TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:Ne 159:t kyllä tutisi ihan ohjaamoon saakka "merkittävästi", kolinaa tai narinaa ei ollut vaan lähinnä sellaista koko auton "vatkaamista" se muistutti. Jos kabiiniin saakka ei tunnu niin sitten se lienee uudemman koneen tahi kopan ongelmia.

On muuten TTiD:ssäkin tuollainen villantyyppinen pahvi muovin sisäpuolella, taitaa olla dieselien juttuja :wink:
Anteeksi vaan kaikille jotka joutuvat tässä kärsimään OT:n jauhamisesta :oops:
Jotta ei menisi ihan täysin liian OT:ksi, niin ihmetelisin mitäköhän eroa muuten mahtaa olla Fiatin tuotteissa käytettävissä vastaavassa tuplaturbokoneessa, jossa on 190hv verrattuna Saabeissa käytettävään 10hv pienempitehoiseen, jotain softamuutostako vain?

(Niin olikohan se tutina siis sellaista kuin esim jos Saab 99 käy kolmella sylinterillä, vaiko samaa luokkaa kuin esim. tonnarin lyhytlohko 2.3:ssa? Piti käydä äsken testaamassa peräjälkeen sekä Alfaa että tonttua tyhjäkäynnillä, suunnilleen yhtä paljon molemmat "tutisevat", mutta tonnarin rattiin ja kabiiniin muutenkin välittyy selkäesti sitä tutinaa, eli koneen hydraulituet, ja muutkin eristet lienevät vaan vanhanaikaisempia tms, tai sitten disulikoneen yhteydessä on laitettu paremmin tutinavaikutelmia poistavia komponentteja moottorintuentaan tms.)

Se pohjalevy (sekä sisälokasuojat joissa on äänieristeet) poistavat mökää aika tehokkaasti, etenkin kylmäkäynnillä, omastani molemmat on pois ruosteenestokäsittelyn vuoksi, ja selkeesti disulin ronksutusta kantautuu koneen alta ja lokasuojista, jota toiminevat kait hyvin kaikukoppinakin.

No pitää ostaa tuollainen SC tuplaahdinmallina, kunhan niitä löytyy tarpeeksi edullisesti, ja jos eivät kaikki ole leiponeet kiinni jo siinä vaiheessa korkean virityssuhteensa vuoksi :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti: Onhan sinulla tontun hydraulituet vielä originellit vaiko sikaflexillä täytetyt ja onhan sinulla tontussa tasapainoketju ym. vermeet käytössä?
1. Originellit, ei sikaranetuksia, ja kunnossa ovat.
2. On ja ovat kunnossa (tp-ketju ei äännä, ja jakoketjun kiristin on tullut ulos 8,5mm), kone on kondiksessa, eikä täristä normaalia enempää, vaan käy niinkuin ehjän 2,3:n kuuluukin.

Tällä tonnarin "täristyksellä" tarkoitin sitä pientä koneen käymisen tuntua, jonka saa havaittua pitämällä kiinni ratista koneen käydessä (eikä siis mitään ratin oikeata tärinää, hiukka vaikee selittää, tule ite käymään kylässä ja testaa itse :D), sama ilmiö oli mm. konerempatussa femmassa. Siis ei tod. mitään ongelmaa, kunhan yritin vain vertailla noita kahta pommia keskenään, kummassakaan ei ole mitään vikaa tärinän suhteen :) Mutta hiivatissa taitaa vaan olla kone eristetty jotenkin vieläkin paremmin korista, koska dieseli on, ja varmaan suunnitellessa on ilman muuta ollut selvää että disuli tutisee bensakonetta enemmän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

joskus aikaisemminkin jo kirjoitin tänne, jotta lancian deltassa on isompi tuo suurempi noista ahtimista, kuin mitä saab / cadillac käyttää ..

lancia : kkk k16
saab : k04
ja tämmösissä kokoonpanoissa käytetään ( siis suositus, vakiotehot tai jotain )

k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output


en tiedä onko viimeisiin malleihin sitten jo vaihdettu samat ahtimet pellin alle, mutta
alussa oli ainakin näin.

ja tosiaan tuo 1.9 tt on ihan fiat / borgwarner käsialaa .

samat ahtimet kuin lanciassa on myös : bmw 123d tupliksessa ja uudessa volvon 2.4 d5 tupliksessa. tosin voi olla, että A/R suhteet ja siipikoot vähän heittää, mutta
ahtimien mallimerkinnät samat. saabissa eri. ( eli isompi ahdin on pienempi.. )
ja 1.9 tt koneen perustana on käytetty alfa/fiat 170hv dieselin konetta.
( käytetty mm alfa gt q2 mallissa ja alfa 147 ducati corse mallissa )
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mutta tästä tupla-ahtauksesta. Onko se siis osaltaan tai kokonaan Saabin tekemää ahtaustekniikan kohdalta? Jos näin on, niin sehän nostaa tämän moottorin arvoa näissä uudemmissa Saabeissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

juhokare kirjoitti:Mutta tästä tupla-ahtauksesta. Onko se siis osaltaan tai kokonaan Saabin tekemää ahtaustekniikan kohdalta? Jos näin on, niin sehän nostaa tämän moottorin arvoa näissä uudemmissa Saabeissa.
En kyllä oikeasti jaksaisi mitenkään uskoa siihen että Fiat antaisi oikeudet GM:lle/Saabille lähteä sorkkimaan Turbomoottoreitaan, seurauksethan saisi sitten kärsiä Fiat maineensa kustannuksella?
Uskoisin että ihan täyttä ruotsalaista hypetystä ne Saabin tuplaturbokehitysjutut, ja olettaisin että Fiat Powertrain Technologies on kyseisen koneen suunnitellut itse alusta loppuun, ja päättänyt mitä versioita myydään mihinkin?

En ymmärrä tuota moottorin arvonnousukommenttia ollenkaan, kuinka pitkä kokemus Saabilla on dieselmoottoreiden valmistamisesta? Kait nyt moottorin valmistanut taho ymmärtää sen virittämisen päällekin hiukan enemmän kuin vaikkapa Saab, jolla ei lienyt olevan minkäänlaista hajua koko koneesta? (Siis en missään nimessä halua ollenkaan aliarvioida tai väheksyä Saabin turbo-osaamista, mutta silti kait äärimmilleen viritetyn 1.9-litraisen disulin trimmaus on kait erilaista kuin Saabien bensakoneiden?).

Itselle ei aukea ollenkaan miksi pitäisi jotain erinomaista Fiatin dieselkonetta "hävetä" saappaan nokalla, onko Opelin tai Isuzun dieselit sitten olleet jotenkin ylivoimaisempia? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

ng900aero kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Mutta tästä tupla-ahtauksesta. Onko se siis osaltaan tai kokonaan Saabin tekemää ahtaustekniikan kohdalta? Jos näin on, niin sehän nostaa tämän moottorin arvoa näissä uudemmissa Saabeissa.
En kyllä oikeasti jaksaisi mitenkään uskoa siihen että Fiat antaisi oikeudet GM:lle/Saabille lähteä sorkkimaan Turbomoottoreitaan, seurauksethan saisi sitten kärsiä Fiat maineensa kustannuksella?
Uskoisin että ihan täyttä ruotsalaista hypetystä ne Saabin tuplaturbokehitysjutut, ja olettaisin että Fiat Powertrain Technologies on kyseisen koneen suunnitellut itse alusta loppuun, ja päättänyt mitä versioita myydään mihinkin?

En ymmärrä tuota moottorin arvonnousukommenttia ollenkaan, kuinka pitkä kokemus Saabilla on dieselmoottoreiden valmistamisesta? Kait nyt moottorin valmistanut taho ymmärtää sen virittämisen päällekin hiukan enemmän kuin vaikkapa Saab, jolla ei lienyt olevan minkäänlaista hajua koko koneesta? (Siis en missään nimessä halua ollenkaan aliarvioida tai väheksyä Saabin turbo-osaamista, mutta silti kait äärimmilleen viritetyn 1.9-litraisen disulin trimmaus on kait erilaista kuin Saabien bensakoneiden?).

Itselle ei aukea ollenkaan miksi pitäisi jotain erinomaista Fiatin dieselkonetta "hävetä" saappaan nokalla, onko Opelin tai Isuzun dieselit sitten olleet jotenkin ylivoimaisempia? :D
Onhan nämä dieselit erilaisia - en kiellä, mutta tupla-ahtauksenkin olisi varmasti Saabkin voinut tehdä. Mutta mutta hieno moottori kaikesta huolimatta. Varmasti parempi kuin Opelin omat, jos nykyään niitä enään valmistetaankaan. Itse kyllä saattaisin ajaa Saabilla oikein mielelläni, jossa on Fiatin diesel ja Saabin oma xwd. :) Ainoastaan muut seikat vaikuttavat auton valintaan - mm. hinta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan aiheeseen (kait) liittyenkin, eli noissa Fiat Powertrain Technologies:in ( :mrgreen: ) disuleissa näyttäisi olevan sama vesipumpu niin 1,9 kuin 2,4 -litraisissakin... ja omaani ostin jakopääsarjan (Gates) lisäksi tietty vesipumpun, kun se muka on hyvä vaihtaa samalla.

Mutta ainakaan Enkun Varaosasta ei saanut kuin muovipyöräisen vesipumpun, joka on tehty Espanjassa, soittelivat tukkureita läpi, ja toinen tilattavissa oleva tarvikepumppu on italialainen, jossa on myöskin muovinen vesipyörä.

Ja en ihan salettiin asenna autooni moista, vaan palautan muovisen viritelmän kauppaan, ja koetan hankkia jostain ihan oikean vesipumpun. Paljonkohan Saabin merkkitiskillä moinen maksaisi, ja mahtavathan ne edes olla metallisiipisiä?

(Hiivat-perheen maahantuojaksi vaihtui juuri hiljattain Aron tytäryhtiöi, joten nyt lienee tosi epäselvää saako mistään tällä hetkellä alkuperäisiä varaosia, Enkun varaosamyyjä ei ollut ainakaan saanut tilattua Deltalta varaosia Fiatiin.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tosiaan, kyllä se vatkaus oli 159:ssä (3 kpl mitä koeajoin) melko paljon voimakkaampaa kuin Saabin 2.3:n tyhjäkäynnin tärinä. Veikkaan kyllä yleisesti huonoja tukikumeja.

Tuo turbokysymys on melko mielenkiintoinen, tuskin sen K16 vaihtaminen tuohon tilalle on mikään älytön ongelma, toki voisi olla esimerkiksi, että automaattivaihteisissa versioissa olisi K04 ja manuskoissa K16, vaikka molemmissa merkeissä. Tiedä sitten kummista juttu/turbopajat ovat saaneet tietonsa. Sen verran inhottavassa paikassa tuo isompi turbo tuossa on ettei tee ihan heti mieli kurkkia :lol:

Fiatin suunnittelemassa dieselkoneessa ei totta tosiaan ole mitään vikaa, päin vastoin, paras vaihtoehto taitaa olla poikittain asennettavista "kaupan olevista" (autotehtaiden näkökulmasta) dieseleistä.

Tupla-ahtauksessa sinänsä ei ole mitään erikoista, onhan se ollut teknisesti toteutettavissa jo 80-luvulla. Ongelmana esim tuollaisessa bensakoneisessa tuplaturbossa tulisi helposti eteen vaihteiston kesto :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitä öljyä muuten käytätte noissa hiivatin dieseleissä, tätäkö:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/index.php ... 79&lang=fi
Vai onko GM lanseerannut jonkin oman öljynsä noihin?

Eihän se 4-sylinterinenkään pahalta kuulosta:
http://www.youtube.com/watch?v=FvcCV2hxp2o (sori oli pakko :D ).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Aitoa GM öljyä, joka maksaa noin 25e/5 litraa, kun tuo Selenia maksaa 75e/5litraa.
Onko se siis 5W-30 vaiko 0W-30? Sitä voisi ostaa omaankin tipo4 -projektin jälkeläiseen? :D
Tosin pitää antaa olla koneessa nyt ne Bilteman öljyt huuhteluöljyinä ainakin 500km, tai 1000, ja periaatteessa voisi tehdä toisenkin huuhtelun vielä Biltsin laatuöljyillä, ja sitten laittaa GM:t sisään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:Motonet ym. myy 5W-30 öljyä.
Myös laatutietoisen autoilijan ykköstavaratalo Tarjoustalo on ottanut tuon GM 5W-30 öljyn valikoimiinsa, ainakin Hyvinkäällä näin tuommosia pöniköitä hyllyssä. Lienee sen 10% halvempi mitä Motonetissä :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Limited performance ilmaantui torstaina ja syyksi perjantaina Metro-Autossa paljastui hiukkassuodattimen tukkeentuminen.. Sinänsä erikoista, että filtterin omaa ilmoitusta ei tullut aiemmin, vaan tuli suoraan limited performance.

Tech2:lla poltto päälle pihalla ja näky oli seuraava:
Kuva

No nyt sitten ilmaantui vielä perätön time for service ilmoitus, sama tuli perättömänä vuosi sitten. Valikosta sitä ei saa nollattua, vaikka siihen on muka toiminto..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuolla edellä kun oli puhetta lisääntyneestä öljystä ja tukkeutuneista suodattimista, eikös sullakin ollut öljymäärä lisääntynyt? Se on alustava merkki siitä, että tukkoon menee jos ei mikään päivittäisessä ajossa muutu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

En pysty sanomaan, onko lisääntynyt, ylitäytetty, vai vaan huono mittatikku.
Öljyt varmaan vaihdetaan nyt huoltovälin puolivälissä ylimääräisenä toimenpiteenä. Taidan pyytää mittaamaan koneesta laskettavan määrän, tai siis menen vahtimaan, että mitataan.

Sen voi sanoa, että turhan paljon on tuota kaupunkiajoa, eikä poltto pääse oikein tapahtumaan kunnolla. Matkaa tulee ajettua niin vähän. Sitten joskus-harvoin, kun joutuu Tampereella käymään, niin motaria on vaan n. 10 kilsaa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Hurjan näköinen tuo Tech-poltto :lol:

Taas uusi ominaisuus tuli huomattua. Vaihdelaatikossa on myös oma ohjelmansa peräkärrylle, kuten muuten ESP:ssäkin.Laatikko pitää tyhjällä kevyellä kärryllä selvästi helpommin pienempää sisässä kuin muuten, ei kuitenkaan moottorijarruta kuten sportilla.

ESP taas ei jarruta vauhtia juuri lainkaan auton ollessa pienessä slaidissa (tuli mökillä kokeiltua vahingossa kunnon kuulalaakerihiekalla) :oops: Tuohan onkin ihan perusteltua, mikäli ESP rykäisisi yhtä voimakkaasti vauhdit pois kärryllä kuin ilmankin, olisi kärry rinnalla alta aikayksikön.

TS: Erittäin varovaisesti sen kärryn kanssa, ESP ei sitten auta juuri lainkaan, vastaa lähinnä vanhaa TCS:aa.
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ma Loka 12, 2009 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin