OG900:seen t16 9000:n kone

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aika niukasti taitaa tosiaan olla suomenmaalla kokemuksia näistä moottorinvaihdoista ja vielä vähemmän jos on vaihdettu laatikkokin.
Itse suunnittelen tässä vakavasti moista. Talonrakennus vie aikaa joten vielä ei ehdi mennä sanoista tekoihin, mutta suunnitteluasteella mennään eteenpäin.
ihan mukavan leikkikalun saisi tuosta satkusta keveytensä puolesta esim. tonnariin verrattuna. Ajo-ominaisuudet ovat hiukan kyseenalaiset moisiin tehoihin, mutta onhan niillekkin tehtävissä pieniä parannuksia.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jka »

Itsellä juuri menossa tekniikan vaihto vapariysitonnisesta turboysisataseen, tosin kone tulee satasen laatikon päälle. Vaihtoon menee tonnisen koneesta ainakin imu- ja pakosarja, jakopään päätykotelo, kampuran päässä oleva hihnapyörä ja kaikki apulaitteet (vesipumppu, laturi). Muuten pitäisi olla aika pitkälle samaa tekniikkaa, jos satku siis 16 venttiilinen. Tosin itselä on kasiventtiilinen lähtökohta, joten ruiskun sähköt täytyy rakentaa uusiks
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Joo no mulla toi o 8v ruisku. Rupesin vaan miettimään että en ala vaihtamaan koko moottoria jos kannen vaihdolla selviää(ei jaksa alkaa kaivamaan lohkoa irti) sitä paitsi sen vaihtomoottorin lohko o huonommassa kunnossa ku oma mutta se kansi o jees. Ja onko noissa 900:sen 8v ja 16v koneiden vesipumpuissa ja latureissa jotain eroja että voiko ne siirtää suoraan. ja entä se kampiakselin hihna pyörä
Saab 9000 CS 2.0T -97
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jka »

matti46 kirjoitti:Joo no mulla toi o 8v ruisku. Rupesin vaan miettimään että en ala vaihtamaan koko moottoria jos kannen vaihdolla selviää(ei jaksa alkaa kaivamaan lohkoa irti) sitä paitsi sen vaihtomoottorin lohko o huonommassa kunnossa ku oma mutta se kansi o jees. Ja onko noissa 900:sen 8v ja 16v koneiden vesipumpuissa ja latureissa jotain eroja että voiko ne siirtää suoraan. ja entä se kampiakselin hihna pyörä
Kaikki on samaa, mutta melkein kannattaa nostaa kone kuitenkin pois nokalta, kuten olet varmaan huomannut että jakopään päässä ei konehuoneessa ole kyllä liikaa tilaa, en ole varma että mahtuuko se hihnapyörä edes irtoamaan koneen ollessa paikallaan, tai ainakin se on vaikeaa. (meinaan laittaa sinne kaks kättä ja koitaa vielä nähdäkin jotain) Saapin kone nousee kumminkin kolmessa tunnissa kaikkineen jos on reipas työtahti, eli ehtoon homma.

Niin ja se jakopäänkoppakin pitää vaihtaa, itse en hommaa alkaessani tätä tiennyt, mutta uskon että on kasiventtiilisessä sama ainakin omien vertailujen mukaan.

Tietysti se kannattaa nyt samalla turbottaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Joo saabinkonehan lähtee helposti ku ei tarvi vaihdelaatikosta irrottaa. Eli laturi ja pumppu passaa suoraan satkusta kuten hihna pyöräkin eli vaihtaa pitää se jakopään kansi ja siihen tietenki ketju. Ja olenko oikeassa, että ku saabissa on kaks osainen tuo pakosarja niin ei tarvi välttämättä vaihtaa ku se ylempi osa (jos vaikka ite tekee sen kakkos osan). Sitten pitää vaan katella jostain og900 16v:n imusarja. Tohon ruiskuun ei tarvinu vissiin muuta tehdä ku uudet johdotukset ja säädöt.
Saab 9000 CS 2.0T -97
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jka »

Joo siis se jakopäänkoppa käy suoraan siitä sun vanhasta koneesta. Tuosta pakosarjasta en tiedä mutta itse samalla turpottaisin, kun kerran noin ison homman tekee.

jakopäässä vaihtoon menee ainakin ketju, laahaimet ja kiristin. Alimmasta hammaspyörästä en ole varma. Mutta ne kaikki siis voi ottaa siitä 16 venttiilisen lohkosta.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Joo se turbotus o listalla heti ku jostain saa tuohta siihen turboon. tietty jos jostain sais edullisesti saabin orkkis turbon. Juu eli tonne moottorin apulaitteiden puolelle ei tuu mitään muutosta tosta 8v koneen systeemeistä ja jakopäästä menee uusiksi vaan se ketju
Saab 9000 CS 2.0T -97
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jka »

Myytipalstalta saa varmaan orkkisahtimen halvalla ja sillä kyllä alkuun pärjää. (itsellenikin tulee alkuun sellanen). Apulaitteet pysyy samana. Jakopäähän täytyy siis myös laittaa ne laahaimet ja kiristin 16 venttiilisestä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turboissa matalapuristeisemmat männät kuin vapareissa. Satkuissa T8 ja T16 männät myös erilaiset.

Pitkälohko-tonnarin kansi sama kuin 16v satkussa. Ainakin termarikotelo ja venakopan kansi erilaiset mutta ne voi vaihtaa satkun vastaaviin.

Jakopään koppa ja vauhtipyörän päädyn päätylevyt erilaiset tonnari<->satku.

Kaikki satkun H-koneiden jakopäänkopat pääpiirteittäin samanlaiset ja keskenään vaihtokelpoisia. Ero öljypumpun kannessa (HALL-anturin kiinnityksellä ja ilman).

Satkun hihnapyörä irtoaa kampuralta koneen ollessa paikoillaankin.

Startit samanlaisia tietyissä tonnareissa ja satkuissa jossa startti imusarjan alla.

Laturit erilaisia ainakin hihnapyörän osalta, saattaa olla muutenkin keskenään epäyhteensopivia.

Ohjaustehostimen pumput erilaisia.

Tonnarin turbopakosarja sopii satkuun ja turbon putkinen saa asennettua mutta kaunis siitä ei tule.

Koko tonnarin koneen voi kyllä ilmeisesti sovittaa melkein sellaisenaan satkuun mutta kaunis siitä ei tosiaan tule :roll:. Suositeltavaa tehdä satkuun satkun osilla.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja Svc »

f-19 kirjoitti:Koko tonnarin koneen voi kyllä ilmeisesti sovittaa melkein sellaisenaan satkuun mutta kaunis siitä ei tosiaan tule :roll:. Suositeltavaa tehdä satkuun satkun osilla.
Ellei sitten ole tarkoitus tunkea sitä tonnarin moottori-vaihteistopakettia satkun keulalle poikittain. Tämäkin on jo tietääkseni tehty.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Svc kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Koko tonnarin koneen voi kyllä ilmeisesti sovittaa melkein sellaisenaan satkuun mutta kaunis siitä ei tosiaan tule :roll:. Suositeltavaa tehdä satkuun satkun osilla.
Ellei sitten ole tarkoitus tunkea sitä tonnarin moottori-vaihteistopakettia satkun keulalle poikittain. Tämäkin on jo tietääkseni tehty.
Juuri tämä olisi ideana, kiva olisi nähdä tehtyjä toteutuksia. Linkkivinkitkin olisi kivoja.
En oikein näe järkeä pelkän koneen vaihtoon, kun se laatikko siellä satkussa on joka vaihtoon pitäisi laittaa. Kyllä vaikka 8 venttiilisestäkin saa voimaa irti ihan riittävästi, pitkästi yli laatikon keston.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja Svc »

e0000333 kirjoitti:
Svc kirjoitti:Ellei sitten ole tarkoitus tunkea sitä tonnarin moottori-vaihteistopakettia satkun keulalle poikittain. Tämäkin on jo tietääkseni tehty.
Juuri tämä olisi ideana, kiva olisi nähdä tehtyjä toteutuksia. Linkkivinkitkin olisi kivoja.
En oikein näe järkeä pelkän koneen vaihtoon, kun se laatikko siellä satkussa on joka vaihtoon pitäisi laittaa. Kyllä vaikka 8 venttiilisestäkin saa voimaa irti ihan riittävästi, pitkästi yli laatikon keston.
En löytänyt kuvia pikaisella selaamisella. Työlästä joka tapaksessa. Samalla vaivalla sen tonnarin padan voisi sovitella samantien takapyörien väliin...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Svc kirjoitti:En löytänyt kuvia pikaisella selaamisella. Työlästä joka tapaksessa. Samalla vaivalla sen tonnarin padan voisi sovitella samantien takapyörien väliin...
Joo hommaa varmasti on , mutta mahdollista tehdä. Helpoin tapa olis uittaa Skyline tai Soarer parilla tonnilla niin olis kaikki valmiina mut ku... :D
Saas nähdä, tuo laatikko kuitenkin on se upgreidausta vaativa kohde ei varsinainen moottori.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jka »

f-19 kirjoitti:Turboissa matalapuristeisemmat männät kuin vapareissa. Satkuissa T8 ja T16 männät myös erilaiset.
Aina tulee jotain, saatana. Miten on kannattaako laittaa vapari 16valve männät vai turbo 8 venttiilisen männät. Nyt en enää rupea etsimään T16 mäntiä.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG900:seen t16 9000:n kone

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laita ne turbomännät. Moottorinohjaus on syytä olla sitten kunnossa ettet nakuta sitä hajalle koska T8 männät + 16v kansi nostaa puristukset hieman yli ysin joka antaa vähemmän anteeksi säätövirheitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin