Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Kas kehveli läpsähti jalaka ja kytkinpolokusin lattiaan kesken liikenneympyrässä pyörinnän ja sinne myös jäi... poljin meinaan. Auto rullaten parkkiin läheiselle huoltikselle ja jalakapelissä suunnattoman naputuksen säestämänä (co-pilot) noutamaan kesäkärry alle. En ees alakannu kattelemaan mitä porsi, illan hiljasuudessa vain kakkosella käyntiin ja kotiin.

No niin hyviä vinkkejä mistä alotetaan, letkut, sylinterit.... johan jotaki 240tkm:n jäläkeen saa hajotakki ;)
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

oh6hfj kirjoitti:Kas kehveli läpsähti jalaka ja kytkinpolokusin lattiaan kesken liikenneympyrässä pyörinnän ja sinne myös jäi... poljin meinaan. Auto rullaten parkkiin läheiselle huoltikselle ja jalakapelissä suunnattoman naputuksen säestämänä (co-pilot) noutamaan kesäkärry alle. En ees alakannu kattelemaan mitä porsi, illan hiljasuudessa vain kakkosella käyntiin ja kotiin.

No niin hyviä vinkkejä mistä alotetaan, letkut, sylinterit.... johan jotaki 240tkm:n jäläkeen saa hajotakki ;)
Hakua peliin :wink:

Todennäköisesti pääsylinteri, mutta pahimmassa tapauksessa työsylinteri tai yhdistetty letku/putki pääsylinteriltä työsylinterille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Katso mistä tuli nesteet pihalle, sillä se selviää arpomatta
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Laitanpa tähän.

Kytkin alkoi takkuilemaan ennen kaupan pihaan tuloa. Iroitti vielä pysähtyessä viimeisessä risteyksessä, siitä kiihdyttäessä ei meinannut enää mennä vaihteet ihan helposti silmään ja pihaan pysähtyessä jämähti siten, ettei irrota sitten pätkääkään. Lopetti toiminnan siis hyvin nopeasti.

Yön pimeydessä sen verran diagnosoin, että vaikka kuinka poljinta pumppaa, tuntuu se toimivan normaalisti (palauttaa, ehkä aavistuksen kevyempi kuin normaalisti), nestepinta on normaali, eikä kädellä tunnusteltaessa ainakaan suurta kosteutta löytynyt pääsylinterin seutuvilta.

Eikö tuo pääsylinterin vika usein jätä polkimen reilusti pohjaan? Onko se kuitenkin ekana se helpoin paikka aloittaa vian etsintä, vai?

E: Nyt kun tässä on muutama bisse otettu vitutukseen, tuli aivan sellainen fiilis, että parin viime päivän aikana kytkinpoljin on välillä selvästi "suhahtanut". En vaan tajunnut tätä ennen ongelmia. Tai sitten se on tuo bisse mikä suisee päässä, mene ja tiedä.
ESATOR
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: La Elo 28, 2004 22:03
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja ESATOR »

Letku petti todennäköisesti niinku mulla viime kesänä, pikku juttu jos ei muuta löysänny. se reikä voi olla niin pieni ettei sitä nää muuten kuin että kaveri polkaisee poljinta ja toinen katsoo/koettelee konehuoneen puolelta tuota paineletkua. Se nestepinta ei paljon vajoa vaikka kytkinpiiri olisi tyhjä kun otto letku on niin korkealla säiliössä. :mrgreen:
:saab:
SAAB 9000 CSE -95 2,3T stage1
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Katos nyt rauhassa mistä kusee nesteet pihalle;
1) Pääsylinterin vuoto kastelee maton, kytkinpolkimen alta.
2) Letkun vuoto kastelee vaihdelootan kopan päältä-
3) Työsylinterin vuoto näkyy vasta hetken päästä lätäkkönä moottorin alla, koska kytkinkopan poimuihin mahtuu aikas paljon nestettä ennen kuin valuttaa maahan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onkos kytkinpojinta löytynyt sieltä lattiasta ollenkaan 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

No joo kyllä se sieltä löytyy aikanaan.... en kiirusta oo pitäny ko kesäautolla on saanu tehtyä tarpeelliset reissut.

Tuosa tein diagnoosin ja se letkuhan sieltä oli porsinu. Uusi justiinsa tilaukseen tulee ensviikolla. Siinäpä on ujuttelemista että saa uuden paikalleen.

Laitoin sen ilimaussysteemin paikallensa ja painetta säiliöön. Sitte polokusinta kitkuttelin niin alako tippaseen laatikonpäälle tavaraa ja letku märkä. Eiköhän tuo saada kuntoon jahka sen hyvin marinoituneen letkuliitoksen akunalla saapi auki.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

oh6hfj kirjoitti:No joo kyllä se sieltä löytyy aikanaan.... en kiirusta oo pitäny ko kesäautolla on saanu tehtyä tarpeelliset reissut.

Tuosa tein diagnoosin ja se letkuhan sieltä oli porsinu. Uusi justiinsa tilaukseen tulee ensviikolla. Siinäpä on ujuttelemista että saa uuden paikalleen.

Laitoin sen ilimaussysteemin paikallensa ja painetta säiliöön. Sitte polokusinta kitkuttelin niin alako tippaseen laatikonpäälle tavaraa ja letku märkä. Eiköhän tuo saada kuntoon jahka sen hyvin marinoituneen letkuliitoksen akunalla saapi auki.

Kun ilmaat kytkimen, voit tehdä sen kolmella tavalla.
1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.

Missään noissa metodeissa ei poljeta kytkinpoljinta

Letkun saat vaihdettua ottamalla akun ja sen kotelon
( neljällä pultilla kiinni ) pois.
Muuten menee gynegologin hommiksi :lol:

Ensiksi asenna pääsylinterin liitos ( kytkinpolkimen alla ) kiinni ja sitten vasta työsylinterin liitos kiinni, Muotoile jäykkää osaa niin .ettei hankaa mihinkään.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

No joo tulipa iltakaffien jäläkeen asenneltua tuo letku paikalle.

Iisimpi homma mitä aattelin ko sen putkimutkan sain marmoritiskiltä 40€ hintaan tinkaamisen tuloksena. Pari näppärää ranneliikettä ja se oli sielä hankalampi oli tuo pääsylinterin liitin saada jengalleensa ko sylinteri oli paikallansa.

Aikas palijon sais sitä jäykkää osaa taivutella ettei hankaa mihinkään siellä oli jonkinlainen pehmike konetilanpuolella ja vanhaletku nojaili rennosti siihen. Peijjooni hukkasin johonkin vain sen laatikonpäälle tulevan muovisuojuksen, ei voi muistaa mihinkä sen kädestäni laskin....

Pitää huomenissa päivänvalolla vielä tirkistellä asennukset ja laittaa uusi klemmari sinne polokimen tuloletkuun, mutta nyt ainaski toimii ja on entistä ehompi.

Vaihoin samoilla tulilla pääsylinterin ko oli semmonen hyllyssä. Takerteli ja piti pauketta vuosi sitten tuo polijin ja tuumailin että joskos sieltä sisältä se jousi olis antautunnu.

Pitääpä piruuttaan kävästä kysymäsä tuosa hydrauliikka liikkeessä mitä ottaisivat jos tuohon vanhaan letkun olisivat vaihtaneet. Tulis tietoon oisko ollu vaivan väärtti ;) ja jos oikein halapa on niin sitte fiksata hyllylle pahanpäivän varalle.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Firges9000 kirjoitti:

Kun ilmaat kytkimen, voit tehdä sen kolmella tavalla.
1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.

Missään noissa metodeissa ei poljeta kytkinpoljinta
Ja tässä neljäs todella näppärä jarrujen ja kytkimen ilmaustapa: Marssit Biltemaan ja hankit jarrujen paineilmakäyttöisen ilmaustyökalun 19-1271 69€ ja tietysti uutta jarrunestettä. Tällä aparaatilla jarrujen ja kytkimen nesteenvaihto käy todella vihellellen :) .
Eipä pääse vesittyneiden nesteiden takia jarru ja kytkimen sylinterit ruostumaan ja tiivisteetkin pysyvät varmaan paremmassa kunnossa uusissa nesteissä!
Itse laitteen sisäänkäyttäneenä voin suositella lämpimästi :D
Mutta vaatii ilmakompuran joka tietysti on jokaisella teeseitse miehellä ja naisella.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja j0ne »

1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.
Kaikkia noita testanneena suosittelen ehdottomasti vaihtoehtoa kaksi.Ensinnäkin se on nopein, toiseksi siinä ei tarvitse huolehtia että neste on piripinnassa ja kolmanneksi noilla kahdella muulla tuntuisi aina jäävän kupla tai kaksi jonnekkin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Ittellä on semmonen Gunson Eezibleede härveli ebayn syövereistä ja makso muistaakseni hulppeat 15€. Nestesäilöön sopiva korkki kiinni ja paine otetaan renkaasta... hyvin toimii ja nopia ko mikä. Tuolla samalla vermeellä onnistuu sekä jarru/kytkin ilimaukset näin harrastelu käytösä.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Ja vielä sellanenkin vaiva tuli eteen että jos pääsylinterin painepuolen tiiviste antaa periksi, niin nestevuotoa ei ole missään, poljin vaan lupsuttaa edestakaisin, eikä irrota kytkintä ollenkaan.

Itse ilmasin kytkimen ujuttamalla katkaistun fillarin sisäkumin pään jarrunestesäiliön päälle, kumia rullaamalla säiliöön sai painetta sopivasti ja ilmaus onnistui 15 minuutissa. Toinen tapahan tietty olisi ollut katkaista sisäkumi venttiili säästäen, jolloin painetta olisi voin annostella suoraan venttiilistä, toki toinenkin kumin pää tukkien.
Pätkäistyn sisäkumin kanssa pystyi myös lisäämään nestettä sisäkumia pitkin valutellen siten että ranetusta ei tarvinut irrottaa välillä, koska kumin toinen pää oli "vapaa"
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Vastaa Viestiin