Erään aeron tarina
Re: Aero ostettu
Jooh katsoin just että tosiaan sitä paremmin käyttikseen sopivaa seosta on noi Wössnerit. Hinta vaan menee yli meikäläisen köyhistelybudjetin joka tapauksessa.
Puristuksista en oo kyllä varma, jossain vaan nähnyt että 8,5 rutuilla ollu tarjolla. Voi olla kyllä hyvinkin että löytyy orkkis rutuillaki.
Tehokoneet tietty erikseen, itelle riittää käyttikseen jo tuo 280hv:kin, tosin jos turbo on paskana niin varmaan laitan jonkun 19T samantien ja 350 ulos.
Puristuksista en oo kyllä varma, jossain vaan nähnyt että 8,5 rutuilla ollu tarjolla. Voi olla kyllä hyvinkin että löytyy orkkis rutuillaki.
Tehokoneet tietty erikseen, itelle riittää käyttikseen jo tuo 280hv:kin, tosin jos turbo on paskana niin varmaan laitan jonkun 19T samantien ja 350 ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ostettu
Hmm...sopinee tähän topicciin noiden mäntäjuttujenkin jälkeen.
Autossa siis Hirsch -98-00 B205E punasille suuttimille, jossa kumma kyllä nakuherkkyyttä vähän vähennetty. Softa toiminu erittäin hyvin, mutta nyt viime aikoina toi painepuolen nakuadaptaatio laskenut 75 => 60 ja Ioff alkanu heittään negatiivisia arvoja ihan normiajossa. Pakokaasujen jäännöshappi 1,3% kierroksilla. Ilmavuotoa en ole toistaiseksi löytänyt, Amul viimeksi katottuna n 3%
Mitäs seuraavaksi?
Autossa siis Hirsch -98-00 B205E punasille suuttimille, jossa kumma kyllä nakuherkkyyttä vähän vähennetty. Softa toiminu erittäin hyvin, mutta nyt viime aikoina toi painepuolen nakuadaptaatio laskenut 75 => 60 ja Ioff alkanu heittään negatiivisia arvoja ihan normiajossa. Pakokaasujen jäännöshappi 1,3% kierroksilla. Ilmavuotoa en ole toistaiseksi löytänyt, Amul viimeksi katottuna n 3%
Mitäs seuraavaksi?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Aero ostettu
miks muuten tuota Ioffia seuraatte?
jos suoraan haluuaa katsoa mitä nakukartan x akselin osoitin tekee niin laittaa sid infoon ton
BstKnkProt.MapPointer arvon, se kun rupeaa luisumaan miinuksen puolelle niin nakurajoitus rajoittaa ilmamassoja.
Paljon Jouttis sulla on ilmamassat vedossa, se mreq ?
jos suoraan haluuaa katsoa mitä nakukartan x akselin osoitin tekee niin laittaa sid infoon ton
BstKnkProt.MapPointer arvon, se kun rupeaa luisumaan miinuksen puolelle niin nakurajoitus rajoittaa ilmamassoja.
Paljon Jouttis sulla on ilmamassat vedossa, se mreq ?
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Aero ostettu
Varmaan siksi kun se on defaulttina SID Infossa saatavilla, tietty jos pääsee itse uudelleenohjelmoimaan niin sinne kannattanee tuupata esim. tuo seurattavaksi johonkin moodiin.jkotka kirjoitti:miks muuten tuota Ioffia seuraatte?

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ostettu
Tsekkaan, onko ilmamassoihin tullut rajoitusta peliin nyt kun Akw2 pudonnu. Viimeksi kun olen kattonu, niin oli vielä kohillaan eli karvan yli 1000, minkä toi maksimissaan pyytää.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Aero ostettu
Pahottelut munkin puolesta Carlsonille konerikosta.
Omassa mair vedossa 1300-1250, mreg on 1257.
Mitä tossa vaiheessa noiden muiden tulisi olla, akw2 jne? ei kyllä tunnu pudottelevan massoja eli mun mielestä toimii hyvin.
Autona tosin kolkki stage3 vermeillä, vakio ic tosin(vielä)
Omassa mair vedossa 1300-1250, mreg on 1257.
Mitä tossa vaiheessa noiden muiden tulisi olla, akw2 jne? ei kyllä tunnu pudottelevan massoja eli mun mielestä toimii hyvin.
Autona tosin kolkki stage3 vermeillä, vakio ic tosin(vielä)
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Aero ostettu
Kävinpä ottamassa tulpat pois ja kattelin samalla sid infosta mihin oli Akw2 jäänyt, oli 80. Vikakoodejakin oli 1 kpl, P1300 (random misfire).
Nelospytyssä ei ollut enää mäntää, muissa näytti olevan kotona. Karstaa mäntien päällä aika normaali kerros, ei edes kovin paljoa. Nelosessa arvasi vian jo olevan siitä kun tulpan kierteet oli ottaneet hieman hittiä ja oli tahkea irrottaa. Sen verran piilossa itse tuuletusreikä lohkossa että sinne ei nähnyt yläkautta kurkkimalla mitenkään, tulipellin puolella kuitenkin on.
Tulpista kuva (isohko): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tulpat.jpg
Mielestäni näyttää ihan OK:lta äkkiseltään nuo muut tulpat. Liian kuumat varmasti koska olivat orkkis platinat 6:n lämpöarvolla, mutta ei nakutusjälkiä näkynyt eikä näytä superlaihallakaan käyneen.
Nelospytyssä ei ollut enää mäntää, muissa näytti olevan kotona. Karstaa mäntien päällä aika normaali kerros, ei edes kovin paljoa. Nelosessa arvasi vian jo olevan siitä kun tulpan kierteet oli ottaneet hieman hittiä ja oli tahkea irrottaa. Sen verran piilossa itse tuuletusreikä lohkossa että sinne ei nähnyt yläkautta kurkkimalla mitenkään, tulipellin puolella kuitenkin on.
Tulpista kuva (isohko): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tulpat.jpg
Mielestäni näyttää ihan OK:lta äkkiseltään nuo muut tulpat. Liian kuumat varmasti koska olivat orkkis platinat 6:n lämpöarvolla, mutta ei nakutusjälkiä näkynyt eikä näytä superlaihallakaan käyneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ostettu
Mulle sanoivat kerran noista tulpista kun ihmettelin kun ovat ihan valkoiset että niistä on nykyään aika vaikea sanoa että onko kone laihallaan vai ei koska nykyaikaiset moottorit polttavat bensan tehokkaammin kuin vanhat ja että ne tulpat on normaalistikin aika valkoiset. Tietenkin sitten ainakin tietää että on ollut liian laiha seos jos tulppa on sulanut, mutta liekkö mäntäkään olisi ehjä siinä vaiheessajcarlson kirjoitti:Kävinpä ottamassa tulpat pois ja kattelin samalla sid infosta mihin oli Akw2 jäänyt, oli 80. Vikakoodejakin oli 1 kpl, P1300 (random misfire).
Nelospytyssä ei ollut enää mäntää, muissa näytti olevan kotona. Karstaa mäntien päällä aika normaali kerros, ei edes kovin paljoa. Nelosessa arvasi vian jo olevan siitä kun tulpan kierteet oli ottaneet hieman hittiä ja oli tahkea irrottaa. Sen verran piilossa itse tuuletusreikä lohkossa että sinne ei nähnyt yläkautta kurkkimalla mitenkään, tulipellin puolella kuitenkin on.
Tulpista kuva (isohko): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tulpat.jpg
Mielestäni näyttää ihan OK:lta äkkiseltään nuo muut tulpat. Liian kuumat varmasti koska olivat orkkis platinat 6:n lämpöarvolla, mutta ei nakutusjälkiä näkynyt eikä näytä superlaihallakaan käyneen.

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Aero ostettu
Onko toi sun auto siis 9-3 Aero? Millaisia ahtopaineita saat nyt kylmillä keleillä, mulla on n.1200mg/c ja n.1,25-1,28bar. Mulla olisi stage5 omaan autoon missä on max.ilmamassat n.1250mg/c mutta en ole viittinyt kokeilla sitä kun ei toi kytkin haluaaero t7 kirjoitti:Pahottelut munkin puolesta Carlsonille konerikosta.
Omassa mair vedossa 1300-1250, mreg on 1257.
Mitä tossa vaiheessa noiden muiden tulisi olla, akw2 jne? ei kyllä tunnu pudottelevan massoja eli mun mielestä toimii hyvin.
Autona tosin kolkki stage3 vermeillä, vakio ic tosin(vielä)

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Aero ostettu
eli öljypaska oli syynä siis tälläkin kertaa.
nyrkkisääntö: ykkönen porsii nakusta, nelonen öljymynnistä.
nyrkkisääntö: ykkönen porsii nakusta, nelonen öljymynnistä.

-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: Aero ostettu
Se voi hyvin ollakin näin. Pari kappaletta öljymoskaan hajonneita T7 koneita nähneenä molemmissa oli ensin karstasta tukkiutunut nelosen päässä uloimmainen runkolaakerin öljykanava ja tämän jälkeen nelosen kk laakeri ensimmäisestä vauriosta tulevan purun jatkaessa öljykanavien tukkimista.
Parhaiten näkyivät ykk:ssa olevat männät 2 ja 3, molemmat näytti aivan normaaleilta, kevyt karstakerros päällä eikä mitään nakutusjälkiä (neulanpistoja).
Tulpissa ei myöskään näkynyt nakutusjälkiä (sulaneen alumiinin roiskeita pieninä täplinä) tai minkäänlaista sulamista tai lasittumista muutenkaan. Seoksia arvuuttelin hieman uloimman kierteen ja eristeen tyven karstaisuudesta. Ei ainakan siis totaalisen laihalla ole mennyt. Eipä nykymoottoreilla se eriste itsessään juuri mustukkaan jos palaminen ja seokset on normaalilla alueella. Hyvin lievää maitokahvin ruskeutta eristeessä ilmenee ajan kanssa, mutta nämä tulpat oli vasta 2tkm ajetut.
Vauriot nelosen tulpassa siis puhtaasti mekaanisesta iskusta tulleita. Mahdollista kuitenkin edelleen se vaihtoehto, että aiempi virisofta ja risa ilmamassamittari oli jo aiheuttanut halkeaman mäntään ja totaalituho tuli vasta nyt kun kierroksia ja kuormaa oli koneessa huipputehon verran ensimmäisiä kertoja auton oston jälkeen. Heti ostaessa rikkinäisellä mittarilla nimittäin veti jo niin laihalle aiemminkin että lakkasi polttamasta ja nostin heti kaasusta kun näin ahtojen karkaavan vrt. mitattu ilmamassa.
Parhaiten näkyivät ykk:ssa olevat männät 2 ja 3, molemmat näytti aivan normaaleilta, kevyt karstakerros päällä eikä mitään nakutusjälkiä (neulanpistoja).
Tulpissa ei myöskään näkynyt nakutusjälkiä (sulaneen alumiinin roiskeita pieninä täplinä) tai minkäänlaista sulamista tai lasittumista muutenkaan. Seoksia arvuuttelin hieman uloimman kierteen ja eristeen tyven karstaisuudesta. Ei ainakan siis totaalisen laihalla ole mennyt. Eipä nykymoottoreilla se eriste itsessään juuri mustukkaan jos palaminen ja seokset on normaalilla alueella. Hyvin lievää maitokahvin ruskeutta eristeessä ilmenee ajan kanssa, mutta nämä tulpat oli vasta 2tkm ajetut.
Vauriot nelosen tulpassa siis puhtaasti mekaanisesta iskusta tulleita. Mahdollista kuitenkin edelleen se vaihtoehto, että aiempi virisofta ja risa ilmamassamittari oli jo aiheuttanut halkeaman mäntään ja totaalituho tuli vasta nyt kun kierroksia ja kuormaa oli koneessa huipputehon verran ensimmäisiä kertoja auton oston jälkeen. Heti ostaessa rikkinäisellä mittarilla nimittäin veti jo niin laihalle aiemminkin että lakkasi polttamasta ja nostin heti kaasusta kun näin ahtojen karkaavan vrt. mitattu ilmamassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Kävin nyt sitten tullissa ja peruin autoveroilmoituksen vapaamuotoisella ilmoituksella. Vakuutuksetkin saisi katki niin ei tarvitse suotta niitä maksella.
Saapa nähdä jos menee (mahdollisesti) ensi vuoden puolelle että verotan tuon että onko tapahtunut mitään muutosta kuten kiertävä huhu kertoo. Varmaan ei, mutta olisipahan iloinen yllätys jos näin olisi.
Talven ajelee mieluusti nelikolla muutenkin.
Saapa nähdä jos menee (mahdollisesti) ensi vuoden puolelle että verotan tuon että onko tapahtunut mitään muutosta kuten kiertävä huhu kertoo. Varmaan ei, mutta olisipahan iloinen yllätys jos näin olisi.
Talven ajelee mieluusti nelikolla muutenkin.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
onko mitään mahollisuutta verottaa porsineena halvemmalla verotusarvolla?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)
Itse verotin aikoinaan lähes rusinanmuotoisen Corradon, jossa konekkin rikki. Sai sen kyllä menemään huonokuntoisena, mutta se alennus oli joku ihan naurettava (muutamia satasia, ja verot >3000€). Sai sentään monen vuoden jälkeen jotain takaisin kun valitti...onko mitään mahollisuutta verottaa porsineena halvemmalla verotusarvolla?
Re: Aero ostettu
1025 kolmosella maksimissaan - sama mitä kartan mukaan pitäskin ja todellinen hiukka enemmän. Tosin siinä vaiheessa v-power ollu jo tankissa pari päivää ja nakuadaptaatiot 35/65 => 40/75 parin vedon jälkeen. Yritin kokeilla aikasemminkin, mutta alko vänkärin pallilta kuuluun hirvee nakutusjkotka kirjoitti:Paljon Jouttis sulla on ilmamassat vedossa, se mreq ?

Otin tulpat pois ja tsiigailin mäntiä skoopilla, joka ei tosin mahtunu rööristä sisään eli tuli putkikuvia. Etsin siis jälkiä nakutuksesta / laihalla käymisestä. Männistä irtoo edelleen karstaa, mutta viime kesäseen verrattuna karstakerrokset ohuita ja irtoili sellasina hilseinä. Nelonen vähän kostea (öljyinen?) ja tulppakin hiukka tummempi kuin muut. Karstakerros siis kuitenkin ja vaikea sanoa, mitä sen alla.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02