaihto / ok
- Turbon imuputken teko uudelleen /ok
- Uudet jarrupalat ja levyt tonnarin etusatuloilla / etupää ok
- Ahtopaineiden ohjaaminen megalla / ei taida onnistua
- Sytkän ohjaus megalla / pitäisi tehdä
- Öljypumpun kannen vaihto / pitäisi tehdä
- Keskikonsolin ja puskurin lipan asennus / ok
- Lamppujen asennus suoraan / pitäisi tehdä

Tuossa kuva "uudesta" lipasta, huonosti istuu mutta olkoot

http://kuvablogi.com/nayta/1929915/
Saab 900S Combicoupe
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Saabbi sai leiman..uusintatarkastuksessa tosin. Hylsy tuli ensin raidetangonpäästä ja jarruletkuista, joita oli jatkettu putkella hieman.

Nyt mutinaa tuli rosteriletkuista ja moottorista muuten vaan :) Rekisteriotteeseenkin kirjattiin ekassa katsastuksessa että "onko moottori vaihdettu?" :lol: :lol:

Auto oli katsastuksessa ihan normaaliajokunnossa eikä mitään sunnuntaiajon mahdollistavia muutoksia tehty.
Saab 900S Combicoupe
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

"onko moottori vaihdettu?" :lol: :lol:

...Kuulostaa tutulta :wink: :lol:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Tein mittareille muovista telineen:
http://kuvablogi.com/nayta/2076852/

Uuden hukkiksen kellon sain haettua postista, mutta en saanu vanhaa vielä irrotettua :? Paskamainen paikka kun ei saa oikeen väännettyä millään prkl

Valaansiipee oon myös kunnostanut mutta ei oo vielä hjyvä..
Saab 900S Combicoupe
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900S 1990 ajossa taas

Viesti Kirjoittaja jka »

Aika samantyyppinen ku mulla.

Kuva
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin