Rekalle ei oikein saa mitään, etenkin jos niitä sataa taivaalta mutta missä kohti näkyy se kuskin taitavuus jos ajaa sataa siitä huolimatta että tienreunat on täynnä lapsia? En kutsuisi järkeväksi tilannenopeudeksi ainakaan.9-5T kirjoitti: Kirjoitat eri asiaa, taidolla selviää mutta sillä ei korvata renkaiden ominaisuuksia esim. vauhdin ollessa 100km/h ja rekka tippuu taivaasta keskelle tietä poikittain ja tien molemmilla reunoilla kävelee lapsia ei taitavinkaan kuski pysty taidollaan lyhentämään surkeiden renkaiden jarrutusmatkaa.
Talvirengas galluppi
Re: Talvirengas galluppi
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Talvirengas galluppi
Tekeeköhän noilla mitään, Nokian Hakkapeliitta 2? Vuosia vanhaa varastoa varmasti ovat, mutta hinta Sunnyn nastarenkaiden luokkaa. Ja koossa 205/50-16 ei vaihtoehtoja montaa ole.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: Talvirengas galluppi
Todennäköisesti tekee yhtä paljon kuin niillä tuoreilla Sunnyilla. Paitsi että nastat noissa saattaa olla paremmat, mene ja tiedä.
Mutta ei se kumi ominaisuuksiaan pidä oltuaan vuosia varastoituna jossain, vaan kovettuu. Ja sen jälkeen sillä ei sitten tee auton alla muuta kuin aja ehkä katsastukseen...
Mutta ei se kumi ominaisuuksiaan pidä oltuaan vuosia varastoituna jossain, vaan kovettuu. Ja sen jälkeen sillä ei sitten tee auton alla muuta kuin aja ehkä katsastukseen...
Re: Talvirengas galluppi
69,95e/kpl + varmaankin MH-rahti tms.
Noita olen itsekin miettinyt Misukoiden vaihtoehdoksi, mutta mietityttää onko tuo 50-profiili turhan epämukava talvella, kun joutuu esim täräyttämään auton kotipihaan jäätyneen lumivallin yli, jne?
Noita olen itsekin miettinyt Misukoiden vaihtoehdoksi, mutta mietityttää onko tuo 50-profiili turhan epämukava talvella, kun joutuu esim täräyttämään auton kotipihaan jäätyneen lumivallin yli, jne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Talvirengas galluppi
Lehdestä luin, sarja Nokian 4:ia 270€ alle pistettynä, kun tarkistin soittamalla niin sanottiin että ovatkin Nokian 2:ia. Niin ne Sunnyt eivät olleet mulle mikään vaihtoehto.
Nyt on sitten ensi talvena molemmissa kulkuneuvoissa Nokian nastarenkaat. Toisessa neljättä talvea Nokian Hakka wxc300:t, joilla uutena on saanut jäällä jarrutuksessa takapyörän ilmaan . Autoon en ole koskaan ennen Nokialaisia ostanut.
Nyt on sitten ensi talvena molemmissa kulkuneuvoissa Nokian nastarenkaat. Toisessa neljättä talvea Nokian Hakka wxc300:t, joilla uutena on saanut jäällä jarrutuksessa takapyörän ilmaan . Autoon en ole koskaan ennen Nokialaisia ostanut.
Viimeksi muokannut Jyki, Pe Loka 09, 2009 19:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: Talvirengas galluppi
Viitisen vuotta sitten ajelin vielä tyytyväisenä kitkoilla. Kitkojen käytön yleistyessä rupesi kuitenkin Lahden suunnalla risteysalueilla olemaan pito-ongelmia kiillottumisen sekä pysähtyessä että liikkeelle lähtiessä joten päädyin vaihtamaan nastoihin.
Nastoista puheenollen, Hakkapeliitta 7:n kuvion leveys koossa 195/65r15 on 15 cm eli täsmälleen saman verran kun muutaman vuoden ikäisissä 185/65r15 kokoisessa GoodYear UG500:ssa
Nastoista puheenollen, Hakkapeliitta 7:n kuvion leveys koossa 195/65r15 on 15 cm eli täsmälleen saman verran kun muutaman vuoden ikäisissä 185/65r15 kokoisessa GoodYear UG500:ssa
9-3 SS 1.8t
Re: Talvirengas galluppi
Onko eroa sitten HKPL 5:seen paljoa vastaavalla koolla? Toivottavasti kuitenkin olisi hyvät pito- ja ajo-ominaisuudet. Pitäisikö siis ottaa 205/65R15-kumit? Ja hintahan varmasti nousee 500 euroon vaihdettuna.MarkusJ kirjoitti:Viitisen vuotta sitten ajelin vielä tyytyväisenä kitkoilla. Kitkojen käytön yleistyessä rupesi kuitenkin Lahden suunnalla risteysalueilla olemaan pito-ongelmia kiillottumisen sekä pysähtyessä että liikkeelle lähtiessä joten päädyin vaihtamaan nastoihin.
Nastoista puheenollen, Hakkapeliitta 7:n kuvion leveys koossa 195/65r15 on 15 cm eli täsmälleen saman verran kun muutaman vuoden ikäisissä 185/65r15 kokoisessa GoodYear UG500:ssa
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Talvirengas galluppi
Vitosesta en tiedä mutta nelonen on leveämpi. Sehän on ihan faktaa että liukkalla pitää kapeampi rengas leveämpää paremmin koska pintapaine on suurempi. Toisaalta pito kuivalla asfaltilla on pienempi. Eikös ne testitulokset suunnilleen tämmöstä kertonu. Osta seiskat ihan huoletta vaan.juhokare kirjoitti: Onko eroa sitten HKPL 5:seen paljoa vastaavalla koolla? Toivottavasti kuitenkin olisi hyvät pito- ja ajo-ominaisuudet. Pitäisikö siis ottaa 205/65R15-kumit? Ja hintahan varmasti nousee 500 euroon vaihdettuna.
9-3 SS 1.8t
Re: Talvirengas galluppi
Pari vuotta kitkoilla ajellunna voin ketoo että ihan tyytyväinen olen ollunna.. on tiellä pysytty vaikka mutkasta ja mäkistä soratietä talvella ajettu 150km/h paikasta riippuen. Nyttenki kitkat alla ja niillä mennään.. jos ei pito riitä nii laittaa ketjut siitten nii johan riittää. Vähä sama kuin raskaassa kalustossa
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Talvirengas galluppi
Ajan nastoilla ja pysyn niissä talvisin niin kauan kuin se vain on lain mukaan sallittua. Vähintään 80% ajasta kyllä varmasti pärjäisin erittäin hyvin kitkoilla ja olisivat varmaan mukavammatkin kuin nastarenkaat, mutta sitten on ne muutamat todelliset pääkallokelit, jolloin on silti pakko lähteä liikkeelle. Siinä ei paljon kuskin taitokaan aina auta, kun tulee yllättävä vesikuuro pakkasella ja tekee tien hetkessä märälle peilijäälle. Viime talvina on silloin tällöin ollut sellaisia kelejä, että esimerkiksi rekat eivät ole päässeet loivaakaan mäkeä ylös ja kitkoilla ajaneet tutut ovat sanoneet muuttuneensa hetkessä omissa autoissaan matkustajiksi. Nastoilla on saanut joten kuten sen verran hallittua autoa, että on pysynyt edes tiellä ja omalla kaistallaan, mutta muuta ei juuri ole ollut tehtävissä.
Itse siis haluan saada edes sen pienen nastojen antaman avun auton hallitsemiseen mahdollisesti eteen tulevalla pääkallokelillä. Vaikka kuinka osaisin itse ennakoida tilanteita, kaikki eivät siihen pysty, enkä itsekään kaikkea mahdollista. Toisekseen liikenteessä vain tulee eteen myös sellaisia tilanteita, mitä ei voi ennakoida. Esimerkiksi hämärässä tai pimeällä metsästä vauhdilla eteen tuleva hirvi on aina sellainen yllätys, minkä ennakointiin ainoa mahdollinen tapa on alhainen nopeus. Sellaisen sattuessa kohdalle on kaikki mahdollinen renkaista saatava apu tarpeen.
Itse siis haluan saada edes sen pienen nastojen antaman avun auton hallitsemiseen mahdollisesti eteen tulevalla pääkallokelillä. Vaikka kuinka osaisin itse ennakoida tilanteita, kaikki eivät siihen pysty, enkä itsekään kaikkea mahdollista. Toisekseen liikenteessä vain tulee eteen myös sellaisia tilanteita, mitä ei voi ennakoida. Esimerkiksi hämärässä tai pimeällä metsästä vauhdilla eteen tuleva hirvi on aina sellainen yllätys, minkä ennakointiin ainoa mahdollinen tapa on alhainen nopeus. Sellaisen sattuessa kohdalle on kaikki mahdollinen renkaista saatava apu tarpeen.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Re: Talvirengas galluppi
Kitkoilla mennään ympäri vuoden, on mennyt jo monta vuotta... Etelä-Suomessa oikeastaan yks lysti mitä on alla, ja kyllä noilla muutaman Oulun reissun aina jaksaa tehdä.
Nastoja ei ole ikävä.
Uskon myös että kun se tilanne tulee jossa ajotaitoja tarvitaan, nykyajan nastarenkaista (jotka on todennäköisesti jo ajettu pilalle kuivalla asfaltilla) saatu ilo siinä vaiheessa on hyvin marginaalinen.
Nastoja ei ole ikävä.
Uskon myös että kun se tilanne tulee jossa ajotaitoja tarvitaan, nykyajan nastarenkaista (jotka on todennäköisesti jo ajettu pilalle kuivalla asfaltilla) saatu ilo siinä vaiheessa on hyvin marginaalinen.
Re: Talvirengas galluppi
Oho, pitääpä sitten tarkistella kun omassa autossa tulee mittariin tuo 20-30tkm vuodessa ja samat kitkat on ollut alla jo pari talvea ja yhden kesän
Transporterin talvirenkailla on ajettu n.30tkm kuivaa asfalttia ja eturenkaista nastoja saa jo suurennuslasin kanssa etsiä.
Olisko tähän sitten selityksenä että saabilla ajaa nainen, volkkarilla minä?
Transporterin talvirenkailla on ajettu n.30tkm kuivaa asfalttia ja eturenkaista nastoja saa jo suurennuslasin kanssa etsiä.
Olisko tähän sitten selityksenä että saabilla ajaa nainen, volkkarilla minä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Talvirengas galluppi
Mitä tuossa on työpaikankin pakuja katsellut, niin tuppaavat noissa etuvetoisissa pakettiautoissa kulua nopeasti eturenkaat oli siellä mitä hyvänsä alla. Sekä kesä- että talvirenkaat.9-5T kirjoitti:C renkaat ei ole verrattavissa Saabeissa käytettäviin.mursu kirjoitti:Transporterin talvirenkailla on ajettu n.30tkm kuivaa asfalttia ja eturenkaista nastoja saa jo suurennuslasin kanssa etsiä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirengas galluppi
Paras talvirengas on varastossa oleva talvirengas. Kylläpä tuli hyvä fiilis kun en lähtenyt hötkyilemään Ilmatieteenlaitoksen, Iltapäivälehdistön yms. jokavuotisen Suuren Vedätyksen a.k.a. ensilumi-povailun mukaan talvirenkaita alle. Oikeasti joka vuosi sama juttu, varoittelevat pää punaisena eteläänkin tulevasta lumimyräkästä, joka jää kuitenkin poikkeuksetta tulematta. Tämän takia karvalakkikeijot ovat eilen ruuvanneet korolloihinsa nastakumeja alle rystyset verillä, ja nyt sitten jyristävät menemään kuukausitolkulla nastat sinkoillen sulilla teillä samalla kun meikäläinen kruisailee mukavasti kesäkiekoilla vielä pitkät pätkät
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirengas galluppi
Aivan, mutta entäs kun tulee se myräkkä jota kukaan ei ennustanutV.J.S kirjoitti:Paras talvirengas on varastossa oleva talvirengas. Kylläpä tuli hyvä fiilis kun en lähtenyt hötkyilemään Ilmatieteenlaitoksen, Iltapäivälehdistön yms. jokavuotisen Suuren Vedätyksen a.k.a. ensilumi-povailun mukaan talvirenkaita alle. Oikeasti joka vuosi sama juttu, varoittelevat pää punaisena eteläänkin tulevasta lumimyräkästä, joka jää kuitenkin poikkeuksetta tulematta. Tämän takia karvalakkikeijot ovat eilen ruuvanneet korolloihinsa nastakumeja alle rystyset verillä, ja nyt sitten jyristävät menemään kuukausitolkulla nastat sinkoillen sulilla teillä samalla kun meikäläinen kruisailee mukavasti kesäkiekoilla vielä pitkät pätkät
No, itselläkin vielä kesäkiekot