Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Moro
Olis aika vaihtaa jarrupalat taakse ja tarkoituksena ostaa palat motonetistä, mutta vaihtoehtoja on kaksin kappalein... palat jousella ja ilman.
Eli kummat sopii meikäläisen saabbaaseen? (tarkemmat tiedot alhaalla).
Haulla löysin että 2.0t vectorissa olisi ilmeisesti palat jousella, mutta käsittääkseni vectorissa olisi isommat levyt kuin arc varustetasossa.
Etupään palat kun vaihdoin niin motonetin palat oli liian isot vaikka vuosimalli, tehot, ym tiedot pitivät paikkansa. Elikkäs arc malliin meni 1.8t 150hv palat.
Olis aika vaihtaa jarrupalat taakse ja tarkoituksena ostaa palat motonetistä, mutta vaihtoehtoja on kaksin kappalein... palat jousella ja ilman.
Eli kummat sopii meikäläisen saabbaaseen? (tarkemmat tiedot alhaalla).
Haulla löysin että 2.0t vectorissa olisi ilmeisesti palat jousella, mutta käsittääkseni vectorissa olisi isommat levyt kuin arc varustetasossa.
Etupään palat kun vaihdoin niin motonetin palat oli liian isot vaikka vuosimalli, tehot, ym tiedot pitivät paikkansa. Elikkäs arc malliin meni 1.8t 150hv palat.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Takapalat eivät ole missään nimessä samanlaisia - on olemassa kahta eri tyyppiä, toisessa on jousi jarrupalan takana (kiinnittyy mäntään) ja toisessa on jousi jarrupalan yläreunassa. Kysyjän autossa pitäisi olla palat, joissa on jousi jarrupalan takana (vuosimalli ratkaisee).Mimmi kirjoitti:Vectorissa ja Aerossa on 16" jarrut ja Arcissa ja Linearissa 15" jarrut.
Takapalat ovat kaikissa samat.
Kuitenkin GM on sittemmin supistanut palavalikoimaa poistaen nuo taustajouselliset palat valikoimistaan ja tarjoaa yläjousellisia tilalle. Niin erilaisilta kuin nuo yläjouselliset näyttävätkin, niin kyllä ne menee paikoilleen - kannattaa huomata, että paloissa olevat korokenastat eivät jää nojaamaan satulaan, jos nojaavat, niin sitten vaihtaen ulompi sisemmäksi jne.
Tarvikkeena saa edelleen myös taustajousellisia paloja.
Kaikissa 1.8t ja 2.0t malleissa on muutoin samat jarrut, mutta 2.0T-moottorilla (210 hp) olevat Aero ja Vector-mallit ovat hieman tehokkaammilla jarruilla varustettuja. Kysyjän Arc on 2.0t eli 175 hp koneella standardijarruin.
Viimeksi muokannut Bob, To Marras 26, 2009 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Kiitos tiedoista.
Siis palat ilman yläpuolella olevaa jousta hankintalistalla.
Olisiko tarjolla mitään vinkkejä helpottamaan vaihto-operaatiota?
Etupään palat oli ainakin melko helppo homma vaihtaa...
Lähteekö muuten jarrusatulan pidinjousi helposti irti? näytti olevan erilainen kuin edessä.
Siis palat ilman yläpuolella olevaa jousta hankintalistalla.
Olisiko tarjolla mitään vinkkejä helpottamaan vaihto-operaatiota?
Etupään palat oli ainakin melko helppo homma vaihtaa...
Lähteekö muuten jarrusatulan pidinjousi helposti irti? näytti olevan erilainen kuin edessä.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Jousi irtoaa helposti. Jarrusatulan pultit (kuusiokolo) löytyvät niiden "kumituttien" sisältä, kun sen pienen muovikannen ottaa pois. Jarrumäntien sisäänkiertämistä helpottaa tarkoitukseen tehty vempain.-=Jamo=- kirjoitti:Kiitos tiedoista.
Siis palat ilman yläpuolella olevaa jousta hankintalistalla.
Olisiko tarjolla mitään vinkkejä helpottamaan vaihto-operaatiota?
Etupään palat oli ainakin melko helppo homma vaihtaa...
Lähteekö muuten jarrusatulan pidinjousi helposti irti? näytti olevan erilainen kuin edessä.
93SC TTiD
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
No niin...
Palojen vaihtoa yritetty, mutta satulassa oleva jousi ei lähde irti... Ikäänkuin sen ei kuuluisikaan lähteä irti vaan jousen päät olisi valettu satulaan kiinni. Pitäisikö pidinjousi vain kääntää satulassa olevien korokkeiden yli (joihin jousi painaa)?
No tulipa ainakin tarkistettua että palat ovat ilman yläpuolista jousta
Kuinkas muuten jarrusylinteriä saa painettua vähän sisään että saa vedettyä satulan paloineen pois? Levyissä jo sen verran kulumis pykälää että pitäisi saada sylinteriä sisään muutaman millin. Etupään sylinterin sai hienosti isolla ruuvarilla väännettyä sisään.
Palojen vaihtoa yritetty, mutta satulassa oleva jousi ei lähde irti... Ikäänkuin sen ei kuuluisikaan lähteä irti vaan jousen päät olisi valettu satulaan kiinni. Pitäisikö pidinjousi vain kääntää satulassa olevien korokkeiden yli (joihin jousi painaa)?
No tulipa ainakin tarkistettua että palat ovat ilman yläpuolista jousta
Kuinkas muuten jarrusylinteriä saa painettua vähän sisään että saa vedettyä satulan paloineen pois? Levyissä jo sen verran kulumis pykälää että pitäisi saada sylinteriä sisään muutaman millin. Etupään sylinterin sai hienosti isolla ruuvarilla väännettyä sisään.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
-=Jamo=- kirjoitti:No niin...
Palojen vaihtoa yritetty, mutta satulassa oleva jousi ei lähde irti... Ikäänkuin sen ei kuuluisikaan lähteä irti vaan jousen päät olisi valettu satulaan kiinni. Pitäisikö pidinjousi vain kääntää satulassa olevien korokkeiden yli (joihin jousi painaa)?
No tulipa ainakin tarkistettua että palat ovat ilman yläpuolista jousta
Kuinkas muuten jarrusylinteriä saa painettua vähän sisään että saa vedettyä satulan paloineen pois? Levyissä jo sen verran kulumis pykälää että pitäisi saada sylinteriä sisään muutaman millin. Etupään sylinterin sai hienosti isolla ruuvarilla väännettyä sisään.
Kyllä se pidinjousi irtoaa kun sopivasti kääntää, eli ei ole valettu kiinni. Avausvaiheessa paketti tulee pois ilman jarrumännän kääntelyjä. Uusien palojen kanssa sensijaan pitää painaa/kiertää sisäänpäin, jotta mahtuu paikalleen.
93SC TTiD
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
No niin. Nyt Vituttaa.
Alkoi se oikea takajarru laahata pari päivää sitten. Tänään avasin ja samalla hetkellä piti hetken kiroilla oikein ISOILLA kirjaimilla. Jarrun ulomman palan pinta oli irronnut. Kotoa olin n30km päässä ja pakko oli kotiin jotenki päästä. ei muutakuin pinnat puhtaaksi ja kaksikomponenttiliimaa väliin. Sitten jarrut kasaan ja auto pihalle. Mutta mutta. Mitäs tässä operaatiossa voi tapahtua käsijarrulle kun se ei ota nyt kiinni? Mäntää painoin sisäänpäin mutta kai sen nyt pitäisi uloskinpäin tulla suht helposti kun meni suht helposti sisäänkin.
Alkoi se oikea takajarru laahata pari päivää sitten. Tänään avasin ja samalla hetkellä piti hetken kiroilla oikein ISOILLA kirjaimilla. Jarrun ulomman palan pinta oli irronnut. Kotoa olin n30km päässä ja pakko oli kotiin jotenki päästä. ei muutakuin pinnat puhtaaksi ja kaksikomponenttiliimaa väliin. Sitten jarrut kasaan ja auto pihalle. Mutta mutta. Mitäs tässä operaatiossa voi tapahtua käsijarrulle kun se ei ota nyt kiinni? Mäntää painoin sisäänpäin mutta kai sen nyt pitäisi uloskinpäin tulla suht helposti kun meni suht helposti sisäänkin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
No nyt takana uudet palat ja pelaa muuten hienosti, mutta käsijarrun pirulainen ei ota kiinni juuri ollenkaan. Mitä tehdä kysyy hän?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Mutta ei oikein mahdu järkeen miten se voi noinpäin mennä kun kerran palat on nyt uudet ja paksummat No Perjantaina kun pääsee töihin huilimaan niin pitää säätääMimmi kirjoitti:Säädä käsijarru siten, että vivun ja rajottimen välissä on 1mm, kun kahva on alhaalla. Käsijarru säädetään vaijereista kolikkopitimen alta.A.L. kirjoitti:No nyt takana uudet palat ja pelaa muuten hienosti, mutta käsijarrun pirulainen ei ota kiinni juuri ollenkaan. Mitä tehdä kysyy hän?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Satulassa olevan käsijarrulinkun akselilla on satulan sisäpuolella epäkesko joka painaa mäntää ulos käsijarrruvaijeria kiristettäessä. Jarrupaloja vaihdettaessa kävi minulle niin että linkku ei ollut itsestään palautunut rajoitinta vasten vaan oli jäänyt vasemmalla puolella puoleen väliin jumittamaan (epäkesko alakuolokohdassa asennossa), eikä jarruvaijeria kiristämällä saanut tätä puolta pitämään (vaijerin kiristäminen siirsi epäkeskoa poispäin alakuolokohdasta). Sain kuntoon irroittamalla jarruvaijerin kokonaan linkusta ja kääntämällä sen käsin täysin auki ja sen jälkeen painamalla käyttöjarrua pari kertaan ennen vaijerin uudelleen kiinnittämistä ja säätöä.
9-3 SS 1.8t
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Näin se täytyy mullakin olla. Vauhdissa kun olen kokeillut jarruttaa käsijarrulla niin tuntuu että vasen himmaa mutta oikeassa ei tahdu juuri mitään.MarkusJ kirjoitti:Satulassa olevan käsijarrulinkun akselilla on satulan sisäpuolella epäkesko joka painaa mäntää ulos käsijarrruvaijeria kiristettäessä. Jarrupaloja vaihdettaessa kävi minulle niin että linkku ei ollut itsestään palautunut rajoitinta vasten vaan oli jäänyt vasemmalla puolella puoleen väliin jumittamaan (epäkesko alakuolokohdassa asennossa), eikä jarruvaijeria kiristämällä saanut tätä puolta pitämään (vaijerin kiristäminen siirsi epäkeskoa poispäin alakuolokohdasta). Sain kuntoon irroittamalla jarruvaijerin kokonaan linkusta ja kääntämällä sen käsin täysin auki ja sen jälkeen painamalla käyttöjarrua pari kertaan ennen vaijerin uudelleen kiinnittämistä ja säätöä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Eikös se käsijarru säädy käyttämällä, edellyttäen tietysti että systeemi on muuten kunnossa.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Säätyy käyttöjarrua käyttämällä, palojen vaihdon jälkeen painetaan jarrupoljinta pari kertaa jolloin mäntä painuu normaaliin syvyyteen ja sen jälkeen käsijarru toimii normaalisti.
Kahvan juuressa olevalla säätöruuvilla säädetään vaijerin pituus, palojen yhteydessä kannattaa mitata käsijarrulinkun ja topparin väli joka pitäisi olla 1 mm. 2004 mallissa ei rakotulkkia saanut väliin joten päädyin piirtämään kynällä merkin linkkuun sen ollessa topparia vasten ja silmämääräisesti piirrettyämerkkiä sihtaamalla säädin millin irti topparista.
Kahvan juuressa olevalla säätöruuvilla säädetään vaijerin pituus, palojen yhteydessä kannattaa mitata käsijarrulinkun ja topparin väli joka pitäisi olla 1 mm. 2004 mallissa ei rakotulkkia saanut väliin joten päädyin piirtämään kynällä merkin linkkuun sen ollessa topparia vasten ja silmämääräisesti piirrettyämerkkiä sihtaamalla säädin millin irti topparista.
9-3 SS 1.8t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
Huomenna olisi tarkoitus mennä hakemaan uudet palat motonetistä. Kummat minun täytyy valita jousella vai ilman. Auto siis 2006v 1.8t sc
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Taka jarrupalat jousella vai ilman?
No nyt ottaa käsijarru kiinni. Tuota ohjetta en ymmärtänyt ihan täysin osien ollessa kädessä, mutta kuntoon kuitenkin tuli.
Mäntää vedin vähän ulospäin ja kääntelin käsijarrun linkkua edestakaisin. Sitten mäntä sisään, pala kiinni, pultit kiinni ja jalkajarrua muutaman kerran painoin ja sitten vetäisy käsijarrusta niin kolme napsua suht tyhjää ja 4-5 ottaa kiinni
Empä muuten ole ennen nähnyt sellaisia satuloita joissa metalli kiiltää. !5 Aluvanteet ei oikein sovellu talvikäyttöön. Kerää lunta ja sitten hinkkaa
Mäntää vedin vähän ulospäin ja kääntelin käsijarrun linkkua edestakaisin. Sitten mäntä sisään, pala kiinni, pultit kiinni ja jalkajarrua muutaman kerran painoin ja sitten vetäisy käsijarrusta niin kolme napsua suht tyhjää ja 4-5 ottaa kiinni
Empä muuten ole ennen nähnyt sellaisia satuloita joissa metalli kiiltää. !5 Aluvanteet ei oikein sovellu talvikäyttöön. Kerää lunta ja sitten hinkkaa
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77