Moottorin tukikumit; yleistä höpinää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Moottorin tukikumit; yleistä höpinää.
Milläs muulla kone on tuettu kuin yläpään momenttituella.
HAKU:lla puhuttiin hydr.kummeista, ja niiden täytösta bitumiliimalla, korikitillä, pyhällä hengellä jnejne. Kunnes joku kyseisessä ketjussa mainitsi että koko keskustelun ajan puhuttu yläpään momenttituesta .
Eli ei momenttituesta ja sen puslista enempää.
Omassa on yläpään kumit huonossa hapessa, ja tarkoituksen onkin vaihtaa kauttaltaan uudet.
Laatikko on tuettu samantapasell holkkikumilla kuin yläpää.
Eli jääkös sitten enään 1 tuentapiste jäljelle, joka on nimenomaan se hydr.kumi, jakopään puoleisessa päädyssä ja maksaa 130€
Lyhyesti.
Miten ja millä on -96 2.3TA kone/laatikkopaketti tuettu?
EDIT: topic. Ei ruveta taas arpoon momenttituen puslista
EDIT: topic
HAKU:lla puhuttiin hydr.kummeista, ja niiden täytösta bitumiliimalla, korikitillä, pyhällä hengellä jnejne. Kunnes joku kyseisessä ketjussa mainitsi että koko keskustelun ajan puhuttu yläpään momenttituesta .
Eli ei momenttituesta ja sen puslista enempää.
Omassa on yläpään kumit huonossa hapessa, ja tarkoituksen onkin vaihtaa kauttaltaan uudet.
Laatikko on tuettu samantapasell holkkikumilla kuin yläpää.
Eli jääkös sitten enään 1 tuentapiste jäljelle, joka on nimenomaan se hydr.kumi, jakopään puoleisessa päädyssä ja maksaa 130€
Lyhyesti.
Miten ja millä on -96 2.3TA kone/laatikkopaketti tuettu?
EDIT: topic. Ei ruveta taas arpoon momenttituen puslista
EDIT: topic
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, To Loka 29, 2009 23:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Moottorin tukikumit, once again.
Kone on tuettu alapuolelta kahdella ns. hydraulisella "kumilla" apurunkoon (oikea ja vasen), jonka lisäksi koneen yläpuolella on kaksi ei-hydraulista kumipuslaa (momenttituet). Lisäksi laatikolle on oma puslansa, myös "pelkästään" kuminen, ja se löytyy LHD-autoissa laatikon kuljettajan puoleisesta päädystä. Laatikon tukipuslaa ja moottorin yläpuolisia puslia voi jämäköittää Sika-Flexillä tms, alapuolisia ei ainakaan kovin helposti.
Noita "hydraulisia" tukikumeja saa Motonetistä suht edukkaasti Scan-Techin valikoimista, mutta mitä ilmeisimmin ne eivät kuitenkaan ole hydraulisia, vaan täyskumia, minkä takia joillain on esiintynyt lisääntyneitä värinöitä Motonetin alatuilla. Orkkiksessa kumityynyn sisällä on jotain öljyä. Tai siis on ollut, kunnes tyyny on revennyt ja laskenut liemet pihalle yleensä n. 100-250tkm ajon jälkeen. Laatikon ja moottorin yläpuolisiin tukiin löytyy myös "ikuisia" PU-puslia.
Disclaimer uusikaupunkilaisille taksikuskille: Orkkikset hydrauliset alatuet voi kestää pidemmänkin matkan jos ajaa vaikka 150tkm vuodessa tai ne voi porsia myös lyhyemmälläkin matkalla, jos ajaa esim. 800km vuodessa, mutta ennemmin kuin myöhemmin ne kuitenkin porsii. Myöskään thyyniki-osina myytävät PU-puslat eivät välttämättä kestä ajallisesti tai kilometrillisesti pidempään kuin orkkikset, mikäli niiden käyttöolosuhteet ja -tavat ovat vertaillen erilaisia. Itse en myöskään ole ajanut kuin n. 100tkm laatikon PU-puslalla n. 3 vuodessa, joten sen enempää ei ole omakohtaista käyttökokemusta, toisin kuin eittämättä Sinulla originaalipuslista, hyvä uusikaupunkilainen taksikuski.
Todennäköisesti alempien tuentojen porsintaa edesauttaa koneen öljyvuodot tai porsineet mutta vaihtamatta jääneet ylätuet, jonka takia moottori elää "normaalia" enemmän.
Noita "hydraulisia" tukikumeja saa Motonetistä suht edukkaasti Scan-Techin valikoimista, mutta mitä ilmeisimmin ne eivät kuitenkaan ole hydraulisia, vaan täyskumia, minkä takia joillain on esiintynyt lisääntyneitä värinöitä Motonetin alatuilla. Orkkiksessa kumityynyn sisällä on jotain öljyä. Tai siis on ollut, kunnes tyyny on revennyt ja laskenut liemet pihalle yleensä n. 100-250tkm ajon jälkeen. Laatikon ja moottorin yläpuolisiin tukiin löytyy myös "ikuisia" PU-puslia.
Disclaimer uusikaupunkilaisille taksikuskille: Orkkikset hydrauliset alatuet voi kestää pidemmänkin matkan jos ajaa vaikka 150tkm vuodessa tai ne voi porsia myös lyhyemmälläkin matkalla, jos ajaa esim. 800km vuodessa, mutta ennemmin kuin myöhemmin ne kuitenkin porsii. Myöskään thyyniki-osina myytävät PU-puslat eivät välttämättä kestä ajallisesti tai kilometrillisesti pidempään kuin orkkikset, mikäli niiden käyttöolosuhteet ja -tavat ovat vertaillen erilaisia. Itse en myöskään ole ajanut kuin n. 100tkm laatikon PU-puslalla n. 3 vuodessa, joten sen enempää ei ole omakohtaista käyttökokemusta, toisin kuin eittämättä Sinulla originaalipuslista, hyvä uusikaupunkilainen taksikuski.
Todennäköisesti alempien tuentojen porsintaa edesauttaa koneen öljyvuodot tai porsineet mutta vaihtamatta jääneet ylätuet, jonka takia moottori elää "normaalia" enemmän.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Moottorin tukikumit, once again.
Hyvä KIITOS!
Mitä noiden kahden hydr.kumin tulee niin:
Saako ne vaihdettua ns."kone paikallaan".
Eli jollain systeemillä pitää konetta ylhäällä, ja apurunko purkaen alakautta pistää kumit vaihtoon.
350tkm luulis tehneen niistä jo selvää.
Mitä noiden kahden hydr.kumin tulee niin:
Saako ne vaihdettua ns."kone paikallaan".
Eli jollain systeemillä pitää konetta ylhäällä, ja apurunko purkaen alakautta pistää kumit vaihtoon.
350tkm luulis tehneen niistä jo selvää.
Re: Moottorin tukikumit, once again.
Saa vaihdettua paikallaan. Apukuskin sisälokasuoja pois ja pääsee käsiksi. Konetta täytyy nostaa vaihdon aikana.DIggItaLLr kirjoitti:Hyvä KIITOS!
Mitä noiden kahden hydr.kumin tulee niin:
Saako ne vaihdettua ns."kone paikallaan".
Eli jollain systeemillä pitää konetta ylhäällä, ja apurunko purkaen alakautta pistää kumit vaihtoon.
350tkm luulis tehneen niistä jo selvää.
Älä osta motonetin (Scantech) kumeja vaan etsi alkuperäiset varaosa liikkeistä n.170-200€/kpl
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Juu, saa vaihdettua kone paikallaan, apurunkoakaan ei tarvitse purkaa, tosiaan sisälokarin avaamalla pääsee kiinnityksiin käsiksi.
Etsi:llä löytynee tarkemmatkin ohjeet, mutta ei se koneen "nosto" ole niin iso homma miltä kuulostaa. Avaa vaan yhden kiinnityksen ja tunkkaa puukalikkaa tms. apuna käyttäen öljypohjasta muutaman sentin, että saa vanhan kiinnikkeen irti ja uuden sujautettua paikoilleen.
Edit: tuolta step-by-step ohjeet lontooksi: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... emount.php
Etsi:llä löytynee tarkemmatkin ohjeet, mutta ei se koneen "nosto" ole niin iso homma miltä kuulostaa. Avaa vaan yhden kiinnityksen ja tunkkaa puukalikkaa tms. apuna käyttäen öljypohjasta muutaman sentin, että saa vanhan kiinnikkeen irti ja uuden sujautettua paikoilleen.
Edit: tuolta step-by-step ohjeet lontooksi: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... emount.php
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Kiitos tuosta linkistä.
Samalla kun konetta nostelee niin ÖP:n raotus,putsaus ja TP-ketju pois.
Tuleekin pitkän viikonlopun rojekti
TP-akseli, koneen tuet, laatikon ö-vaihto....
Samalla kun konetta nostelee niin ÖP:n raotus,putsaus ja TP-ketju pois.
Tuleekin pitkän viikonlopun rojekti
TP-akseli, koneen tuet, laatikon ö-vaihto....
Re: Moottorin tukikumit, once again.
Vaihdoin taannoin ex-tonnariini juuri nuo Motonetin tukikumit ja 10 000 ajokilometrin jälkeen ainakin etummaisesta oli tullut öljyt ulos. Liekö noita tarvikekumeja sitten kahdensorttisia, umpikumisia ja hydraulisia?V.J.S kirjoitti: Noita "hydraulisia" tukikumeja saa Motonetistä suht edukkaasti Scan-Techin valikoimista, mutta mitä ilmeisimmin ne eivät kuitenkaan ole hydraulisia, vaan täyskumia, minkä takia joillain on esiintynyt lisääntyneitä värinöitä Motonetin alatuilla. Orkkiksessa kumityynyn sisällä on jotain öljyä.
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Niitä scantekin hydraulikumeja, ei sitten kannata ostaa, ellei halua ostaa uusia viimeistään kahden vuoden sisällä...
Sama homma, kun muidenkin scantek kumiosien kanssa, hapertuu erittäin nopeasti.
Sama homma, kun muidenkin scantek kumiosien kanssa, hapertuu erittäin nopeasti.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Herätellääs tätä vanhaa ketjua kun tuli aiheeseen lisää juttua.
Tuli syystarjous että -20% kaikista vaihdettavista Saab osista (jos työt tehdään merkkiiliikkeesä)
Käytin auton "puslasyynissä" ja totesivat koneen tuista että "Hieman löysät".
Vaihto listalla on
"moot etupään tärinävaimennin #4165494 + taka" 388€/kpl
Mitä EPC:tä seurannut, niin etu ja taka tuella on eri osanumerot? Liekö mustetta säästävän kun kirjoittavat vain toisen osanumeron.
"moot takapään kumityyny #4358818" 211€
Osanumerolla tulee koko kiinnike. Eikö merkkiliikkessä prässätä uutta kumiholkkia sinne varteen.
Jännittävänä lisänä että tässä mainittiin taas tuet monikossa, eli oisko ne pelkät puslat sen 211€/kpl
Eimee jakeluun... PCS:ältä kun tiedustelin niin muistelisin että hinnat oli reiluusti vähemmän, ja kyseessä autenttisia SAAB osia.
Eli ynnättynä 1198€ osat, ja vielä työt päälle.
Ono kellään teillä viimeaikasia tietoja merkkiliikkeiden hinnoista? Jotenkin vaikuttaa kumman kalliilta. Lähdemäellä joku "tarjouksen aikana VO-hintoja nostettu 50%" systeemi?
Tuli syystarjous että -20% kaikista vaihdettavista Saab osista (jos työt tehdään merkkiiliikkeesä)
Käytin auton "puslasyynissä" ja totesivat koneen tuista että "Hieman löysät".
Vaihto listalla on
"moot etupään tärinävaimennin #4165494 + taka" 388€/kpl
Mitä EPC:tä seurannut, niin etu ja taka tuella on eri osanumerot? Liekö mustetta säästävän kun kirjoittavat vain toisen osanumeron.
"moot takapään kumityyny #4358818" 211€
Osanumerolla tulee koko kiinnike. Eikö merkkiliikkessä prässätä uutta kumiholkkia sinne varteen.
Jännittävänä lisänä että tässä mainittiin taas tuet monikossa, eli oisko ne pelkät puslat sen 211€/kpl
Eimee jakeluun... PCS:ältä kun tiedustelin niin muistelisin että hinnat oli reiluusti vähemmän, ja kyseessä autenttisia SAAB osia.
Eli ynnättynä 1198€ osat, ja vielä työt päälle.
Ono kellään teillä viimeaikasia tietoja merkkiliikkeiden hinnoista? Jotenkin vaikuttaa kumman kalliilta. Lähdemäellä joku "tarjouksen aikana VO-hintoja nostettu 50%" systeemi?
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Loka 30, 2009 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Jenkeistä (eeuroparts) saat kohtuu hinnalla hydrauliset Suomeen, valmistaja Corteco. Tuolta tilailin aikoinani, kokonaishinnaksi tuli n. 360€ 2:lle kumille. Nopeahko toimitus. Vuoden ollut kiinni, ei pahaa sanottavaa.
(vuosi sitten kalliimpi hydr.kumi 360€ Saabilla... ja ovat tosiaan hieman erilaiset, eli eri osanumerot)
(vuosi sitten kalliimpi hydr.kumi 360€ Saabilla... ja ovat tosiaan hieman erilaiset, eli eri osanumerot)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Se "kumityyny" on hydraulinen tärinänvaimennin, joka rikkoontuessaan päästää sisällä olevat rasvat ulos. Tuohon ei ole olemassakaan mitään "vaihtokumeja", Motonetinkin myymät osat ovat umpikumia. Halvimmalla selviät tilaamalla osat jenkeistä, kun dollarin kurssikin on vielä varsin kohtuullinen.DIggItaLLr kirjoitti:Eikö merkkiliikkessä prässätä uutta kumiholkkia sinne varteen?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Moottorin hydr. tukikumit, once again.
Ähh... Selvennetääs.G-mies kirjoitti:Se "kumityyny" on hydraulinen tärinänvaimennin, joka rikkoontuessaan päästää sisällä olevat rasvat ulos. Tuohon ei ole olemassakaan mitään "vaihtokumeja", Motonetinkin myymät osat ovat umpikumia. Halvimmalla selviät tilaamalla osat jenkeistä, kun dollarin kurssikin on vielä varsin kohtuullinen.DIggItaLLr kirjoitti:Eikö merkkiliikkessä prässätä uutta kumiholkkia sinne varteen?
Matti
Tuossa ylempänä kirjoitin sen mitä liikkeen raportissa luki.
Nuissa ihmettelyissä ei tainu selventyä, että autoliike puhuu "hydr. tuista" yhteisesti nimellä "moottorin etupään tärinävaim etu"
Kuntaas.
Momenttituen puslista nimellä "moott takapään kumityyny"
Ne hytikka kumit:
4165494 Edessä
4165510 Takana
Moottorikiinnikkeen ja vääntötuen kumipusla on samalla 7576333 numerolla.
Mikä tässä autoliikkeen hommassa haiskahtaa on se että heidän antama osanumero 4358818 viittaa koko moottorikiinnikkeeseen. Eli se koko alumiinimöhkäle joka on pultattuna koneeseen kiinni ja jonka yläpäässä on kumipusla.
Ihmettelynä se että vaihtaako ne merkkiliikkeessä sekä moottorin kiinnikkeen että vääntötuen kokonaan uuteen, hintaan 211€ kpl?
EDIT: Taidan huomenna soittaa sinne ja selvitää tän, tää homma tulee muuten uniin.
MATTI <-- Juu jenkeistä ajattelinkin tilata. Tulee todellapaljon halvemmaksi, ei vaan google paljoo tienny kertoo noitten "corteco" puslien kokemuksista. Kai noon hyvät ku ei valituksia tuntunu löytyvän.. tosinkuin susitech.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Moottorin tukikumit; yleistä höpinää.
Niin meinaatko momenttitukea joka on siinä koneen päällä, tukee koneen ylhäältä?
Siinä pitäISI olla 2kpl samanlaisia kumipuslia, tais maksaa marmoritiskillä jotain 20-30e kpl (tilasin Saabilta molemmat ja 1kpl tuli parin viikon odotuksen jälkeen )... toi koko tuki (metallivarsi ja pusla) eeuropartsilla n.42$, pelkkä pusla 13$.
Jos halut kokeilla tonnaria Cortecon tyynyillä, niin teretulemast kokeilemaan (oothan sä jo sen 1000km kyydissäkin istunu )
Vuoden ne nyt on ollut kiinni, vielä toimii.
Siinä pitäISI olla 2kpl samanlaisia kumipuslia, tais maksaa marmoritiskillä jotain 20-30e kpl (tilasin Saabilta molemmat ja 1kpl tuli parin viikon odotuksen jälkeen )... toi koko tuki (metallivarsi ja pusla) eeuropartsilla n.42$, pelkkä pusla 13$.
Jos halut kokeilla tonnaria Cortecon tyynyillä, niin teretulemast kokeilemaan (oothan sä jo sen 1000km kyydissäkin istunu )
Vuoden ne nyt on ollut kiinni, vielä toimii.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Moottorin tukikumit; yleistä höpinää.
KylläMoney For Nothing kirjoitti:Niin meinaatko momenttitukea joka on siinä koneen päällä, tukee koneen ylhäältä?
Se momenttitukihan on 2 osassa, yksi valualumiinipala joka on pultattu moottooriin = moottorikiinnike. Toinen osa joka on rungossa siinä koneen päällä = vääntötuki. Molemmissa on yksi pusla. Koko häkkyrä on sitten se "momenttituki".
DIggItaLLr kirjoitti: Moottorikiinnikkeen ja vääntötuen kumipusla on samalla 7576333 numerolla.
Mikä tässä autoliikkeen hommassa haiskahtaa on se että heidän antama osanumero 4358818 viittaa koko moottorikiinnikkeeseen. Eli se koko alumiinimöhkäle joka on pultattuna koneeseen kiinni ja jonka yläpäässä on kumipusla.
Ihmettelynä se että vaihtaako ne merkkiliikkeessä sekä moottorin kiinnikkeen että vääntötuen kokonaan uuteen, hintaan 211€ kpl?
Eli tuo: 7576333 x2 On nimeonomaan neMoney For Nothing kirjoitti: 2kpl samanlaisia kumipuslia
Nojuu, kyllä se kone keulilla pysy ainakin koko hankoreissun .Money For Nothing kirjoitti:Jos halut kokeilla tonnaria Cortecon tyynyillä, niin teretulemast kokeilemaan (oothan sä jo sen 1000km kyydissäkin istunu )
Vuoden ne nyt on ollut kiinni, vielä toimii.
Turhapa tässä enään jahkailla, laitan tilauksen jenkeistä. Lähdemäki pitäkööt tunkkinsa.
Re: Moottorin tukikumit; yleistä höpinää.
Kaveri joskus kysy just noiden ylämomenttituen puslien vaihtoa marmorilta, muistaakseni eivät olleet halukkaita vaihtamaan pelkkiä puslia. Johtuisko tuosta että tarjoovat irtonaista tukea, jossa puslat jo valmiiksi kiinni?Mikä tässä autoliikkeen hommassa haiskahtaa on se että heidän antama osanumero 4358818 viittaa koko moottorikiinnikkeeseen. Eli se koko alumiinimöhkäle joka on pultattuna koneeseen kiinni ja jonka yläpäässä on kumipusla.
reply: logiikassani virhe koska tuki tosiaan kahdessa osassa, ehkä se Delta-auto vaan on hanurista...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower