Olen tuore 9-5 2.0t -03 "kartano"-mallin omistaja ja heti pitäisi saada laitteeseen lisäpotkua , ei vaan lähinnä kiinnostaa noiden "moottoripäivitysten" vaikutus menoveden kulutukseen, mukana tuleva ruutiannos olisi mukava bonus. Tietysti kiinnostaa myös vaikutus moottorin käyttöikään... Mielipiteitä eli MapTun, Speedparts vai muu mikä? Vai onko parempi jättää kaupan hyllylle...
Nyt taisin pudota amatööriyttäni kärryiltä, eikös noi kyseiset liitykkään juuri softapäivitykseen??
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Itse en ole huomannut "vesi" 95, 98 tai v-poverin kulutus eroja, normaalissa esim. lomamatka ajossa. Jos 95:lla pääsee 6.7-6,9 l/100km, niin tahtoisin nähdä sen tyypin joka esim.v-poverilla tiputtaa tuosta vielä vaikka se 0,2 .
Autosi muuttuu kyllä ihan toiseksi, oli sitten kenenkä softa tahansa.
Autosi muuttuu kyllä ihan toiseksi, oli sitten kenenkä softa tahansa.
Hmm.. mitenkähän tuonkin nyt ymmärtäis, ihan sillä näitä kyselin, kun en niistä mitään ymmärrä, aiemmat kulkuneuvot kun on ollu vähän iäkkäämpää sorttia.
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
masas kirjoitti:Itse en ole huomannut "vesi" 95, 98 tai v-poverin kulutus eroja, normaalissa esim. lomamatka ajossa. Jos 95:lla pääsee 6.7-6,9 l/100km, niin tahtoisin nähdä sen tyypin joka esim.v-poverilla tiputtaa tuosta vielä vaikka se 0,2 .
Autosi muuttuu kyllä ihan toiseksi, oli sitten kenenkä softa tahansa.
ainakin tonnarin ohjekirjassa lukee että peinempi oktaanisella bensalla kulutus on pienempi ja suuri oktaanisella taas puolestaan enemmän tehoa.
masas kirjoitti:Itse en ole huomannut "vesi" 95, 98 tai v-poverin kulutus eroja, normaalissa esim. lomamatka ajossa. Jos 95:lla pääsee 6.7-6,9 l/100km, niin tahtoisin nähdä sen tyypin joka esim.v-poverilla tiputtaa tuosta vielä vaikka se 0,2 .
Autosi muuttuu kyllä ihan toiseksi, oli sitten kenenkä softa tahansa.
jeps jeps....ja sun mielestä juurikin kannattaa ajella esim viritetyllä
95:sta tankissa?ehkä löydät täältäkin foorumilta juttua aiheesta
Pola kirjoitti:tällä nyt viitattiin siihen että auton kulutus ei laske jos tankkaa 98:a 95:n sijaan.
alussa myös mainittiin-->virillä kulutus pienenee,kuten
kävi itselläkin .
ja 98:lla myös pirteempi ku 95:lla eli kulkee pintakaasulla
PAREMMIN---->näin kulutus myös pienempi+nakutus pois
jeps jeps....ja sun mielestä juurikin kannattaa ajella esim viritetyllä
95:sta tankissa?ehkä löydät täältäkin foorumilta juttua aiheesta
Tottakai kannataa, jos et ole kokoajan ulosmittaamassa vääntöä/tehoa. jaksaisin jankuttaa, mutta nyt merelle fisuja jallittamaan. (ja meinasin 9-5:lla saabilla ja lastulla ja "vesibensalla" vetää traileriakin)
masas kirjoitti:Tottakai kannataa, jos et ole kokoajan ulosmittaamassa vääntöä/tehoa. jaksaisin jankuttaa, mutta nyt merelle fisuja jallittamaan. (ja meinasin 9-5:lla saabilla ja lastulla ja "vesibensalla" vetää traileriakin)
Oletko tutkinut koskaan kuinka paljon saat nakutusta aikaan tuolla 95oct bensalla? Se on aivan sata varmaa että jos autoa on vähänkin (ahtopaineita enemmän kuin se 0,5-0,8) lastutettu niin nakutuksia tulee tuolla bensalla, ja silloin on syytä toivoa että virisoftan valmistaja ei ole rukannut nakutus arvoja Totta on myös sekin että T7 osaa kyllä säätää ennakoita sen mukaan kun nakutuksia tulee, ja jos tämä ei auta lisätään bensaa ja mitäs siitä sitten seuraakaan:lol: Eli paska bensa=isompi kulutus ja vähemmän tehoa/vääntöä, mutta jos auto on vakio 150hv tai 185hv niin tuskin bensalla on paljoakaan merkitystä (paitsi jos ulkona on 40asteen helteet).
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Itsellä teki kyllä uskomattoman paljon aerossa 06 päivitys 08, auto kiihtyy huomattavasti paremmin, kulutus laski reilun litran seka-ajossa, on nyt 8 litran huitteilla, ennen oli 9,5 litraa eli kuluttaa nyt suurin piirtein saman kuin edellinen 02 aero, molemmissa manuaali aski. Kevyellä kaasun painalluksella pysyy helposti liikennevirran mukana, vetää täysin puhtaasti isollakin vaihteella tyhjäkäynnin tuntumasta, SUOSITTELEN. Toki kulutuksen saa helposti nousemaan, kun lisätehoa käytytään hyväksi. Saabin omalla softalla(myös hirschin) varmistetaan myös koneen kestävyys kun turvarajoihin ei ole koskettu, mikäli se virittäjää kiinnostaa.
Tuota 95/ 98 käytöstä, jos vähääkään on perehtynyt turbomootorin toimintaan niin kuten edellä kirjoitettiin nakutusherkyys kasvaa huomattavasti korkeamilla ahtopaineilla ja tällöin tehoa tiputetaan ja kulku hyytyy 95 bensalla , ja joutuu heittämään pienempää silmään, varsinkin perävaunun vedossa eli kulutus kasvaa ja ajomukavuus heikenee.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jeps jeps....ja sun mielestä juurikin kannattaa ajella esim viritetyllä
95:sta tankissa?ehkä löydät täältäkin foorumilta juttua aiheesta
Tottakai kannataa, jos et ole kokoajan ulosmittaamassa vääntöä/tehoa. jaksaisin jankuttaa, mutta nyt merelle fisuja jallittamaan. (ja meinasin 9-5:lla saabilla ja lastulla ja "vesibensalla" vetää traileriakin)
no mulle ihan sama vaikka vetäisit sillä rekan perävaunua .
sullahan tunnetusti ne "hyvät" männätkin siinä kiesissä .
kokeiles ulosmitata vaikka kunnon logit siitä autostasi,tiedät mitä
siellä tapahtuu!
itellä on tuo saabin oma 192 hv. Muuten olen tykännnyt mutta siinä on teho rajoitettu 1, 2 ja 3 vaihteella mikä saa sen tuntumaan laiskemmalta kuin nuo viriputkien staget.