No jo vain, nyt rupean minäkin pärjäämään, tässä asiassa !!
Kauniisti kiittäen kaikkia asiaan paneutuneita.
Aurauskulman säätö kotikonstein ?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36
Re: Aurauskulman säätö kotikonstein ?
Ompa herkkä ruuvi
Re: Aurauskulman säätö kotikonstein ?
Moi!
Pitäisikö -84 ysiysissä olla ratin keskikohdalle ratin ja rattiakselin välillä merkki?
Tuntuu, että sellaista ei löydy ainkaan ihan ratin ja akselin välissä. Alempana, muistaakseni akselin ja ohjausvaihteen päädyssä taisi olla keskikohdan merkki. Siis se kohta, missä pyörät osoittaa suoraan ja ratti on suorassa keskiasennossa.
Voihan tuon tietysti suoraan asettaa vain asettamalla pyöränt ja ratin silmämääräisesti suoraan asentoon keskelle.
Kuulemma ysisatasessa on ratillekin joku nollakohtamerkki, minkä avulla ratin saa varmasti keskelle takaisin irrotuksen jälkeen.
Pitäisikö -84 ysiysissä olla ratin keskikohdalle ratin ja rattiakselin välillä merkki?
Tuntuu, että sellaista ei löydy ainkaan ihan ratin ja akselin välissä. Alempana, muistaakseni akselin ja ohjausvaihteen päädyssä taisi olla keskikohdan merkki. Siis se kohta, missä pyörät osoittaa suoraan ja ratti on suorassa keskiasennossa.
Voihan tuon tietysti suoraan asettaa vain asettamalla pyöränt ja ratin silmämääräisesti suoraan asentoon keskelle.
Kuulemma ysisatasessa on ratillekin joku nollakohtamerkki, minkä avulla ratin saa varmasti keskelle takaisin irrotuksen jälkeen.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Aurauskulman säätö kotikonstein ?
Ei taija kiintiät merkit toimia. Jos raidetangossa pituus muuttuu niin hammastangon keslikohta muuttuu.
Ajamalla kohalleen. Jos ratti enemmän vinossa niin irti ja muuttaa booria.
Hienosäätö sitten ( olettaen että auraus kohdallaan) molempien raidetankojen pituutta muuttamalla saman verra mutta eri suuntiin ja siten hakee ratin ajamalla suoraan.
Ratti lähtee boorista kun löysää mutteria pari kierrosta ja sitte ratin kehää vääntelee ylös alas. Mutteri paikalkaan ettei ratti tule ottaan.
Vilkun palauttimelle on rattiakselilla sellainen hahlorengas. Sitä pitää naputella eri asentoon jos palautuspiste menee pieleen.
Ajamalla kohalleen. Jos ratti enemmän vinossa niin irti ja muuttaa booria.
Hienosäätö sitten ( olettaen että auraus kohdallaan) molempien raidetankojen pituutta muuttamalla saman verra mutta eri suuntiin ja siten hakee ratin ajamalla suoraan.
Ratti lähtee boorista kun löysää mutteria pari kierrosta ja sitte ratin kehää vääntelee ylös alas. Mutteri paikalkaan ettei ratti tule ottaan.
Vilkun palauttimelle on rattiakselilla sellainen hahlorengas. Sitä pitää naputella eri asentoon jos palautuspiste menee pieleen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Aurauskulman säätö kotikonstein ?
On totta tuo (jo yhdessä vastauksessa todettu), että osaavatkin säätöliikkeet saattavat jättää ratin vinoon.
...Itseäni se kuskina kyllä häiritsee, ja aika paljonkin.
Löysin hyvän pajan jolla on hyvä tekijä.
Ja sanoin että saappi tulee takaisin alta puolen tunnin heille, jos ollenkaan aavistan ettei ratti ole aivan totaalisen täysin suorassa.
Ja samaan hengenvetoon lupasin että maksan ihan toteutuneena tuntityönä keikan.
Hyvin se meni.
...Itseäni se kuskina kyllä häiritsee, ja aika paljonkin.
Löysin hyvän pajan jolla on hyvä tekijä.
Ja sanoin että saappi tulee takaisin alta puolen tunnin heille, jos ollenkaan aavistan ettei ratti ole aivan totaalisen täysin suorassa.
Ja samaan hengenvetoon lupasin että maksan ihan toteutuneena tuntityönä keikan.
Hyvin se meni.