Erään aeron tarina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No voi perse, tuota iloa ei sitten pitkään kestänyt. Se voi olla hyvinkin mahdollista että se rikkinäinen imm oli jo tehnyt tehtävänsä. Mutta se mikä ei tapa vahvistaa ja näin käy varmaan myös saabille:-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti: Ehkä ostovaiheessa koneessa ollut ChipCenter virisofta ja hajalla oleva ilmamassamittari olivat jo jotain ehtineet aiheuttaa, tai sitten aikaisemmin tapahtuneen huohotusvian aiheuttama laakerivamma joka leikkasi kiinni ja aiheutti käkikellon. Kenties. Kone kyllä kävi tähän asti erittäin nätisti myös kylmänä ilman mitään sivuääniä ja huohotinputket olivat puhtaat.
Onko siinä lohkolämmitin? Ja toimivakin?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

satuitko kattoo mitä oli Akw2 arvo? eli mihin nakuadaptaatio oli asettunu?
minkälaiset ennakot tossa softassa oli tuolla kohdilla?

Ettei ois toi lambda pomppiminen johtunu siitä just että katit on sontaa täynnä ja perus pilli siihen päälle niin pakopaineet hieman ehkä ylhäällä.

kun ton mun vanhan koneen avas (260k, ei huohotinremppaa) niin kyllä se niin pahalta näytti että sitäkään ei ois stage 3 tehoilla kovin pitkään ajeltu ennenkuin jotain olisi porsinut.

Ilmoittele jos tarviit jotain koneen osaa nopeasti ;)
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En muista nyt ulkoa mitä ne knock window adaptaatiot oli, jotain reilu 40 luokkaa taisi jossain vaiheessa näkyä jos oikein muistan.
Softassa oli ennakoita hieman vähemmän itseasiassa kuin vakio 2008 Aerosoftassa tuossa kohtaa, n. 12 asteen luokkaa. Aikaisemmilta kerroilta muistelen että monesti vedossa IOff pysyi jopa positiivisena, loppua kohden nollassa ja pitkällä jurnutuksella alkoi mennä miinukselle luonnollisesti.

Prekatti ainakin oli heikossa hapessa koska pukkaili vikakoodia sen toimimattomuudesta, leimasta oli tosin mennyt läpi ruotsissa joten pääkatti ei aivan hajalla ainakaan voinut olla. Mutta pakopaineita varmasti oli ja reilusti.
Tuohon 1250mg/C targettiin tarvitsi luokkaa 1,3 bar ahtoja.

Koneen avaus kertoo sitten tarkemmin millaista siellä oli ja mikä on ollut aiheuttaja.. Niin ja lohkolämmitin kyllä oli, toimivuudesta ei mitään tietoa mutta jos toimii niin kyllähän se uuteen koneeseen siirtyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Kattelin just äsken tuota aeron softaa, ja yhdyn jkotkan kommenttiin että toi 1250mg/c voi olla vähän liikaa vakio rööreille (koskien putkistoa ja imupuolta). Tuo -08 aeron softa pyytää n.1150mg/c ja jos sillä irtoo jo n.270hv niin paljon pitäisi saada sitten tuolla 1250mg/c, ehkä yli 300hv? Tuon 270hv ylitys tuskin onnistuu vakio osilla vai mitä on jkotka mieltä asiasta? No oppia ikä kaikki, saa nähä milloin oma saabi vätäisee viimeisen vetonsa :lol: Ilmamassa pyynnit nyt n.1200mg/c, ja ennakoita aika rajusti mutta hyvin se ainakin kulkee :wink: Laitoin viikonloppuna uuden snorkkelin ilmansuodatin koteloon että saa kone paremmin happea http://kuvablogi.com/nayta/2337436/ .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä se tuota 1250mg/C pyydä enää ylhäällä, samoissa mennään kuin vakio 08 Aero siellä. Keskialueen vääntöjä vaan tuon verran. Porsimistilanteessa tais olla massat luokkaa 1100.

Kyllä nuo on ihan hyvin tiedossa mitkä massat vastaa mitäkin ja mihin rauta taipuu tai ei siis. ;)

Itse veikkaan aika vahvasti että kanki tuli ulos kurkkaamaan kiinnileikkautumisen takia mutta jossain vaiheessahan tässä tuo nähdään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Tulipa kesällä laitettua samanlainen snorkkeli kun jyyrällä vaikkei mun auton kohdalla ole edes mitenkään tarpeen. Laitoinpahan huvikseni kun halvalla tuli elkpartsista jonkun muun osan kanssa :lol:

Mites muuten noin knock window (Akw1, Akw2) lukemat - minkälaisia lukemia sinne saa kertyä?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Eipä se tuota 1250mg/C pyydä enää ylhäällä, samoissa mennään kuin vakio 08 Aero siellä. Keskialueen vääntöjä vaan tuon verran. Porsimistilanteessa tais olla massat luokkaa 1100.

Kyllä nuo on ihan hyvin tiedossa mitkä massat vastaa mitäkin ja mihin rauta taipuu tai ei siis. ;)

Itse veikkaan aika vahvasti että kanki tuli ulos kurkkaamaan kiinnileikkautumisen takia mutta jossain vaiheessahan tässä tuo nähdään.
Missä vaiheessa meinasit alkaa purkamaan mottia? Pistä sitten kuvia tulemaan tänne niin nähdään mikä tulee olemaan monen saabin tulevaisuus :lol:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja artako »

Mitä nuo Akw1 ja Akw2 kertovat ja millaisia arvoja saa olla?
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Onhan tuo T7-mäntä aika heppoisen näköinen, voihan se olla, että yksi mäntä on vaan reunastaan halki niin että yhdestä pytystä häviää puristukset. Eipä tuo oma ex-auto ainakaan jaksanut käydä mäntä halkinaisena.

Mikäli sulla kävi yhtä hyvä tuuri kuin mulla aikanaan, voit päästä jatkamaan samalla lohkolla ja kangilla. Wössnerit voisi olla myös yksi vaihtoehto?

T7 mäntä näyttää tosissaan ihan jonkun matalaviritteisen vaparin männältä.

EDIT: Sitten vaihtoehtona myös, että laittaa T5-vakiokanget ja Wössnerin puristuksia laskevat B234-männät, jotta nakutusherkkyys hivenen laskisi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

akw lukemat ovat nakuherkyyden adaptaatiot. kakkonen on painealueen adaptaatio, mitä isompi lukema sitä vähemmän nakuadaptaatio vaikuttaa nakurajoituskartan x akselin osoitimeen. koittakaa huviksenne laittaa nesteen 98 ja vetää muutamia tiukkoja vetoja ja koittakaa sitten sama vpowerilla. varsinkin keaällä ero on vissi.

aika isossa osassa stage 4+ softissa on ongelmana se että naku ikkunan ilmamassarajoja ei muuteta joten auto tuntuu hyytyvän aina muutamn vedon jälkeen.
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.3i-16 kirjoitti: Mikäli sulla kävi yhtä hyvä tuuri kuin mulla aikanaan, voit päästä jatkamaan samalla lohkolla ja kangilla. Wössnerit voisi olla myös yksi vaihtoehto?
Ei käynyt, kyllä siellä lohkossa reikä on. Kanget, männät ja lohko romua vähintään.

Wössnerit voisi muuten olla mutta en näe mitään järkeä maksaa niistä kun käytetyt hyvät T5 männät ja kanget saa niin paljon halvemmalla ja ovat käyttömukavuudenkin kannalta paremmat kuin kylmänä kolisevat takomukit.
Toivottu käytös edelleen paranee koska T5 männillä lyhyempien kankien ansiosta paranee täytös ala- ja keskialueella vrt. T7 geometria. Eli edelleen sitä kaivattua alavääntöä lisää. :D

Nakutusherkkyys ei ole niinkään ongelma vaan T7 männän heikkous. Puristukset haluan pitää ylhäällä polttoainetalouden ja alakierrosten reagoinnin takia. Tehoja ei ole tarkoitus kovin suuria määriä ottaa, sitä varten on tuo allekirjoituksen toinen auto jossa ne tehot on huomattavasti hauskemmin käytettävissäkin.

9-5 oli tarkoitus olla mukava käyttöauto/maantielaiva mutta valitettavasti joutui nyt sitten tätäkin vähän enemmän ropaamaan vaikka ei ollut ajatuksena. Ei tähän silti mitään holsettia tule vaikka kestävämmät männät laitankin, miellyttävä käytös normaaliajossa ja alavääntö pitää säilyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jcarlson kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Mikäli sulla kävi yhtä hyvä tuuri kuin mulla aikanaan, voit päästä jatkamaan samalla lohkolla ja kangilla. Wössnerit voisi olla myös yksi vaihtoehto?
Ei käynyt, kyllä siellä lohkossa reikä on. Kanget, männät ja lohko romua vähintään.

Wössnerit voisi muuten olla mutta en näe mitään järkeä maksaa niistä kun käytetyt hyvät T5 männät ja kanget saa niin paljon halvemmalla ja ovat käyttömukavuudenkin kannalta paremmat kuin kylmänä kolisevat takomukit.
.
no ei ne kyllä mitään kolise. haloo.
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jkotka kirjoitti: no ei ne kyllä mitään kolise. haloo.
Kolisee ne jos on 2618 seosta. 4032 ei ole niin paha, jota vissin nuo B2X5 koneeseen tehdyt Wössnerit on. JE:t sen sijaan taisi olla tuota perinteisempää seosta, kestävämpää mutta nopeammin kuluvaa ja kylmänä kalisevaa.

Pointti kuitenkin sama, en tarvitse matalampia puristuksia enkä T5 mäntiä suurempaa kestoa. Enkä ole valmis niistä myöskään mitään maksamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

jcarlson kirjoitti:
jkotka kirjoitti: no ei ne kyllä mitään kolise. haloo.
Kolisee ne jos on 2618 seosta. 4032 ei ole niin paha, jota vissin nuo B2X5 koneeseen tehdyt Wössnerit on. JE:t sen sijaan taisi olla tuota perinteisempää seosta, kestävämpää mutta nopeammin kuluvaa ja kylmänä kalisevaa.

Pointti kuitenkin sama, en tarvitse matalampia puristuksia enkä T5 mäntiä suurempaa kestoa. Enkä ole valmis niistä myöskään mitään maksamaan.
jepjep, on vaan tullu ihmeteltyä noita kolinapuheita yleensäkkin kun ei noissa omissa wössiköissä tunnu mitään eroa t7 orkkiksiin.

eikai nois wössiköis t7 geometrialla ole yhtää matalammat puristukset kun vakioissakaan? ja jos haluaa vielä lisää puristusta ni vaihtaa venat semmosii missä ei o sitä kuppia.

kyl käyttöautoon melkein t5 vakio alakerta tulis itekki laitettua jos semmosta olis tekemässä. sit jos uutta tehokkaampaa konetta rupeis tekemään niin t5 alakerta pitkiksen männillä joillain 8.5 puristuksilla, PAITSI jos meinaa e85:sta käyttää ni sit korkeemmilla puristuksilla.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin